Så jag var hos beteendevetaren idag hos företaghälsovården. Jag fick känslan av att hon tyckte mitt fall var allvarligt. Nämnde några av alla mina trauman på sistone, mina känslor, omotivation, ångest, prestationskrav osv. Tappat minne, apati, år av att förlora lusten till allt, kraven på prestation jag har på mig själv och allt sådant där. Hon ifrågasatte varför jag inte fått samtalshjälp ännu och varför jag ska börja jobba på 50% när jag kommer tillbaka och inte 25%.
Jag sa att jag inte visste varför, att jag trodde de tänkte dessa samtal var "vad jag behövde". Hon sa att det bara är tre samtal och jag behöver mycket mer än så. Jag nämnde mina funderingar på om jag lider av någon mer psykisk åkomma mer än ocd, ångest och sådär (alltså autism eller vad som helst för vi har lite olika i släkten). Hon tyckte jag borde få en remiss till psykiatrin för endast medicin hjälper inte bara liksom, och under tiden jag väntar på tid borde jag få samtalsstöd på VC.
Hon sa såklart att jag måste jobba på det själv, vilket jag sa att jag förstod men hade svårt med. Alltså att ändra mina tankemönster. Hon sa att det var förståeligt för min hjärna är totalt utmattad.
Hela dagen har jag fyllts med sorg sedan samtalet. Jag känner mig ledsen. Är det för det känns och är mer "verkligt" nu att jag liksom är "väldigt" sjuk? Har varit ledsen hela dagen men kan inte gråta? Det finns långt bortom räckhåll liksom. Beteendevetaren nämnde att folk kan vara sjuka längre än några månader och jag fick liksom en KÄNSLA av att hon satte varningsflagg på mitt mående och att jag behöver mer hjälp. Hon sa åt mig att prata med min läkare den 24e om detta, om remiss till psykiatrin.
Jag tänkte dock att jag kunde mejla 1177, VC, idag om detta ifall jag glömmer nämna det den 24e eftersom mitt minne suger just nu. Så jag skrev vad hon sagt, att företaghälsovården tyckte min läkare skulle skicka en remiss till psykiatrin åt mig, men också att jag enligt henne bör ha samtalshjälp via min vårdcentral tills jag får tiden eftersom det kan ta tid. Skrev att jag mejlade bara så jag inte skulle glömma, men också eftersom jag tänkte jag kunde samtala innan med någon för det är några veckor till den 24e. Fick snabbt svar av en sköterska att hen skulle ta detta vidare till deras kurator och boka in en tid för mig. Bra tänkte jag...
MEN!
Sen fick jag ett nytt meddelande där de skriver: Hej Twihard Var i kontakt med dig förut idag angående ditt besök hos företagshälsovården. Skrev då att jag förmedlar ditt ärende till kurator. Han menar att om företagshälsovården tycker att du behöver kontakt med psykiatrin så får de skriva remiss. Du har fortsatt ditt besök till läkare här den 24/2, och precis som du själv sa får du gärna ta upp vad som sagts, men enligt rutin kan företagshälsovården skicka remiss. Önskar du ändå samtalskontakt, ta upp det med läkare vid ditt besök. Med vänlig hälsning...
Varför känns det som värsta nobben?

Som om de skiter i mitt mående? Jag kanske överreagerar men det kändes liksom inte bra? Jag blir lite stött och ringde därför direkt till företaghälsovården som sa att VC kan vara krångliga sådär och de skulle direkt försöka hjälpa mig med en remiss för de tyckte det är något jag behöver. Nu liksom erbjuder inte VC något samtal förrän jag varit hos läkaren. Jag tänkte jag kunde prata med någon innan eftersom det är typ två veckor till mitt läkarbesök. Nu känns det som om de skiter i mig och jag blir omotiverad att söka deras hjälp. Hade redan dåligt förtroende för VC men blev bättre med läkarbytet. Men detta... Min syster sa att VC ofta är dåliga på själslig smärta och de inte förstår. Nä, det känner jag verkligen.
Överreagerar jag? Är det dagens sorg som får mig att tolka in saker? Var det dumt att mejla och inte vänta till den 24e? Skrev meddelandet till min doktor men en sköterska svarade, och ville bara ha det nerskrivet för att lätta på bördan att komma ihåg att nämna det. Beteendevetaren sa att jag måste släppa allt och bara tänka på mig i nuet )tänker för mycket på andras känslor och prestation, så hon menar sänka kraven liksom), men det är ju assvårt och speciellt när jag försöker få hjälp i nuet.