Mocka hagar?

Sv: Mocka hagar?

*lånar knapp*

Jag mockar inte några hagar. Vinterhagen är på ca 5 ha, till mina 3 pållar, och dom sprider ut skiten rätt bra. Ca 2 ha av denna hage är vall, som vi skördar på sommaren. I början på april stänger jag av vallen, så dom inte trampar sönde den för mycket. Sedan tar jag den lille traktorn, och en egentillverkad "harv/sladd" och kör över med. Den består av gamla snökedjor från en traktor, som är fastsvetsade vid en järnbalk. Funkar utmärkt. Drar isär högarna så att dom bryts ner fortare, och gödslar vallen. :banana:
Resten av vinterhagen betas av nötkreatur på sommaren, ochhästarna kommer tillbaka dit i början på oktober.

Sommarhagarna växelbetas med nöt, och sladdas där man kommer åt, på samma sätt som vallen.
Funkar jättebra, och jag har inte några parasitproblem....

Däremot har jag stängselproblem, som så många andra, efter stormen. En av sommarhagarna är precis kass..... :(
Men, jag kanske kan övertala markägaren att stängsla med el, nu när det ändå måste göras grundligt..... Så jah slipper taggtråden, iallafall i den hagen..... ;)

Häls. Embla
 
Sv: Mocka hagar?

Igår hade jag fått bort den allra värsta "samlingen", ca 5x5 meter skit blandat med lera, is och långt gräs. Då trippar damen fram, ställer sig helt oskyldigt och lyfter på svansen och började bajja. Då brast det för mig.. :devil: Hytte åt henne med grepen, stackarn blev helt förskräckt. :D

Till saken hör att hon har börjat skita där endast för att hon är för lat för att gå bort till den ordinarie toan. Detta nya ställe har hon uppfunnit i vinter när det har varit tungt att gå i snön.

Nån som kan kommunicera med djur och kan tala om att hon ska låta bli att skita där?
 
Sv: Mocka hagar?

*lånar knapp*

Har ALDRIG mockat en enda hage...
Varken vinterrasthage (ca 20x40 med ca 2-6 hästar) eller sommarhagarna... (jag vet att "alla andra" har x antal hektar /häst på vintern men så har inte jag de med mina hästar, och jodå de överlever å mår bra ändå *lovar*)

Att ni bara orkar :bow:

Det gör nog "egentligen" varken till eller från om man mockar "vinterhagar" vad gäller maskangrepp utan där kommer ju avmaskningen in i bilden.
Sommarhagarna har vi alltid använt "nya" beten och/eller tagit hö på så även där är inte maskangrepp nåt att vara orolig för...
 
Sv: Mocka hagar?

Jag mockar hagen, mindre risk för spridning av parasiter å dessutom är det så fint å torrt jordunderlag i hagen bland träden så det är ju fint att inte enbart se skit :smirk:
Mockar väl ca 1 gång/vecka.Ett tag mockade man varannan dag eller lite varje dag men sånt orkar jag inte med längre...
Parasiterna lever ju inte på vintern men däremot står ju hästarna där vår å häst när det är + grader å regniga perioder på sommaren då jag inte har samvete att ha dem på betet dygnet runt(såklart får de stå på betet på dagarna men om jag för dem lite senare brukar de först få stå i vanliga hagen på morgonen.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mocka hagar?

corzette skrev:
*lånar knapp*

Har ALDRIG mockat en enda hage...
Varken vinterrasthage (ca 20x40 med ca 2-6 hästar) eller sommarhagarna... (jag vet att "alla andra" har x antal hektar /häst på vintern men så har inte jag de med mina hästar, och jodå de överlever å mår bra ändå *lovar*)

Att ni bara orkar :bow:

Det gör nog "egentligen" varken till eller från om man mockar "vinterhagar" vad gäller maskangrepp utan där kommer ju avmaskningen in i bilden.
Sommarhagarna har vi alltid använt "nya" beten och/eller tagit hö på så även där är inte maskangrepp nåt att vara orolig för...

Har också små rasthagar, mockar varje dag, skulle inte vilja uppleva hästarnas hovstatus om det inte skedde, på så liten yta, och 2-6 hästar!? utan att mocka?

:crazy:
 
Sv: Mocka hagar?

Storhagen mockas inte. Det är en ren omöjlighet med tanke på hur stor den är.

Rasthagen mockas dock och det är inte roligt, men nödvändigt en ligt mitt sätt att se. Jag vill ju att häststackaren skall ha något att äta när hon måste gå i "lilla hagen" också.
 
Sv: Mocka hagar?

corzette skrev:
Det gör nog "egentligen" varken till eller från om man mockar "vinterhagar" vad gäller maskangrepp utan där kommer ju avmaskningen in i bilden.

Jag orkar för att jag vill hålla ner parasittrycket, och senare forskning visar just att mockning av hagar är en bra åtgärd:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=560

Kan å andra sidan rekommendera träckprov för att du skall veta hur din strategi lönat sig hittills - dessutom vet du då hur du bör förfara i framtiden.
 
Sv: Mocka hagar?

Våra hagar mockas varje vecka året runt, för att hålla nere parasitangrepp och även för att hålla betet "rent" åt hästarna. Vi har ju bete i princip året runt och har inte sommar/vinterhagar, istället roterar vi hagarna var 6-8:e vecka.
 
Sv: Mocka hagar?

CarolaLind skrev:
Har också små rasthagar, mockar varje dag, skulle inte vilja uppleva hästarnas hovstatus om det inte skedde, på så liten yta, och 2-6 hästar!? utan att mocka?

:crazy:

Hovstatus ?
Hur ser dina hästars hovar ut om det är det du oroar dej för ?
Har ALDRIG haft problem med mina hästar i deras rasthagar...
Varken medicinskt eller fysiskt...
 
Sv: Mocka hagar?

ang skrev:
Jag orkar för att jag vill hålla ner parasittrycket, och senare forskning visar just att mockning av hagar är en bra åtgärd:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=560

På BETESHAGAR behöver man göra åtgärder om man har stor betesgång mm och vi tog hö på de åkrar vi hade hästarna på mm + att våra hästar var de första som gått där överhuvudtaget = ej parasiter innan våra hästar kom dit... (troligen inte ens efter)

Kan å andra sidan rekommendera träckprov för att du skall veta hur din strategi lönat sig hittills - dessutom vet du då hur du bör förfara i framtiden.

Träckprov för att ??? Nu går de för de första inte kvar där då gården är såld. Min märr m åring gick i somras återigen på helt NYTT bete (inga hästar har nånsinn gått på de betet, och de slussades på nytt när de ätit upp) så jag tror nog min strategi lönat sej hittintills då både mor å son ser "välmående" ut...

alltså ni FÅR mocka era hagar... Men jag kommer inte göra det...
Och jag kan till 99% säga att jag tror inte de gör nån egentlig större skillnad på några maskar mm (jag pratar fortfarande "rasthagar") och du avmaskar väl dina hästar ? Då behövs inget träckprov..
Skulle jag fundera på att sluta avmaska mina hästar skulle jag ta träckprov för att se om jag verkligen behöver avmaska dem eller inte...

Sommarbeten ska skötas på annat sätt, men jag skulle aldrig ställa mej o mocka en sommarhage även om jag inte skulle ta hö på den.. parasitfri kommer (SKA) ni aldrig få en häst, vissa är skadliga, vissa är bra att ha i LITEN mängd...
 
Sv: Mocka hagar?

På BETESHAGAR behöver man göra åtgärder om man har stor betesgång mm och vi tog hö på de åkrar vi hade hästarna på mm + att våra hästar var de första som gått där överhuvudtaget = ej parasiter innan våra hästar kom dit... (troligen inte ens efter)

Har du GRÄS (oavsett mängd och kvalitet) i vinterhagen så är det DEN som gör den mesta skillnaden att hålla efter, och hästarna tar 'med sig' parasiter från den ut till betet (byter man bete varje år gör ju det inte så mkt för betet dock).



Träckprov för att ??? Nu går de för de första inte kvar där då gården är såld. Min märr m åring gick i somras återigen på helt NYTT bete (inga hästar har nånsinn gått på de betet, och de slussades på nytt när de ätit upp) så jag tror nog min strategi lönat sej hittintills då både mor å son ser "välmående" ut...

Du vet det säkert, men de behöver inte vara maskfria bara för de ser ut att må bra. Gjorde min åring med 1200 EPG blodmask med.. SÅg välmående och frisk ut alltså.

alltså ni FÅR mocka era hagar... Men jag kommer inte göra det...
Och jag kan till 99% säga att jag tror inte de gör nån egentlig större skillnad på några maskar mm (jag pratar fortfarande "rasthagar") och du avmaskar väl dina hästar ? Då behövs inget träckprov..

Beror på om det är jord/grushagar eller hagar med gräs


parasitfri kommer (SKA) ni aldrig få en häst, vissa är skadliga, vissa är bra att ha i LITEN mängd...

Båda mina (åring och nioåring) hade 0 EPG på träckprov förra året. Jag återkommer med årets resultat senast i början av nästa vecka, jag skickade in för analys idag.

Jag har en vinterhage som i de flestas ögon är stor men i mina bortskämda ögon inte är det. I alla fall så på våren växer det upp gräs i den, hästarna har alltså gräs att äta innan betessläpp. Sen så växer det upp i den under sommaren, mest 'skräp' samt lite klöver, men ändå gräs. Den går pga av att det är en kuperad hage med rätt mycket träd tyvärr inte att slå, så när hästarna kommer tillbaka frånb eten på hösten har de massa (skräp) gräs att smaska på.

DEN hagen är mitt problem. DEN skulle behöva mockas (men det är ogörligt pga storleken och terrängen). Jag funderar på att skaffa några får eller nåt i sommar som kan beta den, fast det påstås att får är kräsna jäklar.. jag vill ha den 'gräsmattebetad'.. men inte av mina hästar ;)
 
Sv: Mocka hagar?

Jag brukar mocka i hagen när jag ser att de behövs. Dels borde de ju lätt bli bakterier om maten far i bajset hela tiden och för fräch-hetens skull ;) .
 
Sv: Mocka hagar?

Mockar inte heller hehe ni ska se sto hagen där ja ahr Carmen den e ENORM den e nästan lika stor som en "vanlig" sommarbetshage såå det behövs inte plus att sen på sommar lägger dem ut ännu större hage *ett helvete på sommaren* men ja förstor dem som mockar sina hagar dem som inte har så stora men Carmens hage behövs det knappast mockas :D
 
Sv: Mocka hagar?

Jag har påbörjat mockningen nu, eftersom det tinar fram.
Eftersom hästen hade sin sjukhage i hagöppningshörnet så har han lagt en hel del där, + att han fortsätter bajsa där nu när hagen är fullstor.

Vi brukar ha en städdag på våren, men jag brukar försöka hinna mocka ur hagen innan dess så man hinner göra mer vettiga och roliga saker då.

Har väl hittills lastat ut ca 5 kärror med skit. Som tur är så är hagen i närheten av gödselstacken så jag slänger ut allt, så slipper jag skottkärran :D
 
Sv: Mocka hagar?

Jag avmaskar, visst. Men träckprovet visar OM jag har rätt strategi - och om det nu skulle visa sig att det är mask då får man planera därutifrån. Men mockning av hage och strategisk avmaskning har hittills givit 0 EPG på de träckprov vi tagit.

Att hästarna SER välmående ut är ingen garanti, vilket t ex asmodeus här på forumet fått uppleva och berättat om i en annan tråd har jag för mig.

Jag propagerar för träckprov för att man skall ha koll på vad man gör och det är för att resistens mot de tillgängliga verksamma substanserna tyvärr angår oss alla.
 
Sv: Mocka hagar?

Våra har ett "bajs ställe" i ena hörnet av hagen så några ggr om året tar vi traktorn och kör ut allt.
 
Sv: Mocka hagar?

Knapplån..

Till er som inte mockar, anser att hästen inte har mask för den ser välmående ut etc.

jag skickade årets träckprov igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så är min vinterhage rena parasitparadiset =/

Förra året i februari hade unghästen 1200 EPG blodmask (det är MYYCKET), fanns inte ett tecken på henne att hon hade mask. De har stor vinterhage, med gräs i höst och vår. Den var HELT parasitfri 2001. Jag är extremt petig med avmaskningarna, men har haft två inackorderingar som sas vara avmaskade som sig bör men där inget träckprov tagits. Sto och föl var hos hingsten (och gick på bete) några veckor på sommaren med och kom sen hem.

Och antagligen har inackorderingarna smittat ner min vinterhage, men det fanns ju en chans damen hämtat upp masken hos hingsten. Så jag avmaskade såfort minsta vårtecken kom, avmaskade enligt intervall fram till bete och halva betet, tog sen träckprov istället för nästa avmaskning. Maskfritt och succe. Så sen är de inte avmaskade, men kom ju hem till vinterhagen igen och igår skickades årets prov som sagt in, och det var väldigt intressant att få veta vad det skulle visa, dvs är min vinterhage ett maskparadis eller ej? Och japps, det är det. Lilldamen står med 1200 EPG blodmask igen, och dessutom bandmask *arrrgh* Lilldamen är och ser ut som hälsan själv, rund och trind och mår prima. Men ändock 'full med mask'. (Finns en bra reklam i england förresten, en bild på en välmående häst, blank, rund och fin, och så en matt, tufsig mager häst. Över bilderna står (översatt) 'Vilken av hästarna har blodmask?' och under bilden 'De har det båda två!')

Valacken, som haft lite trassel med magen i vinter (dvs något som skulle kunna indikera mask) hade 60 EPG blodmask och inget annat. Dvs i princip ingen mask.

Så att försöka gå på symptom är lika korkat som vårdslöst..

Nu kommer min vinterhage få vila ett år från betessläppet och framåt, men OM den varit sådan att den gick att mocka och jag ahde mockat hade jag haft hästar utan mask nu. Så visst gör mockningen resultat även av vinterhagar, finns det gräs där så. Och jag har en stor vinterhage, med lågt tryck på antal hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Mocka hagar?

Embla!
Vi fundrar på att bygga nån slags sladd/harv, men kan man sprida ut gödselhögarna (från ifjol) nu på våren och sedan använda hagen redan i sommar? Eller behövs det en säsong i träda? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 962
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 025
Senast: Mkb
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp