Näta in balkong och rättigheter

Jag antar att de baserar det på vad man har för rättigheter som hyresgäst. Och att det inte finns nått som kan förbjuda en sån sak.

Fast så kategorisk är ju inte lagen. En mindre innätning så som vi tänker oss en innätad balkong faller väl inom "ytterst osannolikt" att det skulle leda till några konsekvenser, men många balkonger är såpass stora att det skulle kunna krävas bygglov eller vara anmälningspliktigt.
 
Fast så kategorisk är ju inte lagen. En mindre innätning så som vi tänker oss en innätad balkong faller väl inom "ytterst osannolikt" att det skulle leda till några konsekvenser, men många balkonger är såpass stora att det skulle kunna krävas bygglov eller vara anmälningspliktigt.

Du får väl fråga dom då?
 
Angående bygglov, så var den frågan uppe i en facebookgrupp, då en hyresvärd använde det som argument. Den kommunen sade att bygglov inte krävdes. Så jag blir nyfiken på om det här med bygglov verkligen är sant, eller bara en hörsägen? Om det kan krävas, bör det ju också finnas fall där måst ansökts om? Så jag tar gärna mer info om sådana med.
 
Är det inte lag på att man måste näta in om katten ska vara på balkongen och den är över en viss höjd?
Hyresvärd kan knappast neka en att göra nåt man är skyldig till enligt lag.
?
 
Är det inte lag på att man måste näta in om katten ska vara på balkongen och den är över en viss höjd?
Hyresvärd kan knappast neka en att göra nåt man är skyldig till enligt lag.
?

Jo, men om man ska vara krass är det ingen lag på att katten måste vara på balkongen. Därför gör inte lagen om innätning av balkong att man får göra det i alla lägen. Tyvärr. Jag önskar att man alltid hade haft rätt att näta in om man bara gör det snyggt och diskret.
 
Som hyresvärd med erfarenhet av besvärliga hyresgäster så ser jag faktisk ingen möjlighet för en hyresvärd att styra en åtgärd som innätning av en balkong.
Mina hyresgäster gör betydligt värre saker än så och jag står helt maktlös inför dessa påhitt.

Jag förstår ju att man vill göra rätt men några repressalier finns inte för värden att komma med. Annat än att det kan bli dyrt när man flyttar och allt skall återställas.

Bygglov kan vara om det är en altan som nätas in eller att det stör fasaden på ett hus i kulturmiljö. Ibland så behövs ju bygglov bara för att byta färg på ett hus.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 755
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp