Bukefalos 28 år!

Mögel? Hur går det med hästarna då?

H

HappyBitch

Har en liten fundering hur man märker om det finns mögel i ett stall. Hjälper till & rider en häst i ett stall & när jag kommer därifån luktar det illa om kläderna & hela mig. I ett friskt stall luktar man häst & gott, men det luktar vidrigt. Hur gör man? Har påpekat detta till ägarna, men dom säger att det inte är något... Det mesta är i trä t.o.m. trägolv - hur praktiskt det nu är i ett stall... Kan man kontakta någon? Hjälp! Kan aldrig vara bra för hästarna om det nu är som jag tror...? :confused: :crazy:
 
mögel uppkommer bland annat på grund av fukt och dålig ventilation.
fukt leder till att mögel men även bakterier, alger och svampar kan växa till.
ser man mögel eller känner lukt av mögel och det är dålig ventilation tillsammans med fukt är det viktigt att fåbort det...fukt leder även till nedbrytning av trämaterialet som kan avsöndra kemiska ämnen till luften...sådana kem. ämnen är ju inte bra att andas in..speciellt inte under sådana förhållanden som dålig ventilation.
Mögel kan ge besvär med luftvägarna och andra överkänslighetsreaktioner.
så...det är alltså viktigt att inte mögel o bakterier mm växer till sig. hästar har ju dessutom känsliga luftvägar. mögellukt sätter sig också lätt i kläder...vet du om stallets ventilation fungerar? om det finns någon?
jag tycker definitivt att du ska säga ifrån igen.
 
För ett antal år sedan hade vi hästarna uppstallade i ett stall med mögel (vilket vi inte visste då). En efter en blev hästarna sämre med halsproblem och helkonstiga blodvärden... värst var det med vårt då treåriga sto. Hon hade hela halsen full med "polyper" som vet. fick etsa bort. När alla hästar utom mitt gamla sto blivit dåliga tog vi dit en mögelhund som markerade hela stallet... :crazy: :(

Stallet var alltför mögelangripet för att det skulle vara värt mödan att "sanera". Konstigt nog hade vi aldrig känt någon mögellukt... :confused:

Efter att vi flyttat hästarna till ett friskt stall tog det över två år innan hästen som hade haft de största problemen blev helt återställd.

Jag tycker absolut att du ska försöka tala med stallägarna! Be om att ta dit en mögelhund! Om vi inte upptäckt möglet och flyttat hästarna är det inte säkert att alla våra hästar levt idag pga just möglet... Påpeka hur oansvarigt det är att ha häst men inte bry sig om vilken miljö det är i stallet. Har man häst ska man ge den bästa möjliga skötsel, på alla sätt!!

/Monika
 
Mögel är inte bra för varken djur eller människor!
På sikt blir man JÄTTESJUK, och kan få både kroniska åkommor, och på djur så allvarliga skador att man måste ta bort dem!

Så vore jag du skulle jag påpeka det DIREKT!
I stallet jag förut stod så kände jag plötsligt mögellukt där min ena häst har sin box.
Jag TVINGADE styrelsen att riva ut innertaket, som pga dålig skötsel av en lufttrumma var DYNGSURT!
Jag ansågs nog som både fjantig och jobbig, men det struntar jag i!
Jag tänker INTE få en sjuk häst!

Det är luftvägarna och övrig andningsapparat som kommer ta mest "stryk" om individen måste bo i ett mögligt hem.
Så på häst kan det ju då bli kvickdrag, och annat kroniskt elände!

Fukt gör mögel.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp