När börjar ni jobba för rätt galopp?

Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Ja,jag får prova det nästa gång. Annars så sitter jag inte ner,utan just i fattningen bara har jag satt mig ner och "tryckt till" med sätet. Ska bli spännande att se om det är så enkelt... :)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Ja det är ju värt ett försök! :) Är ju inte alls säkert att det funkar lika bra på din pålle :)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag gör tvärtom, lätt i sitsen och fattar för ytter, tycker det blir mycket lättare med byten om de går för ytter.

Oj,ditt svar har jag missat! :o

Jag har fått lär mig att man ska fatta för inner för att undvika dubbla spår,däremot så vet jag att en tränare en gång för en massa år sen tyckte man skulle fatta för ytter för att,som du säger,ska vara lättare med byten i framtiden... Så verkar vara lite delade åsikter.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

På ridskolan tycker jag alltid man fick lära sig att fatta med inner, men sen jag började träna för tränare har jag alltid fått höra att man ska fatta med ytter för att hästen börjar galoppera med ytterbak och inte fram som dom lärt ut på ridskolan i alla år.

ogillar förövrigt att inte ridskolor lär rätt från början, iallafall inte häromkring.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Fast man ska ju inte flytta hästen i fattningen. Jag föredrar helt klart ytter, på en mer rutinerad häst fattar jag ofta ur öppna.
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Jag, som rider western, har alltid fattat för ytter. Inga problem med dubbla spår (kanske lite i början innan hästen fattat galoppen så att säga) så länge man verkligen rider genom hela fattningen. Man måste verkligen vilja ha galopp, känslan av galopp måste finnas där.
Oj vad flummigt det lät!
Jag har faktiskt haft större problem med dubbla spår när jag skolat om hästar än vid inridning. Hästen jag har nu (omskolas från hoppning) byter för inner, vilket innebär att vi inte alls pratar samma språk. Jag har valt att "skriva över" hennes gamla kommandon, i hopp om att på så sätt få bort många av hennes inlärda ovanor (tex att byta galopp i svängarna, slänga sig in i galoppen mm). Hittills går det kalasbra, inga dubbla spår kvar längre. Noga med ljudkommando!

Tror att alla tränare har sin egen lösning, inget är mer rätt än det andra. Hästen kan lära sig fatta galopp när ryttaren klappar i händerna och säger gröna bananer om man vill. Fast det ger inga höga poäng på dressyrbanan, det kan jag lova ;)
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Tror att alla tränare har sin egen lösning, inget är mer rätt än det andra. Hästen kan lära sig fatta galopp när ryttaren klappar i händerna och säger gröna bananer om man vill. Fast det ger inga höga poäng på dressyrbanan, det kan jag lova ;)


Är du heeelt säkert på det? :D
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Finns gott om ryttare på Grand pris nivå som fattar för innerskänkel! Har väl inget att göra med att man tror att hästen börjar galoppera med frambenen! kyra byter för inner oxå har jag för mig?

Jag fattar för inner, men har inga som helst trubbel att fatta på hästar som brukar fatta för ytter. Galoppen sitter ju i mer än skänkelsignalen och handlar nog mer om timing än exakt placering tror jag...
 
Sv: När börjar ni jobba för rätt galopp?

Haha, jag har ju faktiskt aldrig provat :D Vem vet det kanske imponerar stort!
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp