När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Och Lindomefallet är tämligen misshandlat i mediarapporteringen. Minns att vi läste om det på juristprogrammet, och minns jag rätt så tror jag inte man blir så mycket klokare av att läsa det med agendan att man ska få en bättre förståelse för hur svårt det kan vara att döma i enskilda fall.
Var just det fetade jag menade
 
Men då fortsätter man väl inte med det mest privata/nakna om det knackar upprepade gånger?
Det är ju inte så att jag knackar och sedan öppnar dörren i samma andetag.
Tja, det beror ju på vad man gör som är privat om man ens hinner göra något. Nu låser jag alltid dörren men står jag naken så hinner jag knappast klä mig på den sekund folk väntar.
 
Var just det fetade jag menade
Men det gäller alla fall. I en tråd på buke kan du aldrig dra slutsatsen om hur det skulle dömas OM det ledde till polisanmälan —> förundersökning —> åtal —> rättegång —> dom.

Och ett mål där endera av eller båda av två personer slagit ihjäl en tredje med en stekpanna är fullständigt väsensskilt från en händelse där en taxichaufför klivit in hos en bukefalist.
 
Men det gäller alla fall. I en tråd på buke kan du aldrig dra slutsatsen om hur det skulle dömas OM det ledde till polisanmälan —> förundersökning —> åtal —> rättegång —> dom.

Och ett mål där endera av eller båda av två personer slagit ihjäl en tredje med en stekpanna är fullständigt väsensskilt från en händelse där en taxichaufför klivit in hos en bukefalist.
Är du säker? :rofl::rofl::rofl: TS kanske tänkte hota med stekpannan :idea::angel:


Sitter inte var och varannan i fängelse för att ha knackat på och öppnat en främlings dörr för att fråga efter vägen? (obs ironi)
 
Men då fortsätter man väl inte med det mest privata/nakna om det knackar upprepade gånger?
Det är ju inte så att jag knackar och sedan öppnar dörren i samma andetag.

Om jag gör något privat och det ringer/knackar så tystnar jag ner, men öppnar inte/svarar inte om jag inte vill.
Och det ska man ha rätt till. Att neka kontakt i sitt egna hem. På samma sätt som att inte svara i telefon.
Som jag sa: om man inte öppnar ska det respekteras, även om man bor i hus.

Skulle du tycka att Jehovas vittnen, dörrförsäljare, Kronofogden m m också ska ha rätt att stå i flera minuter och knacka/ringa och sedan öppna och ropa?
Det är otroligt invasivt.

Möjligen kan jag köpa ditt argument om det rör sig om väntat och planerat besök från vänner och familj - eventuellt, men aldrig annars.
 
Det verkar som att det är bäst att se till att aldrig hamna i den sitsen att behöva någon form av hjälp där man inte kan ringa någon. Då kan man tydligen hamna ur askan i elden.
/Glad att bo där jag bor
 
Alltså, har läst hela tråden, och är faktiskt lite förvånad över tonen i den stundtals. Påminner mer om något fuffens på gång? a'la ort/byagrupper på FB.

Ja, taxichauffören uppförde sig klumpigt och lite märkligt, och ja, TS har rätt att bli upprörd, men jag tycker överlag att TS skötte det hela på en bra och rimlig nivå.

Man behöver ju självklart inte vara överdrivet naiv, men att gå så långt som att anklaga någon för att ha haft kriminella intentioner, dra in polisanmälan och pressen, dessutom enbart baserat på en ensidig version på nätet, känns kanske lite väl i överkant.

Det finns ju massor av människor som inte har det där med sociala koder på klart, eller så kan det vara skillnad i hur man är uppväxt.
 
Oj vad den här tråden har gått överstyr på vissa håll 🙈
För ett tag sen klev en in en okänd människa i min hall utan att knacka eller säga något.
Jag låg i soffan och surfade på mobilen, märkte det eftersom min hund kutade ut i hallen.
Hen skulle tydligen till någon granne.
Min reaktion var mest, aight och jag återvände till soffan och surfandet.
 
Vad jag förstått så gick mannen inte in, han kikade in genom en gläntad dörr. Det är kanske liiite skillnad ändå? Fortfarande inte ok, men..... Många taxichaufförer är invandrare som kanske inte har stenkoll än på svenska oskrivna lagar, kan det ha varit en del av förklaringen?
Dörren var vidöppen och karln hade stuckit in huvudet, men inte mer än så, han hade inte gått innanför tröskeln. Huvudet var inne i hallen, inget mer 😅
 
Dörren var vidöppen och karln hade stuckit in huvudet, men inte mer än så, han hade inte gått innanför tröskeln. Huvudet var inne i hallen, inget mer 😅

Jag måste läst ditt ursprungsinlägg lite dåligt, för jag trodde att han kommit in, att han stod i hallen.
Sådär som han gjorde känner jag att jag också skulle kunna göra. Jag är inte den som ropar "Hallåå" direkt, för jag vill liksom inte störa mer än nödvändigt.
 
Jag måste läst ditt ursprungsinlägg lite dåligt, för jag trodde att han kommit in, att han stod i hallen.
Sådär som han gjorde känner jag att jag också skulle kunna göra. Jag är inte den som ropar "Hallåå" direkt, för jag vill liksom inte störa mer än nödvändigt.
Nej han hade inte hunnit så långt än, tror att han hörde att jag kom nedför trappen så han klev inte in.
Men skulle du verkligen öppna dörren sådär hos någon du inte känner och som du inte har något egentligt ärende till?
Jag har nämligen svårt att förstå att någon skulle öppna dörren hos någon de inte känner bara för att t.ex. fråga om vägen. Jag tänker att om ingen öppnar, då får man acceptera det, antingen att det inte är någon hemma eller att den som är hemma inte vill öppna helt enkelt. Självklart annat i en nödsituation, men att inte hitta dit man ska kan ju knappast klassas som en nödsituation.
 
Men allt det mest privata sker väl oftast inte precis vid ytterdörren.
Jag skulle inte öppna om det är fråga om en liten lägenhet. Men i stora hus utan ringklocka är inte så säkert att en knackning hörs och en hel del hus har fortfarande farstu och en till stängd dörr innan man "inne på riktigt "
Hur vet du det? Det finns folk som har sex i hallen, ska de inte få det om de glömt låsa dörren?
Nej, skulle du avbryta sex för att gå och öppna dörren? 😂😘
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 034
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp