Bukefalos 28 år!

mördarsniglar

C

chiliathena

hej
Har haft oturen att hitta några sådana i min trädgård, men jag undrar vad äter dom upp egentligen? Hittar inget som är förstört. Läst att man ska klippa huvudet av dom? Varför? Ska inte läggas på kompost, vad händer om man lämnar dom döda i trädgården? Vill ju inte ha fler av dom.
 
Sv: mördarsniglar

Tycker att de äter de mesta de små j**larna. Värst har det gått åt mina Dahlior och Penseér. Sen åt de upp en planta för mig som jag inte kommer ihåg namnet på. Den 'doftade', när den fanns, vanilj:d. Så gott. Hela plantan tryckte de äckliga kräken i sig.:mad:

Jag plockar dem och lägger dem i en hink med saltvatten. När jag plockat färdigt häller jag ut dem på dyngestan.

Trots att de lyckats trycka i sig en del här så har det ändå inte varit så många sniglar här i år.

Oftast brukar jag ha Fuchsior i krukorna (samlar på F). Sniglar äter inte dem men i år ville jag h lite annat i dem också. So tack för det åt sluggsen upp dem.
 
Sv: mördarsniglar

anledningen till att du inte ska lämna dom är att dom döda drar till sig fler sniglar. Dom tycker ju om att käka på varandra. Dom käkar vissa växter (inte alla) och sallad verkar dom löjligt förtjusta i. Man bör gå på snigeljakt pågrund av flera anledningar

dom äter upp en växter :mad:
dom är invandrade och alltså inte en del av vår fauna
dom lägger minst 400 ägg per säsong, dessa bebisar är könsmogna inom 4-6 veckor (nu kan du börja räkna på hur många äckelsniglar den där enda du såg i trädgården kan ge)

klipp dom, lägg dom i en påse, knyt om och släng. Om inget annat för den svenska naturens skull!
 
Sv: mördarsniglar

anledningen till att du inte ska lämna dom är att dom döda drar till sig fler sniglar. Dom tycker ju om att käka på varandra.


Det kan faktiskt vara en anledning till att lämna en död isärklippt snigel kvar på backen. Den drar till sig fler och de är bara att plocka upp.
 
Sv: mördarsniglar

fast frågan är om du orkar stå och vänta på dom ;) och om sniglarna den döde drar till sig hade sniglat sig in på din tomt i annat fall också :idea:
 
Sv: mördarsniglar

Tack för er hjälp. Har inte läst nån annanstans att de drar till sej fler vänner efter deras död. I plastpåsar och soptunna blir det hädanefter.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 135
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 891
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 860
Senast: iNHALE
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 332
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp