Mögligt hösilage

O

Opi

Vet inte exakt , men av ca 20 balar så har mer än hälften varit mögelangripna. Mer eller mindre mycket. Oftast flera lager och ibland på flera sidor. Har även förekommit att vi hittat möglet ett par lager in. Vad kan det komma sig att så många balar är dåliga?
Om ni uppskattar att ni öppnat 20 balar i ert stall, hur många av dem har varit angripna av mögel. Balarna vi har är inte särskilt blöta utan helt ok vad gäller TS.
 
Som producent har vi under 10 balar i retur per år. Levererar ut c a 10 ton/månad (genomsnitt).

Däremot har vi en del kunder som förstört en hel del p g a dålig lagerhållning. En storkund fick en hel leverans förstörd då hon lät katten gå och vässa klorna och leka bland balarna... (men det är ju ingen reklamation).
 
Vi har väl också misstänkt katter. Vad är lösningen på det? Att hägna in lagerplatsen med staket kan ju bli lite väl dyrt? Kan du ge exempel på andra dåliga lagringsförhållanden. Och vet du om det finns en högre risk för mögelangrepp om det är gamla vallar som kanske innehåller en del växter som inte har i hösilage att göra. Jag vill ha alla tips du/ni kan ge. Vi skall lösa detta problemet!! Kan tillägga att Proteinet bara var 15g/kg foder. Ca 1.1 och Fosfor 1.1 MJ 5.
 
Byt foder är mitt tips. Eller se till att fåglar, råttor, katter mfl inte kommer åt att göra hål på plasten. Men om balarna är mögliga i mitten är det knappast yttre åverkan som är orsaken.Men det är dåliga värden i fodret, är du säker på att det är /kg foder verkligen?
 
Fåglar, möss (och andra gnagare) förstör många balar. Ojämn golvyta, utstickande kanter på väggar brukar skada balar vid hantering (en del lutar balarna stående mot väggen där det är ett gammalt spik eller liknande).

Katter skyddar man sig bäst med genom att se till att de håller sig utanför utrymmet. Annars kan nät ibland fungera, man lägger t ex bildäck på toppen för att få nätet att ligga en bit utanför balstacken. Missarna brukar ofta tappa intresset när de får trassla sig igenom fågelnät (inte kul att tassa runt på kanske?).

Annars kan det kanske bero på för få lager plast? Torrt hösilage så det fortfarande finns luft i balen? (vissa balar är så torra att det är som att stoppa hö i en plastpåse och knyta till - mögel efter bara ett par dygn alltså).

Har själv brukat upp en del balar där vi varit tveksamma om vallen hållt måtten näringsmässigt (tagit analys på fält och kontrollanalys vid öppnande av balarna som varit helt OK). Anledningen till att vi varit misstänksamma har varit att det varit mycket "gojs" i vallen (ekologisk vall som vi köpt på rot). Men det har under tre år aldrig varit kvalitétsproblem på dessa partier.
 
Yes säker på per kg foder.
Vi har tänkt att lösa problemet, inte byta foder. I år får vi vi komplettera med proteinfoder. Och givet så slänger vi dåliga balar, eller tar bort så mycket att det luktar gott igen. Det skall gödslas bättre nästa år, ev ny vall =kostnadsfråga.
 
Balarna står direkt på grusad/sandad parkering. Borde det vara en pressening under?
 
Var hittar jag dessa informationshäften?
Om du skulle vilja ta ut en expert för att bedömma, ge råd vart skulle du vända dig då?
 
Men är en bal möglig ska man väl slänga hela balen, inte skala tills det ser bra ut?

Kan det inte vara ensileringsmedel ni ser? Detta kan lätt förväxlas med mögel men skillnaden är att ensileringsmedlet är lite vitt och luktar speciellt dvs inte mögel. Mögel är väl prickar och mörkt? (Är ingen expert men jag trodde själv att ensileringsmedlet var mögel förut.)
 
Ensileringsmedel är inget man använder i silage som produceras till hästar. Det måste vara relativt låg ts för att medlet ska vara verksamt.

Jäst uppträder i prickar (i sjok om det är mycket), man gnuggar mellan fingrarna så luktar det bakjäst.
 
Jag har ingen aning vad de menade med det men min stallägare förklarade för mig att det var ensileringsmedel och inte mögel. Jag fick ju fnatt när det var vitt i, såg ut som om någon hade sprutat ett tunt lager med vit färg på de fläckarna. Har luktat på det och även råkat ut för en möglig bal så nu vet jag skillnaden. Har även sett de vita jästprickarna.
 
Ärligt talat hade jag ställt mig lite skeptisk till det beskedet. Mig veterligen finns det bara ett ensileringsmedel som kan komma ifråga på torrt ensilage, det är Kofasil Ultra. Och jag har aldrig hört någon som har slösat pengar på att något som inte är verksamt s a s...

Har ni låg ts-halt i silaget?
 
Ensileringsmedel är inget man använder i silage som produceras till hästar. Det måste vara relativt låg ts för att medlet ska vara verksamt.

Jodå, det gör det visst. Det verkar upp till en Ts-halt kring 40-45%. Bla så vill jag att min foderproducent kör i ensileringmedel i de balar jag köper just för att ta död på svamp o bakterier. Dessutom får man ett bättre foder på köpet :d
 
Vet inte TS-halten från förra året då jag såg det mest, vi har inte fodrat så länge med silage nu men TS-halten är 58 % nu i år.

Jag ska nog dra mig ur diskussionen eftersom jag inte vet vad jag pratar om tydligen ;) men med tanke på hur "ensileringsmedlet" ser ut (höklumpar med lite vitt i) och hur det luktar trodde jag på min stallägare. Ser ju inte ut som mögel. :crazy:

Kanske kan vara något hösileringsmedel då, eller vad det nu kan tänkas heta?! :D
 
Ha-ha, underbart! I vår lilla värld är 40-45 % väldigt lågt till hästar, det är svårt att sälja det som ligger på 55-60 % (hästägarna tycker det är för blött).

Du har alltså helt rätt och det håller jag med dig om, däremot skiljer sig vår definition på vått och torrt silage :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 388
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp