Moment 22 med igenbommad ridväg

Jag menade på vilken grund juridiskt. Om det är så att man generellt kan kräva passage för häst är det väldigt många som behöver bygga om.
Håller med. Har aldrig sett någon vägbom här omkring där man kan ta sig förbi med häst.... Men om lagen är så hade det ju varit toppen!
 
Håller med. Har aldrig sett någon vägbom här omkring där man kan ta sig förbi med häst.... Men om lagen är så hade det ju varit toppen!

Lagen säger inte ett ord om detaljer. Utan detaljer i den mån de finns får man leta i förarbeten, utskottsuttalanden, tillämpning och i de fall de finns avgöranden.

Lagen säger bara att allemansrätt finns men inget om detaljer.
 
Jag tycker ju inte det vore så svårt att lägga stenar som en häst kan kliva över. En cross tar ju sig över det mesta men släpa mopeder över 40 cm höga stenblock undviker nog de flesta.
 
Dock så slog det s.k. kanotmålet fast att allemansrätten gäller även för kommersiell verksamhet även om just kanotfallet orsakade mer skada än vad markägaren skulle behöva tåla.
Så det handlar nog bara om just skada.
Vägar går ju alltid att laga så där blir det bara en fråga om ersättning för skadan och inte ridförbud.

Följer tråden med stort intresse p.g.a. orsak (skylt med texten "ridning förbjuden").
Gå in på länstyrelsens kartor så kan du se om det är en skylt med tillstånd bakom. Annars är den olaglig.
 
Jag har i princip aldrig varit med om en färist som det inte finns en grind eller liknande i närheten av.
Och jag har bara sett färister utan grind i närheten, däremot brukar det finnas en plåt på ena sida man kan gå och cykla på men som är för smal för större djur.
 
Håller med. Har aldrig sett någon vägbom här omkring där man kan ta sig förbi med häst.... Men om lagen är så hade det ju varit toppen!
Både och skulle jag säga kul för dem som rider men mindre kul för dem som har beteshagar. Det blir svårt att stänga in djuren om en häst skall kunna passera obehindrat, och öppningsbara grindar har en tendens att lämnas öppna med risk att djuren kommer ut.
 
Både och skulle jag säga kul för dem som rider men mindre kul för dem som har beteshagar. Det blir svårt att stänga in djuren om en häst skall kunna passera obehindrat, och öppningsbara grindar har en tendens att lämnas öppna med risk att djuren kommer ut.
Fast nu menar jag ju rena vägbommar, inte grindar i beteshagar. De bommar jag inte har lyckats rida förbi har stått "fristående" och blockerat en väg. Ungefär som en sådan på bilderna i tråden. Den ena visserligen med trasslig taggtråd vid sidan, men inte i bemärkelsen staket.
 
Både och skulle jag säga kul för dem som rider men mindre kul för dem som har beteshagar. Det blir svårt att stänga in djuren om en häst skall kunna passera obehindrat, och öppningsbara grindar har en tendens att lämnas öppna med risk att djuren kommer ut.
But then again, jag skulle inte vilja rida i djurhagar, så jag iaf, har inget intresse av att komma förbi en färist med häst.
 
Fast nu menar jag ju rena vägbommar, inte grindar i beteshagar. De bommar jag inte har lyckats rida förbi har stått "fristående" och blockerat en väg. Ungefär som en sådan på bilderna i tråden. Den ena visserligen med trasslig taggtråd vid sidan, men inte i bemärkelsen staket.

Du har rätt, jag tänkte att tolkningen av lagen skulle gälla generellt och då även för beteshagar men så behöver det såklart inte vara.
 
Stockholm med omnejd finns. Järvafältet är precis så som beskrivet, lösa kor på stort område med färrister, grindar och långa ridvägar i hagarna.
Ok. Inte där jag ridit då runt Stockholm :D Har oxå ridit mkt på Järvafältet, på 80-talet, har inga minnen av färister :) Men Järvafältet är stort, så det är ju inte så konstigt om jag inte varit överallt :)
 
Både och skulle jag säga kul för dem som rider men mindre kul för dem som har beteshagar. Det blir svårt att stänga in djuren om en häst skall kunna passera obehindrat, och öppningsbara grindar har en tendens att lämnas öppna med risk att djuren kommer ut.

Ang öppningsbara grindar så grannen har fjäderbelastade (eller vad det kan tänkas heta) grindar. Grinden slår igen när man släpper den i öppet läge.

Hindrar ju inte rymning av vad som helst (djur som vill ut och bökar upp grinden etc) om den inte haspas, men minskar kraftigt risken en grind glöms bort att stängas och står öppen så djuren kan springa ut vind för våg.

Grannen har gjort utmärkta vandringsleder och grejer genom sina gigantiska hagar och pepprat med grindar.
 
Jag vill bara klargöra att allemansrätten även inrymmer kommersiell verksamhet, precis som @Inte_Ung nämnde. Den springande punkten är om nyttjandet (privat eller kommersiell) medför betydande skada eller olägenhet för markägaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 554
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 325
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp