Motioner som göms för årsmötet

Det där med GDPR är ju bara trams. Det måste gå alldeles utmärkt att anonymisera det som eventuellt behöver anonymiseras, typ deltagarlistan.
Precis. Känns som dom inte vill säga den riktiga anledningen.. Först är det bestämt, men jag får inte se nåt om när/hur det beslutet är tagit och sen kommer snacket om GDPR. Men det är såklart bekvämt om man som styrelse vill ha makten själv, vi medlemmar har svårt att säga nåt när vi inte har en aning om vad vi bestämt (om vi inte varit med på stämman).
 
Det där med GDPR är ju bara trams. Det måste gå alldeles utmärkt att anonymisera det som eventuellt behöver anonymiseras, typ deltagarlistan.
Jag försökte söka på GDPR och föreningar och protokoll, och fann dessa citat.

Från riksidrottsförbundet (jag är dock osäker på om de räknas in som ideell förening? Jag tror det.):
Hur hanterar vi våra protokoll inom föreningen utifrån GDPR?


För protokoll bör ni kunna använda Avtal som laglig grund då de torde framgå tydligt i era stadgar. Om det inte gör det kan intresseavvägning vara tillämpningsbart.


Då föreningens behöver dokumentera sin verksamhet och tagna beslut ska protokoll fortsatt skrivas. Dock behöver ni inom föreningen fundera på hur protokoll distribuerar och publiceras. Protokoll bör t.ex. inte publiceras publikt på webben om de innehåller personuppgifter.


Inom föreningen bör ni även fundera på vilken typ av personuppgifter som anges i protokollet. Om det inte är nödvändig för beslutet bör känsliga personuppgifter inte dokumenteras. Exempel på detta kan vara att skriva mer sakliga protokoll där t.ex. anledning till att en förtroendevald avgått inte fram går utan bara information om att denne gjort det.


Lagringstiden för ett protokoll ska kopplas ihop med protokollets ändamål.
https://www.rf.se/Personuppgifter/v...terarvivaraprotokollinomforeningenutifrangdpr

Protokoll

Undvik personuppgifter i protokoll, behöver det verkligen stå "Lena Svensson tycker att det blir för dyrt att köpa en laserskrivare"? Kanske är "Kassören tycker att det räcker med en bläckstråleskrivare"?
https://opengdpr.se/gdpr-for-foreningar/
! Inget om att inte skicka ut något protokoll alls.

Info om föreningar och GDPR: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/sakerhet/klarar-foreningen-gdpr
(står inget om protokoll där dock, vilket säger en del kan jag tycka)

Ridsportförbundets egna sidor om GDPR:
http://www.ridsport.se/Svensk-Ridsport/IT/IT-nyheter/2018/04-06/GDPRforidrottsforeningar/
http://www.ridsport.se/Svensk-Ridsport/IT/IT-nyheter/2018/04-06/GDPR-dethargorvi/
Jag har inte läst så noga men jag kan inte se någonstans om protokoll på deras hemsida iallafall.
 
Har ni fått någon feedback från revisorerna om det hela? Edit: med tanke på att det är de som föreslår medlemmarna om styrelsen ska få ansvarsfrihet eller ej.

Ja, det har vi. Revisorn kommer att titta på detta. Det är det enda jag vill skriva just nu eftersom den sidan av det hela sköts på ett korrekt sätt.

Samtidigt vill jag tacka alla här på forumet som hjälpt med input och texter. Det har varit ovärderlig för någon som är så kass på att googla som jag.
 
Precis. Känns som dom inte vill säga den riktiga anledningen.. Först är det bestämt, men jag får inte se nåt om när/hur det beslutet är tagit och sen kommer snacket om GDPR. Men det är såklart bekvämt om man som styrelse vill ha makten själv, vi medlemmar har svårt att säga nåt när vi inte har en aning om vad vi bestämt (om vi inte varit med på stämman).
Det kan ju vara så enkelt som att man inte fattat något formellt beslut utan att man "bara" nekade för det blev för jobbigt att söka/leta upp rätt protokoll. Och att man försöker hitta något bra att hänvisa till.
Du vet, en nödlögn född ur en nödlögn liksom.
Inte för att det gör saken bättre, men det behöver inte finnas någon egentlig baktanke.
Eller så finns inte det beslut man hänvisade till och det blir då bekvämare att neka utskick av protokollet jämfört med att "pudla".
 
:cautious: Då stämmer inte ens det de har skrivit :down:
Fast det är ju tänkbart (om än inte troligt) att jag tappat bort det mailet.
Mailen med protokoll från riksförbundet har jag sparat i mailen, så att säga.
De flesta har jag skickat över från min privata mail till styrelsemailen och sparat där. Men som sagt, jag kan ju ha missat att göra det även om det inte är så troligt.
Osvuret är bäst, liksom.
 
Det kan ju vara så enkelt som att man inte fattat något formellt beslut utan att man "bara" nekade för det blev för jobbigt att söka/leta upp rätt protokoll. Och att man försöker hitta något bra att hänvisa till.
Du vet, en nödlögn född ur en nödlögn liksom.
Inte för att det gör saken bättre, men det behöver inte finnas någon egentlig baktanke.
Eller så finns inte det beslut man hänvisade till och det blir då bekvämare att neka utskick av protokollet jämfört med att "pudla".
Jag tycker att det verkar troligt att det är som du skriver, och då kan det vara bra att samla på sig de regler/lagar som egentligen gäller så att de måste erkänna att de gjort fel.

Ja, jag kan vara en sån där som skriver folk på näsan när de gjort fel och sedan försöker täcka upp för det :devil::p
 
:cautious: Då stämmer inte ens det de har skrivit :down:
Det finns indikationer på att sådant förekommer. Att man lämnar ut förklaringar som sedan inte visar sig vara riktigt som det gick till.

Jag är egentligen inte så förtjust i konflikter (läs: jag tycker det är skitjobbigt), men ett sätt att slippa konflikt är ju att om jag inte kan svaret på en fråga, faktiskt säga det.

Och exempelvis på frågan om varför motioner avslagits säga "jag kommer faktiskt inte ihåg för det var ett tag sedan, men jag ska kolla" hellre än att gissa vad som var förklaringen. Man behöver inte skämmas lika mycket efteråt, om man är ärlig med komihågbrist.
 
Fast det är ju tänkbart (om än inte troligt) att jag tappat bort det mailet.
Mailen med protokoll från riksförbundet har jag sparat i mailen, så att säga.
De flesta har jag skickat över från min privata mail till styrelsemailen och sparat där. Men som sagt, jag kan ju ha missat att göra det även om det inte är så troligt.
Osvuret är bäst, liksom.

Det är lustigt att ingen verkar kunna hitta ett protokoll från dom senaste åren. Frågades om dom i samband med snacket runt UC, men ingen kunde få fram/hitta ett protokoll då.
 
Det är lustigt att ingen verkar kunna hitta ett protokoll från dom senaste åren. Frågades om dom i samband med snacket runt UC, men ingen kunde få fram/hitta ett protokoll då.
Ja, jag kommer också ihåg det.
Frågan är ju om ingen kunde eller om ingen ville.
Just den frågan var det ju inte så stor vilja att diskutera från styrelsens sida.
 
Ja, jag kommer också ihåg det.
Frågan är ju om ingen kunde eller om ingen ville.
Just den frågan var det ju inte så stor vilja att diskutera från styrelsens sida.
Nä, det var någon till som trodde hon fått det men inte sparat - och det är väl inte så konstigt. Men det är ju konstigt att ingen verkar ha sparat nåt, inte ens klubbarna. Undrar vad dom säger om en styrelse i en av klubbarna begär protokollen, kommer dom neka då med?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Samhälle Vad gör man i en ideell förening om en mötessekreterare blir sjuk eller bara inte gör sitt jobb? T ex att årsmötets sekreterare inte får...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: Sol
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 624
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp