När din hund biter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade för övrigt göra någonting liknande med mina egna hundar för några år sedan.
det var ingenting konstigt - det hade snöat, vi hade varit ut och kissat och gick in en snabbis för att matte också skulle gå på toa och för att byta till dragsele på shiban. Jag släppte hundarna med koppel på och de sprang ut i köket medan jag gjorde mitt - sedan grabbade jag selen från en krok, gick ut i köket och lade knappt märke till att hundarna var i någon slags låst situation.
Jag tänkte mest "Äsch, trams!" och drog selen över huvudet på shiban och liksom manövrerade henne åt sidan och bröt därmed en spänning som var allvarligare än jag trodde - det slutade med att terriern flög på henne och urartade i ett sjujävla slagsmål. Terriern har fortfarande ett ärr under ögat och allt var mitt fel.
Jag borde stannat upp och läst och tänkt efter.
Hade hundra gånger hellre tagit ett bett i armen faktiskt och hade inte tagit illa upp om det hänt, när det var jag som var klumpig.
En annan gång råkade shiban bita mig i handen. Mitt fel igen.
Ingen av mina hundar bär munkorg till vardags.
Fast jag anser att dina hundar reagerade mer sunt, de rök ihop för de var arga på varandra. Exemplet vi diskuterar, då biter hunden människan istället.
 
Fast jag anser att dina hundar reagerade mer sunt, de rök ihop för de var arga på varandra. Exemplet vi diskuterar, då biter hunden människan istället.

Vad är det för exempel ”vi” diskuterar när du hela tiden hävdar att dina hundar är så ”snälla” och en hund ska tåla att små barn kryper över dem osv?

Har du alls förstått sammanhanget TS redogjort för ang hela scenariot med hundarna som råkade i konflikt och TS blandade sig i på sättet som gjordes och utifrån det fick en reaktion från hunden hon tog tag i ?
 
Jag ställde en fråga till @Blandrastik då hen gillat inlägget jag citerat. Och undrade då vad i inlägget det är som hen gillar. Det var alltså riktat till TS och ej den jag citerat.

Ok.

Det blir kanske inte så produktivt stt åberopa TS när denne enligt eget förtydligande valt att inte delta mer i tråden sen sida två .

Att någon/TS ändå följer tråden /gillar inlägg osv är ju inte anledning att pressa på att den ska svara ändå tänker jag 👍
 
Ok.

Det blir kanske inte så produktivt stt åberopa TS när denne enligt eget förtydligande valt att inte delta mer i tråden sen sida två .

Att någon/TS ändå följer tråden /gillar inlägg osv är ju inte anledning att pressa på att den ska svara ändå tänker jag 👍

Det får du ju absolut tycka. Själv blir jag fundersam över när en som säger sig vara hundpsykolog gillar inlägg där hundar i princip beskrivs som robotar och därför bör ha munkorg på sig vid träning. Själv anser jag det vara ett oerhört märkligt resonemang.
 
Jag tror faktiskt inte att nån av mina hundar skulle klara av att ha barn klättrande över sig, av den enkla anledningen att de knappt sett barn än mindre umgåtts med barn då vi inte har några i bekantskapskretsen. Att hundar automatiskt ska tåla att ha barn krypande över sig är helt befängt, eftersom jag vet att jag har hundar som inte är vana vid barn så utsätter jag inte heller dem för barn som inte är vana vid hundar. Hundvana barn har fått hälsa då de har ett naturligt avspänt språk och förstår att inte gå på så mycket. Nu är det ytterst sällan vi stöter på barn öht så är meningen att jag ska ge mina hundar sista sprutan bara för att barn inte skulle kunna klättra på dem (det är ju som små rymdvarelser för dem)?? Allvarligt?
När dottern var liten fick hon lära sig respektera djur och låta dem vara ifred om de vilade.
 
Det får du ju absolut tycka. Själv blir jag fundersam över när en som säger sig vara hundpsykolog gillar inlägg där hundar i princip beskrivs som robotar och därför bör ha munkorg på sig vid träning. Själv anser jag det vara ett oerhört märkligt resonemang.

Så kan mm tycka men det är ändå lite opassligt att trycka på om svar utifrån stt vad nån tryckt gillaknappen på ?

Ta har ju valt arr inte svara i tråden som sagt. Att då tagga och blanda in vad man vet om TS ”yrke” etc blir lite opassligt kan jag tycka. Oavsett vad man tycker .
 
Så kan mm tycka men det är ändå lite opassligt att trycka på om svar utifrån stt vad nån tryckt gillaknapien på ?

Ta har ju valt arr inte svara i tråden som sagt. Att då tagga och blanda in vad man vet om TS ”yrke” etc blir lite opassligt kan jag tycka. Oavsett vad man tycker .

Själv tycker jag att det i allra högsta grad är relevant och det är inte bara jag som påpekat det heller. Men nu var jag inte ute efter en diskussion med dig, så jag släpper det spåret. :)
 
Det får du ju absolut tycka. Själv blir jag fundersam över när en som säger sig vara hundpsykolog gillar inlägg där hundar i princip beskrivs som robotar och därför bör ha munkorg på sig vid träning. Själv anser jag det vara ett oerhört märkligt resonemang.
Men det är väl klart att du kan fråga? Det står ju fortfarande TS fritt att inte svara om hon inte vill.
 
Fast jag anser att dina hundar reagerade mer sunt, de rök ihop för de var arga på varandra. Exemplet vi diskuterar, då biter hunden människan istället.
De rök inte på varandra. Det var terriern som passade på att flyga på den andra hunden när jag var totalklantig och lade mig i.
Jag hade haft full förståelse ifall shiban valt att säga "förifan, MATTE!" när jag hindrade henne från att stå fram i konflikten. Det hade hon kanske gjort också, om hon hunnit.
Oavsett vilket förstår jag inte riktigt det här med att du tycker att en hund ska ha någon slags moralkompass där den skiljer på att markera mot människa eller hund när den blir överraskad i en pressad och allvarlig situation?
Det är DU som tycker att det är osunt att markera mot en människa, för hunden gör det knappast skillnad vad den tredje parten är för art när den tredje lägger sig i en konflikt på fel sätt.

Sedan har förstås olika raser och individer olika spärrar, men det kan inte direkt komma som en överraskning med ett bett hos en hund som redan har omriktningshistorik.
 
Va? Det är att krossa dess överlevnadsinstinkt! Hunden är ett rovdjur med en rad egenskaper som hör ett rovdjur till. Den är inget flyktdjur.
Jag är nog otydlig, jag menar inte att en hund inte skall försvara sig om någon hotar den eller husse/matte till livet. Men att reaktionen dels skall vara rätt riktad och i proportion till hotet. Att bita en människa som lägger sig i en spänd situation mellan två hundar är inte något av det.
 
Men det är väl klart att du kan fråga? Det står ju fortfarande TS fritt att inte svara om hon inte vill.

Tycker du att jag skulle tagga dig i någon tråd pga att jag noterat att du tryckt gilla på någons inlägg och utifrån det dra in vad jag ev vet om dig och vad du har för yrke ?
 
Jag är nog otydlig, jag menar inte att en hund inte skall försvara sig om någon hotar den eller husse/matte till livet. Men att reaktionen dels skall vara rätt riktad och i proportion till hotet. Att bita en människa som lägger sig i en spänd situation mellan två hundar är inte något av det.
Gissar att två av dom vi haft hade dragit om jag blev våldtagen och resten hade försökt pussa ihjäl förövaren:cautious::cautious::cautious:.

Ser noll och ingen koppling till hur hundarna hade betet sig vid en spänd situation med annan hund och jag tar tag i den bak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 200
Senast: Acto
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 803
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 348
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp