Myter och idéer om hundar

Man ska inte kampa med bullhundar för då blir de aggressiva och äter upp småhundar.

Om hunden ställer sig upp i ditt knä dominerar den dig.

Bara hårda metoder funkar på envisa hundar.

Golden retrievers gillar att bita barn, se bara på betstatistiken (som man aldrig kan ta fram och visa upp)

Alla hundar måste få hälsa på varandra, det är inbyggt i dem

..och diverse andra dumheter som jag hört men inte kommer på nu.
 
Största misstaget svenska hundägare gör är väl att vägra ge hunden kotlett och karré ben då de felaktigt hamnar under kategorien F som i fisk och fågel, Fläsk är en benlös del av grisen som visar till den del av magen som är benlös, att benämna hela grisen som fläskkött är därför felaktig och bidrar till detta missförstånd att ben från gris är skadligt för hunden. Fisk är Fisk och Fågel är Fågel, Ben från Gris är att jämställa med nöt och villt. Däremot bör ben från hare och kanin jämföras med fågel då dessa till stor del är lika tunna och vassa i sina brottytor som ben från fågel.
Jag vet inte om det är det största misstaget faktiskt, jag tror hundarna klarar sig utmärkt utan fläskben i kosten. Det finns gott om värre synder. Inte är det ett särskilt svensk fenomen heller. :D
 
Kan kan man. Det kan dock vara livsfarligt. En halvsmält del av överarmsben/bogled skar sönder 20 cm tarm på Fridolf. Han var van att äta ben, var inte glupsk och benet var inte tillagat eller splittrat.

Jag ger inte bärande ben alls längre, det var en fruktansvärd rehab efter den operationen.

Jag ger inte heller bärande ben eftersom de också är så hårda att de kan gå illa åt tänderna. Det blir visserligen ingen rehab efter att ha fixat en rotspetsabscess, men det känns onödigt att ta risken för sådant också...
 
Jag har inte läst hela tråden så dessa myter kanske redan tagits upp..

: Dragkamp gör hundar aggressiva" Tvärtom ger det bra samarbete med matte/husse

: Man kan inte lära gamla hundar att sitta. Fel det går utmärkt att lära äldre hundar nya saker

:Låt inte hunden stå på dig (i sängen eller hoppa upp i soffan tex så att hunden blir högre än dig-då är det risk att dom försöker ta över ledarskapet :)) FEL....Det är ett så löjligt påstående att jag grr...hunden försöker inte ta över för att man tex leker med den och hunden råkar hamna över - det går utmärkt att leka så...

:Käkarna låser sig hos kamphundar-Fel det är fysiskt omöjligt att käkarna skulle kunna låsa sig på hundar med starka käkar!
 
Man ska inte kampa med bullhundar för då blir de aggressiva och äter upp småhundar.

Om hunden ställer sig upp i ditt knä dominerar den dig.

Bara hårda metoder funkar på envisa hundar.

Golden retrievers gillar att bita barn, se bara på betstatistiken (som man aldrig kan ta fram och visa upp)

Alla hundar måste få hälsa på varandra, det är inbyggt i dem

..och diverse andra dumheter som jag hört men inte kommer på nu.
Enligt studien som länkades i denna artikel (https://www.aaha.org/publications/n...-identifies-most-damaging-dog-bites-by-breed/)
på AAHAs sida toppas listan av:

1. okänd hundras av troligtvis kamphundstyp
2. Blandras
3. Schäfer
Sedan var det terrier och Rottweiler.

Detta gällde för USA, där Golden också är en populär ras precis som här.

Långt ifrån alla hundbett rapporteras dock, det måste man ha i beaktande. Om familjehunden biter barnet så att det blir små märken som inte behöver åtgärdas/tittas på av vården hamnar det ju inte i statistiken.
 
Den gamla dominans myten. Att hundar hela tiden försöker klättra på någon slags karriärstege ala Cesar Milan.
Är så trött på detta. Och att valpar inte ska motioneras/gå i trappor osv.
Att valpar inte ska äta valpfoder för då växer de för fort. Baserat på en studie från 70-talet som dessutom drog fel slutsatser.
 
Kom på ännu en, man måste hälsa på hunden när man kommer hem till någon med hund. Det är nog den mest seglivade myt som finns tror jag. Tänk om alla bara kunde sluta göra det. Så mycket bättre många hundar hade mått då.

Ännu en, en hund som vänder rumpan mot dig beskyddar/vaktar mot inkräktare. Så dumt så klockorna stannar och springer baklänges.
 
Åh den härliga "kan du ha din jakthund lös är den värdelös som jakthund" är en annan goding. Som om jakthundar inte kan lära sig skillnad på att leka i trädgården och jaga.
Söta fröken kan inte vara lös, minsta lilla aning i vinden sätter henne direkt i jaktmode och så har faktiskt flesta av mina jakthundar varit.

Visst kan jag ha dem lösa om jag aldrig någonsin släpper dem med blicken ens för att blinka och att de aldrig får ta ett steg utanför sin "lydnadsradie", men det är inte speciellt kul eller avslappnande för vare sig mig eller hund.

Lite beror det på ras och jaktsätt och resten på hur hög prio man som ägare tycker att"leka lös" är, hur slutresultatet i just den frågan blir.
 
Enligt studien som länkades i denna artikel (https://www.aaha.org/publications/n...-identifies-most-damaging-dog-bites-by-breed/)
på AAHAs sida toppas listan av:

1. okänd hundras av troligtvis kamphundstyp
2. Blandras
3. Schäfer
Sedan var det terrier och Rottweiler.

Detta gällde för USA, där Golden också är en populär ras precis som här.

Långt ifrån alla hundbett rapporteras dock, det måste man ha i beaktande. Om familjehunden biter barnet så att det blir små märken som inte behöver åtgärdas/tittas på av vården hamnar det ju inte i statistiken.
Jag undrar om studien räknar i procent till populationen eller om man bara räknar antal bett rakt upp å ner för alla hundar? Tänker att "toppen" representerar i stort sett de vanligaste hundarna/hundtyperna.
 
Fridolf och hans syskon vägrar vara med när jag slaktar fåren, de reagerar starkt på att jag skadar dem.

Boss har lärt många hundar att inte ta människornas mat. En regel som nu nästa generation gamlingar har lärt 2 nya generationer unghundar.

Frodo sa ifrån när Karlas valpar åt på mattan. Då gick han dit och sa till dem, och gav dem en tillåten leksak att tugga på

Flocken reagerar oerhört starkt om en hund säger till en annan på ett orättvist sätt

Fridolf visar när valpar är kissnödiga, han tycker INTE om när de kissar inne

Alltså, hundar förstår mycket väl att det finns regler för hur socialt samspel fungerar.
OH yes och de kan utnyttja det till fullo.
Vår hund rör inte vår mat men om hon blir sur...

Ett exempel var när vi skulle iväg på simning med barnen. Vi fick vända då vi glömt ena väskan hemma. Det var inte OK att lämna henne 2ggr inom loppet av 10 min. När vi kom hem hade hon plockat bort ena långsidan av pepparkakshuset och lagt på golvet. Vi fick leva med en pepparkaksjulkrubba det året 🤣
 
Ha. Hos vallhundar(läs: raser med bakgrund som vallhundar) kan alla typer av rädslor tydligen förklaras med att det på något sätt skulle ha någon fördel för arbetet.
Åskrädsla - åska kan ju faktiskt vara farligt för fåren. Hur en rädd hund skulle göra någon nytta då framgår inte.
Underlagsrädsla - beror på att hunden måste se till att inte komma ut på isar som kan brista(har även sett denna förklaring för andra raser).
Generella rädslor - vallhundar går inte att jämföra med andra hundar när det gäller mentalitet. De är känsliga väsen som måste reagera på allting.
De vallhundarna skulle inte överlevt många minuter i verkliga förhållanden med stressade frustrerade herdar som gormar åt varandra, får som vrålar, maskiner som dundrar och metallgrindar som slamrar. :rofl:
 
Söta fröken kan inte vara lös, minsta lilla aning i vinden sätter henne direkt i jaktmode och så har faktiskt flesta av mina jakthundar varit.

Visst kan jag ha dem lösa om jag aldrig någonsin släpper dem med blicken ens för att blinka och att de aldrig får ta ett steg utanför sin "lydnadsradie", men det är inte speciellt kul eller avslappnande för vare sig mig eller hund.

Lite beror det på ras och jaktsätt och resten på hur hög prio man som ägare tycker att"leka lös" är, hur slutresultatet i just den frågan blir.
Frågan är väl om de är bättre eller sämre jakthundar av det.
Wachtel är väl knappast känd för sin will to please, men samtidigt har jag en hund som jag kan ha lös här hemma, under uppsikt absolut, men nej han drar inte för att söka hela tiden. Sätter vi däremot på pejlen och västen går han in i sök och jaktmode. Och då bor vi så till att vi kan gå ut på jaktmarken.

Sen finns det nog en viss skillnad i att han är ensam hund och jag har lagt mycket arbete på just lydnad. Men som sista helgen visade, utan problem söker upp och jagar vildsvin.
 
Söta fröken kan inte vara lös, minsta lilla aning i vinden sätter henne direkt i jaktmode och så har faktiskt flesta av mina jakthundar varit.

Visst kan jag ha dem lösa om jag aldrig någonsin släpper dem med blicken ens för att blinka och att de aldrig får ta ett steg utanför sin "lydnadsradie", men det är inte speciellt kul eller avslappnande för vare sig mig eller hund.

Lite beror det på ras och jaktsätt och resten på hur hög prio man som ägare tycker att"leka lös" är, hur slutresultatet i just den frågan blir.
Jag promenerar oftast med mina lösa och jag har inte haft några överdrivna problem med det. Då har jag en Beagle, en drever, en foxterrier och en jaktlabbe. Kompisen som är "stor" på sociala medier i jaktsammanhang har två östlaikor, två finnstövare och en tysk jaktterrier och de går alltid lösa även på vägarna genom jaktmarker. Extremt duktiga hundar som det gått bra för på jaktprov och mycket vilt i backen.
 
En hund som står med rumpan mot en person anser endel okunniga skyddar den som den står med rumpan emot.
Men va! 🤣 Aldrig hört, tack och lov. Står två personer mittemot varandra och pratar har hunden förmodligen rumpan mot Någon liksom. Chika brukar i och för sig bli stött när jag stannar och pratar med folk på gatan och sätta sig med ryggen demonstrativt mot oss båda två för att istället spana åt det håll hon helst vill gå. Jag antar att vi bör känna oss väldigt säkra då. (alternativt ignorerade. :D )
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 656
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp