Motioner som göms för årsmötet

Jag hoppas att jag kan åka. Det var ju inte ens meningen att jag skulle och det är fortfarand inte helt säkert om det går vägen.
Vi kan väl säga att det är sällan det blir mer än en reprimand på dessa möten, hur arg eller saklig man än är. Den andra lokalföreningen som lämnat in sina motioner har redan gett upp före mötet, trots att de vet att detta är fel.

Många är de som inte vågar säga något, tyvärr.
Hoppas att du kan åka dit!
Helt sjukt att folk inte vågar säga nåt, men känns som att detta har pågått länge? Men klubbarna som gett upp, det går inte att snacka ihop sig med dom? Vet man med sig att man har flera bakom sig kanske flera vågar säga nåt. Jag är tyvärr för ny i kretsarna så har för dåligt med kontakter.
 
Det är skrämmande att en styrelse kan vara så okunnig. Eller är det så att dom tycker sig stå över alla regler. Jag har gjort ett långt inlägg på SFFs FB-sida med det raderades omgående! I något sammanhang svarade styrelsen att dom avslår eller vägrar ta upp motioner eftersom det bakbinder styrelsen under verksamhetsåret! Men snälla, styrelsen är till för medlemmarna och skall utföra de arbetsuppgifter som stämman ger! Den ena revisorn sa till mig att vi inte ska föra dessas diskussioner på FB. Nähä, men det händer ju inget och styrelsen struntar fortfarande i reglerna. Om någon eller några vill ta tag i detta och driva det under året så ställer jag gärna upp och hjälper till. Det är väl för sent till detta årsmöte men jag hoppas verkligen att ni som kan åka till årsmötet tar upp det här.
PM
 
Nu när jag vet om det här så känns det synd att jag inte ska dit.. Kände efter strulet med unghästchampionatet att folk generellt inte orkar/vill dra i något och då kändes det meningslöst att försöka göra något.
Mailade ordförande i det sammanhanget för att få ut protokollen från årsmötena för att se vad som bestämts, och svaren jag fick var helt absurda. Fick såklart inte ut något protokoll, hon hänvisade till att det var bestämt att protokollen från årsmötet inte skulle visas. Det beslutet fick jag såklart inte heller så... Hoppas att det går att få ordning på sandlådan, men jag vet inte riktigt hur.

Det där att protokoll inte lämnas ut är ju anmärkningsvärt med tanke på att årsstämmor är öppna sammankomster där egentligen vem som helst får delta (även om det kan finnas regler om vem som har rätt att rösta). Oavsett om man är medlem eller inte, alltså.
 
BRA att ni drar i detta! Styrelsen kan inte göra som de vill.. Sätt stopp för ansvarsfriheten för får de den kan de komma undan med allt, även ekonomiska oegentligheter och utbetalningar av pengar till sig själva utan årsmötets kännedom...
Var inte rädda för att vara besvärliga utan få fram allt i ljuset
Min ras har det varit och är enorma problem i föreningen(arna) pga en klick personer som fått härja fritt. Vet inte om det är ok med länk till min blogg men vill man veta hur det kan bli om man inte stoppar en kass styrelse i tid så skicka pm för länk..
 
Det där att protokoll inte lämnas ut är ju anmärkningsvärt med tanke på att årsstämmor är öppna sammankomster där egentligen vem som helst får delta (även om det kan finnas regler om vem som har rätt att rösta). Oavsett om man är medlem eller inte, alltså.
Håller med, men ordförande vägrar lämna ut protokollen. Hon sa att om det var något specifikt jag undrade över, så kunde jag få reda på det. När jag då ville veta mer om beslutet om att inte lämna ut protokollen så kunde hon inte hjälpa mig mer eftersom jag inte ställde raka frågor.. Hon skulle istället ta upp frågan på nästa styrelsemöte och efter skyllde dom på GDPR. Då gav jag upp. Tyvärr har jag betalat in medlemsavgiften för i år, men det blir sista gången om dom fortsätter så här.
 
Håller med, men ordförande vägrar lämna ut protokollen. Hon sa att om det var något specifikt jag undrade över, så kunde jag få reda på det. När jag då ville veta mer om beslutet om att inte lämna ut protokollen så kunde hon inte hjälpa mig mer eftersom jag inte ställde raka frågor.. Hon skulle istället ta upp frågan på nästa styrelsemöte och efter skyllde dom på GDPR. Då gav jag upp. Tyvärr har jag betalat in medlemsavgiften för i år, men det blir sista gången om dom fortsätter så här.

Förstår din reaktion, samtidigt behövs det medlemmar - och medlemmar som reagerar.

Jag ser ju föreningen - med SM och prestationsmedaljer - som ett sätt att vara motiverad för träning och tävling (jag klarar ju inte få upp mina i lika fina resultat som du gör med din) med "gulingarna" och trots allt ett sätt att främja rasen.

Och det finns ju ett gäng medlemmar som jag aldrig hade lärt känna utan föreningen - även om jag inte hör till dem som "känner alla".

Så visst finns det värde i att vara med ändå!
Men jag erkänner: hade det inte varit för den här tråden och att @Efwa reagerar, så hade jag släppt det där med de avvisade motionerna mer än att möjligen fortsätta sura lite.

Men det var ju så kring UC också: styrelsen blev tvungna att "vika sig".

Jag har lite tankar om att motionerna till årsstämman -20 eller -21 om att permanenta UC-klasser i SM-arrangemanget, misstänker att motionen skulle avslås på stående fot just eftersom styrelsen inte skulle gilla om det blir ett sådant förslag men tycker ändå att det kunde vara av värde.
 
Men herregud! Jag är chockad över hur styrelsen beter sig. Minns fortfarande rabaldern kring min avslagna dispensansökan (som styrelsen inte ens fått ta beslut om) och hade hoppats att sandlådan inte var kvar.

Jag flyttar denna helg, men finns det nåt jag kan göra som medlem ändå?

Luska lite bland dem du umgås mest med, vilka som kan vara intresserade av milt uppror?
 
Nu när jag vet om det här så känns det synd att jag inte ska dit.. Kände efter strulet med unghästchampionatet att folk generellt inte orkar/vill dra i något och då kändes det meningslöst att försöka göra något.
Mailade ordförande i det sammanhanget för att få ut protokollen från årsmötena för att se vad som bestämts, och svaren jag fick var helt absurda. Fick såklart inte ut något protokoll, hon hänvisade till att det var bestämt att protokollen från årsmötet inte skulle visas. Det beslutet fick jag såklart inte heller så... Hoppas att det går att få ordning på sandlådan, men jag vet inte riktigt hur.
Jag tror inte det är tillåtet att styrelsen undlåter att lämna ut protokoll.
 
Förlåt, jag har noll erfarenhet av sånt här men blev så nyfiken att jag googlade om årsportokoll från styrelser.
Fann denna text:
En ideell förening behöver inte följa någon lagstadgad offentlighetsprincip, den offentlighetsprincip som finns gäller myndigheter och inte enskilda föreningar. Det står alltså föreningen själv att välja ifall man vill hålla sina protokoll offentliga eller inte. Styrelsen har oftast enligt stadgarna som uppgift att främja föreningens intressen. Att inte låta allt i ett protokoll vara offentligt kan vara för att skydda föreningens intresse och ändamål.
https://lawline.se/answers/fraga-om-arsmotesprotokoll-och-sekretess-i-en-ideell-forening
Fann dock även denna text:

Har medlemmarna rätt att läsa årsmötesprotokollet?


Fråga: Kan en ideell förenings styrelse vägra att skicka protokollet från årsmötet till medlemmarna?

Voluntarius svar:
Årsmötet är kärnan i en demokratisk ideell förening. Där utövar medlemmarna sin rätt och skyldighet att tillsätta och granska styrelsens arbete. Självklart har medlemmarna sedan rätt att ta del av det justerade protokollet. Det gäller även medlemmar som inte varit närvarande på årsmötet.

Detta följer inte av lag eftersom det inte finns någon lag om ideella föreningar, utan av föreningens logik. Det är god föreningssed och ofta intern praxis och gäller oavsett om det står inskrivet i föreningens stadgar eller inte.

En styrelse kan bestämma hur protokollet ska spridas, till exempel att det istället för att skickas med brev till medlemmarna görs tillgängligt på föreningens hemsida. Men den kan inte helt undanhålla årsmötes-protokollet från medlemmarna. (Oktober 2011)
http://www.voluntarius.com/Medlemmars-raettigheter-i-ideella-foereningar-fraagor-och-svar.htm

Dvs, det står inte i lagen tyvärr så att man kan luta sig mot det. Vore intressant om man kunde gå till högre instanser då. Finns det någon annan förening bakom denna förening?
 
Förlåt, jag har noll erfarenhet av sånt här men blev så nyfiken att jag googlade om årsportokoll från styrelser.
Fann denna text:

https://lawline.se/answers/fraga-om-arsmotesprotokoll-och-sekretess-i-en-ideell-forening
Fann dock även denna text:

http://www.voluntarius.com/Medlemmars-raettigheter-i-ideella-foereningar-fraagor-och-svar.htm

Dvs, det står inte i lagen tyvärr så att man kan luta sig mot det. Vore intressant om man kunde gå till högre instanser då. Finns det någon annan förening bakom denna förening?
Problemet är att lagen är tydlig - men vad gör man om styrelsen vägrar att följa lagen?

Ofta går det jättebra för en förening att köra på som någon/några tongivande medlemmar tycker - ända fram tills dess att någon lider ekonomisk skada av besluten (och gärna då någon med bra försäkring) och driver saken civilsrättsligt. Då kan styrelseledamöterna bli personligt och solidariskt ansvariga för skadan.
 
Problemet är att lagen är tydlig - men vad gör man om styrelsen vägrar att följa lagen?

Ofta går det jättebra för en förening att köra på som någon/några tongivande medlemmar tycker - ända fram tills dess att någon lider ekonomisk skada av besluten (och gärna då någon med bra försäkring) och driver saken civilsrättsligt. Då kan styrelseledamöterna bli personligt och solidariskt ansvariga.
Fast det verkar ju som att det inte står i lagen att de måste delge protokoll?
 
Problemet är att lagen är tydlig - men vad gör man om styrelsen vägrar att följa lagen?

Ofta går det jättebra för en förening att köra på som någon/några tongivande medlemmar tycker - ända fram tills dess att någon lider ekonomisk skada av besluten (och gärna då någon med bra försäkring) och driver saken civilsrättsligt. Då kan styrelseledamöterna bli personligt och solidariskt ansvariga för skadan.

En ideell förening har inga lagar att följa vad jag förstår. Däremot är det ju god föreningsmedlemmar som ska följas och de finns det ju en lång tradition bakom.
När det gäller just motioner är det ju mer lätt medan styrelseprotokollen verkar vara mer föreningen själva som bestämmer. Kan dock tycka att sådant ska vara nedskrivet.
 
Styrelseprotokoll lämnar de flesta föreningar inte ut men jag har aldrig varit med om en förening som inte lämnar ut årsmötesprotokoll och jag har varit med i många föreningar.
...som tur är, är vi några som får styrelseprotokollen.
Jag har också läst det från Januari nu, och det är ju väldigt intressant att de ger en orsak till avslag i det protokollet och har lämnat andra besked via andra kanaler (exempelvis har det lämnats besked om att motionerna avslagits pga att de inkommit för sent)
 
...som tur är, är vi några som får styrelseprotokollen.
Jag har också läst det från Januari nu, och det är ju väldigt intressant att de ger en orsak till avslag i det protokollet och har lämnat andra besked via andra kanaler (exempelvis har det lämnats besked om att motionerna avslagits pga att de inkommit för sent)
Känns sådär lagom seriöst!
Har ni fått protokollen från årsmötena också?
 
Årmötesprotokoll måste delges alla medlemmar. Styrelseprotokoll behöver man inte lämna ut.
Se mitt första inlägg, det är god sed och praxis ja men inte något lagen säger. Det är just årsmötesprotokoll citaten gäller. Men föreningarna kan ha stadgar (eller vad de heter) som säger att att de måste delges, men det är alltså upp till varje förening.

(Obs, det är inte min egen åsikt)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Samhälle Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Sol
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp