Bukefalos 28 år!

När hoppet försvinner

Jag frågade andra autister vad man kan göra för att få igång sig själv och göra saker. Tänkte att där fanns ett kunnande. Men besvikelsen blev stor och hopplösheten växte. Tydligen ska man bara acceptera att man inte får något gjort. Och man FÅR INTE ens göra något för att man då blir utmattad. Att ha ett liv är för mycket begärt och man ska bara ligga och stirra i taket som en jävla mupp.

Ska livet vara så, så vill jag inte vara med.
 

Jag var en gång mentor till en (vuxen) person som har autism. Hens strategi för att komma igång med dagen och få saker gjorda var att göra ett strikt dagschema i stil med:

kl. 08. Äta frukost.
kl. 09-10. Läsa kursbok.
kl. 10-10:15. Paus.

Och så fortsatte det för hela dagen fram in på eftermiddagen. Det här var ett upplägg som fungerade för den här personen iallafall.
 
Jag frågade andra autister vad man kan göra för att få igång sig själv och göra saker. Tänkte att där fanns ett kunnande. Men besvikelsen blev stor och hopplösheten växte. Tydligen ska man bara acceptera att man inte får något gjort. Och man FÅR INTE ens göra något för att man då blir utmattad. Att ha ett liv är för mycket begärt och man ska bara ligga och stirra i taket som en jävla mupp.

Ska livet vara så, så vill jag inte vara med.
Jag är autistisk och känner inte alla igen mig.

Jag pluggar (100% med högsta betyg i alla kurser so far, men funderar på att gå upp till 200%) renoverar hemma, tränar hund, städar, stickar, vandrar, lagar mat, tränar, tränar hund, ska köpa en till hund osv. Jag har dagar där jag bara ligger och slöar men ju mer jag får ordning och lär mig hur jag fungerar desto enklare blir det att hålla igång livet.

För mig handlar allt om rutiner och att sortera bort saker som gör mig trött (för mycket sociala saker i mitt fall). Det går inte alltid såklart men livet blir mycket enklare om man lyckas hitta det man mår bra av.

Att vara autistisk betyder inte att man måste ligga och glo och aldrig göra något. Jag förstår att det kan bli så, och jag har varit där när jag mått dåligt, men det är inte så livet måste se ut.
 
Jag är autistisk och känner inte alla igen mig.

Jag pluggar (100% med högsta betyg i alla kurser so far, men funderar på att gå upp till 200%) renoverar hemma, tränar hund, städar, stickar, vandrar, lagar mat, tränar, tränar hund, ska köpa en till hund osv. Jag har dagar där jag bara ligger och slöar men ju mer jag får ordning och lär mig hur jag fungerar desto enklare blir det att hålla igång livet.

För mig handlar allt om rutiner och att sortera bort saker som gör mig trött (för mycket sociala saker i mitt fall). Det går inte alltid såklart men livet blir mycket enklare om man lyckas hitta det man mår bra av.

Att vara autistisk betyder inte att man måste ligga och glo och aldrig göra något. Jag förstår att det kan bli så, och jag har varit där när jag mått dåligt, men det är inte så livet måste se ut.
Det är inte alls den bilden jag får när jag frågar andra autister hur man kommer igång och gör saker.

Folk anser t.ex. att jag inte ska bo i hus utan sitta och ruttna bort i en lägenhet. För mig är inte lägenhetsboende ett värdigt liv. Jag kommer inte ha något att leva för utan kommer då bara sitta och stirra in i väggen. Och i det läget är det bättre att jag tar bort mig. Döda människor lider inte.
 
Idag ligger jag i sängen. Som vanligt. Jag har bara varit till affären och köpt ris. På vägen var jag till återvinningen. Men den här dagen är helt värdelös. Borde plugga och läsa i boken jag lånat.
 
Det är inte alls den bilden jag får när jag frågar andra autister hur man kommer igång och gör saker.

Folk anser t.ex. att jag inte ska bo i hus utan sitta och ruttna bort i en lägenhet. För mig är inte lägenhetsboende ett värdigt liv. Jag kommer inte ha något att leva för utan kommer då bara sitta och stirra in i väggen. Och i det läget är det bättre att jag tar bort mig. Döda människor lider inte.
Jag kan inte stå för vad andra autister tror. Vad jag kan säga är att det inte behöver vara så.
 
Nej, men det är resultatet av att säga att jag inte ska bo i hus. Så indirekt har de sagt att jag ska ruttna bort.
Äsch så är det inte alls, här hittar du bara på, om du tycker det så är det såklart så men att vi andra som skriver så menar det är helt fel. Du kan inte bestämma hur andras inlägg ska tolkas indirekt.
Jag skrev väl själv nyss att om du inte orkar med alla måsten med din fastighet och det tär på dig som det verkar göra om man ser vad du skriver då får du väl flytta till något enklare.

Det behöver ju inte vara synonymt med lägenhet.
 
Jag frågade andra autister vad man kan göra för att få igång sig själv och göra saker. Tänkte att där fanns ett kunnande. Men besvikelsen blev stor och hopplösheten växte. Tydligen ska man bara acceptera att man inte får något gjort. Och man FÅR INTE ens göra något för att man då blir utmattad. Att ha ett liv är för mycket begärt och man ska bara ligga och stirra i taket som en jävla mupp.

Ska livet vara så, så vill jag inte vara med.
Man får absolut göra saker, däremot så är det viktigt att veta sin egen gräns och den är olika för alla. Det gäller att hitta balansen bara, och jämför dig inte med andra för alla är verkligen olika när det gäller hur mycket man orkar med.
 
Idag ligger jag i sängen. Som vanligt. Jag har bara varit till affären och köpt ris. På vägen var jag till återvinningen. Men den här dagen är helt värdelös. Borde plugga och läsa i boken jag lånat.
Jag ligger i soffan, har varit iväg och köpt en sålåda. Skulle köpa nya vårskor också då de gamla har fått hål och jag ska på konferens på måndag. Hittade inga så nu tappade jag orken och hamnade i soffan istället för att så fröer.

Det blir så för alla ibland.
 
Det är inte alls den bilden jag får när jag frågar andra autister hur man kommer igång och gör saker.

Folk anser t.ex. att jag inte ska bo i hus utan sitta och ruttna bort i en lägenhet. För mig är inte lägenhetsboende ett värdigt liv. Jag kommer inte ha något att leva för utan kommer då bara sitta och stirra in i väggen. Och i det läget är det bättre att jag tar bort mig. Döda människor lider inte.
Säger autister du frågat att du inte ska bo i hus?
 
Jag ligger också i sängen. Har förvisso jobbat 4 timmar idag men nu blir det powernap och sen enklare bokföringsuppgifter sen en film och sen sova.
 
Äsch så är det inte alls, här hittar du bara på, om du tycker det så är det såklart så men att vi andra som skriver så menar det är helt fel. Du kan inte bestämma hur andras inlägg ska tolkas indirekt.
Jag skrev väl själv nyss att om du inte orkar med alla måsten med din fastighet och det tär på dig som det verkar göra om man ser vad du skriver då får du väl flytta till något enklare.

Det behöver ju inte vara synonymt med lägenhet.
Det är ju saker jag VILL göra som jag inte får gjort. Det är saker som ger mitt liv mening. Det är det som gör att jag väljer att leva. Varför skulle jag annars leva?

Och vad är alternativet till hus då? Jag har liksom aldrig trivts i något boende förut. Har ju flyttat runt en del och alltid vantrivts. Hatar att inte kunna göra som jag vill med saker. Blir bara frustrerad och mår dåligt.

Men borde? läsa bok gör man väl för att det är kul och man längtar? är man inte sugen så skiter man i det??
Nej, jag läser aldrig för att det är kul. Jag läser för att lära mig något. Skönlitteratur gillar jag inte. Boken jag lånat handlar om schematerapi.

Jag ligger i soffan, har varit iväg och köpt en sålåda. Skulle köpa nya vårskor också då de gamla har fått hål och jag ska på konferens på måndag. Hittade inga så nu tappade jag orken och hamnade i soffan istället för att så fröer.

Det blir så för alla ibland.
Men för mig är det alltid så.

Säger autister du frågat att du inte ska bo i hus?
Ja, de tycker det är för krävande att bo i hus.
 
Brukar typ aldrig läsa om vad autister klarar och inte för jag tycker det är rätt jobbigt faktiskt. Blir så stereotypt och jag tycker inte om att höra vad jag kan och inte.


Men iaf så är jag också autist och fick diagnosen i vuxen ålder men för 10+år sedan. Jag har med andra ord haft gott om tid att reda ut vad jag behöver för att få livet att gå ihop. Jag behöver exempelvis mycket sömn. Jag går upp mellan 4 och 5 så jag måste sova kl 21. Jag behöver gå upp ungefär samma tid på helger för att inte sabba hela kommande vecka. Jag behöver ett hem utan kaos, träna och tystnad. Detta medför ju att jag måste göra vissa saker, även fast det är tråkigt/jobbigt samt prioritera bort andra saker för att få tid till det som är nödvändiga för mig. Jag blir sjuk, grinig, trött, tappar initiativförmåga om jag inte arbetar förebyggande. Det kan säkert se helt absurt ut att läsa om att jag går upp 5.30 en lördag och dammsuger varje dag. Men jag måste ju, jag blir knäpp annars och tappar allt. I slutändan tar det mer energi av mig att inte göra mina anpassningar än att göra dom. Det här gör ju att jag kan leva ett tämligen normalt liv med jobb, hus, barn osv men jag har ju rutat in hela mitt liv för att det ska fungera.

Men det är liksom ingen idé att jämföra sig med mig. Alla är olika.
 
Det har nog inte så mycket med autismen i sej att göra att dom säger så, väldigt väldigt många tycker hus hade varit för jobbigt att bo i, med eller utan autism. Som sagt, alla är olika. Finns inget som heter att "såhär mycket klarar en autist av".
Men ändå får jag höra att jag är helt värdelös och att jag inte klarar av nånting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 206
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 759
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
25 085
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp