Jag var hos läkaren idag då min sjukskrivning tog slut idag och behövdes förlängas. Mina chefer har varit förstående och empatiska trots allt, min utbrända chef sa att hon förstår hur jag mår (och att hon innan hon själv blev utbränd inte hade empati för det men nu vet bättre). De sa åt mig att skriva till läkaren samt säga att de stod bakom min tanke om att få 50% förlängt en månad för att därefter gå upp till att jobba 75% fram till semestern. Två till kollegor är hemma utbrända nu, eller en som redan varit det har fått bakslag igen men igår gick en ny drabbad hem på samma arbetsplats. Så cheferna är oroliga och vill vara försiktiga med mig.
Jag sa detta till läkaren. Att jag tycker 50% är vad jag klarar. Det är svårare än jag trodde att komma tillbaka, jag blir oerhört stressad när rutiner bryts, brist på personal eller om vi har mer barn än 10 i barngruppen (oftast 20 typ). Han sa att jag skulle sätta mina chefers åsikter åt sidan och känna efter vad jag själv tyckte. Jag sa då att jag tycker ju som de, att jag behöver mer 50%. Hur vi hade en rehabplan på jobbet om att jag kanske maj ut minst går på 50% och juni-juli på 75%. Sen semester och därefter kanske redo för 100?
Men läkaren lyssnade inte. Jag fick 2 veckor på 50%, däreftertyp 4 veckor på 25% sjukskrivning sen anser han att jag bör vara frisk och ska jobba 100% i slutet på maj. Han sa att jag får höra av mig i höst om jag behöver diskutera om jag ska fortsätta med min antidepressiva, annars tas den bort då. Jag sa att jag var mycket gladare på medicinen, för det är jag. Den lindrar även min OCD. Jag hade hoppats få gå på den ett tag, men kanske man inte gör det? Dock har mina vänner som äter olika sådana preparat gått flera år på sina för att hålla humöret uppe.
Jag känner mig så inte lyssnad på.

Jag vill inte vara hemma liksom för att vara hemmasittare, vilket han påstår att man blir annars. Jag förlorar extremt mycket ekonomiskt men känner att jag måste värna om kroppen och hälsan. Och när jag äntligen tar tag i den får jag ingen hjälp. VC nekar mig samtal, FHV fick jag bara tre besök hos och de sa att jag behöver traumabehandling allra minst och remitterade mig till psyk, men psykiatrin nekade min remiss från FHV. Läkaren frågade om jag hade samtal på annat vis och jag sa att jag letar privat eftersom de på VC inte låter mig komma dit, till deras kurator. Läkaren: "Jasså, ja det är ju tråkigt men så kan det vara".
Jag är inte redo för detta, och kanske det är lathet av mig men jag har nått botten. Inom mig skriker en röst åt mig att rycka upp mig, en annan "du klarar inte mer, du har lidit i flera år". Men nu måste jag steppa upp och skynda mig att bli frisk på 6 veckor, vilket gör att jag mår skitdåligt. Min chef vart jättearg och sa att hon kan följa med på besök till min läkare. Men jag vet inte om jag vågar boka ett nytt besök. För efter mötet frågade han om allt kändes bra och jag var ju så chockad och tagen så jag sa liksom "Ja jo, det gör det väl". Men när jag kom hem började jag gråta.
Jag har ju alltid tröstätit, men tack vare medicinen gör jag inte det längre. Däremot är det nu istället att jag inte vill äta. Jag är jättehungrig, men jag har inte lust eller fantasi att komma på något.
Är jag överkänslig? Överreagerar jag? Jag vet att man ska försöka återgå för att vänja huvudet, men inga andra kollegor eller chefen klarade det såhär fort. Det stressar ihjäl mig. Jag har drömt mardrömmar fyra nätter pga läkarbesöket, att inte bli trodd... Jag vill inte vara sjuk, men jag tror inte jag klarar att fejka vara frisk så snabbt.

Får väl glädja mig åt löneökningen jag fått... Men det är inte direkt plåster på såren... Jag känner mig usel och kass, kan inte hjälpa till eller underlätta för mina kollegor. Och nu blir det ännu värre.
Har ni tips på hur jag stänger av mina känslor och kan återgå till att låtsas vara frisk för att inte bli mer belastning för kollegorna? Om de tror jag mår bra kan jag ju lida hemma istället...