När börjar ni jobba för rätt galopp?

Fibusen

Trådstartare
På ridbanan tar han alltid rätt galopp,dvs vänster galopp i vänster varv och tvärt om. När vi rider i skogen (som blir 99% av gångerna,i dagsläget ingenting) så väljer han nästan jämt höger. Nu är han riden så pass lite att jag bara låtit det rulla på en bit,saktat av och försökt en gång till (född tidigt 2010),och berömt en massa när det blivit rätt i stället. Nu börjar jag dock fundera på om jag gör fel med att alltid prova fatta vänster? För det blir ju oftast bara höger galopp endå...

Ska jag strunta i vänster galoppskänkel ett tag för att bara ge han en högerfattning = rätt galopp = massa beröm? Om han lär sig fattningen i höger med att få beröm varje gång,så kanske han förstår mer att det blir fel när han lägger höger galopp på vänster fattning?

Orolig att det kan förvirra honom i framtiden med olika fattningar,men att han väljer bara ena galoppen....Och sen ta vänsterfattningen dom få gånger vi rider på ridbana i vänster varv så att det blir rätt varje gång?

Naturligtvis så ger jag lika mycket hjälper både ute och på ridbana,men han är märkbart starkare i hö sida.

Till våren efter vintervilan kommer vi ta hjälp av tränare för själva utbildningen,men fram tills dess, hur skulle ni tänka?
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag är alltid konsekvent med hjälperna. Har jag sagt vänster är det vänster. Däremot kan man fråga sig om hästen verkligen förstår hjälpen, eller om den tar rätt galopp på banan just för att den vet att det ska vara så (och för balansen).
Prova att fatta galopp på en långsida, ex höger galopp i vänster varv (fast på rakt spår!). Förstår hästen?

Bara att vara konsekvent och träna träna träna!
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Kan du fatta i tydlig sväng ute? Så att det blir lite ridbanelikt?

Alternativt- vad händer om du bryter av när han fattar fel och gör om några gånger? Det har faktiskt alltid funkat med mina unghästar. Brukar ju vara så känsliga för vikten att man i princip kan gunga in dom i rätt.
Det kan ju vara så att du inte får vikten rätt alt inte har hästen i balans för rätt galopp?
Jag hade inte struntat i det utan hittat ett sätt att lyckas och har ingen alls erfarenhet av att bara fatta ena galoppen ute. Kanske funkar men risken är väl att hästen blir mera satt i en svag och en stark galopp. Känns klokt att börja jobba hästen så liksidigt som möjligt?
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Ja,lite så jag känner,att även vänstra sidan måste stärkas. Samtidigt,hur "hård" kan man vara mot en sån pass ung häst? Om jag bryter av och fattar,bryter av och fattar så är jag rädd att han tycker det blir för jobbigt och tappar suget och framåtbjudningen vi lyckats plocka fram...

Som sagt så har vi mest ridit med en annan häst och rullat in medans jag gett galoppskänkel och röst,denna jobbperiod har jag börjat ställa lite mer krav,nu förstår han ju att gå fram helt för enbart skänkeln och svarar snabbt på den och på förhållningar,han har även börjat samla ihop sig lite i skritt och traven,det enda som felar är att det blir nästan enbart höger galopp trots att jag ber om vänster.

Dom gånger vi varit på ridbanan så har jag tagit hörnen till hjälp.

Har haft ut equiterapeuten men han är fin. Jag har dock funderat på om jag själv kan behöva en genomgång? Jag fick barn i December,vet inte om bäcken och sånt kan påverkas av det? Kanske dags att kolla upp mig själv lite så det inte är jag som är sned och vind. Sen börja ställa lite mer krav,iallafall börja försöka fatta om den direkt. Väntar på att grannen ska bli klar med sin ridbana så ska jag be henne om hjälp,hon är dressyrtränare,och tävlar högt innom dressyren, så hon kanske kan se vad jag missar.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

När det gäller så unga hästar så satsar jag helt enkelt på att göra det lätt för hästen att göra rätt. Dvs fatta i början av kortsidan för att få rätt galopp och får man inte rätt ute så skulle jag fatta höger ute under en period och ta vänster på banan när man har hjälp av hörnen. Eller ute på ett fält där man man gå på en stor volt åt vänster innan fattningen.

Att stärka honom gör du ju genom alla andra övergångar och tempoväxlingar så just nu skulle jag inte haka upp mig på att han inte fattar vänster ute. Det är ju en bra träning men tills han blir lite starkare och förstår hjälperna bättre så har du andra sätt att stärka honom och få honom mer liksidig. Min tränare har till och med tipsat mig om att helt och hållet strunta i den svåra galoppen om det kör ihop sig under något ridpass. Då tycker hon att jag ska prova några fattningar, fungerar det inte så struntar jag i det och övar lite fattningar i det svåra varvet på töm och så provar jag uppsuttet några dagar senare igen. Då gör man ingen affär av att det blir fel och det hela blir inte heller stigmatiserat hos varken häst eller ryttare.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Spontant tänker jag att det är en teknik grej att fatta rätt galopp på en unghäst som inte vet vad som är rätt och fel. Och eftersom hästen fattar rätt på ridbanan så har den ju inget uppenbart problem med varken höger eller vänster galopp egentligen.
Då "måste" det ju vara en ridteknisk grej att du inte lyckas ha dig och hästen i rätt position för den svåra galoppen när ni är ute.
Äldre hästar som har svårt för en galopp kan ju verkligen vara svåra men unghästar brukar vara så pass känsliga för vikten att det går lätt att fatta rätt.

Jag hade ( eftersom jag är lite nördig) velat analysera varför den fattar fel... Sitter jag i fel galopp själv, är den skev i fattningsögonblicket, har jag för yviga hjälper? Har jag blicken ner på innerbogen?
Att bryta av betyder ju inte att ta bort bjudningen heller. Man kan ju bryta av och rida framåt innan man fattar igen.

Men är det ett jätteproblem får du väl träna mer galopp på ridbanan eftersom det funkar? Så kanske du hittar känslan för vilken galopp hösten bjuder till och dessutom blir ju hästen säkrare på vad du vill.

Man vill ju inte traggla och bråka med bäbisarna men samtidigt vill man ju lösa små problem innan de blir större. Bästa är ju om man känner vilken galopp hästen bjuder till och ger den galopphjälpen precis när hästen är på väg att fatta.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Min fattar höger galopp allra helst och det har inte varit så himla lätt med galoppfattningarna öht, men med vänsterfattningarna i synnerhet. Det som funkade jättebra ett tag var att han fattade vänster med hjälp av rösten (+skänkel förstås) och höger enbart på skänkel. Då kunde jag fatta rätt galopp även ute i skogen.

Sen fick vi ett bryt där ingen galoppfattning funkade alls. Men till slut satt höger igen och sen började jag om som innan med vänster och fick ta hjälp från marken. Nu är han hyfsat tillbaka till att kunna ta båda galopperna på banan rätt. Men i skogen bråkar jag inte utan fattar höger så att det blir rätt.

Med min andra var det högerfattningarna som var svåra. Hade samma tänk på henne och allteftersom hon blev säkrare på fattningarna på banan så satt dom även i skogen:). Jag tror på att försöka göra det enkelt för unghästarna att göra rätt mer än att dom prompt måste galoppera i båda galopperna. Man får bygga styrkan på banan då ist och galoppera mer där i den svåra galoppen.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag är rätt hård. Under igångsättning kan jag vara lite snällare, men annars är jag rätt hård på att det ska vara rätt galopp. Lättare att det blir rätt från början liksom.

Ger man galoppskänkel (från trav) när inner bak är i luften brukar det bli rätt. Skulle det inte funka, brukar det åtminstonde alltid funka att ge en ordentlig eftergift på innertygeln. Red en häst som inte hade fattat vänster galopp på flera år under ryttare, men gav man galoppskänkel i rätt ögonblick (dvs när vänster bak var i luften) så var det inga problem.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Om ni som jag rider på en raksträcka,med bredd som en vanlig bilgrusväg,hur skulle ni göra/tänka för att försöka få till en vänstergalopp?
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag motställer också, speciellt i början på unghästar för att hjälpa dom lite. Tycker det brukar funka bra :)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Hihi
Jag har faktiskt aldrig galopperat med unghäst på grusvägen. Men det finns kanske en T korsning som kan hjälpa?
Om hästen är lite eftergiven på innersidan och bjuder ut på ytter så blir det oftast rätt galopp. Är den för grön för det hade jag nog bara rullat in i galopp ute och tränat lite mer på ridbanan el dylikt.

Håller med popcorn player om att ge hjälpen i rätt stegsekvens. Fast för mig är det mer en känsla, jag har inte koll på vilken fot som är var. Kyra brukar visa vilken skillnad det blir på fattningar när man gör de i rätt sekvens:d
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Om jag rider ute på raktspår med en häst som inte helt förstår galoppskänkeln så bryr jag mig inte vad hästen fattar för galopp. Använder inte heller en "riktig" galoppskänkel i början, utan "rullar" in i galopp. Jag tränar in galoppskänkeln i paddock där jag har hörnen som hjälp. Kan också träna ute om det är en tydlig sväng, så att man får hjälp av den :) När hästen förstår galoppfattning på böjtspår kan man börja lägga in det även på rakt :)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Motställning är (ofta) väldigt effektivt! Prova, det kan ta några gånger men sen bruakr poletten trilla ner.

Vad har du för hjälper? Fattar för inner eller ytter skänkel? En del hästar har lättare för den ena, då får man använda det. I början är det övertydlighet som gäller!
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Fatta när vänster bak är i luften och höger bak i marken samt släpp efter rätt ordentligt på vänster tygel.
Ofta brukar man inte ens behöva motställa dom, utan det brukar räcka med att rakrikta och ge ordentlig eftergift.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

När jag rider färdiga hästar fattar jag för innerskänkel,medans ytter ligger stadigt som stöd. Nu med unghästen har jag lagt fram inner,och lagt bak ytter,samt satt mig djupt i sadeln och gett efter på innertygel.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Det är alltid intressant hur olika man gör. Jag fattar alltid i lätt sits på en unghäst och sitter ner ytterst korta sekvenser.

Jag tror kanske det är lättare för hästen att fatta sin svaga galopp om du inte sitter så tungt? Just fattningen är ju det tyngsta momentet och om man då sitter tungt i det ögonblicket på en ung häst borde det kräva en extremt följsam sits om man inte ska hindra hästen?
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag gör tvärtom, lätt i sitsen och fattar för ytter, tycker det blir mycket lättare med byten om de går för ytter.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Du har rätt. Jag ska prova det nästa gång. Alltid bra med olika tips! :)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Det är alltid intressant hur olika man gör. Jag fattar alltid i lätt sits på en unghäst och sitter ner ytterst korta sekvenser.

Jag tror kanske det är lättare för hästen att fatta sin svaga galopp om du inte sitter så tungt? Just fattningen är ju det tyngsta momentet och om man då sitter tungt i det ögonblicket på en ung häst borde det kräva en extremt följsam sits om man inte ska hindra hästen?

+1 på detta!

Min häst är riden kanske sammanlagt 7-8 månader och jag har än så länge knappt suttit ner på honom alls. Max ett par minuter i sträck, men jag börjar alltid med lätt sits när jag fattar galopp och låter hästen galoppera en stund innan jag isåfall sätter mig ner.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp