Bukefalos 28 år!

Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Tack för alla svar :)!!
Än så länge är det lugnt, som sagt så har vi kunnat märka ett visst system i när, var och hur..... Och stämmer det så är det ett par dagar kvar till "nästa gång". Allting som har hänt är nu anmält.
Så får vi se.....:crazy:.
Jag hoppas ju verkligen på att få ett ansikte på den som håller på och saboterar. Vi har fixat en del saker i stallet nu, bl a nattlampa och utebelysning med rörelsedetektor. Jag vill inte göra "för mycket" utan hoppas på ett besök till så att vi kan få ett avslut :devil:.
(just det, imorgon ska jag åka runt och kolla djuraffärer, även om risken för att få napp där ant är minimal)

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Men hur kommer det sig då att i stort sett alla landets 4H-gårdar samt en hel del ridskolor och anläggningar med dyrare hästar låser? De om någon borde väl ha kollet så att försäkringen täcker? För lag mot att låsa är det knappast.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Prova att sätta upp en skylt som talar om att stallet är övervakat ;) Ibland gör det susen och anses som skrämmande
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Har inte orkat läsa hela tråden...

Vi hade oxå påhälsningar i våra bilar utanför stallet. Alltid samma dag i veckan (på helgen) Vi satte oss helt sonika bakom en trailer och väntade och väntade i mörkret, tillslut kom han -tjuven.
Vi skrämde skiten ur honom genom att hoppa fram och skrika, han hoppade in i sin bil och körde därifrån med en rivstart.
Vi tog regnr och ringde polisen.
Han kom aldrig tillbaka kan jag säga! he he!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Starkt att ni vågade!!!:devil:
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

hmm

Lagen om allmän kameraövervakning gäller övervakning av områden dit allmänheten har tillträde. Alltså inte din tomt, privata stall eller privat bostad. Gårdsplan är gränsfall skulle jag tippa då man i vissa fall kan ha rätt att passera en gårdsplan enligt allemansrätten.

Finns det någon annan lag som reglerar privat kameraövervakning?

Då jag själv har haft otrevliga påhälsningar så ringde jag polisen och han har berättat att man måste söka tillstånd trots att det du filmar bara visar din egendom, men att det inte var så svårt att få.. Det han rekommenderade var attraper och varningsskyltar.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Men Agria har väll en grej att man får låsa stallet och att försäkringen räcker i alla fall :) Eftersom brandmännen bara sparkar in dörren på typ 0,0 sekunder så varför inte? Hehheh,, Och dessutom vet jag ett stall som har låst och det är ändå en ridskola, men dom kanske får lättare tillstånd? Har ni satt upp kameror Jenny?

/ Carro
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Men Agria har väll en grej att man får låsa stallet och att försäkringen räcker i alla fall :) Eftersom brandmännen bara sparkar in dörren på typ 0,0 sekunder så varför inte? Hehheh,, Och dessutom vet jag ett stall som har låst och det är ändå en ridskola, men dom kanske får lättare tillstånd? Har ni satt upp kameror Jenny?

/ Carro

Gick en webkurs nu precis i brandkunskap för jobbet, och tiden det tar från larm tills att brandkåren är på plats var en sisådär 5-10 minuter om det är kort körsträcka. Ett vanligt rum där det börjar brinna lite grann i en soffa blir övertänt på mindre tid än så. Tänk då stall med hö och annat torrt material.

Jag skulle må synnerligen illa ifall jag såg brand i ett stall och upptäckte att jag inte kommer in och åtminstone kan försöka få ut så många hästar som möjligt.

Snälla lås inte dörren till stallet!! Utan skaffa lås till sadelkammare och foderkammare om ni har problem med stölder.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Frågan är vad straffet är för att ha filmat sin egen gård/byggnad. Ingen kommer ju ens att veta det förrän man vill använda det som bevismaterial. Och i sådant fall kan jag tänka mig att det finns fog för filmandet.

Själv tar jag gärna straffet, om det ska utdelas straff betyder det ju att förövarna finns på bild.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Då jag själv har haft otrevliga påhälsningar så ringde jag polisen och han har berättat att man måste söka tillstånd trots att det du filmar bara visar din egendom, men att det inte var så svårt att få.. Det han rekommenderade var attraper och varningsskyltar.

Då var nog inte den polisen så påläst. Så länge kameran är på privat mark och inte riktas mot något utanför den privata marken så behöver man inget tillstånd, men man måste skylta. Ring din länsstyrelse (det är de som sköter kameratillstånden) så kan de bekräfta.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

*kl*

Fy så obehagligt! Jag hoppas verkligen att ni får tag i personen!!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Herregud vilka idioter det finns! Hoppas verkligen ni får fast psykfallet :eek:

Är mkt glad att min häst står i ett stall där stallägarna bor 10 m från stallet känner jag nu, huuu...
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Jag har hund men vill inte lämna henne i stallet själv.
Hon är för gammal för ett sådant äventyr.....
Jag vill inte riskera något, då sover jag hellre själv.
Problemet är bara att det är lite svårt att genomföra när man har småbarn och arbete.

/J.

Sätt då in två hundar tillsammans! De kan ju bo i stallet!
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Ring erat försäkringsbolag och be dem om råd! Det måste ju vara det bästa!

Senaste året har hingstar blivit lössläppta vid flera tillfällen i olika islandshäststall, med katastrofala följder, hästar som skadats för livet och avlidit. Helt obegripligt. Rysligt! Var försiktiga!

Men det kan ju också vara en djurvän som bara är lite sugen på en pratstund med djuren, och att vattnet var en tillfällighet, kanske pluggen lossnade av sej självt eftersom ni aldrig kontrollerat den?
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Pröva med den enklaste metoden först, skriv en lapp till vederbörande att hon/han är välkommen på dagtid och han/hon kan få bli presenterad för hästarna och kanske få en ridtur. Vem vet, det kanske funkar?
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Så snäll kan jag inte vara mot någon som ränner i vårat stall på natten.
Jag är förstående till det mesta men det finns en gräns:mad:.

Min hund är 9 år och är van vid att bo med oss, inne.
Har alltid gjort och hon skulle inte bli glad över att bli "utkörd" till stallet nattetid. Hon är en mamma-gris ;).

Med mina "beräkningar" så skulle det ha "hänt" ngt i stallet inatt.
Men det var lugnt o behagligt imorse när jag släppte ut dom små liven. Skönt. Eftersom det har gått en vecka nu sedan sist så kan jag berätta att stallet nu är övervakat. Vi har investerat i kamera och spelar nu in dygnet runt i stallet :).
Ville inte skriva det så tidigt i tråden, hästvärlden är ju inte så stor och jag var väl lite "nojjig".
Ville ju gärna få någon på bild:angel:.
Men huvudsaken är att det har varit lugnt nu iaf och att kameran är på plats.

Tack så jättemkt för alla tips o råd i tråden :bow:.

/J.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

Våran ridskola låser inte om natten, bara sadelkammaren.
 
Sv: Någon obehörig går i vårat stall....=(.

vårt försäkringsbolag sa att man inte får låsa bara att man får låsa till sadelkammaren

Man kollar med det försäkringsbolag där man har HÄSTEN försäkrad i, dvs om man har livvärdesförsäkring på hästen. Har man inte det spelar det ingen roll. Det försäkringsbolag som försäkrar själva stallet har ingenting med hästarna att göra. Och jag kan inte tänka mig att någon skulle säga att man inte får låsa sina uthus.

Jag har haft mitt stall låst nattetid pga olovliga besökare. Inge problem från försäkringsbolagets sida. Agria rekommenderar att man låser just för att slippa ifrån problem med folk springandes i stallet, eller andra typer av stölder.

Risken för brand finns ju, men är tämligen liten. Har man problem med att folk inte kan ge sjutton i ens djur. Så är lås på dörren bättre än att man ska behöva oroa ihjäl sig för vad folk hittar på!

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 051
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 388
Senast: Fille
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp