Moment 22 med igenbommad ridväg

Alexandra_W

Trådstartare
En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i mitten, och otrafikerade. Vägen går ingenstans, delar sig på två och båda alt slutar i vändplaner. Typiska timmerframkörningsvägar. De är helt omgivna av skog/kalhyggen, inga åkrar eller fält. Markägaren är ett stort skogsbolag.

Det finns en gammal bom i början som i 15 år varit öppen utom möjligen nån enstaka dag. Nu är bommen stängd och låst med hänglås. Tyvärr så är det en brant slänt neråt på ena sidan och en brant skogsslänt uppåt på andra sidan, och mellan slänten och bommen finns stora stenblock, så man kan inte passera vid sidorna av bommen. Om man går kan man krypa/huka sig under bommen (men inte gå vid sidan) men till häst är det omöjligt komma förbi.

Det är jaktlaget som arrenderar jaktmark där som låst bommen. Med markägarens tillåtelse. De har haft problem med misstänkt tjuvjakt och vill ogärna det ska bli bärplockarläger där.
Jag hör av mig till jaktlaget om jag kan få låna nyckel eller få kopiera en nyckel. Möts av motstånd direkt. Får även höra att markägaren sagt nej. Så jag talar med markägaren. Som inte kan ge mig en nyckel till markägarens bomlås för de har samma nyckel till alla sina bommar. Men jaktlaget har ett eget lås och markägaren rekommenderar att jag ber att få låna eller kopiera deras då det är den lättaste lösningen. Markägaren har absolut inget emot att jag rider där - tvärtom.

Haken är att jaktlaget fortfarande vägrar. Personen jag pratade med hänvisar till jaktledaren. Jag pratar med honom och denne har inga problem med att jag rider där men hänvisar till första personen då det är denne som låst och som har nyckeln. Jag vänder mig till första personen igen som säger att denne inte kan bestämma men ska prata med jaktledaren. Efter det hör jaktledaren av sig och har nu ändrat sig, de får inte låna ut nyckel enligt markägaren. Jag svarar att markägaren inte har problem med utlåning eller ens kopiering av nyckel till jaktlagets lås, tvärtom är det den lösning markägaren rekommenderat som den enklaste för att lösa problemet. Efter detta svarar inte jaktlaget med.

Så. Markägaren har inget emot att jag rider där, tvärtom är denne positiv till att hitta lösningar. Denne har inget emot att bommen är stängd och låst heller dock. Dock kan nyckel till markägarlåset inte lånas ut men då bommen går att öppna med jaktlagslåset så borde det hela kunna lösas så. Om jag kan rida förbi bommen får jag göra det även om det innebär att jag röjer lite skog (det är dock såvitt jag kunnat bedöma tyvärr inte möjligt).

Men en person i jaktlaget anser inte jag behöver rida där, och fick med sig den tidigare positiva jaktledaren. Dvs ett moment 22. Med otroligt stor påverkan för mig.

Men vem har egentligen "sista ordet"? Jag vill ju gärna hitta en samförståndslösning och kan tänka mig bekosta ett hänglås med kopieringsskyddade nycklar om jaktlaget är oroliga för nyckelkopiering. Men vill de vara tjuriga hjälper inte det. Men kan då markägaren tillika jaktmarksarrendatorn ålägga dem att byta lås?
 
Senast ändrad:
Fy F-N vad drygt ..
Men alltså vill markägaren verkligen hjälpa dig så borde ju denna kunna säga till jaktlaget vad som gäller?
Eller ?

Känns som markägaren tar "lätta vägen ut" dvs är bemötande mot dig men låter dig själv försöka få godkänt från jaktlaget... kan iof förstå möjligen just det där att de inte vill ha kopierade nycklar men det känns verkligen lite fyrkantigt...
varför är det petigt med bärplockare tex i sammanhanget ? :confused:

Det skulle inte gå om markägaren verkligen är så välvilligt inställd, att denne hjälper dig med ett par schakttag med grävaren så du kommer runt bommen på en smal stig typ ?
Spånar bara nu spontant ...
 
Fy F-N vad drygt ..
Men alltså vill markägaren verkligen hjälpa dig så borde ju denna kunna säga till jaktlaget vad som gäller?
Eller ?

Känns som markägaren tar "lätta vägen ut" dvs är bemötande mot dig men låter dig själv försöka få godkänt från jaktlaget... kan iof förstå möjligen just det där att de inte vill ha kopierade nycklar men det känns verkligen lite fyrkantigt...
varför är det petigt med bärplockare tex i sammanhanget ? :confused:

Det skulle inte gå om markägaren verkligen är så välvilligt inställd, att denne hjälper dig med ett par schakttag med grävaren så du kommer runt bommen på en smal stig typ ?
Spånar bara nu spontant ...

Markägaren verkade uppriktigt tro att det skulle lösa sig med dialog med jaktlaget. Jag har inte hunnit prata med markägaren igen sen jaktlagets tvärnit.
Jaktlaget ljuger ganska frekvent om vad markägaren ska ha sagt med - eller så kör markägaren olika historier. Det visar sig ju när jag talar med markägaren igen.

Ja vem som har "sista ordet" är ju det intressanta men jag vet inte hur det är när det är jaktarrende där. markägaren tillåter inte denne bommas ute, men så länge markägaren kommer genom bommen är de nöjd. Bärplockare har de nog inget emot - men det är dyrt och svårt att avhysa bärplockare som slagit läger och lägren markägaren vill undvika. Inte så de skulle stängt själv för det men ser det som en bonus det är stängt.

Tyvärr går det inte skapa väg precis bredvid bommen utan att ta bort de stora stenblocken. Som åtminstone för amatörjag ser ut att vara naturliga och kan vara jättestora under mark. Men ska kolla noggrannare om vad som ev kan gå med maskin. Blev mest så paff igår när det var bommat och dessutom med hänglås.
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W ah ang bärplockare... du menade så - jag trodde det var den enskilde individprivatpersonen av bärplockare som avsågs . Läste slarvigt !

Så sjukt trist hela grejen ! Men jag hade kollat med markägaren igen utifrån läget!
Hoppas verkligen det går att lösa !
Vet hur viktigt det är med begränsade ridvägar att inte få dem skurna ännu mer .
 
En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i mitten, och otrafikerade. Vägen går ingenstans, delar sig på två och båda alt slutar i vändplaner. Typiska timmerframkörningsvägar. De är helt omgivna av skog/kalhyggen, inga åkrar eller fält. Markägaren är ett stort skogsbolag.

Det finns en gammal bom i början som i 15 år varit öppen utom möjligen nån enstaka dag. Nu är bommen stängd och låst med hänglås. Tyvärr så är det en brant slänt neråt på ena sidan och en brant skogsslänt uppåt på andra sidan, och mellan slänten och bommen finns stora stenblock, så man kan inte passera vid sidorna av bommen. Om man går kan man krypa/huka sig under bommen (men inte gå vid sidan) men till häst är det omöjligt komma förbi.

Det är jaktlaget som arrenderar jaktmark där som låst bommen. Med markägarens tillåtelse. De har haft problem med misstänkt tjuvjakt och vill ogärna det ska bli bärplockarläger där.
Jag hör av mig till jaktlaget om jag kan få låna nyckel eller få kopiera en nyckel. Möts av motstånd direkt. Får även höra att markägaren sagt nej. Så jag talar med markägaren. Som inte kan ge mig en nyckel till markägarens bomlås för de har samma nyckel till alla sina bommar. Men jaktlaget har ett eget lås och markägaren rekommenderar att jag ber att få låna eller kopiera deras då det är den lättaste lösningen. Markägaren har absolut inget emot att jag rider där - tvärtom.

Haken är att jaktlaget fortfarande vägrar. Personen jag pratade med hänvisar till jaktledaren. Jag pratar med honom och denne har inga problem med att jag rider där men hänvisar till första personen då det är denne som låst och som har nyckeln. Jag vänder mig till första personen igen som säger att denne inte kan bestämma men ska prata med jaktledaren. Efter det hör jaktledaren av sig och har nu ändrat sig, de får inte låna ut nyckel enligt markägaren. Jag svarar att markägaren inte har problem med utlåning eller ens kopiering av nyckel till jaktlagets lås, tvärtom är det den lösning markägaren rekommenderat som den enklaste för att lösa problemet. Efter detta svarar inte jaktlaget med.

Så. Markägaren har inget emot att jag rider där, tvärtom är denne positiv till att hitta lösningar. Denne har inget emot att bommen är stängd och låst heller dock. Dock kan nyckel till markägarlåset inte lånas ut men då bommen går att öppna med jaktlagslåset så borde det hela kunna lösas så. Om jag kan rida förbi bommen får jag göra det även om det innebär att jag röjer lite skog (det är dock såvitt jag kunnat bedöma tyvärr inte möjligt).

Men en person i jaktlaget anser inte jag behöver rida där, och fick med sig den tidigare positiva jaktledaren. Dvs ett moment 22. Med otroligt stor påverkan för mig.

Men vem har egentligen "sista ordet"? Jag vill ju gärna hitta en samförståndslösning och kan tänka mig bekosta ett hänglås med kopieringsskyddade nycklar om jaktlaget är oroliga för nyckelkopiering. Men vill de vara tjuriga hjälper inte det. Men kan då markägaren tillika jaktmarksarrendatorn ålägga dem att byta lås?
Kanske om du kontaktar markägaren, erbjuder dig att byta och bekosta ett nytt lås? Förslagsvis ett sådant med kod istället för nyckel.
 
Ja så grymt trist. Särskilt som det sitter i ren tjurighet från en person. Samma person som - återigen efter 15 år utan problem - nu kräver hästbajs tas bort från en annan väg här. Även om hästarna skiter 2 km från bebyggelse. "Folk klagar". Enda som klagat är han. Jag har sagt att jag från jag blev tillsagd ska ta bort om hästen bajsar. Men jag ser ju ett klart samband med det här...

Jaktledaren var som sagt positiv till låna nyckel. Tills personen med nyckeln pratade med jaktledaren och han helt bytte åsikt och hittade på att markägaren förbjöd utlåning av nyckel.

För att rida på vägen måste jag rida förbi sura personen. Som är bonde och hemma för det mesta. Så plättlätt bara låna nyckeln, rida och sen lämna den på vägen hem. Men njet...
 
Om jag kan rida förbi bommen får jag göra det även om det innebär att jag röjer lite skog (det är dock såvitt jag kunnat bedöma tyvärr inte möjligt).

I förlängningen - om inte låsfrågan går att lösa på ett vettigt sätt - kanske det vore möjligt att till fots gå runt i terrängen lite längre ifrån bommen och se om det går att ta sig fram med en liten omväg? Tänker eftersom det var okej att du röjde lite.
Nu lät terrängen inte speciellt rolig, men om skogsvägen är så mysig som du beskriver den hade jag själv nog tagit en dag och försökt, bara för att vara säker.
 
@Alexandra_W inte alls säker heller , tänker vidare i frågan:

spontant , utifrån att mina föräldrar ägt mark de hyrt ut till jaktlag för jakt : självklart måste markägaren själv komma igenom bommen det säger sig självt precis som du skrivit osv och att om det är ett bolag med huvudnyckel inte vill ha den kopierad osv .

Men: det låter jättekinkigt att jaktlaget i sak skulle neka dig om markägaren lägger sig i ...
tänker på de som har fiskekort tex... de har ju nyckel att komma igenom vägbommarna då de också - och då är det ju liksom andra privatpersoner ...

Edit: utifrån din redogörelse nu sist (vi skriver tydligen om varandra) låter det som jaktlagets talesman har helt andra orsaker att neka osv utifrån motstånd mot häst/ryttare?
Det måste rimligen markägaren kunna gå över - om denne vill/tycker det är motiverat nog att gå in med detta veto .

Trixigt tråkigt läge som sagt !
 
Senast ändrad:
Kanske om du kontaktar markägaren, erbjuder dig att byta och bekosta ett nytt lås? Förslagsvis ett sådant med kod istället för nyckel.

Är ju som det står precis det jag är beredd att göra. Men inte kod (då kan jaktlaget hävda att koden kan spridas). Men är ju jaktlagslåset som måste bytas så frågan är om markägaren kan kräva det. Markägarens lås kan inte bytas tyvärr.
 
I förlängningen - om inte låsfrågan går att lösa på ett vettigt sätt - kanske det vore möjligt att till fots gå runt i terrängen lite längre ifrån bommen och se om det går att ta sig fram med en liten omväg? Tänker eftersom det var okej att du röjde lite.
Nu lät terrängen inte speciellt rolig, men om skogsvägen är så mysig som du beskriver den hade jag själv nog tagit en dag och försökt, bara för att vara säker.

Ena sidan går längs en å. Man trillar i ån. Andra sidan en oländlig slänt uppåt. I flera hundra meter. Jag har av vad jag sett bedömt den som icke ridbar men inte sas varit upp och ner för den till fots. Kan lägga in lite halvdåliga bilder sen. Som sagt upptäckte jag bommen i går eller om det var förrgår. Och blev paff och trodde sen att okej jag får hitta vem som har nyckel och prata med den. Bott där det varit bommat förr men då har de röjt förbi bommen automatiskt eller så har man fått en nyckel. Så var inte beredd på den här Kafka-artade historien.
 
@Alexandra_W inte alls säker heller , tänker vidare i frågan:

spontant , utifrån att mina föräldrar ägt mark de hyrt ut till jaktlag för jakt : självklart måste markägaren själv komma igenom bommen det säger sig självt precis som du skrivit osv och att om det är ett bolag med huvudnyckel inte vill ha den kopierad osv .

Men: det låter jättekinkigt att jaktlaget i sak skulle neka dig om markägaren lägger sig i ...
tänker på de som har fiskekort tex... de har ju nyckel att komma igenom vägbommarna då de också - och då är det ju liksom andra privatpersoner ...

Edit: utifrån din redogörelse nu sist (vi skriver tydligen om varandra) låter det som jaktlagets talesman har helt andra orsaker att neka osv utifrån motstånd mot häst/ryttare?
Det måste rimligen markägaren kunna gå över - om denne vill/tycker det är motiverat nog att gå in med detta veto .

Trixigt tråkigt läge som sagt !

Som markägaren beskrev finns två lås på bommen. (Jag kollade inte så noga, jag försökte skjuta upp den, insåg den var låst, såg ett hänglås och vände hem). Bommen kan öppnas med endera låset och alltså om ett lås låses upp kan bommen öppnas (låter jättekonstigt men markäg borde veta).

Markägarens lås så på alla sina bommar (måååånga) fungerar samma nyckel. Därför ge de inte ut den. Förståeligt. Jaktlaget har inte nyckel till markägarlåset heller. Men sen finns det andra låset - som är jaktlagets och bara de har nyckel till.

Så markägaren kommer igenom bommen, men kan inte ge mig tillträde till sitt lås. Men tycker jag kan få tillträde via jaktlagets lås.

Jag ska kolla på bommen imorgon ang lås. Finns bara ETT lås (jag såg bara ett) blir det roligt. Då har markägaren endera inte koll - eller så har jaktlaget låst ute markägaren ;)

Och ja den sura personen har som enda anledning att neka att denne inte vill någon rider där. Fast försöker gömma det bakom diverse andra ursäkter som inte stämmer eller håller. Personen försökte också hävda att denne talat med markägaren och att markägaren sagt jag kunde rida nån annanstans. När jag bad om nummer till kontaktperson hos markägaren svarade jaktpersonen att "det är ingen ide du pratar med dem om bommen". När jag insisterade fick jag numret till kontaktpersonen - som var mycket välvilligt inställd till att jag red där när jag pratade med denne.

Något senare när jaktledaren bytt åsikt försökte ju denne med att markägaren förbjudit dem att låna ut nyckel... Motsatt vad markägaren sa till mig. Och när jag konfronterade jaktledaren med att markägaren inte hade något emot ens kopiering slutade jaktledaren svara...

Så visst har jaktlaget (via en person) som enda anledning att det inte ska ridas där. Och enda anledningen till det lär vara allmän surhet mot ryttare. Tyvärr.
 
Är ju som det står precis det jag är beredd att göra. Men inte kod (då kan jaktlaget hävda att koden kan spridas). Men är ju jaktlagslåset som måste bytas så frågan är om markägaren kan kräva det. Markägarens lås kan inte bytas tyvärr.
Aha, jag förstod inte att det var två olika lås.
 
@Alexandra_W det jag menar är ju att inga lås behövs bytas om det bara är ett lås ? Det är ju inga konstigheter att markägarens nyckel går till andra lås och jaktlagets samma nyckel bara passar i deras grind med deras nyckel . Eller vad menar du :D

Summa summarum enl min reflektion : borde vara avgörande att du får markägaren om denne vill att du ska få rida igenom grinden att denne ger jaktlaget direktiv om att du ska ha nyckel till grinden .

Återigen: så sjukt trist hela saken !
 
En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i mitten, och otrafikerade. Vägen går ingenstans, delar sig på två och båda alt slutar i vändplaner. Typiska timmerframkörningsvägar. De är helt omgivna av skog/kalhyggen, inga åkrar eller fält. Markägaren är ett stort skogsbolag.

Det finns en gammal bom i början som i 15 år varit öppen utom möjligen nån enstaka dag. Nu är bommen stängd och låst med hänglås. Tyvärr så är det en brant slänt neråt på ena sidan och en brant skogsslänt uppåt på andra sidan, och mellan slänten och bommen finns stora stenblock, så man kan inte passera vid sidorna av bommen. Om man går kan man krypa/huka sig under bommen (men inte gå vid sidan) men till häst är det omöjligt komma förbi.

Det är jaktlaget som arrenderar jaktmark där som låst bommen. Med markägarens tillåtelse. De har haft problem med misstänkt tjuvjakt och vill ogärna det ska bli bärplockarläger där.
Jag hör av mig till jaktlaget om jag kan få låna nyckel eller få kopiera en nyckel. Möts av motstånd direkt. Får även höra att markägaren sagt nej. Så jag talar med markägaren. Som inte kan ge mig en nyckel till markägarens bomlås för de har samma nyckel till alla sina bommar. Men jaktlaget har ett eget lås och markägaren rekommenderar att jag ber att få låna eller kopiera deras då det är den lättaste lösningen. Markägaren har absolut inget emot att jag rider där - tvärtom.

Haken är att jaktlaget fortfarande vägrar. Personen jag pratade med hänvisar till jaktledaren. Jag pratar med honom och denne har inga problem med att jag rider där men hänvisar till första personen då det är denne som låst och som har nyckeln. Jag vänder mig till första personen igen som säger att denne inte kan bestämma men ska prata med jaktledaren. Efter det hör jaktledaren av sig och har nu ändrat sig, de får inte låna ut nyckel enligt markägaren. Jag svarar att markägaren inte har problem med utlåning eller ens kopiering av nyckel till jaktlagets lås, tvärtom är det den lösning markägaren rekommenderat som den enklaste för att lösa problemet. Efter detta svarar inte jaktlaget med.

Så. Markägaren har inget emot att jag rider där, tvärtom är denne positiv till att hitta lösningar. Denne har inget emot att bommen är stängd och låst heller dock. Dock kan nyckel till markägarlåset inte lånas ut men då bommen går att öppna med jaktlagslåset så borde det hela kunna lösas så. Om jag kan rida förbi bommen får jag göra det även om det innebär att jag röjer lite skog (det är dock såvitt jag kunnat bedöma tyvärr inte möjligt).

Men en person i jaktlaget anser inte jag behöver rida där, och fick med sig den tidigare positiva jaktledaren. Dvs ett moment 22. Med otroligt stor påverkan för mig.

Men vem har egentligen "sista ordet"? Jag vill ju gärna hitta en samförståndslösning och kan tänka mig bekosta ett hänglås med kopieringsskyddade nycklar om jaktlaget är oroliga för nyckelkopiering. Men vill de vara tjuriga hjälper inte det. Men kan då markägaren tillika jaktmarksarrendatorn ålägga dem att byta lås?
Kan inte hästen bara ta ett litet skutt över grinden/bommen? Eller är grinden för hög?
 
Visst är det trist med all denna misstänksamhet nuförtiden. Den förstör för oss alla.

Fast jag tycker egentligen inte det här handlar om misstänksamhet? Utan om en enskild persons tjurighet och att den personen sen övertalat annan.

Att vägen bommats har jag full förståelse för. Det finns flera viltåtlar längs vägen och det har tydligen förekommit bilar där. Visst kan man se det som misstänksamhet att misstänka obehörig jakt före någon som letar svamp/bär. Men att man inte vill att obehöriga tjuvjagar förstår jag helt. Även att man inte vill ha besväret och kostnaden att avhysa läger etc.

Så problemet som jag ser det är inte att vägen är bommad - utan att en person av okänd anledning är tjurig ang ryttare där och är ytterst nöjd med att bommen som bonus hindrar ryttare, och inte tänker lägga två strån i kors för att medverka till ridning där.

Markägaren har inga dubier mot att jag får tillgång till området, jaktledaren hade inga dubier mot det förrän surpersonen la sig i. Och surpersonen har inte ens nämnt något om att jag inte kan få nyckel pga bristande tilltro, risk nyckeln sprids etc. Han har däremot försökt med en kaskad andra ursäkter.
 
Kan inte hästen bara ta ett litet skutt över grinden/bommen? Eller är grinden för hög?

Den är tyvärr alldeles för hög. Dessutom så känns det surt riskera livet på hästen om den gör ett misstag, alldeles förutom att hästen i nuläget inte får hoppa alls av hälsoskäl och att underlaget större delen av året inte är lämpligt att hoppa på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 554
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 325
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp