Mörk Golden retriever?

Comatose

Trådstartare
Ja, ni ser överskriften - finns det några mörka golden retriever numera? Med mörka menar jag mer "golden" än .. vit-beige, om ni förstår? Är det inte önskvärt med den färgen? Jag vet att de inte får vara röda, men den där dassiga nästan-vita färgen är så trist, tycker jag!
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Ok, men var hittar man de här jaktvarianterna? Och kan man ha en jaktgolden som sällskapshund, eller har de för mycket jaktinstinkt för det?

Jag bor i skåne och vill skaffa hund till nästa sommar, håller nu på att se mig om efter olika storlekar, raser och former. Jag skulle gärna åka och titta lite på någon utställning snart, men det är ju roligt att veta lite mer innan jag gör det.

Det här med golden retriever är en tanke som har dykt upp ganska nyligen, men jag har träffat många trevliga golden tidigare, även om jag tänkt att de skulle vara för "tråkiga" (förlåt, men ni vet hur den klassiska bilden av labrador och golden ser ut!) för mig, men som första-hund kanske en golden kan vara bra? Jag inser ju att de inte är som jag tänkt att de är. De verkar väldigt alerta och "med" i olika situationer, är de det?

Raser jag tidigare funderat över är Old english sheepdog (för mycket päls) och irländsk setter (för mycket spring i benen?) Jag vill ha en hund med normalt aktivitetsbehov, som inte behöver tränas tre timmar per dag, som kan vara med näst intill överallt - gärna i stallet. Jag skulle tycka att det var kul att träna lite agility (men hunden måste inte alls vara duktig eller skapt för det, bara tycka att det är kul - jag har inte tänkt tävla) och eventuellt ställa ut om hunden visar sig lämpad. Hur är det med utställning och jaktvarianten?

Eftersom jag vet så pass lite om rasen och jag gärna skulle ställa ut någon gång i framtiden känns det som en lottodragning att välja valp och kennel. Hur gör man?

Jag antar att jag får ringa och höra om man kan få "komma och titta" hos någon kennel i närheten, är de seriösa och jag förklarar att jag inte vill köpa valp förrän tidigast nästa sommar, borde väl det vara ok? Vad tror ni?
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Jaktgolden kan vara bra förstahund om man är beredd att lägga ner TID på den.
De har mycket energi och spring i benen. Men de är inte lämpade som sällskapshundar.
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Det finns ganska stora variationer inom jaktgolden. Jag har haft en som kallades "damp-hunden" och min nuvarande är en äkta soffpotatis.

Vill du ställa ut kommer du inte långt med en jaktgolden, däremot finns det uppfödare som satsar på en mellanvariant, en s.k. dual-purpose som ska både kunna jaga och duga i utställningsringen.

Som ren sällskapshund skulle jag inte rekommendera en jaktgolden, men är man beredd att arbeta med hunden så funkar det. De är väldigt allround. Någon direkt jaktinstinkt har de inte eftersom de aldrig använts till att spåra eller driva vilt, de är jakthundar i form av apportörer vilket visas i att de ständigt vill gå och bära på saker och hämta grejer. Dessutom är de framavlade för att arbeta i samarbete med sin förare så de är generellt sätt hundar som är lätta att träna för att ha lösa, problemet brukar vara att de är så glada och intresserade av att hälsa på folk och ev. andra hundar, och inte att dra på vilt.

Men om du tycker att settern har "för mycket spring i benen" så ligger jaktgolden inte långt efter.

Det kan knappast tas illa upp av att du är ute i god tid och letar valp till nästa sommar så våga ringa runt du! :) Det bästa är att träffa så många som möjligt, både uppfödare och hundar.

Kan inte låta bli att visa upp mina:

Dual-purpose golden. "Damp-Billie" ;)


Soffpotatis-Loka. Jaktgolden (men ett måndagsexemplar :P)
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Tycker inte det låter som du ska ha en jaktgolden. De kräver mycket aktivering och går oftast inte bra på utställning.

Hur mycket aktivering och motionering har du tänkt dig?

Det finns även showgolden som har färg. Det känns lite som fel ända att börja dock att leta efter en hund med "rätt" färg. ;) Inget illa menat, de flesta som har golden har favoritfärger, men anser att det finns mååååååånga saker som är viktigare än färgen. :)


brakelund090228_9.JPG

Här är en bild på tre generationer i olika färg. Yngst och ljusast är Lyra, näst yngst är Nova och mörkast och äldst är Semlan. Är det ännu mörkare du gillar bäst?

uppstalld.jpg

Nova här antar jag du tycker är för ljus?

/Fanzia
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Nejnej, det klart jag inte väljer hund efter färg! Men om man nu KAN kombinera de egenskaper man är ute efter med en färg som matchar soffan (jag skojar, jag skojar!) så vore det ju optimalt!

Nej, det låter inte som att en jaktgolden är något för mig. Jag vill ha en hund som nöjer sig med kring en 1-timmes promenad om dagen, plus några kvarts-kisspromenader förstås. Hjärngympa och aktivering under promenaderna. En hund som kan följa med överallt utan allt för stort besvär. Och så är det ju det där med utställning som eventuellt kan vara kul. Enn sällskapshund helt enkelt.

Skogstrollets damp-billie :p hade en väldigt trevlig färg, precis som du gissade Fanzia, tycker jag att din Nova är lite ljus för min smak. Men då vill jag komma tillbaka till att jag såklart inte väljer hund efter bara färg. Hade jag bara gått efter utseende hade det alla gånger blivit en Old english sheepdog, men jag inser att jag inte har tiden för pälsen. :crazy:
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Det finns jaktisar som inte kräver 8 timmar aktivering om dagen också, dock lite svårt att veta när man ska välja valp. I min goldens kull på 9 valpar finns både och.

028.jpg


Min jaktis är inte en arbetsnarkoman alls. Han var värre när han var yngre såklart, men inget som lite viltspår och leksugna hundkompisar kunde hålla i schack :D Nu är han 8,5 år och soffan är hans bästa kompis. Han kräver dock att få springa/gå av sig en gång varje dag och att man gömmer en leksak så han får leta en stund.

Dock står han sig inte alls mot showgoldens i utställning, vilket inte många jaktisar gör heller som redan är nämt.


Jag tycker inte att du ska räkna bort golden helt, det är helt underbara hundar!

edit. å vad jag önskar att min kamera inte var pajj nu så skulle du få se hur en TRÖTT golden ser ut :D Har precis kommit hem efter en timmes promenad utan nosning och kiss i stan. Otroligt bra hjärngympa då han måste gå brevid mig, stanna och sitta vid varje övergångställe. Dessutom som nån sa så är ju en golden inte direkt främligsfientliga av sig så det tar en hel del viljekraft av min att inte slita sig från mattes sida och hälsa på varenda människa som sitter på bänkarna runt om i stan :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mörk Golden retriever?

Nejnej, det klart jag inte väljer hund efter färg! Men om man nu KAN kombinera de egenskaper man är ute efter med en färg som matchar soffan (jag skojar, jag skojar!) så vore det ju optimalt!

Nej, det låter inte som att en jaktgolden är något för mig. Jag vill ha en hund som nöjer sig med kring en 1-timmes promenad om dagen, plus några kvarts-kisspromenader förstås. Hjärngympa och aktivering under promenaderna. En hund som kan följa med överallt utan allt för stort besvär. Och så är det ju det där med utställning som eventuellt kan vara kul. Enn sällskapshund helt enkelt.

Skogstrollets damp-billie :p hade en väldigt trevlig färg, precis som du gissade Fanzia, tycker jag att din Nova är lite ljus för min smak. Men då vill jag komma tillbaka till att jag såklart inte väljer hund efter bara färg. Hade jag bara gått efter utseende hade det alla gånger blivit en Old english sheepdog, men jag inser att jag inte har tiden för pälsen. :crazy:

Jag förstår precis hur du menar. :) Hade jag enbart gått efter utseende hade det varit många raser jag velat ha, men som inte alls passar mig.
 
Sv: Mörk Golden retriever?

*delvis kl*

Ok, nu har jag letat runt lite mer på olika goldensidor, men egentligen inte hittat några uppfödare (kollade valpförmedlingen) som inriktar sig på dual-purposehundar. Antingen verkar de vilja att man ställer hundarna, eller jaga med dem (eller nä, man jagar inte med dem då eller? Man tränar bara mycket ... vad? med dem? Jag tänker på det som skogstrollet berättade om deras ickeexisterande jaktinstinkter.) Är det någon som har lust att pm:a mig tips på uppfödare i skånetrakten som inriktar sig på dessa hundar?

Har letat lite efter utställningar också, hur är det med golden-specialer? Jag är jätteglad för alla tips jag kan få!
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Golden-jakt är ju inte på samma sätt som till exempel vid jakt med hundar som driver rådjur och sådant, de har alltså inget behov av att jaga. Deras jakt går ju ut på att de ska apportera in skjuten fågel, alltså ska de hålla sig vid föraren ända tills skottet är lagt och föraren kommenderar. Ofta kompliterar man retrievers med en hund som ställer och/eller stöter fågeln.

Jag har nu en flatcoated retriever-hane (och de jagar ju på samma sätt som goldens) och han skiter fullständigt i allt vad fåglar, kaniner, rådjur och andra djur heter, men hör han ett skott nära blir han genast uppmärksam och undrar vart han ska springa och hämta något :)
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Golden-jakt är ju inte på samma sätt som till exempel vid jakt med hundar som driver rådjur och sådant, de har alltså inget behov av att jaga. Deras jakt går ju ut på att de ska apportera in skjuten fågel, alltså ska de hålla sig vid föraren ända tills skottet är lagt och föraren kommenderar. Ofta kompliterar man retrievers med en hund som ställer och/eller stöter fågeln.

Jag har nu en flatcoated retriever-hane (och de jagar ju på samma sätt som goldens) och han skiter fullständigt i allt vad fåglar, kaniner, rådjur och andra djur heter, men hör han ett skott nära blir han genast uppmärksam och undrar vart han ska springa och hämta något :)

:bow::D:p Tack, jag är totalt rudis på allt vad jakt heter. Har mycket dålig koll.
 
Sv: Mörk Golden retriever?

*delvis kl*

Ok, nu har jag letat runt lite mer på olika goldensidor, men egentligen inte hittat några uppfödare (kollade valpförmedlingen) som inriktar sig på dual-purposehundar. Antingen verkar de vilja att man ställer hundarna, eller jaga med dem (eller nä, man jagar inte med dem då eller? Man tränar bara mycket ... vad? med dem? Jag tänker på det som skogstrollet berättade om deras ickeexisterande jaktinstinkter.) Är det någon som har lust att pm:a mig tips på uppfödare i skånetrakten som inriktar sig på dessa hundar?

Har letat lite efter utställningar också, hur är det med golden-specialer? Jag är jätteglad för alla tips jag kan få!

Det är inte alltid så lätt att hitta en DP hund som funkar bra både på jakt och utställning. Ibland blir det liksom varken hackat eller malet :) Definitionen på vad en DP-kennel är verkar också vara lite luddig. Ska hunden kunna gå till pris i nybörjarjaktklass eller ska den kunna ta ett förstapris i elit? Ska den kunna få en tvåa på utställning eller slåss om certet?

Det finns några kennlar som lyckas rätt bra dock. :) Så letar man så finner man. :)

Du kanske lika gärna kan leta efter en kennel som gör mer än ställer ut sina hundar. Det tror jag räcker gott och väl när du egentligen mest är ute efter en sällskapshund. :)

Jag gör betydligt mer med mina showgolden än vad du tänkt att göra med din eventuella hund, så jag tror inte du nödvändigtvis måste ha en DPgolden. :)
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Ska hunden kunna gå till pris i nybörjarjaktklass eller ska den kunna ta ett förstapris i elit? Ska den kunna få en tvåa på utställning eller slåss om certet?

- Den får gärna bara vara mörk och slåss om certet! ;) Jag ska ta och googla runt, tack så mycket för alla tips. :bow:
 
Sv: Mörk Golden retriever?

(eller nä, man jagar inte med dem då eller? Man tränar bara mycket ... vad? med dem?

Som squarepants skriver så håller sig hunden till föraren och ska på kommando hämta in nedskjutet vilt, oftast fågel. Hunden ska klara av att ta in även skadeskjutet vilt och att ev. behöva spåra upp skadeskjutet vilt som landat men rantat iväg en bit (eftersök, viltspår funkar ofta bra med golden också). Den ska helt ignorera annat vilt!

Vissa tränar upp sina hundar för att använda dem i praktiskt jakt, dessa hundar kan det bli svårare att se några officiella meriter på, dock är de oftast testade iaf något jaktprov.

Sen finns de dem som fokuserar på att träna för jaktprov huvudsakligen. De finns i olika klasser och är något som jag tycker att man iaf kan testa på om skaffar golden. :) Det finns kurser att gå (titta på goldenklubbens hemsida t.ex.) och är riktigt kul att pyssla med! Man är ute i skogen länge och jobbar med sin hund och får se den göra vad den är född till, en otrolig upplevelse.

Det som är så smidigt med en jakthund som en golden är ju att dess förmåga att arbeta och träna är så enkel att utöva. Detaljer övar man med en s.k. dummy och den kan man ta med sig ut på vanlig skogspromenad och göra några övningar (sök, apport, linjetag m.m). Ska man vidare längre än aktivering behöver man också träna på vilt (fågel, hare) och det kan man om man vill förvara i frysen hemma, om man som jag inte har en kräkmagad sambo förstås.... :angel:

Jaktapporteringskurs är något av det roligaste jag har gjort själv. :)
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Har du tittat på Hovawart? :love: En blond Hovawart har oftast mycket mer färg än en Golden. Den är en trogen Gårdshund. Men den kan också vakta vid behov. En rolig Brukshund som vill vara med dig hela dagarna. Vill arbeta, men är inte jobbigt energisk. PM:a mig om du vill veta mer.
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Nja, jag har träffat några såna och inte fastnat sådär direkt för dem, men de är fina! Tack för tips. :)

Har hittat några uppfödare som inriktat sig på både-och-golden, ska kontakta någon av dem och kolla om jag får komma och titta!
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Jag har en jaktgolden! O hon är en alldeles förträfflig sällskapshund- fast det beror väl på att hon får balanserad motion och träning!

Hon e inte så mörk som de kan vara, men jag tycker hon e alldeles jättefin!
smillabus_54544288.jpg

Den här bilden är från idag, en butter hund som inte får komma med in i huset efter ett äventyr med fyrhjulingen i skogen. Goldens har ju en tendens att bada i alla sölhål o vattenpölar de kan hitta.

Vi går mycket långpromenader och tränar en del jakt-hobby-apport och hobby-sök. Ibland får hon vara med på lite fågeljakter, då e hon lycklig! Men hon mår lika bra av att "bara" apportera ank-dummien hemma i skogarna runt huset!

Jaktgolden är en utmärkt hundras för den som vill ha en myspropp som vill arbeta!
 
Sv: Mörk Golden retriever?

Apropå leriga goldens måste jag visa denna:



Från igår. Lokas största nöje här i livet: lerdiken. :p Eller så har hon bara kommit på att om man skitar ner sig rejält får man bada i sjön på väg hem. :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 386
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 271
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp