Bukefalos 28 år!

Någon obehörig går i vårat stall....=(.

J

Jenny

sent på kvällen eller tidigt på morgonen... Jäkligt olustigt :(.
Vi står i ett litet stall som ligger ca 1/2 km från mitt hus.
Vi har någon person som knallar omkring i vårat stall i perioder.
Det har försvunnit en del från våran höskulle, ja inget speciellt utan mera som man har misstänkt lite "barnbus". Så vi har haft lite extra koll, typ åkt upp till stallet på "oregelbundna" tider eller bara åkt förbi när vi har varit och handlat osv. Men vi har aldrig sett något/någon. Men igår morse när vi kom på morgonen så var det vatten i HELA stallet. Hästarna stod i vatten upp till kotorna.
Livrädda, upptryckta i hörnen på boxarna. :cry:
Då hade alltså någon varit inne och vridit upp två kranar i taket så att vattnet stod som en vattenspridare i stallet.
Jag har inte ens tänkt på själv att det var en vattenledning utan "plugg" där. Men det blev vi ju varse....
Nu är det ju inte roligt längre, vad händer nästa gång ??
Hästar som är utsläppta och löper amok i hela byn ??
Det känns för j-t.... det måste vara ngn som vi känner eller iaf ngn i våran närhet som vill sabotera. Kanske ngn som har blivit nekad stallplats eller något. Nu vet vi iaf att det måste vara ngn vuxen eftersom ett barn aldrig skulle ha nått upp till kranarna i taket.
Vad ska vi göra, vi har ju inga bevis eller någonting att gå på??
// J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Uch det låter inte kul:crazy:
Men kan ni inte låsa stallet?
Sätta upp kameror?
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Det finns inte möjligthet att låsa till stallet?

Inte optimalt ur brandsynpunkt iofs, men kanske bättre än att riskera skadade/utsläppta hästar. I alla fall för en tid.

Om ni känner någon ni kan låna en "övervakningskamera" av kan det vara en idé att montera mot ingången.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Om ni bor på en liten ort där "alla känner alla" kan det ju vara en idé att sprida ut att "Det var tur att [insert passande namn på person] såg vem det var som smet in i stallet härom kvällen så vi nu vet vem vi ska polisanmäla." :devil:

Annars; övervakningskameror, sov i stallet?, skaffa vakthund till stallet! :devil: osv
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Skaffa ett larm! Det finns ju larm som t ex ringer upp telefonen.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch så obehagligt!

Det finns ju små rörelselarm att köpa - Ett sådant monterat i stalldörren kanske skulle hjälpa! En signal sänds till en "dosa" som ni har i hemmet och kan då snabbt ta er till stallet för att ta reda på vem som skrämmer hästarna.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Det finns även små billiga rese larm som ni kan sätta upp till logen och liknande,dom börjar tjuta så fort någon öppnar dörren(borde ju skrämma skiten ur idioten)
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch, vad obehagligt!
Håller med Lovisaleonora_ att kamera skulle vara bra, så ni får dom på bild och isåfall har något slags bevis!
Kanske kameror i samband med alarm som går till ert hus, om något skulle hända igen känns det ju viktigt att ni kan komma ner till stallet innan något liknande vatten-incidenten händer igen och kan stoppa.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch, vad obehagligt!
Håller med Lovisaleonora_ att kamera skulle vara bra, så ni får dom på bild och isåfall har något slags bevis!
Kanske kameror i samband med alarm som går till ert hus, om något skulle hända igen känns det ju viktigt att ni kan komma ner till stallet innan något liknande vatten-incidenten händer igen och kan stoppa.
Näee.. fy vad läskigt, jag tycker att 2 och 2 ska sova i stallet och så sätter ni kameror vid stalldörren och tv aparater i fikarum eller vad ni nu har, så ser ni när någon kommer i tv aparaterna och så ringer ni efter någon mera som kan komma och se till att få fast personen.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

hejsan jenny , står du i norrgården i blacka ?i såfall ska vi hålla koll när vi har vägarna förbi . fasen vad läskigt vi hade också besök i vårt stall ( sunkerstad) förra året . en man med hund hade varit inne i stallet sent en kväll , en tjej som bor på gården hade hört dom i stallet . vilka idioter det finns . jula har ganska billiga larm att sätta i stallet ,vilket vårt stall funderar på att göra . hoppas ni får reda på vem det är , mvh pia
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch så obehagligt! Att sabotera för djur är ju verkligen moget :devil: Du har redan fått bra tips om att sätta upp kamera och larm och hålla utkik så gott det går. Du kanske kan anmäla redan nu, prata med polisen. Inte säkert att de kan göra så mycket men om ryktet går att det är polisanmält så kanske de tänker efter före. Hoppas allt löser sig!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Lås inte stallet! Tror inte försäkring gäller om det börjar brinna, sedan blir det ju svårare att få ut hästarna i tid
Sätt upp larm och kameror.
Finns det hus i närheten av stallet? I så fall kan det vara bra att sätta upp en rörelsekänslig lampa också.
Ni kan ju också hyra in en rottwailer eller två som får bo i stallet :devil:


Usch! Det är alltid obehagligt när sånt händer
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Usch så obehagligt!

Det finns ju små rörelselarm att köpa - Ett sådant monterat i stalldörren kanske skulle hjälpa! En signal sänds till en "dosa" som ni har i hemmet och kan då snabbt ta er till stallet för att ta reda på vem som skrämmer hästarna.

Vet du möjligen vars det finns att köpa och för vilket pris (ungefär)?
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Tack för alla svar och tips!!:)
Låsa stallet går inte, ur brandrisk-synpunkt och för försäkringar.

Inatt så var det lugnt i stallet, skönt!!
Man hade ju nästan ångest när man åkte upp tidigt imorse.:crazy:.
Igår tog vi bort kranarna i taket, så att risken för swimmingpool är iaf eliminerad. Vi har kunnat skönja ett visst mönster i hur, var och när vi har besök. Som sagt så var det ju inte 1:a gången.
Jag har även pratat med grannarna på samma gata, de skulle ha lite extra koll åt oss. Rörelse-lampa finns. Men det är så pass långt avstånd ifrån hus plus att det är rätt mycket katter som springer.

Vi har funderat lite i stallet, det måste vara ngn som vi vet vem det är eller som vi känner. Helt klart.
Guud vad jag önskar att jag visste vem....:mad:

Tack igen för alla tips!!

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Jag har hund men vill inte lämna henne i stallet själv.
Hon är för gammal för ett sådant äventyr.....
Jag vill inte riskera något, då sover jag hellre själv.
Problemet är bara att det är lite svårt att genomföra när man har småbarn och arbete.

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

usch vad läskigt. En kamera låter ju bra. Annars kan man låta det vara tänt i typ sadekammaren eller något annat ställe med fönster som man ser att det lyser när man kommer plus att ställa en bil utanför. Men på lång sikt för att ni ska kunna koppla av på natten måste ni få veta vem det är. Du får inte glömma att skriva hur det går.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Ja, jag känner också att jag måste få veta vem det är.
Jag blir galen annars, av ovissheten.
Speciellt eftersom vissa saker tyder på att det är någon som vi vet vem. På ett sätt hoppas jag att det inte är det men.....:(
Jag lovar att hålla er uppdaterade...
/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Ja, jag känner också att jag måste få veta vem det är.
Jag blir galen annars, av ovissheten.
Speciellt eftersom vissa saker tyder på att det är någon som vi vet vem. På ett sätt hoppas jag att det inte är det men.....:(
Jag lovar att hålla er uppdaterade...
/J.
JULA har kamrer till bra priser de är absolut värt att sätta upp..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 051
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 388
Senast: Fille
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp