Moment 22 med igenbommad ridväg

Jag vill bara klargöra att allemansrätten även inrymmer kommersiell verksamhet, precis som @Inte_Ung nämnde. Den springande punkten är om nyttjandet (privat eller kommersiell) medför betydande skada eller olägenhet för markägaren.

Ja. Men när det gäller kommersiell ridning, dvs regelbunden och organiserat i grupp, är det närmast omöjligt komma undan skadedelen. Det beror ju till slut på vägen beskaffenhet dock.
 
Ja. Men när det gäller kommersiell ridning, dvs regelbunden och organiserat i grupp, är det närmast omöjligt komma undan skadedelen. Det beror ju till slut på vägen beskaffenhet dock.
Där får vi nog vara oense, jag är seriös med min verksamhet och mina vänner som har samma typ av verksamhet är lika seriösa på att vårda marken som vi använder. Söndertrampad mark ger dålig ridning och dålig relation med markägare och andra som nyttjar naturen. Dvs bad for business.
 
Där får vi nog vara oense, jag är seriös med min verksamhet och mina vänner som har samma typ av verksamhet är lika seriösa på att vårda marken som vi använder. Söndertrampad mark ger dålig ridning och dålig relation med markägare och andra som nyttjar naturen. Dvs bad for business.

Just därför (antar jag) har ni heller inga problem med markägare som vill stänga heller. Det är ju först när en markägare vill stänga av eller stänger som diskussionen och bedömningen kommer om allemansrätten eller äganderätten "slår högst" och där är det ytterst svårt (enligt Lst) att få igenom tex stängselgenombrott/rätt att använda marken om markägaren hävdar markskador/olägenhet/slitage.
 
Synd att du @Alexandra_W inte har möjlighet att driva frågan rättsligt för det skulle varit intressant.

Jag vet ärligt talat inte hur mycket det eg skulle ge. Det finns några avgjorda fall med just ridning. Men det är ju inte generaliserbart. Och det skulle ju inte "mitt" fall bli heller (oavsett utgång).

Det är ju det som är "baksidan", att det är så extremt svårt att säga det HÄR
gäller angående ridning och enskild väg som markägaren bommat tex. Utan det är så otroligt många omständigheter som spelar in i varje enskilt fall.
 
Vilka? Jag vet bara om ett och det gick bara till MMD, några som satt upp en grind enbart för att hindra ridning på en väg som inte ens tillhörde dem utan var samfälld.

Jag har de inte sparade. Ska se om jag kan få fram dem igen.

Men du minns MMD-fallet lite fel. Det var låsta grindar över väg, och klagan över att det inte gick att rida på vägen. Markägaren hävdade skador av ridning men utan bevis. Samfälld väg precis som du säger.

Men domstolen tog stor hänsyn till att passage med cykel, barnvagn och rullstol också omöjliggjordes av grindarna.
Dömdes att inte låsa grindarna, men det är i domskälen uttalat främst ang cykel, barnvagn etc och med enbart tillägg att lösningen då även medger enstaka passager med häst.

Så det säger egentligen inget vad utfallet blivit om det gått att passera med cykel, rullstol och barnvagn. Och är ju sånt som är just problemet - man kan extremt sällan generalisera.
 
Jag har de inte sparade. Ska se om jag kan få fram dem igen.

Men du minns MMD-fallet lite fel. Det var låsta grindar över väg, och klagan över att det inte gick att rida på vägen. Markägaren hävdade skador av ridning men utan bevis. Samfälld väg precis som du säger.

Men domstolen tog stor hänsyn till att passage med cykel, barnvagn och rullstol också omöjliggjordes av grindarna.
Dömdes att inte låsa grindarna, men det är i domskälen uttalat främst ang cykel, barnvagn etc och med enbart tillägg att lösningen då även medger enstaka passager med häst.

Så det säger egentligen inget vad utfallet blivit om det gått att passera med cykel, rullstol och barnvagn. Och är ju sånt som är just problemet - man kan extremt sällan generalisera.
Hur mindes jag fel?
 
Hur mindes jag fel?

Du kanske inte mindes fel utan bara inte tog upp det i sin helhet? Det domslutet säger varken bu eller bä om just ridning. Eller annan typ av väg. Eller. Som jag skrev. Haken med att det knappast går att få till ett generaliserat svar. Mer än att ridning ingår i allemansrätten då, men det har ju inte tvistats om.
 
Du kanske inte mindes fel utan bara inte tog upp det i sin helhet? Det domslutet säger varken bu eller bä om just ridning. Eller annan typ av väg. Eller. Som jag skrev. Haken med att det knappast går att få till ett generaliserat svar. Mer än att ridning ingår i allemansrätten då, men det har ju inte tvistats om.
Och det är dessutom en dom som saknar egentlig betydelse som vägledning. Domar från MMD är inte heller alltid de mest underbyggda precis.

Jag tycker nog att med ett par domar från MÖD skulle de gå att få bättre klarhet i vad som krävs.
 
Senast ändrad av en moderator:
Och det är dessutom en dom som saknar egentlig betydelse som vägledning. Domar från MMD är inte heller alltid de mest underbyggda precis.

Jag tycker nog att med ett par domar från MÖD skulle de gå att få bättre klarhet i vad som krävs.

Ja fast då krävs de uttalar sig generellt med, inte bara tex kring samfälld väg etc.

Men i brist på överklaganden får man ju gå på det lilla som finns. Lär ju vara en anledning de flesta rättar sig efter beslut från kommun och LST.

Sen ligger det kanske i sakens natur frågorna inte drivs så långt - står ju ofta grannsämja mm på spel
 
Ja fast då krävs de uttalar sig generellt med, inte bara tex kring samfälld väg etc.

Men i brist på överklaganden får man ju gå på det lilla som finns. Lär ju vara en anledning de flesta rättar sig efter beslut från kommun och LST.

Sen ligger det kanske i sakens natur frågorna inte drivs så långt - står ju ofta grannsämja mm på spel
Sen är det väl inte säkert att det är svårt att komma överens ibland med lite hjälp. Kan ju vara så enkelt som att det länkas av en liten stig som följer något skogsmaskinsspår innan vägen går in över en gårdsplan och liknande. Dvs det görs en överenskommelse om annan anvisad väg förbi som inte kostar markägaren ett jota men ändå tar bort obehaget den upplevt. I det läget stannar förhoppningsvis "konflikten" vid kommun eller tex Lrf eller liknande.
Ibland kan det vara befogat att det blivit konflikt runt tagande av väg med häst - då ryttare betett sig urbota dumt och hänsynslöst åt, där är alla varianter som vanligt.
Men här är ju liksom ryttare och markägare överens om ridandet så långt, blir ju smått fånig situation!
 
Men när det gäller kommersiell ridning, dvs regelbunden och organiserat i grupp, är det närmast omöjligt komma undan skadedelen.
Den ger dock bara rätt till ersättning och inte rätt till att stänga av vägen.
Jag har följt många sådana fall angående turridningsfirmor.
Kanotmålet handlade om skada på natur (och anlagda rastplatser på annans mark) och den var inte bara att laga så som man gör med en väg.
 
Prata med markägaren igen och föreslå att denne tillser att en passage skapas (eller ger mig en nyckel om det plötsligt känns aktuellt). Markägaren själv har ju sagt att "det knappast är så svårt" att skapa en passage när denne gav mig rätt att skapa en..

Han ska få ha helg först dock.
Har det hänt något nytt i den spännande följetongen "Den låsta bommen"?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad säger markägaren om att du flyttar (ev spränger) en av stenarna? Tänkte eftersom det var ok att röja skog. Vet inte vad det kostar, men det kan ju vara värt att ta ut en anläggare för att få en offert eller en idé om hur omfattande ett sådant jobb skulle vara?

Det går ju tydligen att spräcka stenbumlingar också, så den behöver ju nödvändigtvis inte tas bort eller grävas ur helt, bara "planas ned". Tänker att det kanske inte ens gör något om det är lite ojämnt just precis där, om man kan lägga ett lager grus över för att jämna till det värsta.

ps! Hade tydligen missat en del av tråden. Hoppas det löser sig. :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 554
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 325
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp