Moraliskt dilemma

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnkonventionen fastslår ju också att:
28.Barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Jag tycker att detta är superviktigt och inget man bara ska ta för givet!

Problemet är att när skolan inte gör utbildningen tillgänglig för alla så blir det inga konsekvenser. Därför ser jag det inte som så allvarligt om föräldrar emot vecka per läsår åker på semester.

Vi ska verkligen inte backa tillbaka i tiden och ta bort skolplikten som ger alla barnen en lika rätt att gå i skolan. Där ingen föräldrar kan hålla barnet borta lagligt, det gynnar inte barnen. Förbättra skolan istället för att göra det sämre och riskera att barn med föräldrar som faktist inte bryr sig så mycket inte kan ta ifrån barnets rätt till skolan.

Jag vill att skolplikt (=föräldrars plikt att till varje pris skicka sina barn till en fysisk skola oavsett hur barnet mår i skolan) ska ändras till utbildningsplikt (=skolan har en plikt att ge alla elever undervisning på det sätt eleverna kan ta till sig den. Med skarpa konsekvenser om skolor inte gör detta).

Cykelsemester och sova utomhus, Norge är som ett sagoland, cyklade dit fyra gånger förra året tror jag det blev, kostade inget utom vanlig matkostnad :)

zRdgN8w.jpeg
Känns kallt på höstlovet 😅 Annars har vi varit i Bergen på billig semester, då makens släkt bor där :)

I många länder - kanske till och med i Sverige - finns det flickor som säkerligen skulle missa utbildning om inte skolplikt fanns och gjorde det obligatoriskt att skicka barn till skolan.
Kan du länka till om det är en vanlig företeelse i tex Finland? Skolan sköter oavsett inte sin roll, hemma kan man vara ändå. Dottern har knappt varit i skolan på tre år, ingen mer än jag har brytt sig. Alldeles oavsett är en vecka faktiskt skitsamma speciellt om det handlar om ett yngre barn som i övrigt sköter den.

Jo precis

Men där handlar det ju om vad man gör på resan.
Bara sol och bad går ju egentligen att göra var som helst.

Men helt ärligt, det hade ju varit precis lika intressant och minnesvärt även om det gjordes på skolloven.
Det blev inte extra bra av att göras med olovlig frånvaro.
Men betydligt dyrare vilket är ts dilemma och som jag förstår fullständigt.

Jag vill att skolplikt (=föräldrars plikt att till varje pris skicka sina barn till en fysisk skola oavsett hur barnet mår i skolan) ska ändras till utbildningsplikt (=skolan har en plikt att ge alla elever undervisning på det sätt eleverna kan ta till sig den. Med skarpa konsekvenser om skolor inte gör detta).
Vansinnigt..

Att ta bort skolplikten som är ett måste att ha för att skydda barnen från föräldrar som tycker annat är viktigare är vansinnigt.

Visst sen måste skolan förbättras med det är en helt annan diskussion och ingenting man löser genom att ta bort någon skolplikt. Sen tycker jag att skolan är mer än bara utbildning, utbildningen i sej självt är inte allt.

Anledningen till att skolorna är restrektiva är att tidigare har familjers resor varit så frekventa under loven att det varit ett problem med både skolans resurser och utbildningen i sig, när olika elever åker på semestrar under terminerna hipp som happ och frånvaron av elever i klassen blir ett undervisningsproblem.

Reglerna skärpes för flera år sedan så visst kan man skita i reglerna, visa på dåligt omdöme, vara en dålig förebild för sina kollegor och ta den smällen i yrket.

Jag kan verkligen förstå att en sådan här regel tillkommit eftersom resevanor ändrats extremt sedan säg för 30 år sedan (och det typiska resandet är ju dessutom så ohållbart på oändligt många fler sätt än skolgång).

Att ta en långhelg borde funka om läraren får godkänna två dagar? (Men jag håller med om tidigare input att jag aldrig skulle komma på tanken att flyga nu, av en rad olika anledningar.)

Jag skulle personligen inte heller kunna med att göra en sådan grej och sedan uppfostra mina elevers föräldrar om att de inte får. I sådana fall skulle jag vilja kunna vara öppen mot dem hur jag resonerat men det tror jag skulle vara svårt att få till om det ingår i min yrkesroll att få dem att följa skolplikten? Dvs kan du göra det öppet och rakryggat gentemot alla - kör. Annars skulle jag hittat ett sätt som jag klarat att leva med alla konsekvenser av.

I många länder - kanske till och med i Sverige - finns det flickor som säkerligen skulle missa utbildning om inte skolplikt fanns och gjorde det obligatoriskt att skicka barn till skolan.
När det är läroplikt så övervakas ändå eleverna så barnen är i nivå med sin ålder av kommunen. Uppfyller barnet inte läronivån så uppfylls inte läroplikten.
Det är inget släppa vind för våg sköt er själva.

Så scenario med att fler tjejer skulle missa utbildning pga föräldrar är nog samma som idag.
Där emot är det idag familjer som om möjligt finns flyr Sverige om något av deras barn är hemmasittare till andra länder som har läroplikten istället för skolpolitik.

@bettysmatte Men gud vad du är överspänd, jag vet inte om du har någon personlig anledning att pusha så hårt för den här regeln men tagga ner snälla. Trådstarten handlar verkligen inte om att TS inte värnar skolplikten. Jag förstår inte varför du ens drar upp hypotetiska dystopier, barnkonventionen och att flickor nekas utbildning i andra länder. :confused:

TS, åk. Kanske hittar ni en billigare resa på lov, eller så får du frånvaroanmäla. Femtio papp för en vecka är en mindre förmögenhet, och en utlandsvistelse är värd så mycket. Jag hade gjort det med nästan helt rent samvete.

Nu har ju diskussionen hamnat väldigt mycket kring om det är ok för barn att vara lediga utöver loven. Iom att det är bestämt på kommunal nivå att inte bevilja ledigheter utanför loven så ligger ju egentligen inte moralen där utan just att ts är lärare i kommunen och det tom skulle kunna gå in under lojalitetsplikten mot sin arbetsgivare att obeviljat ta med sig barnet och därmed bryta mot den policyn. Detta är ju grund för avsked i så fall och frågan är om DET är värt prisskillnaden för resan.

Sen kan man absolut diskutera huruvida kommunens policy är rimlig, ok eller vad som, men för ts blir det lite mer komplicerat som det ser ut just nu.

Jag kan verkligen förstå att en sådan här regel tillkommit eftersom resevanor ändrats extremt sedan säg för 30 år sedan (och det typiska resandet är ju dessutom så ohållbart på oändligt många fler sätt än skolgång).

Att ta en långhelg borde funka om läraren får godkänna två dagar? (Men jag håller med om tidigare input att jag aldrig skulle komma på tanken att flyga nu, av en rad olika anledningar.)

Jag skulle personligen inte heller kunna med att göra en sådan grej och sedan uppfostra mina elevers föräldrar om att de inte får. I sådana fall skulle jag vilja kunna vara öppen mot dem hur jag resonerat men det tror jag skulle vara svårt att få till om det ingår i min yrkesroll att få dem att följa skolplikten? Dvs kan du göra det öppet och rakryggat gentemot alla - kör. Annars skulle jag hittat ett sätt som jag klarat att leva med alla konsekvenser av.
Jag får inte ge ledigt alls, inte heller sonens lärare. Det är rektor som godkänner/avslår ledigheten. Det är inget jag själv bestämt!

Jag får inte ge ledigt alls, inte heller sonens lärare. Det är rektor som godkänner/avslår ledigheten. Det är inget jag själv bestämt!
Har ni tittat på möjligheten att åka till ett ställe där barnet kan gå i skolan ett par veckor under resan? Jag vet en som gjorde en sådan resa på någon månad. Barnet kom hem med många intressanta erfarenheter och skolplikten anammades. Den aktuella skolan/klassen var egentligen inte för lokala barn men man fick ändå ta del av den lite annorlunda miljön. Jag är osäker på undervisningsspråk där men det borde ha varit engelska.

Nu har ju diskussionen hamnat väldigt mycket kring om det är ok för barn att vara lediga utöver loven. Iom att det är bestämt på kommunal nivå att inte bevilja ledigheter utanför loven så ligger ju egentligen inte moralen där utan just att ts är lärare i kommunen och det tom skulle kunna gå in under lojalitetsplikten mot sin arbetsgivare att obeviljat ta med sig barnet och därmed bryta mot den policyn. Detta är ju grund för avsked i så fall och frågan är om DET är värt prisskillnaden för resan.

Sen kan man absolut diskutera huruvida kommunens policy är rimlig, ok eller vad som, men för ts blir det lite mer komplicerat som det ser ut just nu.
Viktig aspekt som jag inte tänkt på! Sonens skola och mitt arbete är samma arbetsgivare, även om det är olika enheter/rektorer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka