När är det okej att träffa någon ny?

Modest

Trådstartare
Vad anser ni om ovanstående frågeställning?
Efter att man har lämnat någon, som inte ville göra slut och är väldigt ledsen, är det okej att träffa någon ny direkt?

Det här gäller en kille jag träffar. Vi har gått samma linje på universitetet i ett år och varit bra kompisar, men vårt kompisgäng har umgåtts betydligt mer under hösten. Han har haft flickvän hela tiden och de flyttade även ihop i somras. Jag fick känslor för honom under senhösten men har (naturligtvis) inte gjort några moves, eftersom jag har antagit att han haft det bra med sin sambo.

I början av december flyttade jag till den stad vi både pluggar i, vilket gjorde att vi umgicks ännu mer, även själva. Han berättade då för mig att han inte var kär i sin sambo längre och att relationen inte var så bra. Efter jul gjorde han slut efter en paus, flyttade ut och vi började träffas mer intensivt. Här någonstans har vår relation gått från vänskaplig till en kärleksrelation.

Vi trivs väldigt bra ihop och troligen är jag ganska så kär. Vi ses ofta och han säger saker som verkar äkta. Dock är det bara inom hemmets fyra väggar. När vi pratade om det idag så undrade jag om han tyckte att det kändes fel att gå så snabbt från en relation till en annan. Han sa nej och att han inte brydde sig om vad någon tyckte, förutom sin exsambo. Som han absolut inte vill såra. Hon är som sagt väldigt ledsen och jag förstår att man inte vill strö salt i såren på någon man bryr sig om. Men ändå känns det inte riktigt bra i magen att han vill "skydda" henne från det här.

Så. Är jag ett as? Är han ett as? När är det egentligen okej att träffa någon ny? Är det rimligt att vår relation hålls hemlig för exsambons skull?
Jag är vanligen rationell av mig, men nu känner jag mig helt lost. Behöver klok input och det vet jag finns här. Ursäkta den oerhört långa texten..

/Mulle
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Så. Är jag ett as? Nej
Är han ett as? Nej
När är det egentligen okej att träffa någon ny? Tycker inte det spelar någon roll, ni har ju redan träffats så gjort är gjort. Förmodligen så vet/kommer hon ändå att veta när ni träffades.
Är det rimligt att vår relation hålls hemlig för exsambons skull? Vilken sorts realtion har ni? Hon är redan sårad och blir inte mindre sårad av att ni har en realtion eller inte. Tror det kommer att kännas för henne oavsett om det känns nu eller senare. Är det kanske killen som har kalla fötter?


Svarade i citatet.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jag tycker inte att det är omoraliskt att träffa någon ny direkt efter man har gjort slut. Det finns en anledning till att man gör slut, känner man sig sedan redo att gå vidare direkt - ja då är det ju jättebra. Ser egentligen inte varför man skulle vänta "bara för att", det gamla förhållandet blir ju inte mer eller mindre slut beroende på hur lång tid det har gått.

Jag tycker helt enkelt att man ska vara ärlig mot sig själv och göra det man själv mår bra av.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jo, tekniskt sett förstår jag ju att är okej.
Men moraliskt?
Jag menar ju alltså moraliskt.
Anser inte att man har något ansvar över en expartners åsikter och känslor (såvida man inte aktivt/endast går in för att göra livet surt för densamma). Mår man bra av att träffa någon ny direkt/gå från en relation till en ny, så menar jag att man är i sin fulla rätt att göra det.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Svarade i citatet.

Det är en bra fråga. Jag vet inte exakt vad vi har för relation.
Min gissning är att vi hade varit tillsammans om förutsättningarna inte varit som de är.

Men det han tänker är väl att han inte vill såra henne ännu mer än han redan gjort. Just där tror jag att jag håller med honom, dvs. vetskapen att han träffat någon annan skulle sänka henne ännu mer.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jag tycker inte att det är omoraliskt att träffa någon ny direkt efter man har gjort slut. Det finns en anledning till att man gör slut, känner man sig sedan redo att gå vidare direkt - ja då är det ju jättebra. Ser egentligen inte varför man skulle vänta "bara för att", det gamla förhållandet blir ju inte mer eller mindre slut beroende på hur lång tid det har gått.

Jag tycker helt enkelt att man ska vara ärlig mot sig själv och göra det man själv mår bra av.

Jag håller helt med. Grejen här är väl att han bryr sig om sin exsambo mer än sig själv, tror jag.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Okej, då är jag med. Och håller med även dig.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Känns det som att ni kan ta det lugnt ett tag och vänta in lite?
Stör det dig mer än det stör honom?
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jag stör mig inte på att relationen går långsamt framåt, tvärtom.
Anledningen till att jag skrev tråden var för att jag tänkte att det ev. kunde vara en varningsflagg.
Det känns inte så kul att vara någons språngbräda eller rebound när jag själv inte alls är på det planet, liksom.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Alltså, gör man slut pga avsaknaden av känslor så anser jag att man kan "gå vidare" på en gång. När känslorna försvinner sker det över tid och antagligen har han bearbetat det medans de fortfarande var tillsammans. Man avgör ju själv ifall man är redo att gå vidare, och han anser bevisligen att han är redo att gå vidare. Kanske var ihopflytten ett sista försök att rädda något som inte gick att rädda? Att han varit påväg att lämna under en ganska lång tid.

Visst, det är kanske inte så snällt mot exet att gå vidare men that's life. Ni ska inte behöva gömma er kärlek pga henne. Och ja, han kanske ser dig som ett rebound, det är svårt att utläsa från en text såhär, men jag tänker att om han gjort det hade han varit korkad som valt någon i sin kompiskrets :p
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Gå på magkänslan! Man väljer ju oftast inte precis när/om man blir kär! ;)

Det kan ta två dagar, veckor eller kanske år.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Det viktigaste är väl att ni är öppna mot varandra och kan diskutera saken? Om det känns som en kärleksrelation som ni inte kan med er ut utanför hemmet, och det stör dig, ta upp det med honom och ha en rejäl diskussion om saken. Hur länge ska ni tassa på tå på grund av hans ex? Umgås de fortfarande? Var ärlig med att du inte vill vara hans rebound och känn efter i magen hur allting känns för dig.

Man känner nog ofta själv att det finns varningsflaggor, men man vill inte erkänna det för sig själv eftersom man är kär. Därför tycker jag öppen och ärlig kommunikation är det viktigaste i alla steg i relationen.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Tack för all bra input! Nu känns det lite bättre.
Självklart ska jag diskutera det här med honom, kände bara att jag var tvungen att ta hjälp av bukes moralkompass..
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Ingen av er är ett as och det är okej att gå från ett förhållande till ett annat snabbt.
Hans känslor har säkert varit avsvalnade för henne en tid innan han bestämde sig för att bryta upp. Då släpper man på banden mellan sig. Aaah, hittar ingen bra förklaring. Men typ i hans huvud hade han säkert gjort slut mycket tidigare än vad de gjorde i verkliga livet.

Det jag kan tycka vore bussigt skulle vara om han berättade för henne att han träffar dig nu. Så hon slipper höra det på omvägar om det är känsligt för henne.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jomen, precis. Hon förtjänar att höra det från honom och han har tydligen tänkt att berätta det för henne inom kort.
Tack för svar!
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Jag lämnade mitt ex i juni (för ganska många år sen nu), då hade jag prasslat lite med en kille ett kort tag, vilket inte höll alls och inte hade några som helst förutsättningar att göra det. I juli träffade jag min nuvarande sambo, vi tog det ganska lugnt och mycket berodde dels på min färska separation (vi hade ju inte ens löst bodelningen när vi träffades) men även på att vi hade 30 mil mellan oss. I december/januari nådde djungeltelegrafen mitt ex som gratulerade och inte hade något emot det, han visste inte då att vi hade träffats på sommaren.

Eftersom mitt ex också var ledsen och var en ganska dramatisk person valde jag att inte berätta så tidigt och hade inte så bråttom att bli "offentlig" med mitt nuvarande förhållande. Jag kan faktiskt fortfarande inte riktigt se anledningen till det. Det handlar ju inte enbart om exet, jag ville gärna bibehålla en god relation med hans familj eftersom vi faktiskt hade delat allt under 4 år, inte bara bli personen för försvinner ur hans liv med buller och bång och träffar en annan dagen efter. Några känslor hade jag inte kvar och det hade inte med det att göra alls.
 
Sv: När är det okej att träffa någon ny?

Nu har jag inte läst alla svar, men i November valde jag att dumpa min sambo och fästman efter 6 års förhållande.
Han var inte "med på noterna" då han tyckte att vi hade det sååå bra tillsammans.
Till saken hör då att jag försökt ta upp vår situation ett flertal gånger och då mötts av ett "håll käften" alt. Har han gått och satt sig vid datorn ohotat på hörlurarna och slutat lyssna.
Så nej, vi hade det inte bra tillsammans, av flera anledningar.

Jag har smått börjat titta efter andra killar men jag har inte dejtat nån än eller så.

Jag har å andra sidan insett att jag inte varit kär i min sambo det senaste året pga den situation som varit.

Men.
Jag kan inte gå och vänta på att han ska acceptera och börja gå vidare från vår relation innan jag börjar träffa andra.
Jag är ju liksom klar med oss, även om inte han är det.
Däremot känner jag att jag behöver kanske inte skylta med att jag träffat nån ny eller så, det kan gott stanna i kretsen av de närmaste.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 814
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 664
Senast: LovingLife
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 254
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp