Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Vi tolkar TS ursprungsinlägg olika. Jag tolkar det som om TS funderar på att köpa silage men att när TS ändå frågar om plastat foder även ställer frågan om plastat torrhö som h*n sett på annons.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Och med tanke på att TS bara har två hästar, och då får svårt att förbruka silage innan det blir dåligt rekommenderade jag TS att köpa plastat hö och därmed slippa även botulismvaccin:idea: Win Win Situation!

Hade du vaccin mot abortvirus förresten? Eftersom det nu var så viktigt med botulismvaccinet så kanske du är noga med vanligare smittor än just den?
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Att salta höet är ett gammalt tips som har avfärdats i modern tid. Saltet drar åt sig fukt - ur luften och ner i höet. Istället för som var meningen, ur höet och hålls i saltet.

Det låter ju helt logiskt, så det bryr jag mig inte om att prova då.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Tack alla snälla människor som svarat på mina frågor :bow:.
Även om ni hade en del olika åsikter, så känner jag ändå att jag blivit lite klokare.

Alt.1 blir att leta efter någon bonde som säljer hö i småbal och att jag får åka och hämta i omgångar över vintern. Då har jag ju inte så mycket som ligger på min skulle under hösten och drar till sig den fuktiga luften.

Alt.2 blir att leta efter någon som säljer hösilage i småbal (det blir nog inte så lätt här omkring befarar jag). Jag har tänkt mig att ta det säkra före det osäkra och vaccinera i så fall.

Någon som känner till vart man kan köpa hösilage i småbal i Kalmar Län?
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Tyvärr är det inte 100 % säkert att inte drabbas av botulism från hö.

OM jag inte har fel så de fall av botulism som varit i Sverige beror mest på gammalt hö i hagar som varit jordigt o lerigt o inte hösilage. Tror det varit ca 16 fall i Sverige??
Alla vacc för botulism men är det ngn som ger den sprutan för att de äter hö i hagen..?
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Det finns många fall som inte är konstaterad botulism just för att det är så svårt att säkerställa (har jag fått mig berättat från flera källor).

Bete på strandängar som delar av året står under vatten är farligt, nedtrampat läskigt grovfoder runt ätplatsen är riskfyllt, och om jag inte missminner mig hade Tyskland för många år sedan en botulismhärva i ett parti pelletterat foder.
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Kommer inte ihåg riktigt hur det va men min häst hade problem med luftvägarna och då började vi med hösilage istället, fungerade toppen bra. I vilket fall så tänkte vi vaccinera mot botulism i samband med detta, men (det är detta jag är lite osäker på) vet sa att i och med att hästen i fråga hade haft fång så var det som att välja mellan pest eller kolera. Kanske värt att kolla om det har något samband mellan fång- botulism vacinering om du har fångkänslig häst. Vi valde att inte vacinera om det gick bra i alla fall =)
 
Sv: Någon hösilage-användare där ute som kan hjälpa mig?

Det spelar ingen roll hur torrt och fint höet är när jag får det.
Den enda förklaringen som jag kan komma på är att det är den fuktiga höstluften som får det att mögla. Eftersom det bara är dom ytligaste balarna som möglar.

Det går att skydda höet om man staplar halm i småbalar längs alla ytterväggar och så kan man lägga fiberduk överst. Det kräver ju dock att man har halm av bra kvalité i småbalar och att man håller fiberduken på plats vilket inte är det lättaste om man har stallkatter tex.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 961
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 073
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 522
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp