När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Jag har inte argumenterat varken för eller emot en polisanmälan. Jag har skrivit att det går att anmäla då hemfridsbrott är ett brott.
Du har hävdat att han har brutit mot lagen och får ta konsekvenserna för det. Du vet inte ens att han brutit mot lagen, det är bara i buke-juridik man kan vara såhär tvärsäker baserat på så extremt lite information.
 
Varför argumenterar du med mig om det obehagliga i att någon kliver in sådär? Det är väl självklart att det är.

Ja, hemfridsbrott är ett brott. Om den här taxichauffören begick ett brott vet vi dock inte.
Du skrev i ditt inlägg att det är normalt att gå in i hus på landet. Jag skrev att det inte är det och att det är lika obehagligt när det händer oavsett om man bor i hus eller lägenhet. Det är inte att argumentera med dig om obehaglighets faktorn.

Nej om ett brott har blivit begånget i just det här fallet hade ju en domstol fått ta ställning till om en anmälan hade gjorts och ärendet hade kommit så långt. Däremot om nu @Thrillie hade velat göra en anmälan så hade det gått att göra det då termen hemfridsbrott finns.
 
Du har hävdat att han har brutit mot lagen och får ta konsekvenserna för det. Du vet inte ens att han brutit mot lagen, det är bara i buke-juridik man kan vara såhär tvärsäker baserat på så extremt lite information.
Nej. Jag har skrivit att om man har begått ett brott så får man ta konsekvenserna av det.
 
Du skrev i ditt inlägg att det är normalt att gå in i hus på landet. Jag skrev att det inte är det och att det är lika obehagligt när det händer oavsett om man bor i hus eller lägenhet. Det är inte att argumentera med dig om obehaglighets faktorn.

Nej om ett brott har blivit begånget i just det här fallet hade ju en domstol fått ta ställning till om en anmälan hade gjorts och ärendet hade kommit så långt. Däremot om nu @Thrillie hade velat göra en anmälan så hade det gått att göra det då termen hemfridsbrott finns.
Nej, jag skrev inte att det var normalt. Jag skrev ”Inte minst eftersom hon bor på landet, där verkar det inte ovanligt har jag lärt mig här.”
 
Jag vet inte varför han öppnade dörren, kanske skulle han hämta någon som han inte visste om den kunde ta sig ut själv? Kanske skulle han se om han kunde stjäla något? Kanske han bara inte tänkte sig för? Kanske hann han inte ropa innan han såg mig, och blev lika förvånad som jag? (Det är inte var dag man ser en kvinna i pyjamasbyxor med rävar på?! 😂 ) Ingen ide att spekulera, ingen skada skedd mer än att jag blev lite skärrad och arg.
Det är ju inte så ovanligt att taxi hämtar upp äldre personer, då är de nog rätt vana vid att de får kliva in och hjälpa dom ut. Min dementa svärfar bli upplockad med taxi varje gång han ska till dagcenter och då får de kliva in i huset och hjälpa svärmor att valla svärfar igenom huset ut till taxin. Så jag upplever det inte så konstigt att han klev in, men absolut han borde ha ropat eller på annat sätt gett sig till känna.
 
Du skrev i ditt inlägg att det är normalt att gå in i hus på landet. Jag skrev att det inte är det och att det är lika obehagligt när det händer oavsett om man bor i hus eller lägenhet. Det är inte att argumentera med dig om obehaglighets faktorn.

Nej om ett brott har blivit begånget i just det här fallet hade ju en domstol fått ta ställning till om en anmälan hade gjorts och ärendet hade kommit så långt. Däremot om nu @Thrillie hade velat göra en anmälan så hade det gått att göra det då termen hemfridsbrott finns.
Det hör inte till det normala att klampa in till folk sådär man inte känner eller vet någonting om oavsett vart man bor. Tycker det låter märkligt. Varför skulle det vara skillnad beroende på om det är en villa eller lägenhet :crazy:
 
Det hör inte till det normala att klampa in till folk sådär man inte känner eller vet någonting om oavsett vart man bor. Tycker det låter märkligt. Varför skulle det vara skillnad beroende på om det är en villa eller lägenhet :crazy:
Inlägget du citerar var till mig men jag vill bara påpeka att jag inte skrev alls det som jag påståtts ha skrivit. Varken ”normalt” eller hus vs lägenhet nämnde jag överhuvudtaget.
 
Det är ju inte så ovanligt att taxi hämtar upp äldre personer, då är de nog rätt vana vid att de får kliva in och hjälpa dom ut. Min dementa svärfar bli upplockad med taxi varje gång han ska till dagcenter och då får de kliva in i huset och hjälpa svärmor att valla svärfar igenom huset ut till taxin. Så jag upplever det inte så konstigt att han klev in, men absolut han borde ha ropat eller på annat sätt gett sig till känna.
Så stort det har blivit!
Jag tror taxiföraren är helt oskyldig till det påstådda hemfridsbrottet, men rätt skyldig till att ha agerat en smula klumpigt.
Som du skrev är de ju vana vid att de får gå in, alltså öppna dörren och ropa och gå in och hjälpa ut. Vad jag har kunnat läsa här öppnade han dörren och kikade in, han gick väl inte ens in? Vet vi om han ens HANN ropa Hallå till TS innan TS kom? Han såg nog att dörren var olåst och tänkte att det nog var någon hemma som han kunde fråga ändå och vem vet om han var på väg att ropa Hallå när han såg TS komma? Att han blev irriterad över att hon blev arg och skärrad är egentligen inte så konstigt om han inte menade något illa, han försökte ju förklara några gånger, om jag förstått det rätt, att han bara skulle fråga efter vägen, men TS trodde ju inte på honom utan var mest arg och han kanske kände att han inte kunde resonera med henne och kände sig oskyldigt anklagad för ett allvarligt brott? Ingen vettig reaktion, men det finns människor utanför buke som inte är så perfekta och som inte reagerar som man ska alla gånger.

Att han satt kvar i bilen är ju inte alls konstigt om han inte hittade vägen så som Gnist redan påpekat, GPSen kanske inte fungerade, han kanske ringde för att förtydliga och få vägbeskrivning osv. Bara för att en taxi HAR en GPS behöver det inte betyda att den fungerar perfekt i varenda ett läge den används. Tro det eller ej liksom, det är en teknisk apparat och de har lite som ett eget liv och det händer att sådana slutar fungera.

Är det verkligen så svårt att fria istället för att fälla alltid? Det kan ju faktiskt vara så att den här mannen var helt ärlig. Ja, klantig, klumpig, korkad, kanske till och med dåligt uppfostrad och socialt okompetent, vem vet, men kanske helt ärlig i handlandet.
 
Tvärtom, nu hade han en "legitim" orsak att ringa på, är det då ingen hemma är det en minuts verkan att gå in, ta en plånbok på byrån, en bärbar dator från skrivbordet eller ringar från smyckeskrinet. Ingen som såg taxibilen kommer att uppmärksamma den men en anonym bil som ställs undanskymt och en person utan ärende reagerar de flesta på idag. Det här är ju ingen planerad större kupp mot någon som tros ha stora värden hemma.

En typ som åker runt i arbetskläder, sin arbetsbil och randomknackar för att göra spontana inbrott?
 
En typ som åker runt i arbetskläder, sin arbetsbil och randomknackar för att göra spontana inbrott?
Tycker du att det är normalt att öppna dörren till andras hem och titta in efter att man knackat på och ingen öppnat om man vill fråga om vägen? Jag tycker det är misstänkt och här har inbrott skett på liknande sätt, inte med taxibil men med andra firmabilar, hantverkarbilar.
 
Att han blev irriterad över att hon blev arg och skärrad är egentligen inte så konstigt om han inte menade något illa, han försökte ju förklara några gånger, om jag förstått det rätt, att han bara skulle fråga efter vägen, men TS trodde ju inte på honom utan var mest arg och han kanske kände att han inte kunde resonera med henne och kände sig oskyldigt anklagad för ett allvarligt brott? Ingen vettig reaktion, men det finns människor utanför buke som inte är så perfekta och som inte reagerar som man ska alla gånger.

Klippt lite i citatet och min fetning. Jag har aldrig sagt att jag inte trodde på honom, det har ingenting med detta att göra. Jag trodde inte han var en inbrottstjuv/rekade/ville mig något illa. Men oavsett så öppnar man inte dörren till en okänd persons hem om det inte gäller något allvarligt. Nu drar du lite väl höga växlar här med att han skulle känna sig anklagad för ett brott, jag nämnde inget till honom om att han hade begått något brott. Jag var mest arg och sa att man öppnar inte dörrar till privata bostäder utan anledning. Ja, i mina ögon är "fråga om vägen" inte en anledning att öppna någons dörr och kika in. Knacka på och se om någon öppnar, ja visst självklart! Men inte öppna dörren.
 
Klippt lite i citatet och min fetning. Jag har aldrig sagt att jag inte trodde på honom, det har ingenting med detta att göra. Jag trodde inte han var en inbrottstjuv/rekade/ville mig något illa. Men oavsett så öppnar man inte dörren till en okänd persons hem om det inte gäller något allvarligt. Nu drar du lite väl höga växlar här med att han skulle känna sig anklagad för ett brott, jag nämnde inget till honom om att han hade begått något brott. Jag var mest arg och sa att man öppnar inte dörrar till privata bostäder utan anledning. Ja, i mina ögon är "fråga om vägen" inte en anledning att öppna någons dörr och kika in. Knacka på och se om någon öppnar, ja visst självklart! Men inte öppna dörren.
Nej, "man gör inte så", men ibland händer det saker som folk gör som inte passar in i normen av hur man "ska" handla utan att det ens är tänkt att handla om något elakt eller kriminellt beteende bakom, baka tanklöshet. Att bli så upprörd och skärrad som du uppenbart blev påverkade alldeles säkert mannens egen reaktion på situationen så att hans eget handlande när han blev "påkommen" var att sätta sig i försvarsställning. Vissa människor reagerar så utan att mena något illa med det. Något som han skulle behöva arbeta med, men vem säger att han å andra sidan inte gör det redan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 034
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp