Mocka hagar?

Sv: Mocka hagar?

Sirpafinnen skrev:
Embla!
Vi fundrar på att bygga nån slags sladd/harv, men kan man sprida ut gödselhögarna (från ifjol) nu på våren och sedan använda hagen redan i sommar? Eller behövs det en säsong i träda? :)

Ang harvning/sladdning brukar det ju sägas att om det görs regelbundet och typ en gång/vecka är det bra, men gör man det bara nu och då är det bättre att låta bli eftersom man då bara sprider ut maskarna över större yta.

Om det hjälper att harva nu vet jag inte, det som krävs är ju att det kommer sol på högarna, maskarna vill ha en fuktig miljö. Och en bajsboll som ser torkad ut på ytan kan vara fuktig och gosig i mitten/under. Så det gäller ju att man inte bara sprider de över hagen utan att de helt torkar upp.
 
Sv: Mocka hagar?

Det var faktiskt en artikel (i höstas?) i ridsport om detta och att diverse försök med harvning etc pågår. Tror det är bl a SLU som står bakom och följdrapport skall komma senare.
 
Sv: Mocka hagar?

I vårat stall har vi relativt stora hagar. det är 3 st hästar i en hage på ca 100*50m och den mockar vi varje dag..... :smirk: inte roligt, men det blir så mycket skit annars...
 
Sv: Mocka hagar?

Sirpafinnen skrev:
Överlever parasiterna (äggen?) vintern i gödseln i hagarna alltså?

Tvärr, ja.

Dessutom, så säg att du avmaskar den 1/8 med Banminth. Då har du nya maskar den 1/9. Och hästen kommer jus kita ut maskar tills de går i vintervila (om de gör det). Så hela hösten, vintern och våren så kommer mer och mer träck med maskägg att 'landa' i hagen. Ägg som även om inte alla utvecklas till larver, kommer smitta ner gräset som växer upp. Och så äter hästen det och får (mer) mask i sig.

Och för att ytterligare göra det besvärligt så övervintrar ju parasiteländet i hästens tarm under vintern, för att vakna på våren (eller inte alls gå i vintervila om det är väldigt milt).

Det jag däremot inte fått svar på är om de ägg som landar på snö överlever. Det som skits på vår-sommar-höst och hamnar under snötäcken etc överlever även stränga vintrar. Men i dece,ber t ex, med en halv meter snö, de parasiter som ev kommer ut då med träcken, överlever DE? Det har jag inte fått svar på.
 
Sv: Mocka hagar?

ang skrev:
Det var faktiskt en artikel (i höstas?) i ridsport om detta och att diverse försök med harvning etc pågår. Tror det är bl a SLU som står bakom och följdrapport skall komma senare.

Mm, men redan tidigare har man ju kommit fram till att frekvent harvning/utspridning av högarna, dvs 1 gång/veca är bara bra, det minskar smittan. Men att harva/sprida ut högarna t ex ett par gånger per säsong, det bara sprider smittan över ett större område.

Jag funderar lite på hur att bränna betet påverkar parasiterna egentligen? Jag som har en kuperad vinterhage med träd, stenar osv på ungefär halva hagytan skulle ju gärna komma på ett sätt att kunna ransa hagen, när det varken går att mocka eller harva eller plöja.

Undrar om maskarna överlever om man bränner gräset/marken?
 
Sv: Mocka hagar?

Jag tror även det skulle undersökas. Det var ett par shettisflockar om jag inte minns helt fel - och redan då såg jag fram emot rapporten som kommer senare. (Där har väl ridsport i bara det en säker prenumerant i mig :crazy: ;) ).

Men en sån undersökning tar som sagt ett par säsonger, och de skulle träckprova var 14:e dag eller så, så då bör utvecklingen synas rätt bra.
 
Sv: Mocka hagar?

ang skrev:
Jag tror även det skulle undersökas. Det var ett par shettisflockar om jag inte minns helt fel - och redan då såg jag fram emot rapporten som kommer senare. (Där har väl ridsport i bara det en säker prenumerant i mig :crazy: ;) ).


Men en sån undersökning tar som sagt ett par säsonger, och de skulle träckprova var 14:e dag eller så, så då bör utvecklingen synas rätt bra.

Vilket, de gamla rönen om harvning eller att elda? Låter bra hursom =)
 
Sv: Mocka hagar?

Okej, för att hålla stånd mot parasiterna är det alltså bäst att harva ut högarna ofta, men blir det inte oaptitligt för hästarna då? Så mycket som de tömmer ur sig så blir det ju en del yta till slut menar jag :crazy:

Funderingarna gäller främst en sommarhage på gissningsvis 1000 - 1500 kvm varifrån det är för svårt att köra fulla skottkärror plus att hagen ligger på lånad mark och jag vet inte vad ägaren skulle gilla en gödselstack :smirk: Kan ju fråga naturligtvis. Ser dock framför mig hur shettisen får jobbet att dra ut högarna med nån slags harv :p Fast det är klart.. går nog fortare om jag använder nordisen :rofl:
 
Sv: Mocka hagar?

mamma och pappas grannar eldade varje år hela sommar hagen på våren... å inte en mask hos dom hästarna skickade träckprov å va ja vet så var de inte ett spår av nåra maskar så kanske eld är en bra ide´... men de kan juh vara mask fritt från början så vem vet..
 
Sv: Mocka hagar?

På vinterna får det vara för annars får man sitta och hacka bajskorvar timme ut och timme in :crazy:

Men så fort snön är borta brukar jag gå igenom hela hagen(vinter som sommarhage) och ta bort bajs nån gång i månaden!
Dock tröttnar man efter ett tag då man tydligen är den enda hästägaren i hagen av 10 som är intresserade av en ren hage.
Så efter ett tag tröttnar man på att ta bort andras hästars bajshögar och ger upp.
Men står min häst själv i en hage så mockar jag mera=)
 
mina hästar går på lösdrift - jag mockar hagarna så gott jag hinner och då prioriteras området runt fodringshäckarna i första hand. ofta blir det mockning på helgerna. planen är att harva hagarna när de flyttat till sommarbetet - dels för att släta ut och dels för att slå sönder/sprida ut gödselhögar.
 
I ett kollektivstall med lösdrift mockade vi hagarna på våren och försökte sedan ha principen, att alla skulle mocka minst en kärra i hagen vid varje besök. (Vindskyddet mockades dagligen.) Med risk för att framstå som tokig tycker jag, att det är en meditativ och avkopplande syssla att mocka hagar.
 
Tråden är från 2005 men frågan är alltid aktuell. Vi mockar varje dag i hagen (lösdrift) Minkar parasiter och skönt för hästarna med rent omkring sig.
 
I uppstallningsstallet så mockar vi grusdelen av hagen varje dag, året runt. Krattar även ihop lösliggande hö mm, är duk och ordentligt med sand så vi vill hålla det så bra som möjligt, en yta på ca 10x15 meter per hage ( 3 hagar). Är det lite skit på den delen så fyller jag alltid på skottkärran med skit från övriga delen av hagen. Vi har 2-3 hästar per hage. Vid avmaskning så får hästarna gå på ridbanan två dygn innan dom får komma ut i vanliga hagen igen.

I lösdriften så byter vi bädden en gång vartannat år ( varje om det krävs) men det är alltid fräscht där ( blandar spån och halm). Utanför, vid utfodringen så körs det av med hjullastare ( tack!!!) en eller två gånger i veckan. Är berghäll med grus över, blir lätt blött/lerigt annars. Där har några hästar mask varje år, men ingen större mängd. Sommartid blandar vi hej vilt mellan 3 stoooora sommarhagar som aldrig mockas. Hästarna avmaskas alltid i vinterhagen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 782
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 487
Senast: Unafraid
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 005
Senast: Mkb
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju
  • När ska man söka vård? Depression

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp