Mögligt hösilage

Klar att jag har rätt, skulle bara fattas annat :angel:. Men då får dom ju skylla sig själva om de vill köpa inplastat hö för det går bara inte att konservera sånt, bíologiskt omöjligt och det är då som möglet kommer som ett brev på posten :smirk:
 
Fast vi har ju faktiskt lyckats, ts-halten på vårt ligger mellan 60-75 %. Personligen vill jag ha runt 50-55 %, men just nu har jag så fint hö att jag inte ens är intresserad av silage (skam till sägandes...

Men onekligen är riskerna större och fodret känsligare, både från plastning till öppnande och även efter öppnande då det blir dåligt betydligt snabbare än blötare material...
 
En del orsaker kan vara:
* Pressen pressar inte balarna tillräckligt hårt. Är det rundbal? Prova att se om det verkar löst packat i balens centrum - det ska INTE gå att sticka in handen... Ibland hittar man balar som det går att sticka in hela armen i! Att balen är angripen flera lager in kan vara ett tecken på detta.
* Dåligt plastat. Det är lätt hänt att balarna skadas vid transport, i så fall måste man tejpa igen ev. skador fort och noga.
* Otillräcklig ensilering. Tanken med ensileringen är att mjölksyrabakterier skall dominera i mikroorganismkulturen. Får man en ogynnsam mikroflora kommer pH-sänkningen utebli varvid mögelangrepp inträffar.

Ts-halten skall inte, som många tror, var hög. Då sker ingen riktig fermentering utan bara lufttät lagring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 389
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp