Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Men märker du någon skillnad på när du umgås i grupper där folk har samma bakgrund som dig själv och när det är mycket mer blandat? (Behöver ju inte vara just etniskt om du inte har så mycket erfarenhet av just det) Eller är det helt oväsentligt för dig?

Sålänge folk är trevliga och vi har nåt gemensamt och personkemin stämmer så är det oväsentligt var folk kommer från. Sen är jag inte supersocial så jag umgås helst med mina vänner och slipper gärna umgås i grupp med folk jag inte känner. Jag har inte svårt för situationen, jag äör bara rätt ointresserad av folk i allmänhet.

Men i stallet så småpratar man ju medan man gör iordning hästarna och då spelar det mig ingen roll var folk kommer ifrån. Finns så många andra saker som spelar mycket större roll.
 
Tycker det är obehagligt att hälften av svaren i tråden direkt börjar med att ifrågasätta hennes upplevelser och insinuera att det nog inte har med rasism att göra alls. Obehagligt men inte ett dugg förvånande - det visar bara på hur otroligt vanligt det är med strukturella fördomar inom ridsporten i Sverige och vilken ovälkomnande miljö det kan vara när folk direkt känner sig påhoppade och ett behov av att försvara sina egna mossiga fördomar i bästa #inteallamän-stil.

Jag kan också vittna om rasismen i svenska stall, herregud vitare miljö är ganska svår att hitta. Om man själv inte är rasifierad så kanske det kan vara klädsamt att bara ta ett steg tillbaka och lyssna på dem som faktiskt har upplevt det och försöka rannsaka sig själv? Ni har liksom ingen aning om hur det känns att behöva försvara sig mot alla dessa korkade fördomar? Jag har fått exakt samma fråga som @Nahar av ridlärare tex, "oj, har aldrig träffat någon från ditt land som rider" (eh, vilket land, är också född i Sverige) eller den ständiga frågan om "det verkligen finns hjälmar som passar för ditt hår" :crazy:

Och herregud vissa svar i den här tråden är direkt obehagliga - hur kan man med gott samvete ens sitta och vräka ur sig vissa saker, är vita verkligen så otroligt världsfrånvända att man inte kan förstå hur strukturellt förtryck ter sig?
 
Alltså om det finns 20 personer i ett stall och alla är vita. Är inte det i sig något som kommer att verka exkluderande på icke-vita?

Nu finns det ju några i tråden som har egen erfarenhet. Hur resonerar ni? Om ni hade några stall att välja mellan, hade ni påverkats av ifall stallen var helvita eller om det redan fanns någon med annan bakgrund i stallet?
 
Alltså om det finns 20 personer i ett stall och alla är vita. Är inte det i sig något som kommer att verka exkluderande på icke-vita?

Nu finns det ju några i tråden som har egen erfarenhet. Hur resonerar ni? Om ni hade några stall att välja mellan, hade ni påverkats av ifall stallen var helvita eller om det redan fanns någon med annan bakgrund i stallet?

För mig hade det inte spelat nån roll. Jag har växt upp som en av de få med icke-svensk bakgrund i skolan och på andra ställen. Spelar mig ingen roll så länge folk är trevliga.
 
Det känns som att du missar poängen. Jag vill inte diskutera om huruvida de frågor du ställer är rasistiska eller inte, jag vill förklara för dig att frågor kan komma, och ofta kommer, ur rasism trots att de är ställda med välvilja och nyfikenhet. Jag har heller aldrig sagt att alla frågor är rasistiska eller att nyfikenhet i sig är något dåligt, men generellt i tråden har du uppenbarligen känt ett behov av att föra linjen att rasism inte är vanligt i hästsporten och att det är viktigare att frågor får ställas än att människor känner sig välkomna. Varför skulle du annars skriva långa inlägg om att det är viktigare att vi kommer ihåg att det kan vara så att tjejen inbillar sig? Varför är det viktigare att vi ska komma ihåg det, än att vi ska rannsaka oss själva och tänka på hur vi agerar mot de som blir utsatta för rasism? Varför känner du ett så stort behov av att försvara just ditt eget beteende, när jag inte sagt ett ord om vad just du gör? Är det läskigt för dig att du kanske har gjort något någon gång som har upplevts som rasistiskt? Känns det jobbigt? För om det gör det är det kanske bättre att du lyssnar på oss som upplever rasism än att du slår ifrån dig våra upplevelser och berättelser.

Håller du med om att rasism i hästvärlden är ett problem?
Du försöker förklara något jag redan vet och skrivit om, vad är din poäng med det? Givetvis vet jag att det finns rasism, men att sluta fråga saker och därmed frysa ut folk från gemenskapen är inte min grej.

Jag försöker på inget vis berättiga mitt beteende, det finns ingen anledning. Jag tänker inte bli rasistisk/mobbare och undvika att prata/diskutera med folk som inte är etnisk svenska. Vad sjutton ska jag tala med en som nyligen kommit till Sverige om det är tabu att tala om allt som rör dennes ursprung, dennes land, och dennes kultur? Det blir liksom bara plattityder kvar om 99% av en persons liv är tabu att ta upp.


Jag förstår att du känner dig påhoppad men det innebär inte att alla andra har den upplevelsen så fort de får en fråga som tangerar deras ursprung. Det är därför jag anser att det är ditt problem att hantera inte mitt. Ber du mig låta bli att ta upp ett visst ämne respekterar jag givetvis det, och inte kommer jag gå på som en ångvält och fråga ut dig som din ridlärare gjorde istället för att ge feed-back.
 
Du försöker förklara något jag redan vet och skrivit om, vad är din poäng med det? Givetvis vet jag att det finns rasism, men att sluta fråga saker och därmed frysa ut folk från gemenskapen är inte min grej.

Jag försöker på inget vis berättiga mitt beteende, det finns ingen anledning. Jag tänker inte bli rasistisk/mobbare och undvika att prata/diskutera med folk som inte är etnisk svenska. Vad sjutton ska jag tala med en som nyligen kommit till Sverige om det är tabu att tala om allt som rör dennes ursprung, dennes land, och dennes kultur? Det blir liksom bara plattityder kvar om 99% av en persons liv är tabu att ta upp.


Jag förstår att du känner dig påhoppad men det innebär inte att alla andra har den upplevelsen så fort de får en fråga som tangerar deras ursprung. Det är därför jag anser att det är ditt problem att hantera inte mitt. Ber du mig låta bli att ta upp ett visst ämne respekterar jag givetvis det, och inte kommer jag gå på som en ångvält och fråga ut dig som din ridlärare gjorde istället för att ge feed-back.
Och helt plötsligt pratar vi bara om nyanlända trots att varken tjejen i artikeln eller jag är det? Och varför är 99% av en nyanländs liv deras ursprung? Det känns som något du kanske borde omvärdera.

Jag känner mig inte påhoppad alls. Jag tycker bara det är trist när människor reduceras till att, som du säger, vara 99% deras ursprung. Det om något är rasism, att inte kunna se förbi ursprung och kultur. Alla är vi ju människor med mer gemensamt än inte, så varför fokusera på olikheterna?

Jag har aldrig sagt att nyfikenhet är förbjuden, men det kan vara bra att tänka några extra vändor kring varför du är så himla nyfiken, och vad det kan innebära för en person när alla i stallet är nyfikna på ursprung och kultur (särskilt om en är född i Sverige eller bott här länge). Är det inte bättre att vara nyfiken på hur någon mår, om de känner sig välkomna, hur det går med ridningen/hästen, hur deras helg varit, vad de gillar för musik, etcetcetc?

Och återigen, om du håller med om att rasism inom hästvärlden är ett problem, varför var din första instinkt att i tråden ifrågasätta om det som upplevts faktiskt var rasism? Det är ju himla kontraproduktivt, om du istället kan ta en extra vända och fundera på hur vi kan göra så att rasism inte upplevs alls. Särskilt när det finns rasifierade som skriver i tråden är det ju ett väldigt bra tillfälle att försöka ta till dig av det vi skriver om våra upplevelser istället för att slå ifrån dig och säga att du minsann inte tänker ändra på dig.
 
Jag förstår att du känner dig påhoppad men det innebär inte att alla andra har den upplevelsen så fort de får en fråga som tangerar deras ursprung. Det är därför jag anser att det är ditt problem att hantera inte mitt. Ber du mig låta bli att ta upp ett visst ämne respekterar jag givetvis det, och inte kommer jag gå på som en ångvält och fråga ut dig som din ridlärare gjorde istället för att ge feed-back.

Jag blir ledsen av att läsa det du skriver i den här tråden. Det är mitt problem men jag skriver det ändå.
Om du vill försöka förstå eller om du vill försvara din rätt att argumentera emot dina egna tolkningar av vad icke-vita här i tråden har att säga om hästvärlden är upp till dig.

Att anklaga @Nahar för att känna sig påhoppad så fort hon får en fråga som tangerar hennes ursprung (och tro att alla andra gör det!) framstår som en medveten feltolkning från din sida. Du vet när man tar motståndarens argument och gör en egen tolkning som är rätt mycket mer korkad än vad motståndaren faktiskt sa. Och sedan argumenterar emot det. Det händer mig själv ibland också så jag förstår att det inte behöver vara ondska bakom. Men @Nahar har inte uttryckt den åsikten i den här tråden så jag vet inte varifrån du annars får det..

Jag tolkar dina inlägg som att du är totalt ointresserad av att lära dig något om hur du kan undvika att dina frågor har en exkluderande effekt.

Jag tror ännu inte du har svarat på frågan som ställts flera gånger nu.
Håller du med om att rasism i hästvärlden är ett problem?
 
Tycker det är obehagligt att hälften av svaren i tråden direkt börjar med att ifrågasätta hennes upplevelser och insinuera att det nog inte har med rasism att göra alls. Obehagligt men inte ett dugg förvånande - det visar bara på hur otroligt vanligt det är med strukturella fördomar inom ridsporten i Sverige och vilken ovälkomnande miljö det kan vara när folk direkt känner sig påhoppade och ett behov av att försvara sina egna mossiga fördomar i bästa #inteallamän-stil.

Jag kan också vittna om rasismen i svenska stall, herregud vitare miljö är ganska svår att hitta. Om man själv inte är rasifierad så kanske det kan vara klädsamt att bara ta ett steg tillbaka och lyssna på dem som faktiskt har upplevt det och försöka rannsaka sig själv? Ni har liksom ingen aning om hur det känns att behöva försvara sig mot alla dessa korkade fördomar? Jag har fått exakt samma fråga som @Nahar av ridlärare tex, "oj, har aldrig träffat någon från ditt land som rider" (eh, vilket land, är också född i Sverige) eller den ständiga frågan om "det verkligen finns hjälmar som passar för ditt hår" :crazy:

Och herregud vissa svar i den här tråden är direkt obehagliga - hur kan man med gott samvete ens sitta och vräka ur sig vissa saker, är vita verkligen så otroligt världsfrånvända att man inte kan förstå hur strukturellt förtryck ter sig?
Jag tänker att ett syfte med tråden just är packa upp och synliggöra normer och strukturellt förtryck. Många gånger är man omedveten om sina egna fördomar så att man deltar i tråden, även om man utrycker sig klumpigt, är ändå en intention på förändring och förbättring.
 
Och helt plötsligt pratar vi bara om nyanlända trots att varken tjejen i artikeln eller jag är det? Och varför är 99% av en nyanländs liv deras ursprung? Det känns som något du kanske borde omvärdera.

Jag känner mig inte påhoppad alls. Jag tycker bara det är trist när människor reduceras till att, som du säger, vara 99% deras ursprung. Det om något är rasism, att inte kunna se förbi ursprung och kultur. Alla är vi ju människor med mer gemensamt än inte, så varför fokusera på olikheterna?

Jag har aldrig sagt att nyfikenhet är förbjuden, men det kan vara bra att tänka några extra vändor kring varför du är så himla nyfiken, och vad det kan innebära för en person när alla i stallet är nyfikna på ursprung och kultur (särskilt om en är född i Sverige eller bott här länge). Är det inte bättre att vara nyfiken på hur någon mår, om de känner sig välkomna, hur det går med ridningen/hästen, hur deras helg varit, vad de gillar för musik, etcetcetc?

Och återigen, om du håller med om att rasism inom hästvärlden är ett problem, varför var din första instinkt att i tråden ifrågasätta om det som upplevts faktiskt var rasism? Det är ju himla kontraproduktivt, om du istället kan ta en extra vända och fundera på hur vi kan göra så att rasism inte upplevs alls. Särskilt när det finns rasifierade som skriver i tråden är det ju ett väldigt bra tillfälle att försöka ta till dig av det vi skriver om våra upplevelser istället för att slå ifrån dig och säga att du minsann inte tänker ändra på dig.

Jag talar inte bara om nyanlända, jag gav ett exempel för att förtydliga hur illa det kan bli om man försöker undvika att tala om allt som handlar om hela personens historia och bara kan beröra just den del som uteslutande handlar om erfarenheterna i Sverige. För många handlar det om en mycket stor del av deras historia och identitet om det är 99%, 80% eller 50% spelar mindre roll. Det är en del av många mina vänners liv som de gärna talar om som du anser är tabu pga att det eventuellt kan uppfattas som rasistiskt. Jag har suttit i icke etniskt Svenskars hem och ätit mat från deras hemländer, hört på deras musik och anpassat mig efter deras seder och så vill du att jag ska bara tala om det som inte berör deras ursprung och identitet och snudd på kallar mig rasist för att jag vägrar anpassa mig till dina åsikter.

Jag talar alltså i generella termer och inte bara om din verklighet och inte tjejen i artikeln. Jag kommer troligen aldrig att träffa någon av er.

Det jag inte vill göra är att reducera människor till den del av dem som enbart hör hemma i Sverige. En bakgrund i Thailand, Eritrea, Grekland, Chile eller Irak är för mig lika mycket värt som en svensks bakgrund i Dalarna, Skåne eller Lidingö. En av mina närmsta kollegor är från Chile, han talar jämnt om sin familj, han har bjudit på bakverk från Chile osv. Han talar med värme om sin familj och sitt hemland, varför ska jag inte passa på att lära mig lite mer om Chile? Han delar så gärna med sig av sina erfarenheter.


Nej jag håller inte med om att rasism är hästvärldens problem, det är ett av många problem.

Sen missuppfattade du mig totalt, jag ifrågasatte inte om det var rasism, jag skrev uttryckligen att jag inte visste. Däremot lät beskrivningen mer som utfrysning/mobbning, något som jag är väl bekant med och jag uppfattar det som om hon är mobbad och inte får vara med i gänget.
 
Du försöker förklara något jag redan vet och skrivit om, vad är din poäng med det? Givetvis vet jag att det finns rasism, men att sluta fråga saker och därmed frysa ut folk från gemenskapen är inte min grej.

Jag försöker på inget vis berättiga mitt beteende, det finns ingen anledning. Jag tänker inte bli rasistisk/mobbare och undvika att prata/diskutera med folk som inte är etnisk svenska. Vad sjutton ska jag tala med en som nyligen kommit till Sverige om det är tabu att tala om allt som rör dennes ursprung, dennes land, och dennes kultur? Det blir liksom bara plattityder kvar om 99% av en persons liv är tabu att ta upp.


Jag förstår att du känner dig påhoppad men det innebär inte att alla andra har den upplevelsen så fort de får en fråga som tangerar deras ursprung. Det är därför jag anser att det är ditt problem att hantera inte mitt. Ber du mig låta bli att ta upp ett visst ämne respekterar jag givetvis det, och inte kommer jag gå på som en ångvält och fråga ut dig som din ridlärare gjorde istället för att ge feed-back.

Här är en idé. Du kan prata med hen om det du pratar med etniskt svenskar om. Ex frågor om, favorithäst, inriktning, herregud blingbling, dressyrsadlar, hingstlinjer. Allt man pratar med 'vanliga' nya bekanta i stallet. Inte, får slöjan plats under hjälmen, vilket land är du från, det är inte många som du som rider varför det? Till afro-svenskar, hur får ditt hår plats under hjälmen? Måste du ha mycket fler reflexer när du rider ut på vintern eftersom du är afrikan.

Det finns hur mycket frågor som helst hästmänniskor emellan, inklusive men inte begränsat till foderstat, höanalys, lucerne, min häst är svårlastad, tips på hur jag kan träna bort det. Var får jag tag på en bra skoslagare, är verkligen Blå Stjärnan i Göteborg usla? Hjälp mitt sto bär på tvillingar vad ska jag göra? Min häst stoppar på tävling men hoppar jättebra hemma. Alltså frågor som kommer från olika trådar här på Buke. Det är inte särskilt komplicerat.

Och visst det är kanske bra att du inte tänker anpassa dig, men kanske fundera ett varv till varför frågor som utesluter och sårar personer är så viktiga för dig att du inte kan låta bli att ställa dem, implicit så 'de' måste anpassa sig till dig. Vem är det som har tolkningsföreträde? Personen som upplever rasism/rasister/rasistiskt bemötande och de som inte ser något problem utan kommer med det gamla vanliga; folk är så lättkränkta nu för tiden och kommer dragande med rasistkortet.

Det är inte så att folk blivit känsligare utan skillnaden är att idag tiger och lider och slutar man inte i samma utsträckning pga rasism utan faktiskt, fantastiskt nog, lyfter det på ett helt annat sätt. Är det en dålig utveckling? Personligen skulle jag svara nej.

Precis som en kvinna som man vet blivit våldtagen inte ska behöva påpeka att hon tar illa vid sig när andra skämtar om våldtäkt och våld mot kvinnor och få till svars att det är hennes problem inte deras, så ska inte ett offer för rasism behöva påpeka att det är rasism och hen tar illa vid sig.
 
Jag tänker att ett syfte med tråden just är packa upp och synliggöra normer och strukturellt förtryck. Många gånger är man omedveten om sina egna fördomar så att man deltar i tråden, även om man utrycker sig klumpigt, är ändå en intention på förändring och förbättring.

Fast vart ser du intentioner på förändring och förbättring bland de som uttrycker fördomar här i tråden? Jag tycker snarare tvärtom att alla de som uttryckt fördomar fortsätter att envist försvara sig med näbbar och klor och ödmjukheten inför de rasifierade som svarat i tråden och försökt förklara för dem är fullständig icke-existerande. Det tycker jag inte är någon vinst överhuvudtaget, snarare same old same old och man blir mest trött av att läsa vissa svar.

All heder åt dem som försöker förklara dock, såklart. @Nahar inlägg i tråden är jätteviktiga och jag hoppas att alla som fortsätter försvara sitt smygförtryck läser dem och tar åt sig även om det inte verkar så om man läser svaren hen får.
 
Håller du med om att rasism i hästvärlden är ett problem?

Nej jag håller inte med om att rasism är hästvärldens problem, det är ett av många problem.

Hm.. @Nahar frågade ju om du håller med om att rasism i hästvärlden är ett problem.
Eftersom hon aldrig skrev att rasism är hästvärldens problem så framstår det ju som rätt märkligt att du svarar på det. Verkar ju än en gång som att du vill framställa hennes del i diskussionen som mer orimlig än vad den faktiskt är. Oavsett vad du vill så är det faktiskt det du gör.

Varför inte bara svara ja på frågan, om du håller med om att det är ett problem?
 
Alltså om det finns 20 personer i ett stall och alla är vita. Är inte det i sig något som kommer att verka exkluderande på icke-vita?

Nu finns det ju några i tråden som har egen erfarenhet. Hur resonerar ni? Om ni hade några stall att välja mellan, hade ni påverkats av ifall stallen var helvita eller om det redan fanns någon med annan bakgrund i stallet?

Absolut! Jag rider inte ens längre regelbundet, hittade andra sporter i ungdomen där jag kände mig mer hemma och mindre utsatt därför att de inte endast bestod av helvita utövare från övre medelklassen.
 
Edit: fö kan man inte jämföra en situation när man är hembjuden till en familj där man diskuterar frågor som tangerar kultur, matlagning, tradition, etnicitet och att få frågor om (icke-svensk) kultur, etnicitet och religion i en neutral miljö där frågorna bidrar till att du definieras som inte alla andra. Och nyckelpoängen är, personen ifråga tar själv upp sitt ursprung mm, hen blir inte utfrågad om vad som skiljer hen från de andra på ridskolan eller i stallet.

Skulle Mona i det här fallet själv initiera diskussionen om sin bakgrund så skulle hon knappast känna sig som hon gör.
 
För mig hade det inte spelat nån roll. Jag har växt upp som en av de få med icke-svensk bakgrund i skolan och på andra ställen. Spelar mig ingen roll så länge folk är trevliga.

Bara en helt uppriktig fråga - du behöver såklart inte svara om du inte vill, men det verkar som om vi har helt olika erfarenheter så jag blir nyfiken på varför. Men det kan inte vara så att du trots icke-svensk bakgrund är white-passing så att du därför inte märker av strukturella förtryck på samma sätt som tex tjejen i artikeln och övriga rasifierade här i tråden?

Dina tidigare inlägg tyder på att du själv verkar vara en utövare av strukturella förtryck nämligen (jag syftar på dina ganska grova fördomar mot kvinnor i hijab tex)
 
Edit: fö kan man inte jämföra en situation när man är hembjuden till en familj där man diskuterar frågor som tangerar kultur, matlagning, tradition, etnicitet och att få frågor om (icke-svensk) kultur, etnicitet och religion i en neutral miljö där frågorna bidrar till att du definieras som inte alla andra. Och nyckelpoängen är, personen ifråga tar själv upp sitt ursprung mm, hen blir inte utfrågad om vad som skiljer hen från de andra på ridskolan eller i stallet.

Skulle Mona i det här fallet själv initiera diskussionen om sin bakgrund så skulle hon knappast känna sig som hon gör.

Men ellerhur! Hela frågan är ju bara helt absurd! Hur kan man inte se skillnaderna? Jag blir på riktigt illa berörd av den här tråden, trodde vi hade kommit längre än såhär.
 
Jag talar inte bara om nyanlända, jag gav ett exempel för att förtydliga hur illa det kan bli om man försöker undvika att tala om allt som handlar om hela personens historia och bara kan beröra just den del som uteslutande handlar om erfarenheterna i Sverige. För många handlar det om en mycket stor del av deras historia och identitet om det är 99%, 80% eller 50% spelar mindre roll. Det är en del av många mina vänners liv som de gärna talar om som du anser är tabu pga att det eventuellt kan uppfattas som rasistiskt. Jag har suttit i icke etniskt Svenskars hem och ätit mat från deras hemländer, hört på deras musik och anpassat mig efter deras seder och så vill du att jag ska bara tala om det som inte berör deras ursprung och identitet och snudd på kallar mig rasist för att jag vägrar anpassa mig till dina åsikter.

Jag talar alltså i generella termer och inte bara om din verklighet och inte tjejen i artikeln. Jag kommer troligen aldrig att träffa någon av er.

Det jag inte vill göra är att reducera människor till den del av dem som enbart hör hemma i Sverige. En bakgrund i Thailand, Eritrea, Grekland, Chile eller Irak är för mig lika mycket värt som en svensks bakgrund i Dalarna, Skåne eller Lidingö. En av mina närmsta kollegor är från Chile, han talar jämnt om sin familj, han har bjudit på bakverk från Chile osv. Han talar med värme om sin familj och sitt hemland, varför ska jag inte passa på att lära mig lite mer om Chile? Han delar så gärna med sig av sina erfarenheter.


Nej jag håller inte med om att rasism är hästvärldens problem, det är ett av många problem.

Sen missuppfattade du mig totalt, jag ifrågasatte inte om det var rasism, jag skrev uttryckligen att jag inte visste. Däremot lät beskrivningen mer som utfrysning/mobbning, något som jag är väl bekant med och jag uppfattar det som om hon är mobbad och inte får vara med i gänget.
Jag frågade inte om rasism är hästvärldens problem, jag frågade om du tyckte att rasism är ett problem inom hästvärlden. Och om du gör det bör du ju då lyssna på rasifierades tankar och åsikter kring det. Om du inte är rasifierad själv så spelar det ingen roll hur många rasifierade vänner du har om du inte lyssnar på erfarenheter om rasism och hur den ter sig. Det är kanske inte något som alla vill ta upp med sina kompisar (gudarna vet att jag inte vill snacka rasism när jag umgås med mina vänner, då vill jag ha roligt) så kan vara bra att lyssna och ta till sig i nyhetsartiklar, trådar på nätet m.m.

Återigen, jag har inte sagt att du ska undvika att prata om någons bakgrund. Det är jättefint att du känner dig välkommen och inkluderad hos dina vänner och tycker det är roligt att de delar med sig av sin kultur. Klart en blir glad när en får dela med sig, det blir jag med! Men att säga eller antyda att frågor ställda med goda intentioner inte kan vara rasistiska är helt enkelt fel, eller att det inte är en form av rasism att få samma frågor från alla en möter om ens ursprung eller kropp eller förmågor kopplade till sitt ursprung. I sin helhet blir det också rasism, även om varje individ som ställer frågan skulle göra det med goda intentioner.

Och jag har aldrig sagt att du är rasist och menar det inte heller, det är för mig väldigt underligt att du hela tiden vill dra det till det när jag är tydlig med att jag vill belysa rasistiska strukturer och att vi alla (jag inkluderad!) kan reproducera dem utan att tänka på det. Om du tycker det är så obehagligt att du kanske kan reproducera rasism så borde du i min mening försöka lyssna mer och försvara dig mindre. Ingen försöker "sätta dit" dig eller anklaga dig. Vi försöker hjälpa dig att förstå och förbättra.

När du tar upp det här med att dela med sig av kultur vill jag ta upp något annat som är väldigt vanligt för oss med annan bakgrund. Vi är, som du kanske märkt, för det mesta väldigt öppna och vill visa och ta med våra svenska vänner när det är högtider och annat som har att göra med vår kultur. Svenskar brukar alltid bli väldigt glada och är trevliga, jättekul! Men hur ofta är det svenskar som tar med oss på deras tillställningar, och delar med sig av sin kultur? Jag, som är uppvuxen i Sverige och faktiskt har "helsvenska" släktingar, har aldrig blivit bjuden till något midsommarfirande, valborg, blivit inkluderad och fått svar på alla mina frågor jag har ställt till mina helsvenska vänner. Vi har alltid bjudit dem på allt. Det är också rasistiska strukturer. Ja, nyfikenhet och glädje kring andra kulturer kan faktiskt också reproducera rasistiska strukturer. Se till historien, där Europeiska forskare samlade massor med kultur från andra delar av världen och alla var så nyfikna och intresserade, och afrikansk konst influerade Picasso och massor av andra exempel; men tog det bort den underliggande rasismen? Nej.

Och varför säger du att du inte vet, när en rasifierad person säger att de vet? Hur mycket tycker du att rasifierade personer ska behöva göra för att bevisa för dig att rasism finns? Och varför är det just du som ska avgöra det, och inte vi?

Kan det vara så att mobbning finns för alla, men att rasism kan göra den mycket, mycket värre?
 
Bara en helt uppriktig fråga - du behöver såklart inte svara om du inte vill, men det verkar som om vi har helt olika erfarenheter så jag blir nyfiken på varför. Men det kan inte vara så att du trots icke-svensk bakgrund är white-passing så att du därför inte märker av strukturella förtryck på samma sätt som tex tjejen i artikeln och övriga rasifierade här i tråden?

Dina tidigare inlägg tyder på att du själv verkar vara en utövare av strukturella förtryck nämligen (jag syftar på dina ganska grova fördomar mot kvinnor i hijab tex)

Och min fördom om att kvinnor i huvudduk inte kan simma baseras endast på att jag ALDRIG ser en kvinna i huvudduk på badstranden eller simma/bada någonstans trots att jag bor i en stad med rätt många kvinnor som har huvudduk. Då tänker jag att det kan ju ha att göra med att deras religion/kultur inte tillåter att de är klädda i någon form av badkläder när män är närvarande även om de har en huvudduk på sig eller nåt annat som gör att man aldrig ser dem simma. Man ser ofta grupper av killar i tonåren och 20-årsåldern som ser ut att eventuellt vara från land där islam är vanligt men aldrig tjejer med huvudduk.

Kan du förklara det för mig? Jag tycker personligen att det är jättekonstigt för en gång såg jag en tjej i en baddräkt som hade korta ärmar och korta ben (som långa cykelbyxor) och "inbyggd" huvudduk bada. Så det verkar finnas badkläder som skulle kunna vara lämpliga. Men det är bara en enda gång på alla år jag sett det.
 
Alltså om det finns 20 personer i ett stall och alla är vita. Är inte det i sig något som kommer att verka exkluderande på icke-vita?

Nu finns det ju några i tråden som har egen erfarenhet. Hur resonerar ni? Om ni hade några stall att välja mellan, hade ni påverkats av ifall stallen var helvita eller om det redan fanns någon med annan bakgrund i stallet?
Jag gick över till privatlektioner väldigt tidigt för att undvika att behöva brottas med känslan av att vara den enda som inte passade in.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 088
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 501
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp