Bukefalos 28 år!

När man köper loksele

Sv: När man köper loksele

Min valack är 155cm (ev strax under) och jag tycker att han är ganska lätt för o vara nordsvensk men han kanske är ganska normal? Är inte helt hajj på nordsvenskar eg. Lätt att man jämför med bilder på sommarmagar och hingstnackar. Ni kanske lättare kan avgöra det. Jag och syster bedömmer att hans vikt är ca 600-650kg.

Säljaren sa att denna sele var "tänkt" till nordsvensk.
 
Senast ändrad:
Sv: När man köper loksele

Jag tror som Fia-Lina att armeselar bara finns i en stl? Min regäla dam, 160+ och bred, har omkring mitteninställningarna på sin sele, så viss risk är att det kan bli stort på din häst om han nu är lättare? Tyckte dock han såg ganska normal ut på bilden?

Armens selar är märkta med kronans stämpel lite här och var i lädret
25635705.jpg
, dock vet man ju inte, det kan ju vara en armesele med utbytta delar också. Men vad jag vet har armeselar alltid ställbara dragläder och är mycket justerbara överallt...

Lite ytrost på järnet i däckeln är väl inget bekymmer, spännena är viktigare. Sedan beror det ju på vilket spänne det gäller också, ett med eller utan belastning. Själv kan jag tycka att ok med lite rost på ett spänne som aldrig belastas, så kan man byta så småningom...
 
Sv: När man köper loksele

Ni ska veta att jag är enormt tacksam för alla svar. Jag känner att jag har tusen gånger mer koll efter denna tråd (och lite läsning på FNH Dalarna´s forum). :bow: Enl säljaren finns just den märkningen på selen, så då är det en armesele med all säkerhet. Nu återstår bara att se skicket på den. Det vore trist om den är väldigt rostig och dan, jag vill ju gärna ha en sele som är fräsh. Men det kanske man inte kan begära för det priset. Håller tummarna, bara 4 timmar kvar nu...

Ytrost kan man putsa bort hoppas jag.
 
Sv: När man köper loksele

Jag köpte den. :o Hon har haft den på sin fjording (den var dock ngt för stor) så den borde passa min nordis.

Lädret var lite torrt på sina ställen, men nästan ( :angel: ) alla sömmar var intakta. Den går absolut att använda men behöver gås igenom ordentligt. Jag smörjde i 3 timmar igår - är det ngn som vet hur man lättast får ordning på läder som har hängt länge? Det enda jag hade till hands igår var lädertvål och Ekololja. Ska jag använda ngt annat? Fick tips att lägga alla torra delar i en plastpåse med olja - är det ok och vad för olja ska jag använda?

Alla metalldelar var i bra skick - ngn mutter var utbytt men annars var det nog original. Färgen på lokorna måste bättras på lite men det är ju lätt gjort. Kronans märke på alla delar vad jag kunde se.

Betalade 1000:- för den så om jag gjort ett dåligt köp får jag se det som läropegar.

Hann få en dålig bild innan batteriet dog i mob - klockan var 22.30 så det var lite tråkigt ljus tyvärr. Säljaren sa förresten att bossarna var ovanligt stora på däckeln - stämmer det? Bra/Dåligt? Hon pratade också om att det fanns ringar för att köra två hästar samtidigt, på båda sidor på selen, oftast finns det tydligen bara på ena sidan?

selen.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När man köper loksele

Grattis! Jag tycker den ser bra ut för det priset.

Det man använder för att köra par är fästena till stångkopplet. Det är de trekantiga "ringarna" och de måste finnas på båda sidorna av lokorna.

Tömringar på dina lokor är bra också så att tömmen inte fastna om hästen kör ner huvudet för att beta tex. Bossorna på däckeln är för "riktig" arbetskörning så de är kanon.

Kan man få se en bild med hela ekipaget nu?

Lycka till med körningen!
 
Sv: När man köper loksele

Tack! :laugh:

Absolut, jag ska ta en bild när selen sitter på sen men igår fanns det inte tid för det. Min stackars lilla häst fick ingen uppmärksamhet alls, mamma satt med sele i knäet hela kvällen. Ska prova den idag och ta en bild. Jag har dock ingen hjälp att få den inpassad idag så jag kan inte lova att den kommer att sitta som den ska - men då kanske ni o andra sidan kan hjälpa mig korrigera. :)
 
Sv: När man köper loksele

Hej om lädret är ok är det ett bra köp ,om jag förstått rätt skall dom vara inoljade igenom men inte totalfylld med olja .
 
Sv: När man köper loksele

Lädret är bra men inte 100. Den har hängt orörd länge så den var lite torr på sina ställen på ett par läder, men inte så att de faller sönder. Vi får se hur det ser ut efter lite underhåll. Kanske har det mjuknat lite efter gårdagens smörjning också, har inte hunnit ut till stallet än.

Menar du att man ska olja in lädret rikligt och sen lägga det i plastpåsar? Vad ska man använda för olja? På Ekololjan står det att man inte ska överdosera - vad innebär det och vad kan det leda till?
 
Sv: När man köper loksele

Grattis Titlar! Till det priset har du gjort ett fynd, även o0m du så skulle behöva byta var och varannan rem. Bara lokorna och däckeln skulle jag påstå är värda mer än så.

Däckeln på armeselar är stor, här kommer en bild som visar HUR mkt större än en "vanlig". Bägge selarna är ungefär lika stora, armeselen går ju dock att ställa och bli betydligt större.
25631724.jpg


Hästen får inte vara alltför liten och tunn för att de här stora däckelputorna ska ligga bra, men det är nog inget problem för dig. På en häst som min ser den här stora däckeln bättre ut än "vanliga"...

Vad gäller att smörja läder... För mycket fett kan göra att sömmarna ruttnar. Det jag skulle göra med selen, är att ta med den till en sadelmakare och låta denne bedömma lädrets skick, för att sedan byta det som behöver bytas. Du har ju nästan fått selen gratis :angel: så då kan det kanske gå att kosta på den några kronor så att den är säker?
 
Sv: När man köper loksele

Jo jag har tänkt det faktiskt, att en sadelmakare får hjälpa mig att bedömma skicket på de torrare lädren innan de är utom räddning. Ska försöka hitta en sadelmakare i krokarna men den är inte det lättaste... :/

Kul att det verkar som ett bra köp! Jag är hemskt förtjust i den. Om jag kunnat ta den med mig till sängs igår så hade jag gjort det. :angel: Men jag tror att karln skulle misstycka.

Läste nyss att Ekololja inte är alls bra att använda! :eek: Jag hade det på känn att jag hört det ngnstans. Tänk om jag förstört den. :crazy: Ska skynda mig ut efter jobbet nånstans och köpa nått annat att smörja med. Lanolin kanske? Det är ju fett men ngt måste jag nog använda för att mjuka upp lädret. Är balsam bättre?
 
Sv: När man köper loksele

Åh! Insåg just att min ryggveterinär som kommer ut nästa vecka har ett företag som utvecklar sadlar. Han borde ha koll på detta med läder! Vilken timing! :laugh:
 
Sv: När man köper loksele

Väldigt lik min! Svårt att se på bilden - är den svart eller brun?

*KL*

Har låtit en läderkunnig titta på selen och hon reagerade genast på att hon har en likadan. Köpt för 10 år sen, för samma pris, men i mkt sämre skick. Har fått byta delar på den. Hon tycklte att jag gjort ett riktigt fynd för ingenting behövde bytas. Ett par remmar var lite torra där spännerna suttit pga att man inte knäppt upp dem och hållt efter lädret ordentligt men ingenting som inte gick att smörja upp tillräckligt. Hon sa åt mig att smörja den väl, vara rädd om den och använda den regelbundet, så ska den nog bli mjuk och fin. Kul med en sån bedömning! :) Bild på ekipaget kommer sen. Tyvärr hade jag inte tid att passa in den ordentligt, det får bli i morgon.
 
Sv: När man köper loksele

Ja armeselarna är bra, och det faktum att däckeln är så stor gör att vikten fördelas väldigt bra, och man slipper ha dåligt samvete över hög belastning på ryggen iaf.

Jag har också en likadan armesele, antar att alla armes selar gjordes efter samma modell?, men då jag bytt lite remmar så tyckte jag det såg trist ut med olika bruna nyanser :angel:, så jag färgade min svart med färg från sadelmakaren. Tyckte den blev mkt finare och prydligare då.

Tintlar: ska bli kul at se selen på din häst sedan½!
 
Sv: När man köper loksele

För att hålla lädret mjukt o fint använder jag olja (som bilden visar) med jämna mellanrum, när de ser lite matt ut stryker jag på läderfett.

Gammalt läder blir som nytt, mjukt o fint.

DSC00976.jpg
 
Sv: När man köper loksele

Wow! vilket klipp du gjort, bara däckeln är värd det tredubbla. Selen kommer att överleva alla de hästar du hinner med i ditt liv om du sköter den lika väl som hästarna.
 
Sv: När man köper loksele

Tack alla. :)

Här kommer lite bilder på den. Och PÅ hästen som utlovats. Dessa bilder tog första gången den satt på. Vi var 3 man för att få på den och jag ägnade ingen tid åt inpassning. Ville mest få med den på bild. :D Däremot är jag inte heller helt 100 på hur jag ska få till allt. Ni kanske kan hjälpa mig.

Som det är nu har jag högt lokorna sen bilderna togs (till högsta läget tror jag), men det kan ha varit helt galet. Jag kan ju ingenting om det här utan håller på att testa mig fram till ett bra läge. Jag är nästan helt säker på att jag måste öppna lokorna en aning upptill för de hamnar lite långt fram - eller hur? Om ni utgår från bilderna - hur skulle ni spänna om den? Jag har som sagt gjort lite ändringar sen bilderna efter som att jag tömkört i den några ggr men jag är inte helt nöjd än.

Ursäkta den provisoriska grimman men han var lite buffling med min hållerska just denna dag.
DSC_0254.jpg


DSC_0253.jpg


DSC_0256.jpg


DSC_0246.jpg


Hästen min verkar väldigt nöjd med den och vi har tömkört i skritt och trav. Jag har även lärt mig att sela på själv efter lite bök och stök - applåder. :rofl: Jag har ont i ryggen, axlarna och såriga händer efter allt lyftade och smörjade, och den bor hemma hos mig om nätterna och jag har gjort smörjverstad i köket. :angel:
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 169
Senast: Vogue
·
F
Körning Hej! Jag söker efter tillverkarer för svenska lokselar till shettisar. Här i Finland man önskar lokselar för shettisar men finska...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 128
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp