När gäller nya hyran?

Spike

Trådstartare
Min hyresvärd förvarnade mig om att hyran skulle höjas pga elpriserna. El ingår i min hyra. Det gjorde hen i januari. Fortfarande har jag inte fått nån ny summa utan betalar in den vanliga.

Men när börjar den nya gälla? När hyresvärden meddelar mig summan eller tre månader efter?
 
Kontakta hyresgästföreningen? Hyrorna har ju nyss höjts så känns konstigt med en till höjning

Det är ju olika för olika hyresvärdar? Min är inte färdig med nya hyror än tex, och de brukar ligga i framkant när det gäller förhandlingarna i Göteborg (men har ett väldigt stort bestånd).
 
Vi fick från 1 april höjning med 50 kronor tror jag det var. Fick mail från Hyresgästföreningen att de hade inlett förhandling med hyresvärden i Februari och mitten på mars kom det mail och brev om att de var överens om summan. Det flesta i bostadsområdet är med i Hyresgästföreningen.
 
Senast ändrad:
Min hyresvärd förvarnade mig om att hyran skulle höjas pga elpriserna. El ingår i min hyra. Det gjorde hen i januari. Fortfarande har jag inte fått nån ny summa utan betalar in den vanliga.

Men när börjar den nya gälla? När hyresvärden meddelar mig summan eller tre månader efter?
Nej den behöver inte vara tre månader efter. Hos mina hyresvärdar har hyran höjts en gång per år och det har kommit retroaktivt när det varit färdigförhandlat.
 
Om du har en förhandlingsklausul i kontraktet måste hyresvärden förhandla med Hyresgästföreningen. Det gäller även om du inte är medlem i Hgf.
Finns inte förhandlingsklausul måste hyresvärden förhandla med dig.
Gammal artikel men det finns länkar i den till lagar som gäller: https://lawline.se/answers/kan-hyresvarden-hoja-hyran-utan-att-saga-nagot

Tack för länk! Det finns en sån ruta i kontraktet som man kan kryssa i, men den är inte ikryssad. Så då verkar det som att hyresvärden ska förhandla med mig? Men jag tror inte hen förstått det och eftersom jag sa ok när jag fick höra om höjd hyra, så kanske det uppfattas som att jag accepterat det hela.

Allt blev plötsligt krångligare än jag tänkt mig.
 
Det enda som känns tveksamt är att om jag skulle motsätta mig en hyreshöjning så skulle hyresvärden helt sonika säga upp mig och jag måste flytta.
Du har väl besittningsrätt?
Är det en privatbostad som hyresvärden hyr ut och h*n behöver den själv kan du bli uppsagd.
Är det däremot näringsverksamhet så har du besittningsrätt om ni inte avtalat bort den och registrerat det hos länsstyrelsen(?). Minns inte riktigt men googla besittningsrätt.
 
Ja, man kan motsätta sig med hjälp av den juridik man har på sin sida. Men om man gör det innan man ens diskuterat frågan ordentligt, kan man lätt skapa en ohållbar situation helt oavsett vem som har rätten på sin sida. Särskilt svårt kan det bli om det är en liten omfattning på uthyrningen och värden finns boende alldeles i närheten. Tar man den vägen tänker jag att man får ha i bakhuvudet att man komma att behöva flytta iväg ändå, utan nya referenser att använda för att söka nytt boende.
 
Det enda som känns tveksamt är att om jag skulle motsätta mig en hyreshöjning så skulle hyresvärden helt sonika säga upp mig och jag måste flytta.

Om du motsätter dig en hyreshöjning kan du överklaga till hyresnämnden. Men det låter väldigt märkligt att inte acceptera en hyreshöjning när det faktiska kostnadsläget är som det är? Hyran behöver ju revideras i takt med inflation och ökade kostnader liksom.
 
Tack för länk! Det finns en sån ruta i kontraktet som man kan kryssa i, men den är inte ikryssad. Så då verkar det som att hyresvärden ska förhandla med mig? Men jag tror inte hen förstått det och eftersom jag sa ok när jag fick höra om höjd hyra, så kanske det uppfattas som att jag accepterat det hela.

Allt blev plötsligt krångligare än jag tänkt mig.
Du måste få meddelande skriftligt minst två månader innan höjning. Sedan så har du möjlihet att motsätta dig höjningen.
 
Om du motsätter dig en hyreshöjning kan du överklaga till hyresnämnden. Men det låter väldigt märkligt att inte acceptera en hyreshöjning när det faktiska kostnadsläget är som det är? Hyran behöver ju revideras i takt med inflation och ökade kostnader liksom.

Jo, men jag vet inte hur hög höjningen blir. Är det 200-400 kr är det inget konstigt, men är det 1000 kr tex så kommer jag flytta. Men jag var intresserad av tidpunkten för nya hyran och det har jag fått svar på nu. Jag hoppas att det blir en rimlig höjning så jag kan vara kvar.

Eftersom det är en hyresvärd som jag har nära kontakt med även i andra sammanhang vill jag undvika att det blir bråk.
 
Fråga om vad hyresvärden tänkte sig för höjning? Om den inte höjts på tre år kan det vara lämpligt med en höjning. D

Det vet hen inte. Hen skulle återkomma när hen räknat på det hela. Tänker man 2 % per år blir det 200 kr höjning nu, men jag tycker ändå att några hundralappar till är ok eftersom elen gick upp mycket invintras.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 649
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp