Nästa gång?

Quez

Trådstartare
Jag vill undra. Det ska aldrig bli en nästa gång men kanske att jag kan få någon förståelse. Vad gick fel? Vad borde man gjort och inte gjort?

En häst fastnade i en myr, låg där länge, hittades och sen, där undrar jag vad man borde gjort. Tjatat mer på veterinären? Vetat vad för något hon borde fått. Inte ställt henne upp? Skadade det tarmarna?

Jag vet inte allt men lite och undrar så. Fanns det någonsin en chans att hon skulle klara sig? Borde man matat med annat? Äter hästar torv i brist på annat?

Troligen gör jag fel i att fråga, ni kan ju inte veta. Så många hästar fastnar väl inte och få verkar överleva så länge hon ändå gjorde, fyra, fem eller sex dagar.

Önskar så att hon hade hittats innan, att det hade blivit ett lyckligt slut.

Någon moderator kan ju flytta min fråga till aktuell existerande tråd, såg den innan men hittar inte nu. Molly, nordsvensken som försvann, hittades men inte klarade sig.

Vad borde man gjort? Vad är bra att tänka på när en häst dras upp så? Vem vet?
 
Jag vill undra. Det ska aldrig bli en nästa gång men kanske att jag kan få någon förståelse. Vad gick fel? Vad borde man gjort och inte gjort?

En häst fastnade i en myr, låg där länge, hittades och sen, där undrar jag vad man borde gjort. Tjatat mer på veterinären? Vetat vad för något hon borde fått. Inte ställt henne upp? Skadade det tarmarna?

Jag vet inte allt men lite och undrar så. Fanns det någonsin en chans att hon skulle klara sig? Borde man matat med annat? Äter hästar torv i brist på annat?

Troligen gör jag fel i att fråga, ni kan ju inte veta. Så många hästar fastnar väl inte och få verkar överleva så länge hon ändå gjorde, fyra, fem eller sex dagar.

Önskar så att hon hade hittats innan, att det hade blivit ett lyckligt slut.

Någon moderator kan ju flytta min fråga till aktuell existerande tråd, såg den innan men hittar inte nu. Molly, nordsvensken som försvann, hittades men inte klarade sig.

Vad borde man gjort? Vad är bra att tänka på när en häst dras upp så? Vem vet?
Terrängen hon försvinn i var rätt eländig, svårt ta sig fram, sen var hon oskodd, så svårt se spår efter henne. Hon var även ny på de stället så hon kände inte till omgivningen. Så troligtsvis har hon legat i myren sen dag 1, hon hittades på dag 4, Då brandkåren, frivilliga plus veterinär fick hjälpa henne upp. Hon var dock väldigt trött, så de besluta att hon skulle få vila bredvid myren under natten, ihop om att krafterna skulle komma tillbaka, Tyvärr visa de sig att hon fått vatten i lungorna, plus att det vart nått mer, jag inte kommer ihåg nu. Så hon fick tyvärr somna in där vid myren. :( De hade drönare med värmekamera för att hitta henne. Plus massa frivilliga som både red och sökte till fots.
 
Ja, många hjälpte till och alla ville henne väl.

Vad jag undrar är vad som gick fel? Är det olämpligt att mata en häst som inte ätit på länge? Borde hon fått något för att förhindra kolik av den troliga torv/mossa hon ätit? Var det olämpligt att ställa henne upp eller var det bara fel band? Kan de ha skadat hennes tarmar att få ett band så under magen? Vet veterinärer hur de ska göra? Jag är inte alltid så säker på det, de har ju fullt upp hela tiden hinner kanske inte riktigt. Hade hon klarat sig om veterinären kom tidigare?

Det är bra att stå upp för en häst men kan det vara skadligt när de inte stått på länge? Hade mer tid räddat henne?

Vatten i lungorna hade hon väl för att hon legat, om jag förstod rätt, det låter dock märkligt. Jag trodde hästar klarade att ligga ner. Någon hade ju haft en häst som legat ner fem dygn så varför blev det ett problem för henne?

Det var helt rätt att hon fick somna in, det är jag säker på hur vidrigt sorgligt det än är, hon hade kämpat färdigt. Jag vill bara förstå.
 
Ja, många hjälpte till och alla ville henne väl.

Vad jag undrar är vad som gick fel? Är det olämpligt att mata en häst som inte ätit på länge? Borde hon fått något för att förhindra kolik av den troliga torv/mossa hon ätit? Var det olämpligt att ställa henne upp eller var det bara fel band? Kan de ha skadat hennes tarmar att få ett band så under magen? Vet veterinärer hur de ska göra? Jag är inte alltid så säker på det, de har ju fullt upp hela tiden hinner kanske inte riktigt. Hade hon klarat sig om veterinären kom tidigare?

Det är bra att stå upp för en häst men kan det vara skadligt när de inte stått på länge? Hade mer tid räddat henne?

Vatten i lungorna hade hon väl för att hon legat, om jag förstod rätt, det låter dock märkligt. Jag trodde hästar klarade att ligga ner. Någon hade ju haft en häst som legat ner fem dygn så varför blev det ett problem för henne?

Det var helt rätt att hon fick somna in, det är jag säker på hur vidrigt sorgligt det än är, hon hade kämpat färdigt. Jag vill bara förstå.
Tror att det underlättar om du ställer mer tydliga frågor, det blir ganska diffust nu.

Men nej, att ligga en längre tid är skadligt för en häst och framför allt en som är såpass stor. I övrigt vet jag ej, jag är inte insatt. Men skulle inte tro att det är vettigt att mata en häst med det i den situationen nej.
 
Ja, många hjälpte till och alla ville henne väl.

Vad jag undrar är vad som gick fel? Är det olämpligt att mata en häst som inte ätit på länge? Borde hon fått något för att förhindra kolik av den troliga torv/mossa hon ätit? Var det olämpligt att ställa henne upp eller var det bara fel band? Kan de ha skadat hennes tarmar att få ett band så under magen? Vet veterinärer hur de ska göra? Jag är inte alltid så säker på det, de har ju fullt upp hela tiden hinner kanske inte riktigt. Hade hon klarat sig om veterinären kom tidigare?

Det är bra att stå upp för en häst men kan det vara skadligt när de inte stått på länge? Hade mer tid räddat henne?

Vatten i lungorna hade hon väl för att hon legat, om jag förstod rätt, det låter dock märkligt. Jag trodde hästar klarade att ligga ner. Någon hade ju haft en häst som legat ner fem dygn så varför blev det ett problem för henne?

Det var helt rätt att hon fick somna in, det är jag säker på hur vidrigt sorgligt det än är, hon hade kämpat färdigt. Jag vill bara förstå.
Hästars tunga kroppar gör att det inte är bra för dom att ligga ner för länge då det trycker på hjärtat.
 
Så någon form av vagga de har på hästsjukhus hade varit bäst? Tänk om brandkåren eller veterinären ändå haft tillgång till en sådan.
 
Så någon form av vagga de har på hästsjukhus hade varit bäst? Tänk om brandkåren eller veterinären ändå haft tillgång till en sådan.
Min gissning är att det hade varit bästa alternativet ja, men hon kan lika gärna fått skador redan från att ha legat där.
Du har nämnt något om bakbenen har jag för mig, kan tänka mig att det kan vara orsakat av en kombination av hur hon försökt ta sig upp och hur de lyfte henne.

Sen är det inte alltid mycket att göra, även om man hade önskat det. Ha ordentligt med ström i staketet är väl en relativ enkel förebyggande återgärd, men det är knappast svaret du efterfrågar.
Hade ni kollat det träsket innan/vet ni säkert att hon inte varit där mer än ett dygn? Ett dygn liggande sådär för en tung häst kan göra mycket skada interiört.
 
Förr sa en alltid att hästar som gått ner sig i dy/lera kämpade så mycket att dom sprängde sig. Att dom kämpade så mycket så hjärtat överansträngdes. Hästar ger ju inte upp på samma sätt som andra däggdjur.
 
Vatten i lungorna får mig att tänka att hästen kan ha fått i sig det medan hon kämpade i myren? Hon måste nog ha kämpat en hel del och då kan det säkert ha kommit in i lungorna när hon frustade, hämtade andan eller när hon blev trött etc. Och att ligga med det under drygt fem dagar hjälpte säkert inte.
Dvs mindre handhavande fel av alla som kämpade, utan mera en tragisk olycka. Men jag är inte kunnig så jag kan ha fel.
 
Senast ändrad:
Vatten i lungorna får mig att tänka att hästen kan ha fått i sig det medan hon kämpade i myren? Hon måste nog ha kämpat en hel del och då kan det säkert ha kommit in i lungorna när hon frustade, hämtade andan eller när hon blev trött etc. Och att ligga med det under drygt fem dagar hjälpte säkert inte.
Dvs mindre handhavande fel av alla som kämpade, utan mera en tragisk olycka. Men jag är inte kunnig så jag kan ha fel.
Jag tänker som du.
 
Ja, många hjälpte till och alla ville henne väl.

Vad jag undrar är vad som gick fel? Är det olämpligt att mata en häst som inte ätit på länge? Borde hon fått något för att förhindra kolik av den troliga torv/mossa hon ätit? Var det olämpligt att ställa henne upp eller var det bara fel band? Kan de ha skadat hennes tarmar att få ett band så under magen? Vet veterinärer hur de ska göra? Jag är inte alltid så säker på det, de har ju fullt upp hela tiden hinner kanske inte riktigt. Hade hon klarat sig om veterinären kom tidigare?

Det är bra att stå upp för en häst men kan det vara skadligt när de inte stått på länge? Hade mer tid räddat henne?

Vatten i lungorna hade hon väl för att hon legat, om jag förstod rätt, det låter dock märkligt. Jag trodde hästar klarade att ligga ner. Någon hade ju haft en häst som legat ner fem dygn så varför blev det ett problem för henne?

Det var helt rätt att hon fick somna in, det är jag säker på hur vidrigt sorgligt det än är, hon hade kämpat färdigt. Jag vill bara förstå.
Veterinären kom så fort de hitta henne, var kompisens häst, eller ja förre detta häst. hon hade sålt henne till tjejen därifrån hon rymde. Problemet för henne att hon kämpa för sitt liv i myren. Men tyvärr var det för stora skador invärtes plus vatten i lungorna. :( var som nån skrev, de kämpar så hårt, så saker går sönder. :( Så otroligt tragiskt. Jättego häst.
 
Så det skadar inte att lyfta en häst? Du verkar säker på att det var kört redan när hon hittades?

Du är även säker på att det inte var fel på att hon fick äta det hon gjorde? Jag gav henne äpplen, hon blev så glad, fick sen höra att det kanske inte var så vettigt.

Ja, hade hon inte fått feber hade det kanske gått. Hon blev ju piggare innan det men borde väl inte flyttats om hon var skör efter sitt kämpande, jag trodde dock då att det var rätt men undrar självklart nu.

Så om jag förstår det rätt så kan de gå sönder av sitt kämpande, mår inte bra av att ligga, fast vissa klarar det, oklart varför.

Det var bara en fåfäng undran, en önskan att få veta mer. Jag kände henne inte men ville att hon skulle klara det, hon förtjänade det så.
 
Jag vill undra. Det ska aldrig bli en nästa gång men kanske att jag kan få någon förståelse. Vad gick fel? Vad borde man gjort och inte gjort?

En häst fastnade i en myr, låg där länge, hittades och sen, där undrar jag vad man borde gjort. Tjatat mer på veterinären? Vetat vad för något hon borde fått. Inte ställt henne upp? Skadade det tarmarna?

Jag vet inte allt men lite och undrar så. Fanns det någonsin en chans att hon skulle klara sig? Borde man matat med annat? Äter hästar torv i brist på annat?

Troligen gör jag fel i att fråga, ni kan ju inte veta. Så många hästar fastnar väl inte och få verkar överleva så länge hon ändå gjorde, fyra, fem eller sex dagar.

Önskar så att hon hade hittats innan, att det hade blivit ett lyckligt slut.

Någon moderator kan ju flytta min fråga till aktuell existerande tråd, såg den innan men hittar inte nu. Molly, nordsvensken som försvann, hittades men inte klarade sig.

Vad borde man gjort? Vad är bra att tänka på när en häst dras upp så? Vem vet?

Jag tror tyvärr inte man hade kunnat göra något annorlunda då hästen hade suttit fast så pass länge. Loppet var nog tyvärr redan kört när hon väl hittades då hon mest troligt redan hade drabbats av interna organskador.

Hästar klarar inte av att ligga ner långa perioder som flera redan påpekat. Vi hade en ridskolehäst för några år sedan som under natten hade rullat sig fast i boxen. Han låg säkert sådär bara några timmar och hans liv gick inte att rädda då hans vikt tryckte på mjälten samt tarmarna så han fick kolik på ischemisk basis och dog av att tarmen brast 😔

Förstår att man ältar och vänder och vrider och undrar om hästen överlevt om man själv eller veterinären gjort något annorlunda, men sannolikt skulle nog utgången alltid varit detsamma. Tyvärr.
 
Bakbensskadan var om jag förstod det rätt dels en gammal skada men även att hon skadat sig när hon försökte komma upp, jag är inte säker.

Vad jag vet hade folk vandrat däromkring, flera gånger men inget är säkert hur länge hon låg, jag går bara efter vad veterinären bedömde. Exakt där hade nog ingen gått och hon sågs inte på långt håll.

Hon låg ett knappt dygn på sidan, med vändningar och hon orkade ligga mer upprätt en del. En vagga tror jag nu är enda skillnaden och det är ändå någon trygghet att all hjälp inte var så fel.
 
Senast ändrad:
Bakbensskadan var om jag förstod det rätt dels en gammal skada men även att hon skadat sig när hon försökte komma upp, jag är inte säker.

Vad jag vet hade folk vandrat däromkring, jag hade det, flera gånger men inget är säkert hur länge hon låg, jag går bara efter vad veterinären bedömde. Exakt där hade nog ingen gått och hon sågs inte på långt håll.

Hon låg ett knappt dygn på sidan, med vändningar och hon orkade ligga mer upprätt en del. En vagga tror jag nu är enda skillnaden och det är ändå någon trygghet att all hjälp inte var så fel.

På vilket sätt skulle en vagga gjort skillnad menar du om hon sannolikt innan hjälpen kom redan hade ådragit sig interna skador till följd av att ha legat ner?
 
På vilket sätt skulle en vagga gjort skillnad menar du om hon sannolikt innan hjälpen kom redan hade ådragit sig interna skador till följd av att ha legat ner?
Tänkte att då hade hon kunnat "stå", nu blev det för jobbigt med banden om jag förstod det rätt. Hade hon skador på tarmarna redan innan kvittar det ju, var hon bara skörare kunde det spela roll. Jag vet inte, spekulerar bara. Febern fick hon ju bara det sista, var hon så trasig så borde hon väl fått feber innan? Magen hade ju inte lagt av.
 
Tänkte att då hade hon kunnat "stå", nu blev det för jobbigt med banden om jag förstod det rätt. Hade hon skador på tarmarna redan innan kvittar det ju, var hon bara skörare kunde det spela roll. Jag vet inte, spekulerar bara. Febern fick hon ju bara det sista, var hon så trasig så borde hon väl fått feber innan? Magen hade ju inte lagt av.
En häst tål normalt att hänga i en sele och att bli uppdragen om den gått ner sig, men den tål inte att ligga för länge. Det var nog mest troligt en kombination av att hon legat + fått vatten i lungorna och hade nog inget att göra med att du gav henne lite äpple.

Det är mycket tragiskt alltihopa och alla gjorde nog vad som gick för att rädda henne, men det hade inte gjort varken till eller från för utgången det du gjorde så för din egen skull försök släpp det. :heart
 
Tänkte att då hade hon kunnat "stå", nu blev det för jobbigt med banden om jag förstod det rätt. Hade hon skador på tarmarna redan innan kvittar det ju, var hon bara skörare kunde det spela roll. Jag vet inte, spekulerar bara. Febern fick hon ju bara det sista, var hon så trasig så borde hon väl fått feber innan? Magen hade ju inte lagt av.
Jag kan tänka mig att chocken gick över och då kom febern. Adrenalin gör en hel del, som att ignorera skador innan man hamnar i trygghet.
 
Tänkte att då hade hon kunnat "stå", nu blev det för jobbigt med banden om jag förstod det rätt. Hade hon skador på tarmarna redan innan kvittar det ju, var hon bara skörare kunde det spela roll. Jag vet inte, spekulerar bara. Febern fick hon ju bara det sista, var hon så trasig så borde hon väl fått feber innan? Magen hade ju inte lagt av.

Feber kan komma av multiorgansvikt vilket hon nog troligen utvecklade på slutet. Att magen var igång säger ingenting, de kan ha kolik och stora tarmskador ändå.

Jag tror för din egen skull att du måste släppa detta. Ingen har gjort något fel, varken veterinären, du som gav några äpplen eller andra människor som var på plats och gjorde så gott det kunde. Det finns ingen att klandra här.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 677
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 685
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 757
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp