Bukefalos 28 år!

När man köper loksele

Sv: När man köper loksele

Den ser jättefin ut, jag håller med om att du verkar ha gjort ett fynd!
Hoppas få se den i verkligheten snart!

Lotta
 
Sv: När man köper loksele

Till att börja med så måste lokorna bak, precis som du säger. De ska ligga mot bogbladen, nu sitter de mest "rakt upp och ned" på halsen. Dragpunkten ser nog bra ut om du får bak dem.
 
Sv: När man köper loksele

Då stämmer det som jag trott. Jag tänker även på höjden på lokorna. Hur högt/lågt ska de sitta? Jag upplevde att de vart för låga när jag tog bilderna så jag har höjt dem - rätt/fel?
 
Sv: När man köper loksele

Det är svårt att avgöra så länge lokorna ligger där framme. Dra bak dem och fota igen... Mitten på draglädret ska ligga på dragpunkten, en tredjedel upp på bogbladet...
 
Sv: När man köper loksele

Tack för tipset! Jag ska inte ut idag men kanske i morgon, då ska jag följa dina instruktioner och ta en ny bild. :bow:
 
Sv: När man köper loksele

Här ser du en bild på hur selen ska ligga med draglinje. ;)

PICT0098.jpg
 
Sv: När man köper loksele

Tilläggas bör att däckel/springgjorden skall vara sträckt och bukgjorden slak så att det är en handsbredd mellan .
 
Sv: När man köper loksele

Jag vet hur selen ska ligga med draglinje, men efter som att jag inte har börjat dra så har jag svårt att se hur selen sitter i dragläge om jag inte har ngn att assistera mig genom att dra den bakåt medan jag står bredvid.

Jag tror att det räcker med att jag öppnar upp lokorna lite upptill för att få min sele på plats nu. Ska ge det ett försök nästa gång jag åker ut med den, så får vi se. Tar en ny bild då. Kan hända att jag får justera om draglädren när lokorna åker bak litegrann men det kanske ni bättre kan avgöra då när jag har en ny bild. :)
 
Sv: När man köper loksele

Det har jag också läst mig till. Ngt som jag tyckte kändes bra vara att inga gjordar ska dras åt som på en sadel. :)
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 169
Senast: Vogue
·
F
Körning Hej! Jag söker efter tillverkarer för svenska lokselar till shettisar. Här i Finland man önskar lokselar för shettisar men finska...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 128
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp