Motioner som göms för årsmötet

Okej, vi börjar här:
https://forening.se/fortroendevalda/styrelsen/planera-och-genomfora-arsmote/
I fösta stycket står: "En motion är ett förslag om en förändring som en eller flera medlemmar vill att årsmötet ska rösta om."
Längre ner på sidan står det om beslutsordning, där man kan läsa om hela, delar av eller motförslag mot motioner. Det viktiga är att det är tydligt vad stämman röstar om och beslutar.


Här kan jag också tolka det som delar, tillägg och ändringar i en motion får förekomma. Stämmer det?
 
jag vet inte hur man ska göra. frågan är ju om det är utlysningen, dagordningen och/eller ansvarsfriheten som ska påverkas av detta.
Men, ämnet måste upp på bordet i början av mötet. Kanske är det så att hela styrelsen ska avsättas för att de inte kan sköta sitt jobb enligt god föreningssed? Jag vet inte, jag bara spekulerar.
Se bara till att vara många röstberättigade medlemmar på mötet!

Vi får ju bara vara ett visst antal röstberättigade medlemmar per förening, baserat på antal medlemmar i lokalföreningen.

Dock får ju alla framföra sin åsikt som medlem. Som medlem utan röstberättigade torde man ju fortfarande var undanhållen information som vi inte kunnat förmedla till våra ombud.
 
Vi får ju bara vara ett visst antal röstberättigade medlemmar per förening, baserat på antal medlemmar i lokalföreningen.

Dock får ju alla framföra sin åsikt som medlem. Som medlem utan röstberättigade torde man ju fortfarande var undanhållen information som vi inte kunnat förmedla till våra ombud.
Hmm, ni har andra stadgar än vi har... Hos oss är alla medlemmar välkomna och röstberättigade (förutsatt att de var medlemmar förra året och/eller löst medlemskap minst en månad före mötet)
 
läst lite till...
Revisorerna rekommenderar ansvarsfrihet - eller inte. De ska, när de gör det, ta del av såväl ekonomisk redovisning som styrelseprotokoll och sånt.
Det är ju inte säkert att det når revisorerna att styrelsen har för avsikt att undanhålla motionerna för medlemmarna. Således är deras rekommendation inte nödvändigtvis korrekt.

OM man läser här https://forening.se/fortroendevalda/revisorerna/ansvarsfrihet/ om ansvarsfrihet så är det medlemmarnas sätt att godkänna styrelsens arbete, inte enbart ekonomin.
Jag kan inte låta bli att tolka det som att om medlemmarna tycker att styrelsen missköter sitt arbete genom att inte ta fram motionerna, så kan medlemmarna välja att inte bevilja ansvarsfrihet.
 
läst lite till...
Revisorerna rekommenderar ansvarsfrihet - eller inte. De ska, när de gör det, ta del av såväl ekonomisk redovisning som styrelseprotokoll och sånt.
Det är ju inte säkert att det når revisorerna att styrelsen har för avsikt att undanhålla motionerna för medlemmarna. Således är deras rekommendation inte nödvändigtvis korrekt.

OM man läser här https://forening.se/fortroendevalda/revisorerna/ansvarsfrihet/ om ansvarsfrihet så är det medlemmarnas sätt att godkänna styrelsens arbete, inte enbart ekonomin.
Jag kan inte låta bli att tolka det som att om medlemmarna tycker att styrelsen missköter sitt arbete genom att inte ta fram motionerna, så kan medlemmarna välja att inte bevilja ansvarsfrihet.

Det enda jag var lite tveksam till angående 2018 års ansvarsfrihet förs styrelsen var att verksamhetsåret går från 1 januari 2018- 1 januari 2019 och motionerna kommer ju in detta år.
 
Det enda jag var lite tveksam till angående 2018 års ansvarsfrihet förs styrelsen var att verksamhetsåret går från 1 januari 2018- 1 januari 2019 och motionerna kommer ju in detta år.
Vi skrev våra i höstas, jag har för mig (men minns förstås inte) att jag skickade dem före årsskiftet...
 
det är som @Efwa skriver.
Men om det nu finns möjligheter att "tvinga fram" motionerna på årsstämman så kan ju det vara tillräckligt bra.
Det lär åtminstone bli tydligt att styrelsen inte gjort rätt.
Jag pratade med min vän, som bland annat håller lite kurser i föreningsteknik.
Hon blev tämligen förvånad och sa att det är det ni ska göra - tvinga fram motionerna. (de borde läggas ut på nätet bums, så att deltagarna kan förbereda sig) Det är helt fel av styrelsen att undanhålla dem. I övrigt sa hon ungefär det jag svarat tidigare i tråden.
 
Senast ändrad:
Tack för hjälpen!
Jag pratade med min vän, som bland annat håller lite kurser i föreningsteknik.
Hon blev tämligen förvånad och sa att det är det ni ska göra - tvinga fram motionerna. (de borde läggas ut på nätet bums, så att deltagarna kan förbereda sig) Det är helt fel av styrelsen att undanhålla dem. I övrigt sa hon ungefär det jag svarat tidigare i tråden.
[/QUOTE
 
Det enda jag var lite tveksam till angående 2018 års ansvarsfrihet förs styrelsen var att verksamhetsåret går från 1 januari 2018- 1 januari 2019 och motionerna kommer ju in detta år.
Styrelsen får ansvarsfrihet fram till årsstämman. Så har de inte hanterat motioner rätt skulle jag yrka på ej ansvarsfrihet och får de ej ansvarsfrihet är det normala att alla ställer sina platser till förfogande. Dvs nyval på samtliga platser i styrelsen.
 
Till TS: Eftersom frågan är viktigt för dig är det av största vikt att när detta diskuteras så be ordförande göra en sammanfattning av paragrafen.
En sammanfattning som ligger till underlag för sekreteraren. I denna sammanfattning skall styrelsens eventuella beslut vara tydligt. Kommentarer och protester skall vara med i sammanfattningen så det protokollförs.
En bra ordförande gör alltid en sammanfattning av alla paragrafer till sekreteraren.
 
Pratade med släkting som är väl insatt i styrelsearbete, och hen anser att man stoppar dom redan med att mötet inte är rätt utlyst - vilket det ju inte är. Problemet är att majoriteten måste hålla med, och det känns som att få orkar 'bråka' tyvärr.
Tycker det är skrämmande att styrelsen har så dålig koll/skiter i reglerna, så hoppas att ni orkar stå på er!
 
Pratade med släkting som är väl insatt i styrelsearbete, och hen anser att man stoppar dom redan med att mötet inte är rätt utlyst - vilket det ju inte är. Problemet är att majoriteten måste hålla med, och det känns som att få orkar 'bråka' tyvärr.
Tycker det är skrämmande att styrelsen har så dålig koll/skiter i reglerna, så hoppas att ni orkar stå på er!

Du är inte en av dem som kommer?
...och @Efwa
Jag tänkte ta med mig tre av de gömda motionerna i pappersform, och har printat ut @ameo s utmärkta länk.
Och så tänkte jag mig att jag ska sticka ut hakan och inte godkänna dagordningen utan påtala att det är osant att det inte kommit några motioner, och begära att motionerna läses och behandlas under årsstämman.
Det kan ju bli underhållning på mötet...

Men det är som du skriver: majoriteten måste hålla med. Jag kan dock tänka mig att majoriteten nog blir väldigt nyfikna på de inkomna motionerna och bifaller.
 
Problemet är att majoriteten måste hålla med, och det känns som att få orkar 'bråka' tyvärr.

Jag hoppas att jag kan åka. Det var ju inte ens meningen att jag skulle och det är fortfarand inte helt säkert om det går vägen.
Vi kan väl säga att det är sällan det blir mer än en reprimand på dessa möten, hur arg eller saklig man än är. Den andra lokalföreningen som lämnat in sina motioner har redan gett upp före mötet, trots att de vet att detta är fel.

Många är de som inte vågar säga något, tyvärr.
 
Du är inte en av dem som kommer?
...och @Efwa
Jag tänkte ta med mig tre av de gömda motionerna i pappersform, och har printat ut @ameo s utmärkta länk.
Och så tänkte jag mig att jag ska sticka ut hakan och inte godkänna dagordningen utan påtala att det är osant att det inte kommit några motioner, och begära att motionerna läses och behandlas under årsstämman.
Det kan ju bli underhållning på mötet...

Men det är som du skriver: majoriteten måste hålla med. Jag kan dock tänka mig att majoriteten nog blir väldigt nyfikna på de inkomna motionerna och bifaller.
Nu när jag vet om det här så känns det synd att jag inte ska dit.. Kände efter strulet med unghästchampionatet att folk generellt inte orkar/vill dra i något och då kändes det meningslöst att försöka göra något.
Mailade ordförande i det sammanhanget för att få ut protokollen från årsmötena för att se vad som bestämts, och svaren jag fick var helt absurda. Fick såklart inte ut något protokoll, hon hänvisade till att det var bestämt att protokollen från årsmötet inte skulle visas. Det beslutet fick jag såklart inte heller så... Hoppas att det går att få ordning på sandlådan, men jag vet inte riktigt hur.
 
Det är skrämmande att en styrelse kan vara så okunnig. Eller är det så att dom tycker sig stå över alla regler. Jag har gjort ett långt inlägg på SFFs FB-sida med det raderades omgående! I något sammanhang svarade styrelsen att dom avslår eller vägrar ta upp motioner eftersom det bakbinder styrelsen under verksamhetsåret! Men snälla, styrelsen är till för medlemmarna och skall utföra de arbetsuppgifter som stämman ger! Den ena revisorn sa till mig att vi inte ska föra dessas diskussioner på FB. Nähä, men det händer ju inget och styrelsen struntar fortfarande i reglerna. Om någon eller några vill ta tag i detta och driva det under året så ställer jag gärna upp och hjälper till. Det är väl för sent till detta årsmöte men jag hoppas verkligen att ni som kan åka till årsmötet tar upp det här.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Samhälle Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Sol
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp