Bukefalos 28 år!

När man köper loksele

Yrja

Trådstartare
Jag letar loksele och känner mig lite villrådig.

Jag tänker mig i första hand en beg. sele men i privatannonser saknas ofta en del information och kunskap om varan man säljer. Så vad ska man egentligen fråga om när det bara står "loksele säljes, stl full". Hur ska jag få reda på om selen är av god kvalité? Är det alltid järn i/på däckeln? Kan kvalitén variera där och hur vet jag om kvaliten är bra eller dålig?

Om jag bedömmer att läder och sömmar är i gott skick, och att selen känns robust och ordentlig, kan jag då anta att det är en bra sele?

Nu har jag bara tänkt mig köra för nöjes skull ibland, med rockard, fyrhjulsvagn eller släde, men jag vill ju självklart ha en sele som fördelar trycket rätt och är bekväm för hästen.

Jag har också sett att det finns olika däcklar. Det är inget man nämner i annonsen utan ibland är det en hel, formad däckel på bilden och ibland är den delad på mitten. Vad är bäst? Vad ska man tänka på där?

Hjälp en amatör i djungeln... :o
 
Senast ändrad:
Sv: När man köper loksele

Lokselar mäter man inte i full, cob osv utan man mäter längden på lokorna och anger det i tum. Detta gör man eftersom det är längden på lokorna som är av störst betydelse för tillpassning av en loksele.

Det är ofta dåliga däcklar till lokselar som är alldelse för låga med resultat att de klämmer på manken. För att vara på säkra sidan eftersom du kör med 2-hjuligt så ska du ha en bågdäckel med rejält stoppade putor.

Du bör också fråga hur stoppningen är på bossorna (lokorna) för är det gamla selar så bör man stoppa om dem.

Om du tycker att selen ser ok ut i sömmar och läder är ju bra men du har ju ingen aning om den kommer att passar hästen. Försök att på något sätt prova selen på din häst innan du köper den.

Sedan tycker jag att du ska ha en baksele också men det brukar ju vara lätt att komplettera med det i efterhand.

Kanske mycket att tänka på men för att göra ett lyckat köp så behövs ju kunskap så det bästa för dig hade nog varit om du kunde få hjälp av någon som är kunnig på lokselar.

Lycka till!
 
Sv: När man köper loksele

Okej, jag har sett ett flertal annonser där man skriver att selen har stl. full - det stämmer alltså inte?

Baksele ska jag absolut ha och jag kommer endast att svara på annonser där baksele ingår - för att inte stå där och behöva leta efter en som passar i efterhand. :)

Bågdäckel säger du. Är det alltså en däckel med järn eller är det en speciell modell? De finns ju däcklar som är helt i läder men har järn i som stadgar. Det jag vet är att man ska ha en däckel med järn, men det finns ju som sagt olika modeller. Det kanske inte spelar så stor roll?

Hurvida man får öppet köp och kan prova selen eller ej återstår och se. Men jag kommer givetvis inte att använda en sele som inte passar hästen utan tar inte säljaren tillbaka den då så säljer jag den vidare. Jag kommer att ta hjälp med att passa in selen av en körkunnig. Om jag skulle vilja be någon med utbildning att passa ut den - vart vänder jag mig då?

Tack för dina svar!
 
Sv: När man köper loksele

För att få hjälp med selen - ta kontakt med ditt distrikt av FNH så finns säkert någon i närheten som kan hjälpa dig. Även mitt tips i pm kan vara till nytta där - vi är mycket hjälpsamma i nordsvenskvärlden ;)

Bågdäckel är när det är två däckelputor, en båge (kan vara dubbel) förenar dom och är ledad där den fäster i däckeln på båda sidor, så den kan ligga an optimalt.
Var inte rädd för att köpa sele utan baksele, det finns både nytillverkat av sadelmakare o på h--ks m fl att köpa och ganska lätta att passa in. Hittar du en bra sele utan - slå till ändå!

Lycka till!
Lotta
 
Sv: När man köper loksele

Tack för det svaret! Jag ringde nämligen på en annons med en mkt intressant armesele där bakselen tyvärr inte finns kvar, och tänkte fråga här vart man vänder sig för att få tag på en ny? Hur vet man vad som passar? Detta är en sele köpt på reglementet på orten där säljaren bor. Kan man vända sig till dem tro? Vad kostar en baksele?
 
Sv: När man köper loksele

Det beror lite på vart man letar och vad det är för kvalitet, vad priset ligger på.

Floby överskottslager har armébakselar kom jag på nu, ibland begagnat/renoverat och så har han nya "kopior"; superkvalitet, han är superduktig och trevlig Börje.
länk borttagen av moderator

Finns en billig modell som kostar 3-400 kr som jag sa i nordistråden, märket var HMC :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man köper loksele

Vilken häst ? bakselar finns för under 1000 kr nya sen köper man kobindslehakar och sätter fast med .Armeselar är i grunden bra selar med stora möjligheter att justera .Vilken annons?
 
Sv: När man köper loksele

Hittar inte annonsen nu men det stod nog inte armesele i den utan det berättade hon på tel - ska kolla i morgon. Varför undrar du? Vad sa jag fråga? Vad ska jag titta på? Den är nog ganska välanvänd som det låter men i ok skick - vad kan man renovera lätt/billigt på en sele och vad bör man undvika att köpa?

Jag har en nordsvensk brukshäst, ganska lätt (e: Bronson), ca 155 cm i manken.

Vicious Tack för länken! :bow: Vilka urbra svar jag får i denna tråd! :laugh:
 
Sv: När man köper loksele

EN FRÅGA TILL!

Vilka mått brukar en nordsvensk bruks ungefär ha på lokorna och draglädret?
 
Sv: När man köper loksele

Du kan dessvärre inte gå på några standardmått. Hela lokans längd är egentligen inte det viktigaste, utan att dragpunkten ska hamna rätt. Om du delar in hästens bogblad i 3 delar, så ska dragpunkten hamna mitt emellan de två nedersta tredjedelarna. Om du då mäter från halsens överkant till den här punkten får du ett mått som ska överensstämma om säljaren mäter sina lokor från övre lokremmen till mitten av draglädret... Hänger du med...?!

28352941.jpg


I övrigt är det en bågdäckel på bilden, vilket är det jag tycker är att föredra. Hel däckel med järn i fungerar också fint, MEN det kan bli svårt at få den att ligga bra på en bred nsv.
 
Sv: När man köper loksele

Gällande längden på draglädret: om det är en armesele så är draglädret med största sannolikhet ställbart som det på min bild, så det behöver du då inte bekymmra dig om, det ställer du in efter hästen när du får hem selen.
 
Sv: När man köper loksele

han är superduktig och trevlig Börje.

Där måste jag lägga till en mkt framträdande egenskap som Börje har: Han är mkt mkt pratsam, så ska du dit så rekomenderar jag dig att ha mycket tid på dig. ;)

I övrigt rekomenderar jag också ett besök hos Börje, om du bor i närheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man köper loksele

Tack till alla för era svar. :bow:

Tid har jag, så om Börje vill prata så ska Börje få prata. :D
Då är bågdäckel det jag trodde, och selen jag är intresserad av har det.

Nu har jag hittat två selar med bådäckel. Ingen har baksele. Den ena är en armesele som jag inte sett på bild och den andra vet jag inte vad det är men den ser fin ut på bilden (säkert bättre skick än den första) men kostar ganska mkt mer.

Vilken ska jag välja?
Jag tänkte åka och titta på den utan bild i veckan om möjligt, hur ska jag göra då? Vad kan man enkelt renovera eller fräsha upp och vad ska man inte ge sig in i? Hur ska jag veta vilken jag ska välja?


nordsvensken Vad har du för mått till din nsv? Ser ut att vara ungefär lika stor som min över hals o nacke. Självklart ska jag mäta men om jag inte hinner innan jag åker o tittar på den ena selen kan det vara bra att ha ett hum om vad som med stor sannolikhet är aaldeles för litet eller för stort.

9t5juni09.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När man köper loksele

**UPPDATERING**

Selen med bild var redan såld så det blir att jag åker och tittar på armeselen i em. Nu behöver jag alla tips jag kan få fram tills dess! Vad ska jag INTE köpa? Selen är ganska billig så jag hoppas inte att den är i allt för dåligt skick. Bruksskick enl säljaren - vad innebär det eg?

Jag hinner inte mäta på hästen innan så det vore toppen med lite råd kring stl. Kanske får jag låna hem den och prova - säljaren var urtrevlig - men det kan man aldrig veta.

Om färg har lossnat från lokorna - kan man måla dem igen? Om bossarna är ojämna - kan en sadelmakare stoppa och till vilket pris? Om ngn söm ser sliten ut men den i övrigt är fin - kan man åtgärda det hos sadelmakare eller är det stort nej till sånt?

Vad kan man acceptera och inte, till vilket pris?
 
Senast ändrad:
Sv: När man köper loksele

Jag kan mäta på min sele, men mitt sto är tämligen grovt och dryga 160hög. Om det verkligen är en armesele du ska titta på, så kommer den vara väldigt ställbar med höjden på lokorna (flera remmar, se min armesele) och även i draglädren, det är bra.

Avskavd färg är inget att bry sig om, det målar du lätt i. Smårostigt järn på däckeln likaså. Bossor har jag aldrig behövt byta så det vet jag ingenting om, men läder kan sadelmakaren byta, men det är inte billigt. Jag bytte dragläder, bägge lokremmarna, bukgjord och halva uppehållsremmarna på en tidigare sele. det gick på 4500 hos billigaste sadelmakaren här omkring.( fick åka 10 mil enkel resa)

Så det är ju frågan om vad du är beredd att lägga ut. Ibland kan man komma över toppenfina selar för lågt pris, en kompis gjorde det fyndet. Lite färg och puts och hon hade fått ut det dubbla för den, minst.

Sömmar ska vara hela och lädret ska inte spricka om du böjer ihop det till max, då är det antagligen ok...
 
Sv: När man köper loksele

Lite mått på min sele.

Hela lokorna är 84cm långa.

Måttet jag skrivit om ovan: 45cm. På min sele ställbart mellan 35 och 50cm

Draglädren, från bakkant på lokan till dragringens början: 49cm. Kan kortas 10cm och längas 2cm...
 
Sv: När man köper loksele

Verkligen jättetack för dina svar! :bow:
Bra tips ang lädret. Jag är väldigt säker på att det är en armésele. Säljaren verkade kunnig och seriös och hon har själv köpt den från reglementet. Personligen kan jag dock inte avgöra om det är en armesele ens om jag ser den pga okunskap. Men den hade en märkning enl säljaren. Något spec. jag ska titta efter kanske?

Rost i mindre skala är alltså ok? Kan man byta ut spännen enkelt om det är något sånt som är vädligt rostigt? Är det ngt som jag ska akta mig för när det gäller rost - tex vissa delar som måste vara intakta eller liknande? Finns alla delar att köpa nytt?
 
Sv: När man köper loksele

Allt går ju att byta/ersätta, o Börje har många delar på lager. Sen kostnaden är ju en annan femma, ska kolla med en annan nsv-kompis som jag vet lämnat för renovering vad hon fick ge.

Mitt sto är 156 cm och av den grövre typen. På henne har jag en armésele och får använda de inre (om än inte innersta) hålen nästan överallt. Kanske fanns dom i flera storlekar, vad vet jag?

Lotta
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 169
Senast: Vogue
·
F
Körning Hej! Jag söker efter tillverkarer för svenska lokselar till shettisar. Här i Finland man önskar lokselar för shettisar men finska...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 131
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp