• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 310
S

SarahOlofsson

Jag undrar hur man förklarar för hästfolk att det vita som man ser i ensilaget inte är socker utan MÖGEL:confused: Vi har pratat om det här flera gånger i stallet men det verkar ju vara väldigt vanligt att folk säger att "det är bara socker" o så fodrar man med det...
Det jag har fått lära mig är att socker ser man inte med blotta ögat tex fruktsocker... :crazy:

Snälla, hjälp mig för vi har stallmöte imorgon o då lär det komma upp igen :cool:

Sv: Mögel...

Det vita KAN visst vara socker. Använd näsan och lukta istället så märks det vad som är dåligt och inte.

det kan vara jäst också, speciellt i "torra" balar, bara att ta bort det vita + lite runtomkring så brukar det inte vara någon fara. (så jag har lärt mig iallafall) för mögel luktar...

Det vita KAN visst vara socker. Använd näsan och lukta istället så märks det vad som är dåligt och inte.

"Det är inte ovanligt med vita prickar i ensilaget och man hör många förslag på vad de är. Dessa förslag innefattar bland annat: sockerutfällningar, B-vitamin, fermentationsprodukter och salt. Sanningen är naturligtvis mycket enklare. Det är i allmänhet fråga om mögel eller möjligen jäst. Jag har ingen aning om var de andra påståendena kommer ifrån, men fakta är att man inte sprutar in B-vitamin eller salt i balarna, fermetationsprodukterna är vattenlösliga och likaså sockret. Det bildas således inga kristaller av dem."

Taget från: http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Vad det är beror på hur det ser ut. Mögel är luddigt, jäst är inte det utan slätt. Är det jäst så går det att använda fodret men det är ett tecken på att själva hanteringen och inplastningen inte gått riktigt bra. Något har blivit fel. Så man får vara lite mer observant på hur det ser ut och på om det börjar bli mögel och eller värme. Balar som är angripna av jäst brukar ha sämre hållbarhet efter att de öppnatas.

fermetationsprodukterna är vattenlösliga och likaså sockret.

Men för detta krävs de väl en ganska så hög vattenhalt för att dessa ska lösas upp? Vilket inte en bal hösilage har.

Vårat hösilage blir vitprickigt när hästarna inte hunnit äta upp balen nog snabbt, antar det är en jäsprocess som startat eftersom balen även känns varm i det läget om man gräver sig in. Brukar såklart slänga bort balen då. Har aldrig varit med om att en nyöppnad bal varit vitprickig, men våran bonde är väldigt duktig på att göra fräsha och välkonserverade bollar. Har ibland köpt av andra bönder och då har man hittat både det ena och andra i balarna (värme, mögelfläckar osv):crazy:.

Så mitt svar är: vita prickar = jäst!

Nej det kan det inte! Är bara en myt om att det sker sockerkristalliseringar.

Kicki :laugh:

Det vita i era balar är mögel eller svamp, blir som pytte kesobitar.

Jag undrar hur man förklarar för hästfolk att det vita som man ser i ensilaget inte är socker utan MÖGEL

Det kan ju trots allt vara socker ELLER mögel
Svårt att se vilket bara innan det är fullt utvecklat

Du kanske ska skaffa lite mer kött på benen innan du säger att det vita BARA kan vara mögel...

Du kanske ska skaffa lite mer kött på benen innan du säger att det vita BARA kan vara mögel...

Jag la ut frågan här för att få veta mer, jag har även sökt på nätet och pratat med flera bönder, veterinärer och biologer... Hmm, tycker nog att jag har ganska mycket kött på benen i det här läget. Det jag vänder mig mot är den allmänt utbredda uppfattningen bland hästägare att det är socker :(

Det blir INTE sockerkristaller i ensilage!! Och jag har mer än tillräckligt med kött på benen för det uttalandet. Är mjölkpruducent sedan 20 år och ensilerar c:a 1500 ton/år

Det blir INTE sockerkristaller i ensilage!! Och jag har mer än tillräckligt med kött på benen för det uttalandet. Är mjölkpruducent sedan 20 år och ensilerar c:a 1500 ton/år

Både min morbror och en jag känner ganska väl är bonde, mamma har också en del erfarenhet av detta då hon bodde på gård tills hon flyttade hemifrån

Hon säger att om det luktar lite surt (kan ju visserligen vara tolkningsfråga från person till person) så är det socker, annars är det mögel

Även hästägaren säger att det kan vara socker

Det är INTE socker!
Finns till ock med dokumenterad forskning från SLU om just detta och hur omöjligt det är att det skulle kunna bli synliga utfällningar av socker i ensilaget.
Så det som finns att välja på är mögel och jäst.

Jag antar att du inte har läst hela tråden dvs inte länken som är med i två inlägg. Den går till en sida om ensilage som jag tycker är jättebra. Den är skriven av David Slottner, Agr D. som har skrivit en avhandling om ensilage. Läs speciellt det han skriver om vita prickar i ensilage.

Både min morbror och en jag känner ganska väl är bonde, mamma har också en del erfarenhet av detta då hon bodde på gård tills hon flyttade hemifrån

Hon säger att om det luktar lite surt (kan ju visserligen vara tolkningsfråga från person till person) så är det socker, annars är det mögel

Även hästägaren säger att det kan vara socker

Ensilage ska lukta syrligt och friskt, inte surt! Då har det gått snett i ensileringsprocessen och det har inget med sockerkristaller att göra! Har som sagt över 20 års erfarenhet av ensilering till 75 mjölkkor och c:a 150 ungdjur och kalvar, samt hästar, så det är något jag kan på mina fem fingrar! Min man har ytterligare 10 år på det, alltså 30 år. Så nej, det är bara myt och inget annat, fullfjädrad okunskap!

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 523
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 076
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025