Moment 22 med igenbommad ridväg

Jag hade gärna velat veta exakt vad denne expert stödjer ett sådant tvärsäkert uttalande på. Fortverket, dvs. Staten, har en annan åsikt och vad som gäller vet vi inte förrän det prövats rättsligt och vad jag känner till finns det inget vägledande rättsfall som direkt går att tillämpa.

På både generell information och på omständigheterna i det specifika fallet. Det är alltså inte generaliserbart att användas rakt av på allt. Och det är inte "tvärsäkert" - jag skrev det i sammandragen form. Men tex formuleringar som "bedömer och avgör" kring om man begär stängselgenombrott så så ställs t ex kostnad och insats för markägaren mot individen allemansrätt etc.
 
Tendenser dyker upp här med - men än har det gått bra att ta sig förbi även om det vart att leta väg några hundra meter runt.
Leta där skogsmaskinerna hittat väg igenom skravvel är ett tips. Inte alltid det räcker men ibland så.
Haha, tänk när du körde runt bommen med timmerkärran, rakt ut i skogen över stenarna och en erfaren tävlingskusk som satt bakpå skrek -Jag vill gå av!
 
På både generell information och på omständigheterna i det specifika fallet. Det är alltså inte generaliserbart att användas rakt av på allt. Och det är inte "tvärsäkert" - jag skrev det i sammandragen form. Men tex formuleringar som "bedömer och avgör" kring om man begär stängselgenombrott så så ställs t ex kostnad och insats för markägaren mot individen allemansrätt etc.
Jag menade på vilken grund juridiskt. Om det är så att man generellt kan kräva passage för häst är det väldigt många som behöver bygga om. Sen känns det tveksamt om miljöbalkens paragraf om stängselgenombrott är tillämpbar i ditt fall men jag låter det vara osagt för jag kan inte tillräckligt.
 
Fast att stänga ute ryttare är väl - tyvärr - inget olagligt?
Från Naturvårdsverket
Enskild väg
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen.
Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.
 
Jag menade på vilken grund juridiskt. Om det är så att man generellt kan kräva passage för häst är det väldigt många som behöver bygga om. Sen känns det tveksamt om miljöbalkens paragraf om stängselgenombrott är tillämpbar i ditt fall men jag låter det vara osagt för jag kan inte tillräckligt.

Jag har ju haft kontakt med både LST och NVV och de har haft kontakt med varandra. Och det är LST som prövar frågar om stängselgenombroyt i första instans. Så man får tro på att de - utan att ha kunnat göra en regelrätt prövning - faktiskt har gett ett underbyggt svar. Och NVVs hemsida är ju - någon citerade nyss och någon har citerat innan - tydlig med att utgångspunkten är att ridning ingår i allemansrätten och huvudregeln är att du inte kan förbjuda ridning.

Sen kan alla beslut angripas med överklagan och ingen vet hur domstolen dömer i ett enskilt fall. Men så är det ju alltid med allt.
 
Jag har ju haft kontakt med både LST och NVV och de har haft kontakt med varandra. Och det är LST som prövar frågar om stängselgenombroyt i första instans. Så man får tro på att de - utan att ha kunnat göra en regelrätt prövning - faktiskt har gett ett underbyggt svar. Och NVVs hemsida är ju - någon citerade nyss och någon har citerat innan - tydlig med att utgångspunkten är att ridning ingår i allemansrätten och huvudregeln är att du inte kan förbjuda ridning.

Sen kan alla beslut angripas med överklagan och ingen vet hur domstolen dömer i ett enskilt fall. Men så är det ju alltid med allt.
Som sagt, det finns mängder med övergångar i form av färister och annat som inte medger passage till häst, om tolkningen att det generellt måste finnas möjlighet för en häst att passera skulle det få stora konsekvenser. Allemansrätten är diffus till sin karaktär och vad jag vet har något liknande fall inte prövats i högre rätt, att då säkert hävda något bestämt känns inte särskilt trovärdigt.
 
Som sagt, det finns mängder med övergångar i form av färister och annat som inte medger passage till häst, om tolkningen att det generellt måste finnas möjlighet för en häst att passera skulle det få stora konsekvenser. Allemansrätten är diffus till sin karaktär och vad jag vet har något liknande fall inte prövats i högre rätt, att då säkert hävda något bestämt känns inte särskilt trovärdigt.
Jag har i princip aldrig varit med om en färist som det inte finns en grind eller liknande i närheten av.
 
Från Naturvårdsverket
Enskild väg
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen.
Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.
Gäller detta även grusvägar i privata skogar?
 
En timmerväg är en enskild väg. Där får ägaren förbjuda motortrafik - inget annat. Läs texten så har du svaret.
 
Finns inget som heter privata skogar i Sverige.
Ok, vad kallar man skog som ägs av en privatperson? Frågar för vi flyttade från ett stall bla pga att skogen köptes upp av en privatperson och han utlyste ridförbud i skogen :crazy:
 
Ok, vad kallar man skog som ägs av en privatperson? Frågar för vi flyttade från ett stall bla pga att skogen köptes upp av en privatperson och han utlyste ridförbud i skogen :crazy:
Det kallas skog. All skog ägs av någon men Allemansrätten ger nyttjanderätt. Det är dock villkorat. Hyresstall eller annan kommersiell verksamhet som anses utnyttja kan bli skyldig att betala för slitage. Man får inte rida så man förstör växtlighet såsom granrötter eller förstör vägbanan.
Men jag kan inte som skogsägare förbjuda en privatryttare att rida på en torr stig eller väg.
 
Ok, vad kallar man skog som ägs av en privatperson? Frågar för vi flyttade från ett stall bla pga att skogen köptes upp av en privatperson och han utlyste ridförbud i skogen :crazy:
Skogen kallas inget speciellt bara för att en privatperson äger den. Väldigt mycket av våra skogar ägs av bönder t.ex.. Andra skogar ägs av stora skogsbolag eller kyrkan.
Men markägaren kan inte utfärda "ridförbud" utan beslut från LST.
Att rida på (ny-)planterad mark, eller så att skogsmarken tar skada, strider mot Allemansrätten.
 
Som sagt, det finns mängder med övergångar i form av färister och annat som inte medger passage till häst, om tolkningen att det generellt måste finnas möjlighet för en häst att passera skulle det få stora konsekvenser. Allemansrätten är diffus till sin karaktär och vad jag vet har något liknande fall inte prövats i högre rätt, att då säkert hävda något bestämt känns inte särskilt trovärdigt.

Och åter - var får du "säkert hävda något bestämt" ifrån? Du har inte ens sett/hört deras svar.
 
Från Naturvårdsverket
Enskild väg
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen.
Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.
Fsst det där är ju knepigt, och det har väl redan diskuterats i tråden, för en markägare kan ju hävda att den inte alls ämnar stänga ute annat än bilar, mopeder, motorcyklar, fyrhjulingar, osv. Men hur kan man göra det så brett att en häst kommer säkert förbi, men inte en moped? Vid båda bommar, där jag bodde innan, gick det att gå under/vid sidan men man kom inte förbi med häst. Jag försökte en gång, men fastnade med stigbygeln i grinden....
Har allemansrätten skrivits om på sistone, för jag svär att jag tagit upp detta problem förut och fått helt motsatt svar av majoriteten som svarat mig i tråden? Det vill säga, att markägaren inte alls måste se till att ryttare kan komma in/förbi på en väg.
 
Skogen kallas inget speciellt bara för att en privatperson äger den. Väldigt mycket av våra skogar ägs av bönder t.ex.. Andra skogar ägs av stora skogsbolag eller kyrkan.
Men markägaren kan inte utfärda "ridförbud" utan beslut från LST.
Att rida på (ny-)planterad mark, eller så att skogsmarken tar skada, strider mot Allemansrätten.
Fast markägaren har väl inte utfärdat ridförbud i TS fall? Frågan är väl om bommen måste bort/sidorna fixas för att TS ska kunna rida där?
 
Fsst det där är ju knepigt, och det har väl redan diskuterats i tråden, för en markägare kan ju hävda att den inte alls ämnar stänga ute annat än bilar, mopeder, motorcyklar, fyrhjulingar, osv. Men hur kan man göra det så brett att en häst kommer säkert förbi, men inte en moped? Vid båda bommar, där jag bodde innan, gick det att gå under/vid sidan men man kom inte förbi med häst. Jag försökte en gång, men fastnade med stigbygeln i grinden....
Har allemansrätten skrivits om på sistone, för jag svär att jag tagit upp detta problem förut och fått helt motsatt svar av majoriteten som svarat mig i tråden? Det vill säga, att markägaren inte alls måste se till att ryttare kan komma in/förbi på en väg.

Allemansrätten har inte omtolkats å det senaste. Men det finns ingen beskrivning av den i lag som säger att "såhär är det alltid".

Däremot så säger folk på forum vad de tror/är lärda. Ibland har de rätt, ibland har de fel - och ibland kan man inte generalisera vad som gällde på ett ställe till att det även är samma tolkning som gäller för ett annat fall.

Det är alltid en bedömning när hästar är inblandade. Alltid. Och ställs högre krav på ryttare än den som går.

Dvs det går aldrig säga varken att man har alltid rätt att eller aldrig rätt att när det är ridning. Förutom när det gäller verksamhet eller om det orsakar skada.
 
Dvs det går aldrig säga varken att man har alltid rätt att eller aldrig rätt att när det är ridning. Förutom när det gäller verksamhet eller om det orsakar skada.
Dock så slog det s.k. kanotmålet fast att allemansrätten gäller även för kommersiell verksamhet även om just kanotfallet orsakade mer skada än vad markägaren skulle behöva tåla.
Så det handlar nog bara om just skada.
Vägar går ju alltid att laga så där blir det bara en fråga om ersättning för skadan och inte ridförbud.

Följer tråden med stort intresse p.g.a. orsak (skylt med texten "ridning förbjuden").
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 554
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 325
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp