Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

snus

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder hösilage då jag är novis på området :confused:.. Jag har följande frågor:

1. Mina 2 kusar äter ca 10 kg hö/dag tillsammans inne i stallet (middagen ute tänkte jag ge hö eftersom de delar hage med hästar som inte ska äta hösilage). Ska jag räkna med att dom ska äta 10 kg hösilage då eller ska jag räkna med "fukt-vikten" och ge mera av hösilaget?

2. Hur lång tid har man på sig från att man öppnat balen tills det blir dåligt?

3. Finns det någon ökad fångrisk med detta foder?

4. Jag har hört så många olika benämningar t.ex hösilage, silage, torrt ensilage m.m. Vilket är det man använder till hästar?

5. Vaccinera mot botulism eller inte :confused:?

6. En granne påstår att det är billigare än hö. Stämmer det?

Jag har även sett annonser om inplastat torrt hö. Är det någon som har erfarenhet av det? Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med att räta ut alla mina frågetecken :bow:.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

1. Du ska räkna med "fukt-vikten" men framför allt ska du räkna efter analysvärdena. Annars är det hopplöst att veta hur mycket hästarna behöver. Räkna med ett TS-behov på minst 1.5 kg/100 kg häst. Där kan du iofs lägga in halm och lucern.

2. Beror på temperaturen men ett par tre dagar brukar gå bra. Blir det längre så kan man fluffa upp balen så det torkar, då håller det längre.

3. Ingen erfarenhet av ökad fångrisk.

4. Du kan använda alla sorter till hästar. Efter vad jag begriper är det tillsatt ensileringsmedel till ensilage. Det brukar även vara lite blötare. Hösilage är bara torkat lite grand och sedan plastat.

5. Absolut vaccinera mot Botulism även om risken är väldigt liten. Billig livförsäkring.

6. Så generell kan man nog inte vara. Om du bara har två hästar så bör du ha små balar vilka brukar väga runt 30-40 kg.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

5. Absolut vaccinera mot Botulism även om risken är väldigt liten. Billig livförsäkring.

Jag var av denna åsikten tidigare, men innan vi skulle ge hästarna denna sprutan frågade vi vår veterinär med åratal av erfarenhet vad han ansåg om vaccinet.
Enligt honom är inte vaccinet hundraprocentigt, utan även hästar som blivit vaccinerade kan insjukna.
Han tyckte att det är bortkastade pengar på något som inte är jättevanligt och dessutom inte hundraprocentigt.

Men absolut, blir dom sjuka så ångrar man sig kanske. Våra har hittills klarat sig iallafall. Sen gäller det ju att vara lyhörd över hur balen ser ut, luktar och med hur långt ner man klipper när man slår det... Vi höjer vår maskin när vi ska ta hösilage, för att inte få med massa jord.

Men samtidigt, har man "bara" två hästar så blir det kanske inte så många hundralappar per år, så jag säger inte att man inte ska, men jag ville bara inflika med att vissa veterinär själva anser det vara onödigt.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Nu blir vissa av svaren samma som ovanstående, men jag ville inte gå ur tråden utan att ha svarat dig med :)

1. Man ska ge samma mängd ts (torrsubstans) och brukar precis som ovanstående generellt gångra mängden med 1.5, vilket alltså blir 15 kg hösilage när du ger dom 10 kg normalt sett. Sen får man ju känna hur hösilaget känns, det kan ju skilja lite blöthet mellan olika balar beroende på var på fältet det är slaget. Vissa ställen ligger mer i skugga än andra så därav skillnaden.

2. Det är ju väldigt varierande, och beror på hur varmt/kallt det är. På vintern håller det sig längre än en varm sommardag t ex. Våra storbalar brukar gå åt på 4 dagar ungefär, men håller sig i rådande väderlek i 6-7 dagar. Är absolut inte varmt eller så inuti när man kommer in dit efter 4 dagar.
Men har man två hästar som ska äta utav det endast så passar det bättre med småbal som ovanstående skrev också. Det är dessutom lite mer lättjobbat än att dra fram de stora balarna, och tar ju mindre plats dessutom. Dock brukar dessa häromkring vara något dyrare i kg än storbal, eftersom det ju går åt mer plast åt varje bal jämfört med hur många kg man får.

3. Är det ett hösilage med mycket protein jämför med om du har hö med mindre protein är det självklart en ökad risk, men man kan ju fråga bonden om andraskörd, vilket innehåller mindre protein. Första skörden är alltid den kraftigaste och ska kanske inte ges till hästar som är lättfödda eller så.

4. Detta känns lite som det skiljer sig beroende på var man är i landet. Ensilaget är ju slaget och sen får det inte torka länge innan man balar in och plastar. Vissa hästar kan bli lite rinniga i magen utav det, så jag föredrar hösilage som får torka ett par dagar innan man plastar in. (Beroende på väder, är det väldigt varmt och blåsigt så torkar det ju snabbare och då får man inte vänta för länge.) Jag gillar när det är lite torrare (men inte torrt, utan fuktigt) och mina hästar föredrar det med.

5. Läs mitt svar ovan.

6. Hösilage är oftast billigare per kg eftersom det inte är samma mängd. Men slår man ut det så skiljer det sig nog inte sådär jättemycket.

Vi fick ett år innan vi tog eget foder väldigt torrt "hösilage" som var inplastat. Var precis som hö men i plast. Jag gillade det inte. Dammigt kändes det och min ena häst som lätt hostade blev mera hostig av detta. Förstår itne vitsen att plasta in hö. Faktiskt.

:) Hoppas du är några frågor klokare :)
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Vi har häfft flera tråd om det har.
Hur komma det sig att du har fått mögel i ditt hö?
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Jag ledsnade också på hö som bara möglade hela tiden och började i höstas med plastade rundbalar, dock helt hötorrt.Om du bara har två hästar som ska äta det rekommenderar jag att du hittar hötorrt plastat, för då behöver du inte oroa dig för att det blir dåligt när du öppnat det. Mina balar är grönt fint hö, som luktar precis som hö, och därmed blir det ingen mjölksyraprocess i det.Då behöver du dessutom inte oroa dig för botulism.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Jag tex hade mina småbalar med hö i en stor luftig trälada, men det kröp in fukt i springorna mellan brädorna ändå och gav ett ytlager av grönt,dammigt mögel på balarna. Endast de ställen där luft kom till. Taket och väggarna var helt täta för regn, men det hjälpte inte. Det beror ofta vilket landskap man bor på,jag bor på västkusten där vi har väldigt rå luft på hösten och efter massor av år med småbalar hö har jag gett upp. Massor av folk här som har samma problem tyvärr. Halelujah för plastat hö!:bump:
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

3. Är det ett hösilage med mycket protein jämför med om du har hö med mindre protein är det självklart en ökad risk, men man kan ju fråga bonden om andraskörd, vilket innehåller mindre protein. Första skörden är alltid den kraftigaste och ska kanske inte ges till hästar som är lättfödda eller så.

Att hästar skulle få fång av för mycket protein är väl i alla fall inte sant längre?
Och att första skörden generellt sett skulle vara mer proteinrik än andra skörden håller jag inte heller med om. De flesta analysresultat jag sett av sommaren skörd var det precis tvärt om.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Tyvärr är det inte 100 % säkert att inte drabbas av botulism från hö.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Helt rätt. Med maximal otur kan hästen bli förgiftad via bete, pellets, havre - ja, genom allt som går in genom munnen.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

1. Mina 2 kusar äter ca 10 kg hö/dag tillsammans inne i stallet (middagen ute tänkte jag ge hö eftersom de delar hage med hästar som inte ska äta hösilage). Ska jag räkna med att dom ska äta 10 kg hösilage då eller ska jag räkna med "fukt-vikten" och ge mera av hösilaget?
Du får räkna från analys och TS halten
2. Hur lång tid har man på sig från att man öppnat balen tills det blir dåligt?
Det beror på temperaturen. vid -grader står den sig i princip hur länge som helst vid + grader kortare tid. Tänk på att solen kan värma på balen rejält på våren trots att tempen ute är låg. 3 dagar som folk talar om tycker jag är klent enligt mig håller de mycket längre om man hanterar dem väl (och jag har känslig näsa)
3. Finns det någon ökad fångrisk med detta foder?
Det skulle isåfall bero på att det blir lite olika bakteriekultur i varje bal så att det blir foderbyte när ny bal öppnas
4. Jag har hört så många olika benämningar t.ex hösilage, silage, torrt ensilage m.m. Vilket är det man använder till hästar?
Egentligen heter det ensilage och ska vara blött. Koncerveringen som blir beror på en mjölksyrabakterietillväxt som surgör fodret lätt (ensilering) sedan ko någon på att om man torkar det här lite mer och akllar det hösilage så börjar hästfolket fodra med det. Var gränsen går mellan ensilage och hösilage kan ingen säga och egnetlinge är det ensilage så länge mjölksyrabakterierna kan växa (krävs en viss fukthalt) ananrs är det plastat hö.
5. Vaccinera mot botulism eller inte :confused:?
Jag har vaccinerat en ligt råd från min veterinär och att jag aldrig skulle förlåta mig om något hände. Grundvaccinationen är dyr men sedan så tillkommer den kostnaden 1 gång/år när man ändå vaccinerar så "man slipper betala för resan". Risken för botulism finns även med hö pga att om hö hamnar i den blöta leran så kan botulismbakterierna växa till där också och vissa hästar slaskar gärna i sig av äcklet bredvid foderbingarna trots fri tillgång.
6. En granne påstår att det är billigare än hö. Stämmer det?
Beror på leverantören men tänkpå att även om kg priset är lägre så måste man räkna på kr/kg TS
Jag har även sett annonser om inplastat torrt hö. Är det någon som har erfarenhet av det? Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med att räta ut alla mina frågetecken :bow:.
Där är det riktigt kort lagringstid eller kanske 0 lagringstid. När man plastar för torrt foder uppstår 3 problem
1. Ingen ensilering uppstår
2. Svårt att packa så hårt så luften försvinner
3. Stråna blir så hårda så de sticker hål i plasten
Risken för mögel är här mycket stor
Min erfarenhet är att ju torrare foder som plastas ju mer vitt mögel och det möglet luktar inte som vanligt grönt mögel i en höbal så de flesta missar det (inte förvånande med tanke på hur många som missar grönt mögel i höbalar).
Mina svar i blått
 
Senast ändrad:
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

med tanke på att vaccineringen mot botulism är långt ifrån helt säker, och att risken med hö gentemot silage är extremt liten så tror jag faktiskt inte det är någon mening att vaccinera. Har dessutom aldrig träffat på en häst som insjuknat under mina 25 år. Och då är det många häromkring som ger silage utan spruta.Däremot vet jag faktiskt flera hästar som insjuknat och dött i abortvirus (både ston och valacker,ej dräktiga) men inte 17 är det någon som säger att man måste vaccinera mot det.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Själv har jag inte vaccinerat någon häst faktiskt. Har fodrat med silage i många, många, många år nu, men tycker däremot det är jätteviktigt att ha en bra leverantör som vet vad den gör vid framställandet av fodret. Inga djur i vallen, hugger högt, inte vända i mullvadsbunkar etc.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Jag gör större delen av mitt hö själv. Slår, vänder. Är med när det pressas. Vi tar hö så sent som möjligt. Förra året i september. (första veckan var toppenväder, torrt och soligt) Så jag känner att jag har väldigt bra koll. Ingen risk för rådjurskid och harungar i balarna så sent på året:)
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Det är ju det absolut optimala, att själv ha kontroll på hela hanteringen. Så finns det heller inga frågatecken hur det gått till och hur det är skött.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Har hösilage sen 3 år, funkar jättebra inte vaccinerat.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

med tanke på att vaccineringen mot botulism är långt ifrån helt säker
Den lär vara helt säker mot en typ av sjukdommen men nu finns det tyvärr flera typer. Enligt de uppgifter jag har så finns dock endast den typ som vaccinet hjälper emot i Sverige
och att risken med hö gentemot silage är extremt liten .
TS frågade ju utifrån silage.
Har dessutom aldrig träffat på en häst som insjuknat under mina 25 år.
Nej man brukar inte träfffa dem eftersom de dör. Många som misstänks ha dött pga botulism kan man inte ens fastställa dösorsaken på eftersom det behövs så oerhört lite av giftet för att hästen ska stryka med. Sen väljer givetvis varje person hur man ska göra men jag skulle känna mig som ett svin om det hände och jag inte vaccinerat.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Det spelar ingen roll hur torrt och fint höet är när jag får det.
Den enda förklaringen som jag kan komma på är att det är den fuktiga höstluften som får det att mögla. Eftersom det bara är dom ytligaste balarna som möglar.
En gammal bonde tipsade om hösalt, det var tydligen vanligt att man använde det förr i tiden.
Är det någon som har erfarenhet av det och hur anväder man det i så fall? Jag kan tyvärr inte fråga bonden som sa det eftersom han tyvärr inte finns kvar i livet.
Man kanske skulle leta upp ett exemplar av den gamla bondepraktikan :idea:.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Att salta höet är ett gammalt tips som har avfärdats i modern tid. Saltet drar åt sig fukt - ur luften och ner i höet. Istället för som var meningen, ur höet och hålls i saltet.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Har du vaccinerat mot abortvirus då? Fler dokumenterade fall av det i Sverige än botulism. TS pratade även om hötorrt plastat i första inlägget. Det blir ingen process i plastat torrt hö, därför är det likställt med hö, och man vaccinerar inte mot botulism när man har hö. Mitt plastade ser ut och luktar exakt som hö. Det är grönt, precis som hö. Som sagt, man kan märka ord,jättekul, men i min närhet finns inga fall av botulism, eller underliga dödsfall där man ens misstänkt det. Jag paratar ofta med mina distriktare, som har ganska stort distrikt på jour. Och där får jag massor av nyttig info. De rekommenderade abortvirus spruta för alla efter att ha sett sjuka hästar i det, men inte botulism spruta vid plastat hö.
Edit: Jag har saltat mitt vanliga småbalshö i alla år, det fungerar inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 144
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp