När går era barn och lägger sig???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Angelina

Trådstartare
Jag har två barn, 5 och 9 år gamla. De går och lägger sig vid åtta-tiden och kliver upp vid halvsju/sju-tiden. Jag har märkt att andras barn brukar vara uppe längre (särskilt 9- åringens kompisar...) och ibland känns det hårt att skicka dem i säng så "tidigt".

Samtidigt vill man ju hinna med lite "vuxentid" innan det är dags att lägga sig....


Vore kul att få veta vilka tider era barn har!!

Mvh Angelina
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Vi har en 10åring som just nu knappt sover alls! grr..

Normalt sett vill jag att han hoppar i sängen kl 2100, och somnar senast 22. Han går upp ca 7..... Det är nio timmars sömn, vilket är lagom för honom, men det är individuellt för alla barn vad de kräver. Min gosse slutade sova middag när han var 2. andra sover middag tills de är 5...
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Det är ju svårt att säga att så och så skall du göra för sömnbehoven är olika för olika barn. Egen "vuxentid" får man lägga på hyllan om man har barn som kräver mindre sömn alternativt skaffa barnvakt. Något man får räkna med. Vi har vuxenvård även när min dotter är vaken och det enda vi inte kan göra stort sätt när hon är vaken är sex.
Min dotter är 7 år och behöver 9-10 timmars sömn. Hade hon somnat 8 hade vi fått gå upp någongång mellan 5:00-6:00
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Angelina skrev:
Jag har två barn, 5 och 9 år gamla. De går och lägger sig vid åtta-tiden och kliver upp vid halvsju/sju-tiden. Jag har märkt att andras barn brukar vara uppe längre (särskilt 9- åringens kompisar...) och ibland känns det hårt att skicka dem i säng så "tidigt".

Samtidigt vill man ju hinna med lite "vuxentid" innan det är dags att lägga sig....


Vore kul att få veta vilka tider era barn har!!

Mvh Angelina

Tja min snart sexåring är uppe till 20.30, ibland lite senare men då mest för att vi sitter i soffan och läser och varvar ner. Det blir så dags eftersom jag sällan är hemma så värst tidigt som pendlare över sundet. :crazy:
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

MIn 8-åring går och lägger sig vid 2230 vaknar vid 0700 ungefär. Man kan tycka att det låter förskräckligt, men hans sömnbehov är inte större än så, han skulle lätt kunna vara vaken längre på kvällarna, men då vore han omöjlig att få upp på morronen.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Min tre-åring lägger sig oftast runt 22. Och vaknar runt 7 :eek:

Det finns helt enkelt inte mer "sov" i honom :crazy:

(vaddå vuxentid :confused: )
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Har två (sambons) barn på 7 och 9 år. När det är skola försöker jag få dom i säng runt 20.00- tiden. Då kan dom tissla och tassla (dom delar rum just nu) eller läsa en stund. Men kl 21.00 SKA det vara släckt och inge prat. Blir det senare är dom trötta på morronen.
Är det helg så är det olika vilken tid, beror lite på hur länge dom sov på morronen.
Men det där med vuxentid känner jag igen.
Är så skönt att kunna sätta sej i soffan och bara stirra på väggen...
Men visst, inte lägger vi dom 19.00 på en lördagskväll bara för att vi vill ha tid för oss själv... :smirk: Vi har ju även en liten pojk (7 mån)som inte är lika lätt att bestämma sovtid på... :love: :D

Det är ju individuellt hur länge olika barn behöver sova, men det märker man ju lätt genom att se hur trött dom är på morronen.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Kom precis hem från föräldrarmöte för yngsta tjejn (klass 1-2)
Där bad lärarna att vi skulle lägga våra barn vid 19.30!
Just mitt barn var itne trött måndag morgon men de flesta andra var det. Min man kommer hem strax efter 20 och det har varit önskemål från barnens sida at de vill äta middag med sin pappa så det gör vi och sedan går de och lägger sig. oftast är kl 21.30 när de somnar medan 2 åringen somnar när jag lägger mig (22 tiden) Nu börjar skolan inte förrän 8.30 här på ön så de går inte upp så tidigt runt 7.30
Vuxentid??????? Om 20 år skulle jag tro när sista har flytatt hemifrån ;)
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Welsh skrev:
Kom precis hem från föräldrarmöte för yngsta tjejn (klass 1-2)
Där bad lärarna att vi skulle lägga våra barn vid 19.30!
Just mitt barn var itne trött måndag morgon men de flesta andra var det. Min man kommer hem strax efter 20 och det har varit önskemål från barnens sida at de vill äta middag med sin pappa så det gör vi och sedan går de och lägger sig. oftast är kl 21.30 när de somnar medan 2 åringen somnar när jag lägger mig (22 tiden) Nu börjar skolan inte förrän 8.30 här på ön så de går inte upp så tidigt runt 7.30
Vuxentid??????? Om 20 år skulle jag tro när sista har flytatt hemifrån ;)

Mina barn lägger sig mellan 19.30 och 20.00. De somnar inte den tiden, men de ligger i alla fall i sina sängar och slappnar av.

Sömnen är viktig och jag är noga med att de lägger sig ung. samma tid varje kväll.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Det beror väldigt mycket på när de måste gå upp, Barn som ska till fritids vid 7 tiden måste naturligtvis gå och lägga sej tidigare än barn som kan gå direkt till skolan.
Min 10-åring går och lägger sej vid 9 (självmant oftast) och går upp vid 7. När han är hos pappa måste han gå upp vid 6 men det är naturligtvis svårt att gå och lägga sej tidigare dagen innan, så det slutar oftast med att han lägger sej lite tidigare dagen eftet att han vart hos pappsen. På helgen kan han vara uppe till 10 eller 11 beroende på om det är nåt kul vi gör...
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Mina är 6 och 9 år och lägger sig runt 20-tiden och går upp vid 7. På helgerna är dom oftast vakna några timmar till på kvällen, men dom är inga nattugglor.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Min treåring somnar omkring åtta på kvällen och sover till halv åtta på morgonen. Ingen middagssömn för då är hon vaken till tolv på natten :crazy:

Sexåringen och nioåringen lägger sig vid åtta men somnar inte med en gång, nioåringen somnar nästan alltid först.
Båda går upp halv sju på morgonen.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Mina barn är snart 6 (tvillingpojkar) och 9. Alla tre börjar de borsta tänderna, kamma håret osv vid 19.30 tiden. Sen lägger vi pojkarna läser en liten saga och då är det sovdags vid 20.00 medan stora tjejen får titta på barnkanalen på TV i sin säng till 20.15, de vaknar vid 7.00 (oftast behöver jag väcka pojkarna!). Sen stänger vi av tv'n och "lägger" henne. Hon har också börjat säga nu att alla hennes kompisar får lägga sig senare men det bryr vi oss inte om faktist. Vi har pratat med henne om det och sagt att vi anser att det är bättre att lägga sig "tidigt" för att kunna konsentrera bättre i skolan samt orka leka med kompisar och deras andra intresser. Vi märker stor skillnad mellan deras humör om de har lagt sig senare (typ en timme eller mer) för då är det mycket mer bråk mellan de plus att de helt enkelt är slut kl 17.00 dagen därpå. :crazy: På helgerna får de lägga sig senare då är det inte så noga ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När går era barn och lägger sig???

Jacky skrev:
Mina barn är snart 6 (tvillingpojkar) och 9. Alla tre börjar de borsta tänderna, kamma håret osv vid 19.30 tiden.

Måste de kamma sej när de ska gå och lägga sej? Jag har aldrig hört talas om att man gör det? Alltså ingen kritik, jag bara undrar om jag missat nåt i min uppfostran som jag borde rätta till... :confused:
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Tack för era svar!!

Jag ser ju att det är väldigt olika när era barn går och lägger sig och jag förstår att det, som mycket annat, är individuellt.

Jag tycker att det är i tidigaste laget för min 9-åring att lägga sig åtta, tidigare la hon sig när hon ville och det blev oftast vid nio/tio-tiden. Då var hon trött på morgonen och ofta ledsen på eftermidagarna.

Så jag tror ju att hon behöver lägga sig åtta även om hon själv inte vill. Det blir bara så trist när någon kompis ringer när hon redan lagt sig och hon förstår att andra barn får vara uppe längre.

Vad gäller "vuxentid" så är det något vi inte haft på väldigt länge. Vi har jättesvårt att hitta barnvakt och våra barn vill alltid vara med oss (förut låg de dessutomi våran säng...). Det känns så underbart att ha en stund på kvällen vi kan prata som två vuxna människor utan att hela tiden bli avbruten av barnen.

Jag tycker inte att man ska behöva ge upp sig själv för att man skaffar barn. Jag kan tillägga att jag inte har fritids till mitt äldsta barn samt att jag hämtar mitt yngsta barn på förskolan vid 2-3 tiden och hinner därför umgås med dem en hel del!

Mvh Angelina
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Vår tös har jätte långt (till rumpan) samt mycket tjockt hår och så vill hon kunna komma igenom håret med borsten nästa morgon så är hon tvungen att borsta det kvällen innan ;) sen blev det bara så att pojkarna gjorde samma sak :smirk:
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

3,5 åringen går o lägger sig 19.30-20.00 och går upp vid 7-tiden.
lilleman har inte några rutiner ännu, det är lite hipp som happ.
Jag :love: kvällarna när barnen sover.
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Jacky skrev:
Vår tös har jätte långt (till rumpan) samt mycket tjockt hår och så vill hon kunna komma igenom håret med borsten nästa morgon så är hon tvungen att borsta det kvällen innan ;) sen blev det bara så att pojkarna gjorde samma sak :smirk:

AH det har jag full förståelse för, jag har själv haft så där långt barr en gång i världen...vad stolt hon måste vara över det! Phu - tack! :banana:
 
Sv: När går era barn och lägger sig???

Min dotter som är två år lägger sig före 19.30, och sover alltid före 20.00.

Tycker nog att en 9-åring borde kunna få vara uppe åtminstone till 20.00-20.30, men man gör ju som man vill. Huvudsaken är ju att man ser till barnets behov!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 265
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 972
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp