När bör arbetsgivaren informeras?

Jag har ingen förståelse för att hålla det hemligt så länge som möjligt, men kan däremot förstå att många vill vänta till vecka 18 eller RUL om de behöver "bevis på levande bebis" för att berätta. Dock gör väldigt många tidigare ultraljud än så...

Vad trist att att du inte kan förstå att andra inte resonerar som du och har olika förutsättningar för sin graviditet/sin arbetssituation.

Om nu någon väljer att hålla det hemligt länge finns det troligtvis en anledning till det och då är det rätt fult av omvärlden att fördöma det när vi inte sitter på all information.
 
Varför ska det vara viktigare än den egna känslan? Jag fattar faktiskt inte alls varför du är upprörd. Det är ett jobb, ett företag - inte en människa eller relation och hon har följt de lagar och regler som finns. Större lojalitet än så måste man inte ha till sitt jobb just för att det är bara ett jobb.

Ingen är död eller skadad - vad är problemet? Snarare är det väl så att företaget måste ha beredskap för oväntade händelser.

Jag håller helt med! Det känns dessutom märkligt att bli så upprörd på en annan kollega, så länge denne följer de regler som finns. Det är väl helt upp till kollegan hur den väljer att hantera sin graviditet och om det påverkar kollegorna så ser iaf jag det snarare dom chefens problem och ansvar - inte kollegan.
 
Jag inser att jag har en oerhört stor lojalitetskänsla och förvånas kanske lite över att andra inte har det.

Jag tycker att i det arbete som både hon och jag har att det då krävs någon form av lojalitet och ansvarskänsla baserat på informationen nedan.
-mycket stort ansvar för våra egna kunder och projekt (projekt som är på mellan 1-10 milj kr)
-ansvar att själva planera och belägga vår egen tid
-ansvar att ta semester så att det passar bäst in i arbetssituationer
-relativt hög lön (mellan 40'-45')
-oerhört stor frihet i vilka tider vi vill jobba
-bra förmåner
-ok bonus

Inser nu att alla inte verkar funka på det sättet vilket kanske är bra i vissa fall.

Mvh Miks
Fast inget av det där är väl skäl till extrem lojalitet eller öppenhet gentemot arbetsgivaren? Ingen dör, ingen far Illa av att någon väljer att behålla sin graviditet för sig själv.

Det är ju just en arbetsgivare och inte en kompis. Tjejen kan ju dessutom ha haft upprepade missfall, varit extremt rädd för missfall, haft svårt för att bli gravid.

Jag går till jobbet så länge jag står på benen och inte smittar. Jag gör mina timmar och gör det bra, men JAG, MIG och MITT är det viktigaste i relation till arbetsgivaren. Den lär ju aldrig resonera annorlunda - är man inte lönsam - eller om verksamheten inte längre är det så åker man ut.
 
Vad trist att att du inte kan förstå att andra inte resonerar som du och har olika förutsättningar för sin graviditet/sin arbetssituation.

Om nu någon väljer att hålla det hemligt länge finns det troligtvis en anledning till det och då är det rätt fult av omvärlden att fördöma det när vi inte sitter på all information.

Ja, det finns uppenbarligen massor av anledningar att hålla det hemligt. Här är ett exempel som jag har erfarenhet av:

Jag hade en kollega på ett annat jobb som lekte den roliga leken "Undrar hur lång tid det tar för något att fråga om jag gravid, om jag inte säger något?" Självklart var det ingen som frågade, både av ren hövlighet och eftersom det tar lång tid innan det syns att det tveklöst är en gravid person och inte bara en person som har blivit lite tjock under vintern. Det hela slutade med att hon tyckte att alla kollegor var dumma som inte hade frågat och ställde till ett himla drama.

:banghead:
 
Jag är nog mest förvånad över att man väljer att berätta så sent även om man vet att bebisen mår bra...
Att inte berätta innan v12 känns mer standard. Jag tycker det är sent efter rutinultraljudet.

Som @Gimlan skriver, du har ingen aning om det här är en normalgraviditet eller om de kämpat med tidigare missfall eller andra bekymmer? Med största sannolikhet har de inte valt skjuta på att berätta om graviditeten för att djävlas med jobbet.
 
Ja, det finns uppenbarligen massor av anledningar att hålla det hemligt. Här är ett exempel som jag har erfarenhet av:

Jag hade en kollega på ett annat jobb som lekte den roliga leken "Undrar hur lång tid det tar för något att fråga om jag gravid, om jag inte säger något?" Självklart var det ingen som frågade, både av ren hövlighet och eftersom det tar lång tid innan det syns att det tveklöst är en gravid person och inte bara en person som har blivit lite tjock under vintern. Det hela slutade med att hon tyckte att alla kollegor var dumma som inte hade frågat och ställde till ett himla drama.

:banghead:

Så för att du har erfarenhet av en person som kanske inte resonerade helt vettigt - då är det helt okej att skuldbelägga alla andra som väljer att vara tysta om sin graviditet?
 
Ja, det finns uppenbarligen massor av anledningar att hålla det hemligt. Här är ett exempel som jag har erfarenhet av:

Jag hade en kollega på ett annat jobb som lekte den roliga leken "Undrar hur lång tid det tar för något att fråga om jag gravid, om jag inte säger något?" Självklart var det ingen som frågade, både av ren hövlighet och eftersom det tar lång tid innan det syns att det tveklöst är en gravid person och inte bara en person som har blivit lite tjock under vintern. Det hela slutade med att hon tyckte att alla kollegor var dumma som inte hade frågat och ställde till ett himla drama.

:banghead:
Fast hur vanligt tror du att det är? Känns ju som ett inte helt lysande exempel i och med att det är så extremt.
 
Fast inget av det där är väl skäl till extrem lojalitet eller öppenhet gentemot arbetsgivaren? Ingen dör, ingen far Illa av att någon väljer att behålla sin graviditet för sig själv.

Det är ju just en arbetsgivare och inte en kompis. Tjejen kan ju dessutom ha haft upprepade missfall, varit extremt rädd för missfall, haft svårt för att bli gravid.

Jag går till jobbet så länge jag står på benen och inte smittar. Jag gör mina timmar och gör det bra, men JAG, MIG och MITT är det viktigaste i relation till arbetsgivaren. Den lär ju aldrig resonera annorlunda - är man inte lönsam - eller om verksamheten inte längre är det så åker man ut.
Fast jag tycker nog att de tre översta av mina uppspaltade grejer är saker som gör att det förväntas av en att även ta ett ansvar om man vet att man kommer att vara borta under en längre tid. Aldrig annars förväntar sig eller egentligen vill någon att chefen lägger sig i eller detaljstyr våra egna projekt. Varför skulle han behöva göra det nu...

+ @Sassy
Jag känner henne väldigt bra och vet att hon aldrig fått missfall, inte är speciellt rädd för missfall, blev gravid på 3:e halvhjärtade försöket.

Mvh Miks
 
Om du känner henne så väl är det väl bara fråga varför hon valt att hålla på det? Hon har säkert något skäl.
 
Fast hur vanligt tror du att det är? Känns ju som ett inte helt lysande exempel i och med att det är så extremt.

Jag har bara två exempel till, men de är också extrema.

En sa inget eftersom hon inte visste något. Det blev lite kaos när hon ringde till chefen på morgonen (fortfarande helt i chock) och sa att hon inte kunde komma till jobbet i dag eftersom hon hade fött barn under natten.

En annan var 14 år och sa inget eftersom hon förnekade graviditeten helt fram till sjunde månaden. Lite svårt att dölja på gympan i skolan, men uppenbarligen betydligt lättare att dölja för föräldrarna.

I övrigt har jag inte varit med om någon som hållt det hemligt såpass länge att det skulle påverka situationen för kollegorna (eller företaget i övrigt) på ett negativt sätt, vilket jag tycker tyder på att jag har ansvarsfulla och förståndiga kollegor – och en chef som det går att prata med. :)
 
I övrigt har jag inte varit med om någon som hållt det hemligt såpass länge att det skulle påverka situationen för kollegorna (eller företaget i övrigt) på ett negativt sätt, vilket jag tycker tyder på att jag har ansvarsfulla och förståndiga kollegor – och en chef som det går att prata med. :)
Eller så har du helt enkelt inte folk omkring som haft skäl att vänta länge med att berätta.

Vad nån stackars fjortonåring har med saken att göra förstår jag inte. Jobbade hon på skolan?
 
Jag har bara två exempel till, men de är också extrema.

En sa inget eftersom hon inte visste något. Det blev lite kaos när hon ringde till chefen på morgonen (fortfarande helt i chock) och sa att hon inte kunde komma till jobbet i dag eftersom hon hade fött barn under natten.

Och när borde hon berättat? Innan hon ens visste om det själv?
 
Om du känner henne så väl är det väl bara fråga varför hon valt att hålla på det? Hon har säkert något skäl.
Det har jag gjort (och även skrivit här) och svaret på frågan var att hon ville vänta till efter rutinultraljudet. Jag förstår dock inte hur hon resonerade då eftersom de redan sett en levande bebis och fått bra svar på CUB test.

Sen har jag svårt att ifrågasätta varför hon valde som hon gjorde. Däremot kommer jag behöva prata med henne om hennes delaktighet i ett av mina projekt och hur hon tänkt att vi ska lösa det. Hennes sena "meddelande" skapade direkta bekymmer för mig.

Mvh Miks
 
Det har jag gjort (och även skrivit här) och svaret på frågan var att hon ville vänta till efter rutinultraljudet. Jag förstår dock inte hur hon resonerade då eftersom de redan sett en levande bebis och fått bra svar på CUB test.

Sen har jag svårt att ifrågasätta varför hon valde som hon gjorde. Däremot kommer jag behöva prata med henne om hennes delaktighet i ett av mina projekt och hur hon tänkt att vi ska lösa det. Hennes sena "meddelande" skapade direkta bekymmer för mig.

Mvh Miks
Men då så. Då vet du ju. Om det inte är så att hon har ytterligare skäl som hon inte vill berätta för dig.

Du är mao störd på att hennes graviditet stör ditt arbete? Det är sånt som händer här i livet. Lös problemet, släpp och gå vidare.
 
Utgår inte diskussionen från fel håll? Nu diskuteras hur länge kvinnan 'har rätt' att hålla tyst. Det rimliga borde väl istället vara att utgå från andra hållet. Att det lagstadgade är det rimliga och sedan ställa frågan varför ska hon berätta tidigare än så. Vad har hon ut utgav det? Samt att sedan se varje dag, innan dess som en tjänst till företaget, som företaget rimligtvis borde göra sig förtjänta av, för att få ta del av. Lojalitet är något ömsesidigt.

Anledningen till varför hon valde att berätta innan hon behövde kan ha varit just omtanke om företaget, kunder och kollegor. Se alltså inte varje dag som hon kunde berättat som ett svek utan varje dag innan hon behövde berätta som en tjänst.
 
Sen har jag svårt att ifrågasätta varför hon valde som hon gjorde. Däremot kommer jag behöva prata med henne om hennes delaktighet i ett av mina projekt och hur hon tänkt att vi ska lösa det. Hennes sena "meddelande" skapade direkta bekymmer för mig.

Är det chefen eller du som ser hennes "sena" berättande som ett stort problem? Om ledningen anser att det är ett stort hinder borde de ha startat rekrytering av vikarie långt tidigare. Det är många företag som har annons ute över sommaren och startar efter semestern med att direkt gå igenom och kalla till intervju. Är det inte viktigare än att man låter det bli liggande är det nog inte ett så stort problem ändå...
 
Jag berättade för chefsassistenten någon gång innan vecka tolv, fick gå och spy hos brukare vilket inte var optimalt.
Chefen hade semester
 
Som arbetsgivare så uppskattar man så klart informationen så tidigt som möjligt, men jag har också full förståelse för att man väntar. Och om personen väljer att sluta sin anställning, så har man oftast kortare tid på sig att lösa situationen, så jag ser inte problemet. För att inte tala om någon blir sjukskriven en längre tid.

I TS fall, så kan det ju vara så att eftersom de då gjort tester och tidiga UL ligger det ofta något bakom det (en normal graviditet utan tidigare komplikationer eller sjukdomshistorier brukar man ju inte göra tidiga UL på), och då är det fullt förståeligt att man vill vänta med att berätta tills man vet säkrare att det verkligen blir.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 961
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp