Bukefalos 28 år!

Någon mer dobberman ägare här?? Äldre hund??

A

Ammon

Jag har en urgullig dobermann kille, och skulle gärna byta lite ord med några andra "dobbis" ägare. Men verkar mest vara labrador, golden och jack russel ägare här :( Inget negativt om dessa hundar dock. Men dobermann står mig varmt om hjärtat :love:

Jag har en dobermann kille som fyller 8år i juli. Han är däremot som en 8månaders valp :D Han älskar att leka och busa :bump: Jag har i sommar ahft honom i 2år och jag älskar honom mer och mer för varje dag som går.

Han är gammal "problemhund" och har aldrig fått någon uppmärksamhet. Sina 2 första år tillbringade han hos en knarkare, med munkrog och fastsatt i ett element (när han var "jobbig"). Han fick ingen uppmärksamhet och ingen motion. En bekant till mig tog då hand om honom för att hon tyckte synd om honom. Hade honom i 4år, men hade absolut inte tiden för honom. Han fick ingen motion och inga regler. Utan det var han som bestämde. Jag har dock alltid tyckt om denna hund på något vis och sa att skulle hon göra sig av med honom ville jag ha honom. Och så vart det.

Det vart som att bita i en stor övervuxen valp. Man fick börja ifrån noll, bara att lära honom gå o koppel, istället för att bita tag i kopplet och hoppa/dra framåt, med kopplet i munnen. Han lyssnade inte alls och var väldigt stressad, osäker och full med energi.
Men ganska snabbt lärde han sig en massa nya saker.

Han fick långa promenader, fick följa med mig när jag åkte bort (vilket han aldrig fått förr, bara fått legat hemma). I somras var vi och badade flera gånger i veckan i några olikar söar här i närheten av där vi bor. Och oj vad han tyckte det var kul, sista gångerna släppte jag honom när jag såg att det var folktomt och lär honom springa raka vägen i vattnet. Och oj vad han älskade det. Han sprang rakt ut i vattnet och simmade fram och tillbaka :D
Han är även med mig uppe i stallet, och följer ofta med mig när jag rider. Han har blivit en helt annan hund än den han var för ca 1,5år sen. Han får motion, uppmärksamhet och kärlek. Men framförallt har han fått regler och någon som bestämmer över honom.

Kan dock observera att denna "lilla" plutt är rätt bortskämd också. Han sover helst bredvid mig, eller mellan mig och min sambo i sängen. Men det får han så gärna, jag känner att denna kille fått tillbaka livsgnistan. Och att han är som en valp när det gäller bus och lek är bara kul, han tar väl igen det han missade i sina 2 första år ;)
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här??

Hade tänkt lägga upp några bilder på min vovve, som då heter Benetton. Men hur gör man?? Får ju bara upp någon typ av länk när jag trycker på infoga bild...
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här??

Nähe... jag är tydligen den enda dobermann ägaren som använder bukefalos, tråkigt... :(
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här??

Jag är dålig på att förklara hur du gör med bilder, men det finns flera trådar om detta.

Vill ge dig en stor eloge för ditt arbete med hunden.. inte alla som klarar det. Speciellt inte med en sådan ras. Härligt för honom att ha fått ett riktigt liv, äntligen..

Jag har alltid velat ha en dobberman men vill vänta tills barnen är stora eftersom jag i dagsläget inte har tid och plats för en hund i den storleken. Älskar dem..
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här?? Äldre hund??

Det finns ju nått spec forum för dobermann ägare? Minns inte vad den heter men om du inte är medlem där så kan du ju bli :p nån annan som kommer på vad sidan hette?? =)
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här?? Äldre hund??

Nja just nu är jag inte så intressaad av det. Älskar rasen som sagt, men för dagen väntar jag på en dansk/svensk gårdshund. Har hittat en kull som beräknas födas nästa vecka, hoppas på en valp från denna :love:

Har kompisar som har dobberman, en importerad hanne från italien. Jättefin fast med kuperade öron o svans. Han är ca 2 år nu o jättetrevlig.. underbar med barnen :D
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här??

Tack för "komplimangen" ang arbetet med Benetton :bow: Han är ett bra exempel på att det går att lära gamla hundar sitta, brykar jag säga. Jag tycker verkligen du ska skaffa dig en dobermann, det är en helt underbar hund. Trevlig på alla sätt och vis. Sen är dom också den ståtligaste hunden tycker jag.

Jag önskar dig lycka till om du skaffar dig en ny familjemedlem. Vare sig de är en dobermann eller en svensk/dansk gårdshund ;)
 
Sv: Någon mer dobberman ägare här??

Skulle va jätte kul de där med forumet.. Har sökt lite på internet men är så mycket annat som kommer upp när man söker på Dobermann.. Även prövar Dobermann forum, men länkarna går oftast till buke :confused: Men jag leter vidare... Tack iaf!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 048
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 317
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 109
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 916
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp