Moment 22 med igenbommad ridväg

Kan inte hästen bara ta ett litet skutt över grinden/bommen? Eller är grinden för hög?

Jag förutsätter utifrån tråden att det är en normal vägbom . Metall och tunn, går inte riva . Borde ligga på runt 90 cm enl standard och utifrån beskrivning allmänt så ligger den i brant slänt.
Men "coolt" tips utifrån scenariot att helt enkelt hoppa över ;)
 
Kan du få skriftligt från markägaren vad denne säger till dig, gärna så det är tydligt att det är från dom, och visa upp för jaktlaget. Alternativt att markägaren skickar kopia på det denne sagt till dom också?
Några funderingar som poppar upp.
 
Jag förutsätter utifrån tråden att det är en normal vägbom . Metall och tunn, går inte riva . Borde ligga på runt 90 cm enl standard och utifrån beskrivning allmänt så ligger den i brant slänt.
Men "coolt" tips utifrån scenariot att helt enkelt hoppa över ;)
Jag uppfattade det som att slänten var på sidan av vägen och inte själva vägen. De vägbommar jag sett är ganska tjocka rör och rimligt lätta att taxera, jag vet flera som istället för att hoppa av och öppna (olåsta) vägbommar hoppar över istället.
 
Jag förutsätter utifrån tråden att det är en normal vägbom . Metall och tunn, går inte riva . Borde ligga på runt 90 cm enl standard och utifrån beskrivning allmänt så ligger den i brant slänt.
Men "coolt" tips utifrån scenariot att helt enkelt hoppa över ;)

Jag tolkade det som att det var slänt på sidan.
Hoppar jämt över vägbommar med Fille.
 
Fast jag tycker egentligen inte det här handlar om misstänksamhet? Utan om en enskild persons tjurighet och att den personen sen övertalat annan.

Att vägen bommats har jag full förståelse för. Det finns flera viltåtlar längs vägen och det har tydligen förekommit bilar där. Visst kan man se det som misstänksamhet att misstänka obehörig jakt före någon som letar svamp/bär. Men att man inte vill att obehöriga tjuvjagar förstår jag helt. Även att man inte vill ha besväret och kostnaden att avhysa läger etc.

Så problemet som jag ser det är inte att vägen är bommad - utan att en person av okänd anledning är tjurig ang ryttare där och är ytterst nöjd med att bommen som bonus hindrar ryttare, och inte tänker lägga två strån i kors för att medverka till ridning där.

Markägaren har inga dubier mot att jag får tillgång till området, jaktledaren hade inga dubier mot det förrän surpersonen la sig i. Och surpersonen har inte ens nämnt något om att jag inte kan få nyckel pga bristande tilltro, risk nyckeln sprids etc. Han har däremot försökt med en kaskad andra ursäkter.
Betalar jaktlaget för jakträtten? I så fall är det mycket möjligt att de misstänker att du ska störa viltet och jakten, och tycker att de har större rätt än vad du - som inte betalar för att rida där - har. Jag har varit i samma situation. Samma sorts ridvägar som du beskriver. Markägare som hyrde ut till jaktlag, och som inte ville ha någon annan där inne som störde. Låst bom med taggtråd vid sidorna. När mer och mer av omgivningarna "bommas av" så blir det riktigt trist. Vi flyttade bland annat pga det.
 
Slänterna är på sidan ja. Själva vägen är "plan" - så plan en skogsbilväg nu är.

Men jag skulle aldrig någonsin hoppa en vägbom! Jag tycker alldeles för mycket om min häst för det! Jag hade fö en vän som ung som brukade just hoppa vägbommar för att slippa sitta av. Hade. Hästen hakade i eller liknande en gång. Hästen bröt benet, kompisen dog av skallskadorna på sjukhuset två dagar senare.

Dessutom skulle jag inte ens om den var lägre hoppa på isig mark, stenhård mark, hal mark etc. Dvs det skulle vara ytterst få dagar man ens i teorin skulle kunna hoppa den.

Men som sagt - jag skulle aldrig hoppa en vägbom, med någon häst. Punkt.
 
Betalar jaktlaget för jakträtten? I så fall är det mycket möjligt att de misstänker att du ska störa viltet och jakten, och tycker att de har större rätt än vad du - som inte betalar för att rida där - har. Jag har varit i samma situation. Samma sorts ridvägar som du beskriver. Markägare som hyrde ut till jaktlag, och som inte ville ha någon annan där inne som störde. Låst bom med taggtråd vid sidorna. När mer och mer av omgivningarna "bommas av" så blir det riktigt trist. Vi flyttade bland annat pga det.

Ingen aning. Det är heller inget alls som framkommit att det skulle vara störande eller liknande. Och det har fungerat att jaga där parallellt med ridning de senaste femton åren så vore konstigt om viltet plötsligt skulle blivit fegt ;)
 
Oavsett så trodde jag nog att du ändå tolkat Alexandras trådredogörelse seriöst . De flesta även om de kan vill inte hoppa vägbommar .;)

Absolut.
Jag gav ett alternativ som jag skulle använt om underlaget tillåter och med rätt häst.
Nu tillät ibte underlaget så då är det bara att jaga vidare efter nyckeln.
 
Som markägaren beskrev finns två lås på bommen. (Jag kollade inte så noga, jag försökte skjuta upp den, insåg den var låst, såg ett hänglås och vände hem). Bommen kan öppnas med endera låset och alltså om ett lås låses upp kan bommen öppnas (låter jättekonstigt men markäg borde veta).

Markägarens lås så på alla sina bommar (måååånga) fungerar samma nyckel. Därför ge de inte ut den. Förståeligt. Jaktlaget har inte nyckel till markägarlåset heller. Men sen finns det andra låset - som är jaktlagets och bara de har nyckel till.

Så markägaren kommer igenom bommen, men kan inte ge mig tillträde till sitt lås. Men tycker jag kan få tillträde via jaktlagets lås.

Jag ska kolla på bommen imorgon ang lås. Finns bara ETT lås (jag såg bara ett) blir det roligt. Då har markägaren endera inte koll - eller så har jaktlaget låst ute markägaren ;)

Och ja den sura personen har som enda anledning att neka att denne inte vill någon rider där. Fast försöker gömma det bakom diverse andra ursäkter som inte stämmer eller håller. Personen försökte också hävda att denne talat med markägaren och att markägaren sagt jag kunde rida nån annanstans. När jag bad om nummer till kontaktperson hos markägaren svarade jaktpersonen att "det är ingen ide du pratar med dem om bommen". När jag insisterade fick jag numret till kontaktpersonen - som var mycket välvilligt inställd till att jag red där när jag pratade med denne.

Något senare när jaktledaren bytt åsikt försökte ju denne med att markägaren förbjudit dem att låna ut nyckel... Motsatt vad markägaren sa till mig. Och när jag konfronterade jaktledaren med att markägaren inte hade något emot ens kopiering slutade jaktledaren svara...

Så visst har jaktlaget (via en person) som enda anledning att det inte ska ridas där. Och enda anledningen till det lär vara allmän surhet mot ryttare. Tyvärr.
Men om bommen är låst med två lås, och det ena har jaktlaget nyckel till, och det andra har markägaren nyckel till, så borde det innebära att ingen kan låsa upp båda låsen och öppna bommen? Eller missar jag något?
 
Men om bommen är låst med två lås, och det ena har jaktlaget nyckel till, och det andra har markägaren nyckel till, så borde det innebära att ingen kan låsa upp båda låsen och öppna bommen? Eller missar jag något?

Enligt vad markägaren beskrev så kan bommen öppnas med endera låset. Dvs om man låser upp ena låset kan bommen öppnas fast det andra låset är låst. HUR övergår mitt förstånd men jag kontrollfrågade flera gånger att det alltså fanns TVÅ lås och bommen kunde öppnas med ETT av de fast det andra var låst och han sa ja.

Men jag ska kolla hur många lås det faktiskt är imorgon.
 
Men om bommen är låst med två lås, och det ena har jaktlaget nyckel till, och det andra har markägaren nyckel till, så borde det innebära att ingen kan låsa upp båda låsen och öppna bommen? Eller missar jag något?

Jag tror det är en tankevurpa - enl tidigare reflektion . Det finns bara ett lås - olika behörigheter på nycklarna dit .
 
Absolut.
Jag gav ett alternativ som jag skulle använt om underlaget tillåter och med rätt häst.
Nu tillät ibte underlaget så då är det bara att jaga vidare efter nyckeln.

Fast ok men Njae... alternativet är inte särskilt relevant som lösning generellt att ta sig in eller ut.
 
Senast ändrad:
Jag har varit i samma situation. Samma sorts ridvägar som du beskriver. Markägare som hyrde ut till jaktlag, och som inte ville ha någon annan där inne som störde. Låst bom med taggtråd vid sidorna.

Vi har det också så och har satt upp en grind. Anledningen var att folk åkte in med bilar/släp och dumpade sopor, soffor, cyklar, tv apparat, kylskåp( med en bra sopstation 6 km bort)O_o. Vi har dock gjort så att ryttare kan rida förbi.
 
Jag tror det är en tankevurpa - enl tidigare reflektion . Det finns bara ett lås - olika behörigheter på nycklarna dit .
Visst kan det funka så med två lås.
Typ en metallbygel där ett lås sitter i varje ände. Lossa ett av dem så kan du böja undan den "runt axeln" på det kvarvarande låset.
Eller om bommen är svängbar åt båda hållen så kan spärren på ena sidan lossas och grinden öppnas utåt alt andra sidan lossas och grinden öppnas inåt.

Är inte olika behörigheter på nycklarna lite avancerat på ett hänglås?
Men är det så vore det ju bra för då kan det inte vara svårt att ordna en extra nyckel till dig.

Prata med markägaren igen. Det är han som bestämmer om du får rida där.
Och jaktlaget får ju bara spärra ute dig om de har hans tillåtelse till det.
 
Fast olika behörigheter till nycklarna till samma lås är det ju inte?

Utan enligt markägaren så har skogsföretaget ett lås på bommen. Nyckeln dit öppnar dock alla skogsföretagets bommar. Och så har jaktlaget ett eget lås med egen nyckel.
Antagligen (om infon stämmer) av samma anledning som jag inte kan få nån nyckel - att man ger access till alla bommar då.

Jaktlaget har enbart pratat på ett sätt som ger sken av att det finns ett lås och en nyckel. När jag tagit upp att markägaren säger de har ett eget lås har det inte besvarats utan då har det kommit en ny anledning till varför de är förhindrade utanför deras kontroll att ge mig en nyckel. De har ju än inte sagt "vi vill inte ge dig tillträde" utan dansar runt med att de inte får för markägaren och sen slutat svara (åtminstone för idag) när jag bemött det.

Så jag vet ärligt inte vad som stämmer ang lås men ska försöka kolla imorgon.

Jag tror ärligt talar att surpersonen inte trodde jag skulle ringa markägaren och "syna bluffen"...
 
@MiaMia ja redogörelsen för låsen är en livlig debatt . Utifrån Ts tråd finns det lite frågetecken ang låsen . Att en nyckel inte funkar i ett och samma lås är ju inget ko stift .

Men summa summarum är din slutsats densamma som övrigas inkl min :
Gå tillbaka till markägaren ang tillgång ...
 
Jag tror det är en tankevurpa - enl tidigare reflektion . Det finns bara ett lås - olika behörigheter på nycklarna dit .

Det känns mer logiskt - men enligt skogsägaren så finns två lås. Sen om han kallar olika behörigheter med två lås är ju svårt gissa. Men tog ju en stund innan jag förstod att han envist talade om två lås och frågade om han verkligen menade att skogsbolaget har ett lås, och jaktlaget har ett eget lås - och fick svaret ja.

Två nycklar låter rimligare - MEN finns ens sådana hänglås? För ett hederligt hänglås sitter det där, det såg jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 563
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 336
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp