När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Fast då efter tillsägelse?

Alltså, jag vet absolut inget om hemfridsbrott. Men det verkar orimligt att det är ett brott man riskerar att begå genom.att tex svänga in på en gårdsplan, kolla gps och sen vända, när man har kört fel.
Nu gjorde du en buke-hårddragning :D

T.ex. så är alla välkomna i mitt hem. Jag älskar att få besök. Och de är hemma hos mig när de är på min gårdsplan.

Behöver man vända på min gärd är det fullt ok. Men sätta sig i sin bil och vänta i tio minuter känns inte OK. Som att kliva in i huset och sitta på en stol i tio minuter utan att vara inbjuden och välkommen.

Men kommer tio bilar in på min gård för att hälsa på och umgås skulle det vara :love::love::love::love::love:
 
Främst kulturella tror jag. Här i Skåne har jag inte upplevt att det är en alls normal sak att göra, inte ens långt ute på landet i gårdar där folk bott i generationer.

Själv är jag uppväxt med att det är oartigt att stå kvar och vänta på att bli insläppt - behöver jag någon jäkla betjänt eller!? :D - vilket har lett till både förskräckelse och uppläxning här när jag nämnt det tidigare. Men det är klart det finns kulturella skillnader även inom ett land, och man behöver inte anta att mitt sätt är det rätta alla gånger.

Med det sagt hade jag också jagat karln ur huset och varit upprörd - för här är det inte en del av kulturen, och hojtar gör man direkt man öppnar om det är det - och jag hade nog faktiskt ringt polisen om han satt kvar på gården i tio minuter efteråt. Anmälan om hemfridsbrott hade jag nog inte tänkt åt ena eller andra hållet, jag hade varit arg och rädd. Har man upptäckt en främmande man halvvägs in i ens hus, grälat om saken, och sen sitter han kvar i bilen utanför huset? Det hade jag upplevt hotfullt.
Precis så tänker jag med samt att han inte bad om ursäkt el liknande.
 
Och jag tycker det är jättebra att ringa Polisen. De är väldigt tillmötesgående och bollar med en ang specifika situationen. Dvs det blir inte alltid anmälan bara för att en ringer och rådfrågar Polisen.
 
Fast det vet vi ju inte.
Jo, men det skrev @Thrillie att han inte hade gjort.

#24
"Det som gjorde att jag blev så upprörd var just att han öppnade dörren och kikade in, utan att ropa hallå eller liknande för att göra mig medveten om att han var där. Eftersom han inte gjorde det kändes det som att han "smög" in. Sedan bad han inte om ursäkt utan fortsatte att tjata om att han "skulle bara fråga om vägen" och blev snarare mest bara irriterad på mig för att jag blev arg."
 
Personligen får jag spunk på såna där som står och väntar på att man ska masa sig iväg och öppna dörren. Knacka och kliv på för bövelen, men det har i af de flesta jag känner lärt sig vid det här laget. Tack och lov :bow:
Håller helt med. Av någon konstig anledning knackar folk på när jag står vid spisen, nej tänker inte flytta maten från plattan eller något annat som måste göras innan jag springer ner för trappan för att öppna dörren, sannolikheten att jag hörs när jag skriker 'Kom in' är minimal.
 
... vars connection med den här händelsen är exakt NOLL.

Den här tråden blir bara mer och mer absurd.

Och Lindomefallet är tämligen misshandlat i mediarapporteringen. Minns att vi läste om det på juristprogrammet, och minns jag rätt så tror jag inte man blir så mycket klokare av att läsa det med agendan att man ska få en bättre förståelse för hur svårt det kan vara att döma i enskilda fall.
 
Och Lindomefallet är tämligen misshandlat i mediarapporteringen. Minns att vi läste om det på juristprogrammet, och minns jag rätt så tror jag inte man blir så mycket klokare av att läsa det med agendan att man ska få en bättre förståelse för hur svårt det kan vara att döma i enskilda fall.
Haha, precis. :D

Alltså jag kommer ihåg att när man tittade närmare på det så var det inte så enkelt som det framställdes - att det bara skulle vara att skylla på varann för att gå fria.

Minns att jag inte minst hade invändningar mot vad det kallades i nyhetsrapporteringen: stekpannemordet. En stackars stekpanna hade tagits av daga igen.
 
Trädgård är som utgångspunkt inom hemfridszonen och således inom det område där man kan dömmas för hemfridsbrott (undantaget är t.ex utkanten på stora trädgårdar). Det känns inte helt givet att uppfarten skulle räknas till hemfridszonen, utan det beror nog på i det enskilda fallet.

Om jag minns rätt bygger konstruktionen som gör att man kan gå in på en främmande persons tomt och ringa på dörren på ett presumerat samtycke. Det får till följd att om ngn i det enskilda fallet vet att hen inte är välkommen att ringa på dörren/stanna kvar på tomten så kan den personen dömmas för hemfridsbrott om den ändå gör det.
 
Men alltså va? Öppnar du ytterdörren om du inte får svar på knackning/dörrklocka?
Men du skriver samtidigt att du inte vill tränga dig på?

Det får i sin tur Min sociala ångest att gå i taket.
Den enda som får öppna hos mig och min sambo är hans dotter - och hon har också lärt sig den hårda vägen vad som händer när man klampar in oanmält den veckan hon har mammavecka :angel:

(Ja man kan självklart låsa dörren men inte alltid vi gör det, min sambo är glömsk till förbannelse)

Tänk om man alltså typ.. har sex? Går runt naken efter duschen? Ligger i fosterställning och gråter och har en livskris?
Det finns så mycket som är så privat att inte ens bara glutta och ropa ”hallå” är acceptabelt. Vill man inte öppna så ska man få vara ifred!
Men allt det mest privata sker väl oftast inte precis vid ytterdörren.
Jag skulle inte öppna om det är fråga om en liten lägenhet. Men i stora hus utan ringklocka är inte så säkert att en knackning hörs och en hel del hus har fortfarande farstu och en till stängd dörr innan man "inne på riktigt "
 
Hur vet du att han inte tänkte sno plånboken? Han kanske bara skyllde på att han skulle fråga om vägen.
Samma hände mig en gång, jag bodde i ett torp och rätt vad det var ryckte det hårt i dörrhandtaget. Jag gick dit och öppnade och då var en okänd kvinna på väg tillbaka till bilen som stod med motorn igång och en man vid ratten. Jag frågade vad de ville och hon svarade att de skulle fråga efter vägen till ”Johansson”. Trodde henne inte ett ögonblick.
Hur vet du att han tänkte det? Jag vet ju int hur du gör men jag jobbar efter devisen hellre fria än fälla. Hade jag varit TS och misstänkt att han hade onda avsikter hade jag självklart anmält men vad jag minns från tråden nu har TS själv sagt att hon inte misstänkte något sådant.

Jag tvivlar inte på att du blivit utsatt och det är jättetrist, men det betyder inte automatiskt att din erfarenhet är applicerbart på alla andra liknande situationer.
 
Men allt det mest privata sker väl oftast inte precis vid ytterdörren.
Jag skulle inte öppna om det är fråga om en liten lägenhet. Men i stora hus utan ringklocka är inte så säkert att en knackning hörs och en hel del hus har fortfarande farstu och en till stängd dörr innan man "inne på riktigt "
Det beror ju på hur man bor. Öppnar du vår ytterdörr (på vårt hus) ser du rakt in i sovrummet därifrån.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 030
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 634
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp