Bukefalos 28 år!

Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Kjell & CO har en nattkamera , samma som jag har två av och den filmar bara när nåt rör sig i inställd sektor. (Mjukvarustyrt)

Du behöver:
En halvgammal dator
Videofångarkort
Koaxialkabel
Kamera.


Till det systemet kan du ha 4 kameror kopplade.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Du behöver inte svara om du inte vill, men på vilket sätt tror du att det är nån ni känner? Du kanske kan hitta ledtrådar där på vem det kan vara. Om det t.e.x bara är några få som vet om var vissa grejer är e.t.c, då kan ni börja kolla i den kretsen
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Du behöver ju inte köpa en kamera, men köp en sådan larmdekal där det står typ "WARNING - ALARM". Finns att köpa på både JULA och Clas Ohlsson. Det skrämmer förmodligen dom!! Kostar kanske max 30 kronor.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch, va obehagligt att veta att någon smyger omkring :S
Förstår verkligen inte vad de är för roande med att sabotera och förstöra så, är de verkligen så kul att förstöra så?!
Jag hade nog dragit ihop ett gäng som sover över där, fast då är de nog bättre att sova i ett rum t.ex sadelkammaren så personen inte ser er så fort h*n öppnar dörren och sticker, utan att ni hör när h*n kommer och ni går ut tillsammans. att sova Ensam är nog inte så speciellt smart.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Polisanmäl tycker jag om det blir mer sen så har ni allt dokumenterat
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Anledningen till det är att vid ett par tillfällen under förra året så fick barnens kaniner ungar. Då "försvann" en i taget vid tre tillfällen.
När jag låste in ungarna i sadelkammaren så slutade det.
Sedan flyttade vi hästarna i början av året, till annat stall.
Men trivdes inte så vi flyttade tillbaka.
Barnens kaniner fick en kull ungar nu igen och då försvann ytterliggare en unge. Den var rätt så stor, 6 veckor.
Jag tänkte först att det kanske var en råtta, kaninerna är i burar på höskullen. Men det fanns inga spår av vare sig blod, päls el nåt.
Så det måste ju vara ngn som visste om att vi hade små kaninisar igen. Man chansar ju bara inte.... Vem det nu är som samlar på dom.
Jag låste in kaninerna IGEN och då får vi ha dom ifred.
Jag tänkte eftersom det var kaniner så verkade det troligt att det var ungar som var i farten. Men det bor iofs inte barn runt stallet.

Ja, hur som så kom vi till stallet en morgon. Då var boxdörrar öppna, och någon hade lagt in en stor blinkande reflex, som blinkade rött, inne i höskullen. Den låg lite nergrävd i höet och blinkade upp på väggen. Vad nu den skulle "symbolisera", eld el vad lixom?
Jag skulle stänga av den, då var avstängningsknappen bortpillad så jag fick slå sönder den för att få stopp på den. Det känns som om det är på dagis-nivå, personen kan ju inte ha alla rätt i knoppen.

Och så nu i lördags så hade hästarna swimmingpool inne hos sig.
Någon som hade skruvat upp två kranar och vattnet stod som en vattenspridare i stallet:mad:.

Det är just det här med "timingen" med våra kaninungar som gör mest att jag tror att det är någon som vi borde känna till.
Mina barn är små, så det kan inte vara kompisar till dom.
Vattenkranarna satt också så högt uppe så man måste vara vuxen för att nå upp dit. Jag är 160 och behöver pall för att komma upp.

Man kanske borde polisanmäla el vad tycker ni?
Men det känns så diffust när man inte vet något......

Vi har "vidtagit" en del åtgärder i stallet men vill helst inte skriva ut det här. Man vet ju aldrig......"nojjig":smirk:.

Fortsättning följer.....antar jag....

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

jag tycker ni ska lämna in en anmälan om alla saker som har hänt, då borde det vara enklare ju mer "bevis" ni samlar in och kan fylla på anmälan med.

Lider med er, det måste vara väldans obehagligt!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Men gud vad obehagligt! Jag tycker som Crona att ni ska polisanmäla, det kan vara bra att kunna visa upp en anmölan om/när ni får veta vem det är. En kamera eller något vore nog också bra!

Vi har också fått besök i vårat stall, men det är för det mesta folk från ridskolan som ligger 100 meter bakom vårat stall, de brukar tro att vårat stall är ridskolan första gången de kommet hit... Hur man nu kan tro det när det bara finns tre hästar? ;) Fast en gång hände det en lite läskig sak.. Min häst stod själv på gården, de andra skulle ridas hem från sommarbetet nästa dag (var tvungen att ta hem honom en dag tidigare, han rymde bara till shettisarna bredvid betet :crazy:) och jag hade varit där på kvällen innan och kollat till honom. På morgonen efter möttes jag av en lycklig häst som gått in i våran foderrum :crazy: Dörren till lösdriften var öppen, vi har en hake och en rem som håller igen dörren så han kan knappast ha fått upp den själv... Jag öppnade inte ens dörren dagen innan, gick direkt in i hagen under tråden. Vi funderade på om det var någon från ridskolan som skulle hälsa på honom och glämde stänga dörren, men vi har även en stor väg bara några meter från stallet så det kan ju vara vem som helst egentligen...

Nu svävade jag iväg här, men jag hoppas verkligen att ni får stopp på 'påhälsningarna' i stallet! Att fylla det med vatten låter ju ganska allvarligt, och den där blinkande reflexen låter läskig, speciellt om den skulle symbolisera en brand :crazy: Gör en polisanmälan tycker jag!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

:crazy:
Inte för att jag tror att polisen skulle göra så mycket, men anmälde ni det där med kaninungarna?
Tror iofs att det skulle vara ganska omständigt, men ring polisen och berätta vad som hänt och försök kanske få ut nån som kan kolla fingeravtryck :devil:
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

usch, så var det där jag stog förut, massa dyra täcken som försvann och ibland konstiga saker som typ en grimma eller nåt, sen va det 2 hästar som vart utsläppta och massa läskiga saker :/ ..vi satte upp lappar där det stog att det var överbevakat, det hjälpte iaf ett litet tag.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

usch, läskigt ._. polisanmäl! vet inte om det är tillåtet o sätta upp kameror bara sådär, fast det tycker jag vore bra ändå. Som andra sagt, sov i stallet! Vad förlorar ni på det liksom?

Har hänt en del grejer på våran gård med.
Folk har släppt ut getter, slagit sönder fönsterrutor, snott grimmor, foder osv. En gång tog de våran absolut snällaste tacka och högg halsen av henne :'( Polisen hittade huvudet en bit bort, kroppen hade idioterna tagit :'(

Folk har även klippt av trådarna till hagarna så pållarna sprungit iväg och sprungit in i trädgårdar osv. Inget kul alls ._.

Vi har polisanmält flera ggre och det har lett till att vi har hittat ett gäng killar som saboterade en del.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Åhh, fy :eek:. Huggit halsen av tackan... Det lät ju skit-läskigt!
Än så länge så har våra hästar fått vara ifred kroppsligen iaf.
Ja, vi kanske ska polisanmäla ändå.
Jag hoppas att vi ska reda ut det här och få veta vem det är som springer i vårat stall nattetid. Trägen vinner, sägs det.......
Ser fram emot att få ett ansikte på psyk-fallet :devil:.
Då blir det inte kul för vederbörande......

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Men usch!
Vad olustligt!

Kan du inte köpa sådana där dekaler där det står att ni hst kameraövervakning, det kan ju skrämma dom, annars kolla på tradera på billiga kameror.

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Polis anmäl på en gång,är ju inget att tveka på nästa gång kanske det är något värre som händer.:confused:
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Vi ska göra det. Känns som det är lika bra.....
/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Har hänt en del grejer på våran gård med.
Folk har släppt ut getter, slagit sönder fönsterrutor, snott grimmor, foder osv. En gång tog de våran absolut snällaste tacka och högg halsen av henne :'( Polisen hittade huvudet en bit bort, kroppen hade idioterna tagit :'(

Låter nästan som en cermoniell slakt tycker jag. Dom skär upp halsen på ett visst sätt för att tömma kroppen på blod, sedan tar dom med sig kroppen hem och äter upp den.
Har hänt en fårfarmare några gånger här hemma, det blev polisanmält, men polisen kunde inte göra nåt.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Hej hej,
Absolut polisanmäl!
Att låsa stallet kan faktiskt vara smart. För att undvika idioter som går in och gör övergrepp på hästarna. Gick en säker-häst-kurs där vi diskuterade just detta med att låsa stall. Agria och Länsförsäkringar godkänner iallafall att man låser. De sa att om brandkåren kommer, så frågar de inte efter ev. nyckel utan de bryter upp dörren i ett nafs. Om du själv är rädd för brand och du kan öppna innan brandkåren kommer, så kan du ju alltid ha nyckel lätt tillgänglig.

Det här med kanin-ungarna. En smart idé vore att kolla runt med zoo-affärerna i området, och fråga om det kommit in ngn som viljat sälja kanin-ungar vid dessa tidpunkter. Där kan du få napp. Samt att kolla blocket direkt efter en sådan händelse.

Vet inte om ni är många i stallet, men annars vore det en bra idé att sova över, minst två-och-två på rullande schema (inte ensam) tills idioten är fast. Ta med kamera och plåta idioten. Att vara ensam vid ett sådan tillfälle när man inte vet vilket psykfall man har att göra med kan vara farligt.

Lycka till och hoppas ni får ett slut på detta.
//Jezz
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Hej!!
Blocket har jag kollat men inte djuraffärerna.
Det finns ett par stycken i "sta´n" så jag får nog åka in på en rundtur, så får vi se. Jag har alltid trott att man inte fick låsa, men jag ska kolla upp hur det verkligen förhåller sig.
Jag har också agria, så.....
/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch vad otrevligt!!

Vi hade också besök i vårt stall för några år sedan, personen i fråga tyckte att det var jättekul att släppa ut våra hästar på morgonen vid ca 5-tiden. Stallet ligger ca 60 meter från vältrafikerad riksväg..
Stallet ligger dessutom 10 meter från boningshuset så man skulle enkelt kunna se dom om man var vaken.

Vi satte upp en rörelsedetektor i stallgången som tände en lampa mot den som kom in vi kopplade dessuton en sirén till den:devil: Det hjälpte!

Vi köpte delarna på Clas Ohlson.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Fy vad obehagligt. :crazy:

Läste att ni inte låst stallet, och jag hade inte heller gjort det. Skulle det vara några som vill jävlas och upptäcker att stallet är låst kan de ju mycket väl tänka sig elda upp det. (Om de ändå skulle få den idén kan vem som helst/brandkåren åtminstone få ut hästarna.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 772
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 055
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 400
Senast: Fille
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 955
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp