Näta in balkong och rättigheter

MissFideli

Trådstartare
Hyresgästföreningen säger ju klart och tydligt att så länge man inte gör sönder nått, så har man rätt att näta in. Hyresrätt då. Men finns det egentligen nån dom på det? Nån som vet?
 
Jag har inte kunnat hitta någon dom eller att något fall tagits till hyresnämnden. Rent principiellt är det väl en fråga om hur omfattande "bygget" är, om det kan anses vara en mer eller mindre fast konstruktion eller inte. En "bur" med tak kan ju kräva bygglov om man har en större balkong, och i ett sånt läge är det väl inte orimligt att det betraktas som "fast konstruktion" även om det rent tekniskt går utmärkt att ta bort utan åverkan.

Delvis av den anledningen har jag valt att göra en så diskret innätning som möjligt, rådjursnät och sträckvajer. Även om man skulle få rätt i hyresnämnden så är det ju inte en bra situation att ha en rättslig konflikt med sin hyresvärd. :meh:
 
Funderade på det här här om dagen, vi kommer behöva sätta upp nät så vår innekatt kan vara ute på balkongen nu i sommar. Pappas tanke är att använda sig av fyra stolpar av något slag och sen sätta fast nätet i de, vi får se han är mer teknisk en mig vad det gäller sånt.
Men mina grannar i andra huset har nyligen byggt in hela balkongen i en sorts bur, vet faktiskt inte vad hyresvärden tycker om det.
 
Pappa hjälpte mig att näta in min balkong på en hyresrätt och "det hände inget". Han använde en lång järngrej som sattes fast med buntband i balkongen ovanför som nätet sedan fästes i. Det var bara att klippa av när jag flyttade.
 
Pappa hjälpte mig att näta in min balkong på en hyresrätt och "det hände inget". Han använde en lång järngrej som sattes fast med buntband i balkongen ovanför som nätet sedan fästes i. Det var bara att klippa av när jag flyttade.

De flesta hyresvärdar har ju inget emot det, så länge man inte gör åverkan på fasaden och det är en säker konstruktion.

Frågan är vad som händer hos en värd där det är förbjudet, kan de få igenom en vräkning pga misskötsel då?
 
Funderade på det här här om dagen, vi kommer behöva sätta upp nät så vår innekatt kan vara ute på balkongen nu i sommar. Pappas tanke är att använda sig av fyra stolpar av något slag och sen sätta fast nätet i de, vi får se han är mer teknisk en mig vad det gäller sånt.
Men mina grannar i andra huset har nyligen byggt in hela balkongen i en sorts bur, vet faktiskt inte vad hyresvärden tycker om det.

Min balkong ser ut såhär, jag gillar inte att sitta i bur och eftersom vi bor på första våningen finns ju risken att någon skulle störa sig på det också...

20190417_200914.jpg



Jag har gjort på det här sättet:
https://www.kattstatus.se/page9.html
 
Min balkong ser ut såhär, jag gillar inte att sitta i bur och eftersom vi bor på första våningen finns ju risken att någon skulle störa sig på det också...

Visa bifogad fil 118620


Jag har gjort på det här sättet:
https://www.kattstatus.se/page9.html
Vi bor ju på andra våningen av två så får oss finns inget oavnför förutom taket 😊 Men köpt ett rätt högt nät så hoppas det ska räcka åt madame. För vill inte stänga in balkongen helt heller..
 
Vi bor ju på andra våningen av två så får oss finns inget oavnför förutom taket 😊 Men köpt ett rätt högt nät så hoppas det ska räcka åt madame. För vill inte stänga in balkongen helt heller..

Min är inte stängd i ovankant, och har funkat för tre korater för att de inte gillar att klättra i rådjursnät som rör sig för mycket när de försöker. I "fast" nät (typ svetsnät eller hönsnät) tar de sig lätt upp, och jag är även rädd att de ska fastna med klorna i sådana fall.

Nu fick jag ju precis hem en yngre herre som är en mästare på att klättra och hoppa, men jag tror det kommer funka ändå.

(Mina katter får inte vara ute när jag inte är hemma pga grannar som kastar fimpar på oss, annars kanske jag hade tänkt annorlunda om ovansidan men i så fall dragit nät och vajer där också. Vill inte ha något som förfular sikten eftersom vi har burspråk ut mot balkongen.)
 
De flesta hyresvärdar har ju inget emot det, så länge man inte gör åverkan på fasaden och det är en säker konstruktion.

Frågan är vad som händer hos en värd där det är förbjudet, kan de få igenom en vräkning pga misskötsel då?

Det tvivlar jag på. Det som mest troligt kommer hända om de inte vill att man har en innätning är att de meddelar en att det inte är ok och att man ska ta bort det och återställa balkongen. Gör man det då så kan jag inte föreställa mig att det är något problem alls. Det är väl bara att be om ursäkt och återställa balkongen.
 
Det tvivlar jag på. Det som mest troligt kommer hända om de inte vill att man har en innätning är att de meddelar en att det inte är ok och att man ska ta bort det och återställa balkongen. Gör man det då så kan jag inte föreställa mig att det är något problem alls. Det är väl bara att be om ursäkt och återställa balkongen.

Grejen är ju att inte alla vill återställa balkongen. Om det är viktigt för en att kunna ha öppet kan det ju vara bra att veta hur det rättsliga läget faktiskt är?

Jag hade inte velat bo någonstans där jag knappt kan använda balkongen för att den inte får nätas.
 
Grejen är ju att inte alla vill återställa balkongen. Om det är viktigt för en att kunna ha öppet kan det ju vara bra att veta hur det rättsliga läget faktiskt är?

Jag hade inte velat bo någonstans där jag knappt kan använda balkongen för att den inte får nätas.

Nä, då får man ju fråga innan man tackar ja till lägenheten. Om man bor där och nätar in och HV inte vill att man har det så så är det bara att återställa. Och sen eventuellt välja att flytta någonstans där man får ha det innätat.
 
Man har större rättigheter ang att näta in sin balkong som hyresgäst än i en bostadsrätt. Jag var dum nog att fråga styrelsen om jag fick näta in min balkong och fick ett klart nej. Sedan har jag sett att det har nätats in i flera lägenheter runt om i brf.

Men att påpeka det skulle väl bara ha resultatet att de slog ner på grannarna. Tyvärr så syns min balkong mycket väl eftersom den vetter mot gatan och är i höjd med att man kan se det om man ser upp lite från marken.

Även om HV säger nej kan man tydligen driva det till hyresnämnden om hen hotar med uppsägning.
 
Nä, då får man ju fråga innan man tackar ja till lägenheten. Om man bor där och nätar in och HV inte vill att man har det så så är det bara att återställa. Och sen eventuellt välja att flytta någonstans där man får ha det innätat.

Fast nu var ju grundfrågan huruvida en hyresvärd faktiskt har rättslig grund att förbjuda alla typer av innätning. Om det inte finns något lagligt stöd för det så är det ju rätt orimligt att man ska behöva flytta för en sådan sak. Framförallt när djurskyddslagen samtidigt kräver att balkonger högre än 5 meter ska ha skydd om djur ska vistas där.

Om det visar sig att en innätad balkong är att betrakta som misskötsel, ja då har vi ett annat rättsligt läge, men det är åtminstone inte så juristerna verkar tolka det i dagsläget.

I mina ögon är det rätt rimligt att man har rätt att inreda som man vill så länge det inte innebär någon risk eller åverkan på bostaden. Det är åtminstone så jag tolkar lagstiftningen när det gäller hyresrätt. I bostadsrätt gäller ju andra principer.
 
Fast nu var ju grundfrågan huruvida en hyresvärd faktiskt har rättslig grund att förbjuda alla typer av innätning. Om det inte finns något lagligt stöd för det så är det ju rätt orimligt att man ska behöva flytta för en sådan sak. Framförallt när djurskyddslagen samtidigt kräver att balkonger högre än 5 meter ska ha skydd om djur ska vistas där.

Om det visar sig att en innätad balkong är att betrakta som misskötsel, ja då har vi ett annat rättsligt läge, men det är åtminstone inte så juristerna verkar tolka det i dagsläget.

Tack, precis så menar jag. Om värden säger nej och man gör ändå, vad riskerar man? Det är frågan.
 
Fast nu var ju grundfrågan huruvida en hyresvärd faktiskt har rättslig grund att förbjuda alla typer av innätning. Om det inte finns något lagligt stöd för det så är det ju rätt orimligt att man ska behöva flytta för en sådan sak. Framförallt när djurskyddslagen samtidigt kräver att balkonger högre än 5 meter ska ha skydd om djur ska vistas där.

Om det visar sig att en innätad balkong är att betrakta som misskötsel, ja då har vi ett annat rättsligt läge, men det är åtminstone inte så juristerna verkar tolka det i dagsläget.

Ingen aning. Tyvärr tror jag att det är svårt att ta den striden. Min hyresvärd hade inget emot det och då var vår inte den snyggaste innätningen jag sett. Men jag kan tänka mig att i finare områden med nybyggda hus så är kraven på det estetiska högre.
 
Ingen aning. Tyvärr tror jag att det är svårt att ta den striden. Min hyresvärd hade inget emot det och då var vår inte den snyggaste innätningen jag sett. Men jag kan tänka mig att i finare områden med nybyggda hus så är kraven på det estetiska högre.

Jag är inte intresserad av personliga åsikter, utan fakta. Hyresgästföreningen säger att hyresvärd inte kan neka så länge man inte gör åverkan på huset.
 
Jag är inte intresserad av personliga åsikter, utan fakta. Hyresgästföreningen säger att hyresvärd inte kan neka så länge man inte gör åverkan på huset.

Då är det säkert så. Sen beror det väl på hur långt hyresvärden vill driva det om det skulle vara så att hen inte gillar det.
 
Jag är inte intresserad av personliga åsikter, utan fakta. Hyresgästföreningen säger att hyresvärd inte kan neka så länge man inte gör åverkan på huset.

Jag tycker det är lite problematiskt om hyresgästföreningen uttalar sig så kategoriskt när det inte verkar finnas något avgörande att peka på? Under vilka förutsättningar är det "alltid tillåtet" tex? Vilken typ av innätning syftar man i så fall på? Fast de vill väl hålla på sina källor om de har några, så att folk känner sig motiverade att bli medlemmar...?

K-märkta hus är undantagna, i vissa fall nybyggen om det finns något avtal om det men det är ju ytterst få hyresfastigheter som byggs med sådana klausuler från arkitekt/stadsarkitekt.

Lawline svarar lite mer nyanserat, att det i de flesta fall borde vara okej med någon typ av balkongnät, men att det är konstruktionen som avgör.
 
Jag tycker det är lite problematiskt om hyresgästföreningen uttalar sig så kategoriskt när det inte verkar finnas något avgörande att peka på? Under vilka förutsättningar är det "alltid tillåtet" tex? Vilken typ av innätning syftar man i så fall på? Fast de vill väl hålla på sina källor om de har några, så att folk känner sig motiverade att bli medlemmar...?

K-märkta hus är undantagna, i vissa fall nybyggen om det finns något avtal om det men det är ju ytterst få hyresfastigheter som byggs med sådana klausuler från arkitekt/stadsarkitekt.

Lawline svarar lite mer nyanserat, att det i de flesta fall borde vara okej med någon typ av balkongnät, men att det är konstruktionen som avgör.

Jag antar att de baserar det på vad man har för rättigheter som hyresgäst. Och att det inte finns nått som kan förbjuda en sån sak.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 755
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp