Bukefalos 28 år!

Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

*kl*

Anmäl till polisen! Att inte anmäla är att indirekt tolerera att sånt här händer!

Ang låsen kan du säkert lyssna med din lokala räddningstjänst (i kommunen). Jag tror att om du har ett vanligt bygellås (hänglås) klipper brandkåren upp det lätt som en plätt om det skulle behövas. Alt om du har ett hänglås med sifferkombination som du meddelar brandkåren.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Tänk på att kameraövervakning inte är tillåtet utan tillstånd.
Gör en polisanmälan på det som hänt.

Jag hade oxå påhälsning i stallet av någon för en vecka sedan.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

hmm

Lagen om allmän kameraövervakning gäller övervakning av områden dit allmänheten har tillträde. Alltså inte din tomt, privata stall eller privat bostad. Gårdsplan är gränsfall skulle jag tippa då man i vissa fall kan ha rätt att passera en gårdsplan enligt allemansrätten.

Finns det någon annan lag som reglerar privat kameraövervakning?
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Lägg av nu, hoppas för guds skull att du har polisanmält?
Vi hyrde sommarhäst när jag var liten och då hade vi också en massa folk som gick runt och pulade i stallet från 2-5 tiden på natten, det slutade med att stallet en morgon var tömt på grjor som sadlar och träns, och det är ju grejor för tusentals kronor!

Lycka till med erat lilla "mysterium"
Jag hoppas värkligen att ni får tag på dårarna!
/ Carro
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Hur har det gått?

Hoppas att du har polisanmält nu och att antingen kamera eler larm har kommit upp..
Kram hottis;)

(se till att sätta dit dom djävlarna!!!):devil:
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

usch, läskigt ._. polisanmäl! vet inte om det är tillåtet o sätta upp kameror bara sådär, fast det tycker jag vore bra ändå. Som andra sagt, sov i stallet! Vad förlorar ni på det liksom?

Har hänt en del grejer på våran gård med.
Folk har släppt ut getter, slagit sönder fönsterrutor, snott grimmor, foder osv. En gång tog de våran absolut snällaste tacka och högg halsen av henne :'( Polisen hittade huvudet en bit bort, kroppen hade idioterna tagit :'(

Folk har även klippt av trådarna till hagarna så pållarna sprungit iväg och sprungit in i trädgårdar osv. Inget kul alls ._.

Vi har polisanmält flera ggre och det har lett till att vi har hittat ett gäng killar som saboterade en del.

Nej men HERREGUD!!!:eek:Är dem helt från vettet eller??Ta er tacka och HUGGA HUVUDET AV DEN?!??!?!?!??!?!?!?:eek::cry::(då måste man ju ha ngt fel...:(
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Det finns inte möjligthet att låsa till stallet?

Inte optimalt ur brandsynpunkt iofs, men kanske bättre än att riskera skadade/utsläppta hästar. I alla fall för en tid.

QUOTE]


Det finns regler om att man inte får låsa stall. Just ifall något skulle inträffa och närmsta person på plats måste kunna få ut hästarna, det är inget jag rekommenderar!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Ja jag har polisanmält, man blir ju lite orolig när man har högdräktiga ston i stallet
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Jag tar faktiskt med mig stall nyckeln in i huset på natten för jag är så rädd att någon ska gå in. Den ligger alltid precis innanför dörren så skulle något hända så har jag ju den.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

ÖVERVAKNINGSKAMEROR! skriv en STOR skylt o en STOR bild på en övervakningskamera med, så slipper det kanske hända något mer..
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Det finns regler om att man inte får låsa stall. Just ifall något skulle inträffa och närmsta person på plats måste kunna få ut hästarna, det är inget jag rekommenderar!

Var finns de reglerna någonstans? Källa?
Så Agria som håller föreläsningar tillsammans med Länsförsäkringar på "säker häst"-kurser, -de är helt ute och cyklar då när de säger att det är ok att låsa, -med tanke på alla sadister?

//Jezz
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Det finns regler om att man inte får låsa stall. Just ifall något skulle inträffa och närmsta person på plats måste kunna få ut hästarna, det är inget jag rekommenderar!

Vart finns de reglerna att läsa någonstans? För mig som är uppvuxen på 4H-gårdar med allsköns djur känns det lite främmande eftersom alla sådana gårdar jag varit på låsts på kvällstid för att undvika sabbotage. De flesta ridskolorna låser väl också in hästarna på nätterna?


TS Hoppas verkligen att ni får fast dem. Jag hade nog inte velat skrämma bort dem med skyltar eller liknande, jag hade velat få fast de :devil: Vaka i skift om två och två eller övervakningskamera hade jag nog satsat på.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

*kl*

Det är inte förbjudet att låsa sitt stall!
Om det skulle brinna så tar sig brandkåren in det behöver du aldrig tvivla på!
Jag har jobbat i ett större stall med avels och utbildningsverksamhet och där var det låst på natten!
Brandkåren bjöds in på "säkerhetsträff" då gicks det igenom olika åtgärder för hur vi skulle bete oss om det började brinna.
Dessutom så hade vi några hästar inne så brandmännen övade på att ta på grimmor och leda ut dom. Det tyckte dom var jättebra då inte alla var så säkra på att hantera stora hästar.

Givetvis ska du polisanmäla att det är någon som rör sig i stallet!
Även om polisen inte kan göra något just nu så är dom förvarnade och det finns mer att ta på om någon skulle gripas!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

jag har fått veta att man inte får låsa
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

*knapplån*

Jag tycker också att det definitivt ska polisanmälas! Att INTE polisanmäla är i mina ögon att tolerera intråget och att "förminska" händelsen. Det är inte MER olagligt för att någon kommer till skada, men självklart hade väl alla anmält om hästar blivit skadade vid tilltaget?

Jag hade INTE velat varna med skyltar etc, jag hade velat veta vem som springer i stallet och ställer till det. Att varna vid MITT stall kanske innebär att förövaren går till DITT stall istället.

Nä, bättre att gå till botten med problemet (ta den skyldige) än att döva symtomen!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Larm och kameror är nog de bästa eller kanske han/hon är avundsjuk eller vill ge igen... låter konstigt och tråkigt :(
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

vårt försäkringsbolag sa att man inte får låsa bara att man får låsa till sadelkammaren
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 772
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 055
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 400
Senast: Fille
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 955
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp