NÄR ska man avmaska?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vet att jag måste fråga en veterinär, men chansen att få tag på en fredag eftermiddag är väl minimal. Jag har gjort kolla masken, och fått tillbaka svaret på (den ena) hästen. Hon hade precis på gränsen mellan lite och måttlig nivå på liten och/eller stor blodmask (noll på övrigt).

Vart drar man gränsen för när man ska avmaska? Det enda som står i papperna är att det ska rådfrågas med veterinär. Jag avvaktar att släppa på bete innan jag vet, så att avvakta till veterinärtiden måndag morgon är egentligen det sista jag vill just nu.
 
Jag vet att jag måste fråga en veterinär, men chansen att få tag på en fredag eftermiddag är väl minimal. Jag har gjort kolla masken, och fått tillbaka svaret på (den ena) hästen. Hon hade precis på gränsen mellan lite och måttlig nivå på liten och/eller stor blodmask (noll på övrigt).

Vart drar man gränsen för när man ska avmaska? Det enda som står i papperna är att det ska rådfrågas med veterinär. Jag avvaktar att släppa på bete innan jag vet, så att avvakta till veterinärtiden måndag morgon är egentligen det sista jag vill just nu.
Det beror på en massa faktorer, det är därför det inte finns några direkta gränser skrivna på provsvaret.

Vad går hästen i för hage, alltså storlek, hur tas den om hand, hur många hästar, hur är den betad tidigare, osv. Hur gammal är hästen. Har du historik på smittnivån på hästen? Vad har de andra hästarna som släpps där?
 
Det beror på en massa faktorer, det är därför det inte finns några direkta gränser skrivna på provsvaret.

Vad går hästen i för hage, alltså storlek, hur tas den om hand, hur många hästar, hur är den betad tidigare, osv. Hur gammal är hästen. Har du historik på smittnivån på hästen? Vad har de andra hästarna som släpps där?

Jag har bara gjort provet en gång, i höstas och då hade hon inget. Hästen är åtta, går ihop med en annan häst som är sju (hans provresultat har inte kommit än) sommarhagen är stor, vinterhagen medel. De har bott här lite mer än ett år, innan dess har det varit tomt i minst tre år.
 
Har den alltså även stora blodmasken dvs du har gjort odling för den? Inte bara det vanliga träckprovet som ju avser lilla blodmasken ?
 
Har den alltså även stora blodmasken dvs du har gjort odling för den? Inte bara det vanliga träckprovet som ju avser lilla blodmasken ?

Nej, det är det vanliga. Den blå asken. Formuleringen i mitt första inlägg är exakt det som stod i mejlet.

Jag har dock pratat med en veterinär i eftermiddag. Han tyckte att om den andra ponnyn inte har något (hans provsvar har inte kommit) så kan vi vänta till i höst, men om han har kan jag lika gärna avmaska båda. Han tyckte att under 300 EPG var det ingen fara, hon hade som sagt 250.
 
Nej, det är det vanliga. Den blå asken. Formuleringen i mitt första inlägg är exakt det som stod i mejlet.

Jag har dock pratat med en veterinär i eftermiddag. Han tyckte att om den andra ponnyn inte har något (hans provsvar har inte kommit) så kan vi vänta till i höst, men om han har kan jag lika gärna avmaska båda. Han tyckte att under 300 EPG var det ingen fara, hon hade som sagt 250.

Jag svarade och frågade utifrån detta du skrev

Jag har gjort kolla masken, och fått tillbaka svaret på (den ena) hästen. Hon hade precis på gränsen mellan lite och måttlig nivå på liten och/eller stor blodmask (noll på övrigt).

Det är en annan odling man gör ang stora blodmasken .

Är det lilla blodmasken så hamnar ju din häst under värdena som det bedöms inte behövs avmaskas för så då har du inget problem .

Om någon av hästarna har stora blodmasken utifrån odling bör bägge ju avmaskas . Om bara en av hästarna har EPG högt på lilla blodmasken behöver inte den andra hästen avmaskas.
 
Senast ändrad:
Jag svarade och frågade utifrån detta du skrev



Det är en annan odling man gör ang stora blodmasken .

Är det lilla blodmasken så hamnar ju din häst under värdena som det bedöms inte behövs avmaskas för så då har du inget problem .

Ja, fast det står exakt lilla och/eller stora blodmasken i svaret jag fick på mejlen? Det står alltså verkligen och/eller, det är inget jag snurrar till eller hittar på.

Men är det bara lilla som ingår i den blå asken så är det väl det de har svarat på. Dumt att skriva något om den andra överhuvudtaget då kan jag tycka.
 
Ja, fast det står exakt lilla och/eller stora blodmasken i svaret jag fick på mejlen? Det står alltså verkligen och/eller, det är inget jag snurrar till eller hittar på.

Men är det bara lilla som ingår i den blå asken så är det väl det de har svarat på. Dumt att skriva något om den andra överhuvudtaget då kan jag tycka.
De vet inte vilken av dem det rör sig om om du inte odlar. De bägge arternas ägg ser likadana ut och det är ju äggen man räknar.
 
Ja, fast det står exakt lilla och/eller stora blodmasken i svaret jag fick på mejlen? Det står alltså verkligen och/eller, det är inget jag snurrar till eller hittar på.

Men är det bara lilla som ingår i den blå asken så är det väl det de har svarat på. Dumt att skriva något om den andra överhuvudtaget då kan jag tycka.

Det kan vara otydligt ja. Det finns mycket att önska ang info för hästägare ang parasiter.
Om du inte beställt odling på stora blodmasken så har inget resultat redovisats på den utan då gäller det lilla blodmasken.
 
De vet inte vilken av dem det rör sig om om du inte odlar. De bägge arternas ägg ser likadana ut och det är ju äggen man räknar.

Fast nej ? Lilla blodmasken kan ses direkt utifrån träckprov det är den man provar för ang vanligt träckprov och får svar om.
Stora blodmasken behöver man ta odling på och får svar om den finns eller inte senare separat . - inget i vilken mängd EPG osv .
 
Det kan vara otydligt ja. Det finns mycket att önska ang info för hästägare ang parasiter.
Om du inte beställt odling på stora blodmasken så har inget resultat redovisats på den utan då gäller det lilla blodmasken.
Nej, EPG-värdet gäller för blodmask generellt, inte bara liten blodmask. Det kan vara 100% stor blodmask eller 10% stor blodmask eller tvärtom eller vilken förhållande som helst. Odlingen visar bara om det öht finns stor blodmask och då är det en del av EPGn. Det är alltså EPG på stor och/eller liten blodmask och inget annat eftersom det inte går att avgöra på äggnivå.
 
Nej, det är det vanliga. Den blå asken. Formuleringen i mitt första inlägg är exakt det som stod i mejlet.

Jag har dock pratat med en veterinär i eftermiddag. Han tyckte att om den andra ponnyn inte har något (hans provsvar har inte kommit) så kan vi vänta till i höst, men om han har kan jag lika gärna avmaska båda. Han tyckte att under 300 EPG var det ingen fara, hon hade som sagt 250.
Om veterinären överväger att inte avmaska så borde han sagt till dig att göra odling för stor blodmask.
 
Nej, EPG-värdet gäller för blodmask generellt, inte bara liten blodmask. Det kan vara 100% stor blodmask eller 10% stor blodmask eller tvärtom eller vilken förhållande som helst. Odlingen visar bara om det öht finns stor blodmask och då är det en del av EPGn. Det är alltså EPG på stor och/eller liten blodmask och inget annat eftersom det inte går att avgöra på äggnivå.

Då tycker jag ni bör seriöst göra en insats ang hur träckprov och odlingar osv presenteras och tas betalt för från veterinär . Som du vet har jag adresserat den problematiken sen länge hur bristfällig kunskap/krav är.
 
Då tycker jag ni bör seriöst göra en insats ang hur träckprov och odlingar osv presenteras och tas betalt för från veterinär . Som du vet har jag adresserat den problematiken sen länge hur bristfällig kunskap/krav är.
Jag förstod inte riktigt den första meningen. Kan du prova igen med annan formulering eller utveckla? (Jag vill väldigt gärna förstå dig rätt)
 
Jag förstod inte riktigt den första meningen. Kan du prova igen med annan formulering eller utveckla? (Jag vill väldigt gärna förstå dig rätt)

Jag provar igen

Nej, EPG-värdet gäller för blodmask generellt, inte bara liten blodmask. Det kan vara 100% stor blodmask eller 10% stor blodmask eller tvärtom eller vilken förhållande som helst. Odlingen visar bara om det öht finns stor blodmask och då är det en del av EPGn. Det är alltså EPG på stor och/eller liten blodmask och inget annat eftersom det inte går att avgöra på äggnivå.
 
Jag behöver inte få min text citerad. Jag vill förstå vad DU menade med din mening:

Då tycker jag ni bör seriöst göra en insats ang hur träckprov och odlingar osv presenteras och tas betalt för från veterinär .
Jag är som kommenterat förundrad över att träckprov enl dig är ekvivalent med att inkludera stora blodmasken osv ?

Jag har enl historik stort förtroende för din kunskap/erf osv . Men du är inte så bra på sociala media att utrycka dig/svara tydligt osv .
 
Jag är som kommenterat förundrad över att träckprov enl dig är ekvivalent med att inkludera stora blodmasken osv ?

Jag har enl historik stort förtroende för din kunskap/erf osv . Men du är inte så bra på sociala media att utrycka dig/svara tydligt osv .
Jag kanske är ovanligt trög idag men jag ser inget i det du sa nu som förklarar det jag önskade få förtydligat och det här senaste förstår jag ännu mindre av. Kan du försöka igen, så enkelt du bara kan.
 
Jag kanske är ovanligt trög idag men jag ser inget i det du sa nu som förklarar det jag önskade få förtydligat och det här senaste förstår jag ännu mindre av. Kan du försöka igen, så enkelt du bara kan.

Ja - sen när ang etablerat vanligt träckprov får man resultat på stora blodmasken utan att ta odling ?
 
Ja, fast det står exakt lilla och/eller stora blodmasken i svaret jag fick på mejlen? Det står alltså verkligen och/eller, det är inget jag snurrar till eller hittar på.

Men är det bara lilla som ingår i den blå asken så är det väl det de har svarat på. Dumt att skriva något om den andra överhuvudtaget då kan jag tycka.
När man köper en låda kolla masken så får man välja ifall man vill att de ska göra en odling på äggen som finns. Man kryssar i en liten ruta och de skickar en separat faktura, det ingår inte i grundpriset för bara lådan. Man kan även kolla om det finns bandmask om man kryssarna den rutan. Mot en till kostnad.
Först efter ca 14 dagar ser de på labbet om det finns stor blodmask bland de ägg man hittade i träcken vid första kontrollen.
Det är viktigt att kolla om hästen har stor blodmask, de kan finnas även vid låga epg och kommer alltså kunna spridas på ditt bete om du inte tagit en odling och fått rätt preparat maskmedel utskrivet.

Jag antar att det står och/eller stor blodmask eftersom man helt enkelt inte vet om det finns eller inte och det går inte att utesluta eftersom ingen odling är beställd.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 837
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 170
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 027
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp