Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte skolplikten som skall tas bort utan det är skolan som skall ges betydligt större resurser.Ja, tyvärr är det en lag. En lag som måste skrivas om så att alla elever får den utbildning de har rätt till men förnekas i dagsläget.
Jag kom på att det kan vara dåligt för dig i ditt yrke att få ett rykte som någon som låter sina barn skolka från skolan.Som lärare har jag inte semester att söka, är
Bila till Kroatien och hyr ett hus?Vi vill till sol och bad![]()
Barnen har väl jullov? Vore ju perfekt att åka dåGärna höst/vinter vill vi åka när det är mörkt här! På sommaren behöver vi inte åka![]()
Marocko kanske?Liten flagga angående solresa på jullovet detta år: för att komma någonstans nog varmt är det Kanarieöarna eller längre som gäller. Turkiet och Egypten är kanske onödigt nära heta krigszoner. Asien innebär att mellanlanda på flygplatser som haft problem med att bli nerstängda pga hett krig.
Vill man ha det riktigt varm denna jul är det Afrika eller Central/Sydamerika som nog är säkraste kortet, och det är rätt så dyrt.
Så en julresa med bad är nog inte det rimligaste för en barnfamilj med begränsad budget.
Däremot så har Tyskland otroliga tropikbad (och fina julmarknader).
Det är rektor som godkänner ledighet! Barnet i sig har lätt för sig i skolan.Skolplikt fungerar bara om skolan uppfyller sina krav, det gör dom inte alltid så jag kan ändå förstå att inte alla tycker den biten är så kul.
Att inte alls bevilja någon som helst ledighet för yngre barn som går i skolan känner jag är lite väl hårt. En vecka/termin utöver de lov som finns tycker jag borde kännas ok att godkänna.
Jag hade prövat att höra med läraren till barnet och se hur hon tolkar skolans regler innan jag eventuellt sökt. Vet inte hur ni bor men det inte går att få ledigt, hade jag kollat upp sådana här communities där man kan göra husbyte. En väninna har gjort det med deras bostad. Det fungerar så man får poäng när man lånar ut sin bostad som man kan använda till att låna andras bostäder. Dom har varit I bla Italien på det sättet och är.väldigt nöjda. Om nån är nyfiken kan jag höra med henne vad det heter![]()
Vi har sprillans ny bil, så vi har pratat om att bila, men är gärna i Sverige på sommaren!Åk utomlands på sommaren istället!
Har ni en bra bil är det förmodligen billigast att köra. Nederländerna är jätteroligt för barn, det finns många roliga parker och maten är väldigt barnvänlig. Det finns även fantastiska långa vita sandstränder. Även Danmark har såna, och det är ju ännu närmare.
Men sonen har också följt med och han har inga problem alls med skolan. Men det han kommer ihåg från de åren idag är inte skolan, utan hajarna i röda havet, kyrkorna i Jerusalem, kolosseum i rom och gången upp i pyramiderna. Betydligt mer kunskap om världen än sina klasskompisar.Det tycker jag är helt andra förutsättningar.
När skolan ändå inte fungerar så spelar det ju ingen roll.
Men när en veckas frånvaro av en elev kan ge en besvärligare situation i klassrummet efteråt, så blir det inte bra.
Men som när mina barn reste bort, att det blev litet extra frid i klassrummet i stället, så är det ju snarast en fördel för skolan.
Där kommer den individuella bedömningen in.
Det är gratis i många andra länder också där man har utbildningsplikt. Skolplikten kan ta sig i röven.Jag läste nyligen en del kommentarer någonstans (kanske facebook?) kring detta om att åka på semester med barnen under skoltid. Det fanns föräldrar som tyckte att de skulle få bestämma och göra som de vill med sina egna barn. VÄLDIGT skrämmande tanke om vi inte skulle ha skolplikt! De flesta föräldrar skulle naturligtvis skicka sina barn till skolan ändå, men tänk om man inte kunde kräva det? Hur förfärligt det skulle bli om en del barn hölls hemma och missade sin undervisning. Vi har helt gratis undervisning för alla barn i Sverige. Något man verkligen bör uppskatta och värna om!
Hahaha nej det gör de inte.Är det inte just det skolan gör? Lägger energin på att anpassa undervisning till de som verkligen behöver det pga funktionshinder, inte de som behöver komma ikapp och få anpassad distansundervisning för att de vill sola och bada istället för att vara i skolan?
Det beror väl lite på hur gammalt barnet är, hur skolan funkar osv. När vi var små fick vi ofta ledigt någon extra vecka/termin för resor eller tex tävlingar. Förstått att det är hårdare nu. Sen kan ju situationen bli jobbig om det inte blir just en veckas frånvaro (något händer). Eller om man har otur och blir sjuk, tex har vårt barn den här våren haft 15% frånvaro pga sjukdom (åkte på två riktigt sega infektioner och har varit lite allmänt nedsatt med någon strödag här och där med gränsfeber och 1-2 hemma dagar. Då blir ju en vecka helt plötsligt ganska mycket extra att missa. Dock verkar de inte så ”anala” med resor här om det inte spårar ur eller är hög frånvaro i övrigt.Jag har ett moraliskt dilemma, hjälp mig!
Jag drömmer om att åka utomlands med familjen, då vi är fem stycken så blir det rätt dyrt att åka. Dessutom arbetar jag som lärare och ena barnet går i skolan. Jag arbetar i samma kommun som barnet går i skolan, i kommunen finns en policy där man inte beviljar ledigt för utlandsresor som är för nöje.
Som lärare har jag inte semester att söka, är bunden att åka på lov. Loven är svindyra att åka iväg på! Har dock föräldradagar kvar att ta ut så jag skulle kunna söka i god tid och på så sätt åka ett annat tillfälle.
Mitt stora dilemma i denna frågan är sonen, som går i skolan och där man inte beviljar ledigt för nöjesresor. Är det moraliskt rätt eller fel att vi åker utomlands utanför ett lov, när jag dels är lärare i samma kommun och dels med policyn som finns?
Personligen tycker jag inte att det känns bra att göra så, samtidigt som att det känns mindre kul att betala 50-70,000kr för en vecka utomlands på höstlovet…
Marocko kanske?![]()
Jo precisMen sonen har också följt med och han har inga problem alls med skolan. Men det han kommer ihåg från de åren idag är inte skolan, utan hajarna i röda havet, kyrkorna i Jerusalem, kolosseum i rom och gången upp i pyramiderna. Betydligt mer kunskap om världen än sina klasskompisar.
Cykelsemester och sova utomhus, Norge är som ett sagoland, cyklade dit fyra gånger förra året tror jag det blev, kostade inget utom vanlig matkostnadHar du tips på hur man reser billigt?har försökt leta alternativ, med reguljärflyg och hyra bostad osv. Blir lite billigare men fortfarande ganska dyrt!
Du verkar inte förstå vad skolplikten är till för.Det är gratis i många andra länder också där man har utbildningsplikt. Skolplikten kan ta sig i röven.