När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Det beror helt på hur man upplevde det. Vi vet ju inte hur det kändes just där och då. Det vet ju bara @Thrillie.
Men hur rädd hon blev styr inte om det är ett misstänkt brott eller inte. Den juridiska aspekten på den här händelsen har fått alldeles för stort utrymme i tråden. Självklart gjorde taxichauffören fel men han hade sannolikt inget uppsåt, dvs, han förstod inte att han klev in mot hennes vilja. Inte minst eftersom hon bor på landet, där verkar det inte ovanligt har jag lärt mig här.

Jag önskar att Buke kunde släppa det här med att skrika ”polisanmäl!” till höger och vänster. Det saknar i 9 fall av 10 verklighetsförankring.
 
Men hur rädd hon blev styr inte om det är ett misstänkt brott eller inte. Den juridiska aspekten på den här händelsen har fått alldeles för stort utrymme i tråden. Självklart gjorde taxichauffören fel men han hade sannolikt inget uppsåt, dvs, han förstod inte att han klev in mot hennes vilja. Inte minst eftersom hon bor på landet, där verkar det inte ovanligt har jag lärt mig här.

Jag önskar att Buke kunde släppa det här med att skrika ”polisanmäl!” till höger och vänster. Det saknar i 9 fall av 10 verklighetsförankring.
Nej det gör det inte men det kan ha med att göra om man känner behov av att anmäla ett brott eller inte och hemfridsbrott är ett brott.

Det är inte vanligt på landet att bara kliva in och definitivt inte som främling.
Jag tror att få av dem som tycker att det är okej att bara gå in hade uppskattat om någon främmande bara hade gått in i deras hem precis som jag inte tror att du hade uppskattat om någon främmande hade gått in i ditt hem utan där handlar det om folk de känner väl och därmed välkomnar i sitt hem. Dvs. det finns ett samförstånd i att bara gå in. Det är ingen skillnad på folks behov av att få vara ifred eller någon skillnad på folks integritet beroende på om man bor i stan eller på landet. Det förvånar mig att någon ens kan tro det. Om nu taxichauffören inte förstod att han gick in hos henne mot hennes vilja så är det i sig jäkligt illa! Det får mig att tänka på de män som säger sig inte förstå att kvinnor inte vill bli tafsade på. Att ett fåtal här på buke som bor på landet tycker att det är okej att gå in är inte detsamma som att alla boendes på landet tycker det heller.

Jag har inte skrikit polisanmäl men som vid alla andra brott så går det att anmäla hemfridsbrott. Det är precis lika illa att gå in i ett hus på landet som att bara gå in i en lägenhet i stan och förstår man inte det så får man lära sig det på ett eller annat sätt.
 
Det beror helt på hur man upplevde det. Vi vet ju inte hur det kändes just där och då. Det vet ju bara @Thrillie.
Det som gjorde att jag blev så upprörd var just att han öppnade dörren och kikade in, utan att ropa hallå eller liknande för att göra mig medveten om att han var där. Eftersom han inte gjorde det kändes det som att han "smög" in. Sedan bad han inte om ursäkt utan fortsatte att tjata om att han "skulle bara fråga om vägen" och blev snarare mest bara irriterad på mig för att jag blev arg.

Och till er andra @Exile @mandalaki @niphredil mfl. Jag kommer som sagt inte att polisanmäla, oavsett så var det en obehaglig upplevelse. Min reaktion hade varit helt annorlunda om dörren hade öppnats, mannen hade ropat hallå/är det någon hemma eller liknande. Sedan börjat med att säga något typ: ursäkta att jag stör, jag undrar om du kan hjälpa mig hitta/vet du vart XX ligger?
I detta fall var det ju en okänd man som helt plötsligt stod tyst och kikade in.
 
Nej det gör det inte men det kan ha med att göra om man känner behov av att anmäla ett brott eller inte och hemfridsbrott är ett brott.

Det är inte vanligt på landet att bara kliva in och definitivt inte som främling.
Jag tror att få av dem som tycker att det är okej att bara gå in hade uppskattat om någon främmande bara hade gått in i deras hem precis som jag inte tror att du hade uppskattat om någon främmande hade gått in i ditt hem utan där handlar det om folk de känner väl och därmed välkomnar i sitt hem. Dvs. det finns ett samförstånd i att bara gå in. Det är ingen skillnad på folks behov av att få vara ifred eller någon skillnad på folks integritet beroende på om man bor i stan eller på landet. Det förvånar mig att någon ens kan tro det. Om nu taxichauffören inte förstod att han gick in hos henne mot hennes vilja så är det i sig jäkligt illa! Det får mig att tänka på de män som säger sig inte förstå att kvinnor inte vill bli tafsade på. Att ett fåtal här på buke som bor på landet tycker att det är okej att gå in är inte detsamma som att alla boendes på landet tycker det heller.

Jag har inte skrikit polisanmäl men som vid alla andra brott så går det att anmäla hemfridsbrott. Det är precis lika illa att gå in i ett hus på landet som att bara gå in i en lägenhet i stan och förstår man inte det så får man lära sig det på ett eller annat sätt.
Varför argumenterar du med mig om det obehagliga i att någon kliver in sådär? Det är väl självklart att det är.

Ja, hemfridsbrott är ett brott. Om den här taxichauffören begick ett brott vet vi dock inte.
 
Jag vet inte om någon redan skrivit det, man kan han ha kört sjukresor/färdtjänst? Tänker mig att dessa passagerare kanske behöver extra stöd + att han kanske trodde att det hänt något, och ville titta till?
I så fall borde han förklarat sig och sagt att han skulle hämta gamla Asta, 86 år, som bor intill, men tagit fel på hus. Inte att han ville fråga om vägen.
 
Inget brott har begåtts, så ni kan sluta upp med att hojta efter polisen nu.
Även om händelsen kan vara nog så obehaglig så får man faktiskt leta efter folk i deras hem. Det räknas som ärende även om det bara handlar om att fråga efter vägen.

Min privata gissning är att Taxichauffören skulle tjuvlåna toaletten.
 
Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger kvar i soffan. Hör hur det knackar igen så jag börjar resa på mig, tänker att det kanske är något viktigt. Sedan hör jag hur dörren öppnas, tänker förstås att det kanske är mamma eller pappa som hade vägarna förbi, vem annars skulle först knacka sen öppna dörren?!

Kommer ner från övervåningen och där står en okänd man!!! Har öppnat dörren och står och kikar in. En taxichaufför. Jag blir vansinnig direkt, man öppnar väl inte dörren och kikar in hos någon man inte känner, oavsett ärende!? Hans ursäkt var att han inte visste vart han skulle och ville fråga om vägen. Men för i helvete man öppnar väl inte någons dörr!!!

Jag gick ut och tog kort på bilen och loggan till taxibolaget. Sedan öppnade jag bildörren för att fota hans taxileg. Då gapar han om att jag inte får öppna hans bildörr. Skojar han med mig eller, han har ju precis öppnat dörren till mitt privata hem!!! Bor liksom i ett hus på landet, det är ju inte direkt otydligt att det är en privat bostad.

Var ju skärrad och upprörd hela dagen igår, ensam hemma och så öppnar en okänd man dörren och kikar in! Vet ju inte vad det är för människa, han kan ju ha gjort vad som helst!

Nu glömmer jag inte att låsa dörren...
Hade han ingen GPS? Känns som man valt fel yrke om man blir sådär sinnesförvirrad och sen öppnar dörrar till okända :rofl:
 
Inget brott har begåtts, så ni kan sluta upp med att hojta efter polisen nu.
Även om händelsen kan vara nog så obehaglig så får man faktiskt leta efter folk i deras hem. Det räknas som ärende även om det bara handlar om att fråga efter vägen.

Min privata gissning är att Taxichauffören skulle tjuvlåna toaletten.
Men alltså tjuvlåna någon annans toalett sådär :wtf:
 
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott, inget snack om saken. Att han dessutom satt kvar i bilen länge efter gör ju saken bara ännu värre. Hade du inte skrivit taxi och taxichaufför utan bara situationen som sådan hade jag direkt sagt att det rörde sig om ett inbrottsförsök/rekande inför inbrott.
Jag hade faktiskt inte alls tagit lätt på det, och även om han får skäll av chefen, är faktiskt en polisanmälan på sin plats.
 
Att öppna en stängd dörr till en bostad när man inte alls känner de som bor där är långt över gränsen. Jag tycker det låter misstänkt likt ett stöldförsök.
Fast vore det ett stöldförsök skulle man väl knappast åkt dig med sin företagsbil, knackat flera gånger och sedan stannat kvar efter man blivit påkommen? Jag tycker som sagt inte att det är rimligt med en polisanmälan efter händelserna som beskrevs i TS, hade någon däremot kommit dit anonymt utan bil eller parkerat en bit ifrån, smugit in i huset så tyst som mjöligt osv, då hade det varit en helt annan sak.
 
Det är ett solklart fall av hemfridsbrott, inget snack om saken. Att han dessutom satt kvar i bilen länge efter gör ju saken bara ännu värre. Hade du inte skrivit taxi och taxichaufför utan bara situationen som sådan hade jag direkt sagt att det rörde sig om ett inbrottsförsök/rekande inför inbrott.
Jag hade faktiskt inte alls tagit lätt på det, och även om han får skäll av chefen, är faktiskt en polisanmälan på sin plats.
Om detta är ett solklart fall av hemfridsbrott, hur ser du på uppsåtsfrågan?

Edit: såhär försiktigt uttrycker sig en jurist på lawline:

”FRÅGA
Om en tidigare vän stränger sig in i mitt hem och tidigare haft nyckel utan att lämna tillbaka den frivilligt, klassas det som hemfridsbrott också?
SVAR
Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga. Hemfridsbrott regleras i Brottsbalken (BrB), närmare bestämt 4 kap 6§. Hemfridsbrott innebär att någon olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad. Eftersom att, så som jag uppfattar situationen, din tidigare vän trängt sig in i din bostad utan din tillåtelse så skulle alltså hemfridsbrott kunna bli aktuellt, men det är upp till domstolen att bedöma.”

https://lawline.se/answers/hemfridsbrott-och-olaga-forfogande

Men du kan alltså, utifrån ett inlägg på internet, konstatera ett solklart fall av hemfridsbrott. Den där juridiken på gymnasiet som du brukar hänvisa till måste ha varit i särklass ;)
 
Senast ändrad:
På riktigt alltså, snacka om en höna av en fjäder, typ trådhysteri. Obehagligt? Javisst, men att ens överväga att slösa polisens skrala resurser på sånt här är ju rent av löjeväckande.
Säg att en sån anmälan mot all förmodan skulle passera papperskorgen, tror någon verkligen att en åklagare kommer att väcka åtal för att någon efter att ha knackat på, öppnar dörren för att se om där finns någon att fråga om han kommit rätt/eller fråga om vägen?

Att han satt kvar i bilen en stund beror mest troligt på att han kollade karta/ringde för en mer utförlig vägbeskrivning/adress för att komma sig dit han skulle.

Edit; hade reaktionerna varit lika starka om taxichauffören varit en kvinna?
 
Olovligen ska det tolkas som att man måste brutit sig in eller räcker det att man gått in i ett öppet fönster eller en dörr?

I kap 4 står det såhär:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 090
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 657
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp