Mycket bättre i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bott på bla Malta. Det är också ett land dit många pensionärer flyttar till, men precis som många andr anländer runt medelhavet har de hög kriminalitet och framförallt så flyr de unga människorna till tex Centraleuropa för jobb och ”bra” liv. Det gör att de äldre finns kvar på Malta men skatteunderlagen minskar. Arbetslöshet är en anledning att de flyttar.
Många svenskar åker till Malta för att jobba men det är ju sådana jobb där man tjänar ganska lite och får tillgång till ganska äckliga lägenheter. Lägenheter där, var iaf när jag bodde där, dyra. Det var billigare för mig att bo heltid på ett hotell inkl frukost och middag än att hyra en mindre lägenhet.
Balkan har samma problem, de unga sticker. Undrar lite vad som händer med dessa länder i längden, framförallt nu när turism är nära noll.
 
Trolltråd eller ej, men just den där naiva synen som ts har (vill utstråla?) så är något jag sett alltför ofta hos folk som turistat utomlands någongång, och jag blir lika trött på det varje gång.

Det är helt okej att inte gilla det land man bor i, eller att se att det finns problem. Det är också helt okej att gilla de länder och ställen man turistat i, och se saker som är bättre.
Det är däremot tröttsamt när folk jämför rakt av, utan att inse att det de jämför är bara en pyttepytte del av det hela, och att de dessutom missar så många viktiga faktorer.
 
Jag har hört och sett en hel del på sociala medier, bla Youtube, från svenskar som anser att allt är så mycket bättre i Spanien. Folk som tagit familjen och flyttat dit. Det är tryggare, polisen syns och agerar snabbt och hårt, det ställs krav på dem som invandrar till landet (försörjning, språket osv)...Sverige har spårat ur, det är osäkert att vara och leva i Sverige - vilket självklart är invandringens fel..osv osv. Den gemensamma nämnaren för dem som jag sett i flödet? De tycks vara svenskar med rätt gott om pengar, som dessutom har kvar sin anställning (har möjlighet att jobba på distans, via datorn etc) och alltså fortfarande drar in samma pengar. Med ett välfyllt bankkonto kan en nog köpa sig allt det där utan några större problem, och knappast bara i Spanien isf.. ;)

Men tycker du att allt är guld och gröna skogar där, så flytta. För all del. Det är helt okej. Kom ihåg att meddela Skatteverket bara, och plugga lite spanska. *vinkar glatt*

Just det där med pengarna är en anledning till att min man och jag har släppt våra drömmar om att bo utomlands. Vi skulle inte kunna hålla samma levnadsstandard söderut som här. Lönerna för våra jobb är mycket sämre och boendekostnaderna högre. Vi ser ju hur utländska kollegor kämpar och gnetar. Och några sju veckors semester att ägna åt sol och bad har de ju inte.
 
Trolltråd eller ej, men just den där naiva synen som ts har (vill utstråla?) så är något jag sett alltför ofta hos folk som turistat utomlands någongång, och jag blir lika trött på det varje gång.

Det är helt okej att inte gilla det land man bor i, eller att se att det finns problem. Det är också helt okej att gilla de länder och ställen man turistat i, och se saker som är bättre.
Det är däremot tröttsamt när folk jämför rakt av, utan att inse att det de jämför är bara en pyttepytte del av det hela, och att de dessutom missar så många viktiga faktorer.

Helt klart. Jag blir alltid blixtförälskad i länder jag besöker och känner superstarkt att ”amajgad, HÄR vill jag bo!”. Liksom, varje gång:cautious:

Men samtidigt är det alltid underbart skönt att komma hem till vackra, trygga, kära Sverige.:love:
 
Just det där med pengarna är en anledning till att min man och jag har släppt våra drömmar om att bo utomlands. Vi skulle inte kunna hålla samma levnadsstandard söderut som här. Lönerna för våra jobb är mycket sämre och boendekostnaderna högre. Vi ser ju hur utländska kollegor kämpar och gnetar. Och några sju veckors semester att ägna åt sol och bad har de ju inte.

Det finns faktorer som gör att Sverige fortfarande är riktigt bra.
1) Barnomsorgen som i princip är ett gigantiskt bidrag i 7-siffrigt belopp till människor som väljer att skaffa barn.
2) Ginikoeffecienten
Sverige har den fjärde lägsta i världen. Färöarna har lägst.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gini-coefficient-by-country

Det är de främsta fördelarna med Sverige som jag kan komma på.
 
Senast ändrad:
Turistområden är heller inte att jämföra med riktiga Spanien jag har bott i ett hus i en by och det fanns ingenting att göra och gatorna kokade på sommaren. Andra gången bodde jag najs i ett höghus bredvid stranden i en ganska stor stad med marknader och fin natur i närheten men inte uppskattar man det mer än Sverige efter ett tag för det 🤣allt blir vardag och känna sig tryggare i Spanien än i Sverige är ett stort skämt. Undrar om ts ens varit utanför pojkrummet.
 
Och när jag tänker efter kan jag inte minnas att jag sett en endaste patrullerande polis annat än på fingatorna i marbella där går dom framåt tillbaka och håller koll på turisterna och dom inflyttade :)
 
Det finns faktorer som gör att Sverige fortfarande är riktigt bra.
1) Barnomsorgen som i princip är ett gigantiskt bidrag i 7-siffrigt belopp till människor som väljer att skaffa barn.
2) Ginikoeffecienten
Sverige har den fjärde lägsta i världen. Färöarna har lägst.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gini-coefficient-by-country

Det är de främsta fördelarna med Sverige som jag kan komma på.
Färöarna är ett underbart land och borde passa dej som vill ha låg brottslighet, minns jag inte helt fel så har det bara varit 2 mord totalt genom åren. Lite väl blåsigt på vinern för min del.
 
Turistområden är heller inte att jämföra med riktiga Spanien jag har bott i ett hus i en by och det fanns ingenting att göra och gatorna kokade på sommaren. Andra gången bodde jag najs i ett höghus bredvid stranden i en ganska stor stad med marknader och fin natur i närheten men inte uppskattar man det mer än Sverige efter ett tag för det 🤣allt blir vardag och känna sig tryggare i Spanien än i Sverige är ett stort skämt. Undrar om ts ens varit utanför pojkrummet.

Det har med polispatroller ar intressant ju - jag skulle inte saga att jag kanner mig tryggare om det finns mycket (bevapnad) polis pa gatorna. Signalerna det sander mig ar ju att det finns mycket brottslighet att bekampa. Att se nagon patrull da och da kanns normalt, men ser man mycket skulle jag borja undra varfor det finns ett sa stort behov av polis!
 
Det har med polispatroller ar intressant ju - jag skulle inte saga att jag kanner mig tryggare om det finns mycket (bevapnad) polis pa gatorna. Signalerna det sander mig ar ju att det finns mycket brottslighet att bekampa. Att se nagon patrull da och da kanns normalt, men ser man mycket skulle jag borja undra varfor det finns ett sa stort behov av polis!
Det handlar om resurser.
 
Det handlar om resurser.

Jag forstar inte riktigt vad for poang du forsoker gora har?
Visst ar det sa att om det finns ett stort behov av polis, men inte tillrackligt med resurs, sa ar det ju ett problem, och det ar battre om (Stort behov av polis = tilllrackligt med resurs av polis), men min poang ar snarare att jag hellre ser (lagt behov av polis = laga/tillrackliga resurser)
 
Ännu säkrare länder enligt samma statistiska källa: Vitryssland och Rwanda. Rwandas index är 22,4.

De har enl Worldometer inte coronaheller.

Vem är det du försöker lura? Dig själv eller andra?

Sluta att sopa problem under mattan och låtsas som att de inte existerar.
 
Vem är det du försöker lura? Dig själv eller andra?

Sluta att sopa problem under mattan och låtsas som att de inte existerar.
Jag pekade bara på den statistik som användes för att berätta att Spanien var bättre än Sverige - och i den statistiken fanns det ju länder som presterade mycket bättre än Spanien och som därmed också måste vara ännu bättre för TS att bosätta sig i!

Det är den källa TS själv valde att lyfta fram - är det fel på den, så är det inte mig du ska vända dig till.
 
Färöarna är ett underbart land och borde passa dej som vill ha låg brottslighet, minns jag inte helt fel så har det bara varit 2 mord totalt genom åren. Lite väl blåsigt på vinern för min del.

Ja, det verkar vara ett fint land. Svårt att få barnen att stanna dock. I Sveriges storstadsregioner finns det större möjligheter att utvecklas och ett liv som mer tilltalar unga.
 
Det har med polispatroller ar intressant ju - jag skulle inte saga att jag kanner mig tryggare om det finns mycket (bevapnad) polis pa gatorna. Signalerna det sander mig ar ju att det finns mycket brottslighet att bekampa. Att se nagon patrull da och da kanns normalt, men ser man mycket skulle jag borja undra varfor det finns ett sa stort behov av polis!

Precis, när jag var i Paris sist var det utposterade gendarmer överallt. Det är ju inte så att en enorm mängd uniformerade män med stora vapen får staden att utstråla trygghet och stabilitet direkt... :cautious:
 
Sen angående själva trådstarten om att se poliser ute, Sverige har inte det vädret så att det sitter eller vistas mängder med folk ute varje kväll på så sätt som i Sydeuropa så jag har lite svårt att se varför polisen här skulle patrullera runt på tomma gator.
 
Du menar staten som utnyttjar folk som arbetar för att kunna stödja de som har blivit arbetslösa ekonomiskt? Den 'gratis' sjukvård du åtnjuter i Spanien är pga att den svenska staten som utnyttjar dig är betald av sagda svenska stat så det är inte Sverige som utnyttjar dig, utan du som utnyttjar staten vid en Spanienflytt. Det är en av EU:s grundprinciper att EU länder betalar för sina egna medborgare var de än bor inom EU. Så du får be till gudarna att det inte blir någon 'swexit som vissa partier driver, särskilt nu när EU förhandlar om att bl.a öka Sveriges avgifter till EU med 8-9 triljoner kronor så vårt socialförsäkringssystem, bl.a då pensionsförsäkringen kommer att brottas med ett växande underskott.

Jag förstår att du inte kan flytta innan pensionen eftersom du inte vill söka jobb på andra orter i Sverige. Men tänk på att enligt pensionssystemet så krävs det oftast att man jobbar tills man är 67 för att få ihop en vettig pension. Men ni kan säkert bara sälja huset i Sverige då och bo i husbilen permanent i Spanien? Så billigt att köpa eller hyra lägenhet/hus i Spanien är det inte. Särskilt inte med en relativt svag krona. Om du flyttar till Spanien permanent (bor mer än 183 dagar och är registrerad där vilket du måste vara även som EU medborgare) så betalar du 25% skatt på din vanliga svenska pension förutom privata pensionsförsäkringar och förlorar alla eventuella avdrag och bidrag som bostadsbidrag och liknande. Så förhoppningsvis har du/ni en bra pension och ett privat pensionssparande.
Vi behöver inte jobba till 67 för att få en vettig pension och vi skiter i svenska bidrag. Vi kommer att leva gott ändå
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 712
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 465
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 430
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 221
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp