Moment 22 med igenbommad ridväg

@Alexandra_W jag vet inte ! Bara spontan reflektion utifrån sammanhang och lås och huvudnycklar allmänt !

Som sagt : för fiskare med licens så kan de ju låsa upp enskilda vägbommar med sin nyckel till just den vägbommen .

Hoppas det löser sig (låser upp sig ) och att du vill uppdatera hur !
 
Ja alldeles oavsett hur det är eller inte är med låseriet så kvarstår ju faktum att jaktlaget kan låsa upp och låsa och har nyckel till det. Som de vägrar att ens låna ut. Så oavsett låssystem är ju problemet detsamma.

Men det borde gå att komma runt med hjälp av markägaren hoppas jag. Sen får man hoppas man slipper snubbeltråd eller annat kul...
 
Finns det inte ngn ingång till skogen förutom bommen då?
Tänker på de små trädsamlingar som kallas skog häromkring iofs men brukar ofta gå att komma in på ett eller annat sätt, spec om man har tillåtelse att ta ner stengärden, fylla i hålor eller röja lite så man kan ta sig fram lättare.
Är inte så att man kan fylla upp med grus på en sida av bommen bara? Är ju inte jätte brett som krävs för att hästen ska kunna ta sig förbi, där jag ridit förbi bommar har det varit vanliga smala upptrampade gångstigar mellan bom och stolpe/större stenar där man fått hålla upp benen för att inte skrapa i :p, men man kommer fram utan problem i alla fall :).
 
Inte världens bästa bilder men

Översikt. Syns dåligt men tv dolt av sly är en brant stenig slänt. Th precis utanför bild stupar det rakt nerför mot en å.

21014154_1395874737175162_5868340777331144717_o.jpg


Vä sidan, sten.
21013774_1395873443841958_5715908239252809986_o.jpg


Hö sidan, sten
20992911_1395873433841959_310143434178710308_n.jpg


Så enda väggen förbi är uppför/nedför slänten. Om det ens är ridbart och inte består av stenbumlingar på stenbumlingar (tyvärr vanligt här).

Tillägg - någon som är sugen på att hoppa den nu? Med den käcka sneda, klena "överliggaren"
 
Finns det inte ngn ingång till skogen förutom bommen då?
Tänker på de små trädsamlingar som kallas skog häromkring iofs men brukar ofta gå att komma in på ett eller annat sätt, spec om man har tillåtelse att ta ner stengärden, fylla i hålor eller röja lite så man kan ta sig fram lättare.
Är inte så att man kan fylla upp med grus på en sida av bommen bara? Är ju inte jätte brett som krävs för att hästen ska kunna ta sig förbi, där jag ridit förbi bommar har det varit vanliga smala upptrampade gångstigar mellan bom och stolpe/större stenar där man fått hålla upp benen för att inte skrapa i :p, men man kommer fram utan problem i alla fall :).

Man kommer inte ens förbi som människa vid stolparna...

Ska ta bättre bilder när jag är där igen men man måste klättra upp för slänten och passera däruppe. Generellt är skog här av typen benknäckarskog, med stora stenbumlingar med hålor emellan. Sånt här typ http://www.rolfsbild.se/Skog/Blandskog/110517-34 skogstenblock.jpg
Så risken är stor det ser ut så däruppe med sten. Det gör iaf det 25 M tidigare - där har jag ofrivilligt befunnit mig till häst halvvägs upp för slänten efter att krokodiler i en vattenpöl anföll dåvarande häst. Nånstans där ligger en benreflexer och ett benskydd med, sen dess..
 
Man kommer inte ens förbi som människa vid stolparna...

Ska ta bättre bilder när jag är där igen men man måste klättra upp för slänten och passera däruppe. Generellt är skog här av typen benknäckarskog, med stora stenbumlingar med hålor emellan. Sånt här typ http://www.rolfsbild.se/Skog/Blandskog/110517-34 skogstenblock.jpg
Så risken är stor det ser ut så däruppe med sten. Det gör iaf det 25 M tidigare - där har jag ofrivilligt befunnit mig till häst halvvägs upp för slänten efter att krokodiler i en vattenpöl anföll dåvarande häst. Nånstans där ligger en benreflexer och ett benskydd med, sen dess..

Jag hade nog ÄNDÅ (envis som den jävel jag e) Kollat upp marken runt bommen (utan häst såklart) och haft med mej yxa eller nåt för att kolla om jag skulle kunna göra en "ridväg" förbi bommen.. Speciellt som du ju har markägarens tillåtelse till liknande..
 
Jag hade nog ÄNDÅ (envis som den jävel jag e) Kollat upp marken runt bommen (utan häst såklart) och haft med mej yxa eller nåt för att kolla om jag skulle kunna göra en "ridväg" förbi bommen.. Speciellt som du ju har markägarens tillåtelse till liknande..

Jodå jag ska kolla hur det ser ut uppe på slänten, om man kan rida upp före bommen, passera "på toppen" och sen klättra ner. Det har jag skrivit även tidigare. Sen räcker det ju med en liten stig för att ta sig förbi stenar mm men det är tyvärr ingen garanti ens det går. Men ska kolla det med imorgon när jag kollar låsen.

Dock vid stolparna som du skrev - det har jag redan kollat. Inte ens jag tar mig förbi...
 
Jodå jag ska kolla hur det ser ut uppe på slänten, om man kan rida upp före bommen, passera "på toppen" och sen klättra ner. Det har jag skrivit även tidigare. Sen räcker det ju med en liten stig för att ta sig förbi stenar mm men det är tyvärr ingen garanti ens det går. Men ska kolla det med imorgon när jag kollar låsen.

Dock vid stolparna som du skrev - det har jag redan kollat. Inte ens jag tar mig förbi...

Gick att missförstå men menar upp till 100m före och efter bommen... Jag skulle (personligen) inte ge upp så lätt :angel: :devil:
 
Du kan inte med markägarens hjälp få sätta dit ett tredje, eget lås? Ett sådant som kan öppnas med brandnyckel t ex så kan ju fler ryttare också komma åt?
 
Du kan inte med markägarens hjälp få sätta dit ett tredje, eget lås? Ett sådant som kan öppnas med brandnyckel t ex så kan ju fler ryttare också komma åt?

I sak kan jag faktiskt ändå förstå de som inte vill lämna ut nyckeln... Ju fler som har nyckel ju större risk att bommen hanteras "fel" ... Även om ALLA säger att de ska sköta sej så vet vi ju att förr eller senare så står den öppen iaf.. Nån som "ska bara" å så är den öppen mm..
Så enklast är ju egentligen å fixa en egen ridväg förbi... Som i detta fall såklart med markägarens tillstånd...
 
Gick att missförstå men menar upp till 100m före och efter bommen... Jag skulle (personligen) inte ge upp så lätt :angel: :devil:

Det ser likadant ut på vänstersidan före bommen i över 100 M tyvärr. Fram tills en gård.

Jag är dock inte särdeles bekymrad just över ta mig upp för branten på nåt ställe. Problemet är att "färdas däruppe" tills man är förbi bommen.

Men har man tur så går det hitta en tillräckligt funktionell stig.
 
I sak kan jag faktiskt ändå förstå de som inte vill lämna ut nyckeln... Ju fler som har nyckel ju större risk att bommen hanteras "fel" ... Även om ALLA säger att de ska sköta sej så vet vi ju att förr eller senare så står den öppen iaf.. Nån som "ska bara" å så är den öppen mm..
Så enklast är ju egentligen å fixa en egen ridväg förbi... Som i detta fall såklart med markägarens tillstånd...

Absolut. Men om det liksom inte går...
 
I sak kan jag faktiskt ändå förstå de som inte vill lämna ut nyckeln... Ju fler som har nyckel ju större risk att bommen hanteras "fel" ... Även om ALLA säger att de ska sköta sej så vet vi ju att förr eller senare så står den öppen iaf.. Nån som "ska bara" å så är den öppen mm..
Så enklast är ju egentligen å fixa en egen ridväg förbi... Som i detta fall såklart med markägarens tillstånd...

Visst kan man förstå det. Men markägaren har ju inte problem med det, markägaren har inte ens problem med om bommen skulle vara helt öppen. Det är jaktlaget som vill ha låst. Och om man är jättenojig att jag ska glömma låsa efter mig tex så är det ju inte värre än att "dubbelkolla" mig om man är orolig.

Markägarens tillstånd att fixa väg runt hjälper ju dock inte om det inte går. Eller på vintern. Så i just det här läget med en till nyckel välvillig markägare vetesjutton om det ens är lättast..

Jag är dock glad om jag får en fungerande lösning som helst inte retar upp surmänniskan mer än nödvändigt. Jag vill som sagt inte mötas av snubbeltråd eller taggtrådshärvor när jag kommer ridandes....
 
Du kan inte med markägarens hjälp få sätta dit ett tredje, eget lås? Ett sådant som kan öppnas med brandnyckel t ex så kan ju fler ryttare också komma åt?

Vet inte om det går ha tre lås, men går det var det en bra ide! Då går det också lätt att se vem som glömt låsa bommen etc.
 
Betalar jaktlaget för jakträtten? I så fall är det mycket möjligt att de misstänker att du ska störa viltet och jakten, och tycker att de har större rätt än vad du - som inte betalar för att rida där - har. Jag har varit i samma situation. Samma sorts ridvägar som du beskriver. Markägare som hyrde ut till jaktlag, och som inte ville ha någon annan där inne som störde. Låst bom med taggtråd vid sidorna. När mer och mer av omgivningarna "bommas av" så blir det riktigt trist. Vi flyttade bland annat pga det.

Men ett jaktlag kan inte hindra att man rider/cyklar/går på grusade vägar.
Ett jäkla otyg är vad det är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 565
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 336
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp